• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Maxe83 skrev 2012-12-10 09:53:37 följande:
    Maramina: Ingen utredning ännu, det där förbaskade året har inte riktigt gått ännu.

Har BIM nu till helgen men tror inte det har blivit något denna gången heller.

Jobbigt att bli arbetslös och särskilt nu till jul, fy för sånt.

Hade du många bekymmer förra graviditeten? 

Nej, inga problem förra gången. Då var det snittiden det tog, dvs sju månader
  • Maramina
    Maxe83 skrev 2012-12-10 16:03:59 följande:
    Tänkte mer på att du skrev att förra graviditeten var rätt jobbig

Ah! Då förstår jag! Jo, förra graviditeten var rätt jobbig. Både psykiskt och fysiskt. Jag spydde mig igenom hela graviditeten. Minsta lilla kroppsliga ansträngning så kräktes jag. Jag vägde till och med mindre i 9:e månaden än vad jag gjorde innan graviditeten, och även om jag hade några extra kilon så var det inte så att jag hade sådana enorma mängder av överflödskilon. Lägg till även foglossning plus andra diverse graviditetsbesbär och så i slutet fick jag gå till psykolog via mödravården efter en viss övertalning från min barnmorskas sida. Så ja, det var en rätt jobbig graviditet och just dom delarna vill jag helst slippa vid en eventuell andra graviditet
  • Maramina
    Maxe83 skrev 2012-12-11 07:22:50 följande:
    Hoppas verkligen att du slipper lindrigare undan denna gång. Sägs ju att det kan vara helt olika och att det är värre med tjejer. Håller en tumme för att nästa blir en kille :)

Jo, det sägs ju det. Men samtidigt är det väldigt vanligt att just om man har haft Hyperemesis gravidarum så är det väldigt stor risk att man får det även vid följande graviditeter. Jag pratade med min BM som jag hade då om det och hon sa också samma sak, att det inte behöver bli lika illa nästa gång och när jag frågade henne hur stor del ungefär av "hennes" mammor (med tanke på att hon numera gått i pension så hade hon haft ett antal under sina år som barnmorska) som verkligen hade mått bättre andra graviditeten så kunde hon inte komma på att det verkligen hade varit så många. Då jag mådde som jag gjorde och har varit väldigt öppen med det så har jag träffat många som haft det likadant, och endast en av alla har sagt att hon mådde bättre andra graviditeten. Alla andra har till och med mått sämre. Hon som mådde bättre andra graviditeten har en son och en dotter. Det är sonen som är äldst och den hon mådde dåligt med. Dottern hade hon knappt några symptom med. Hon är den som hittills gett mig hopp att kanske slippa, då hon är nära släkting till mig. Men efter magsjukan jag nu har i färskt minne så är det hoppet som bortblåst
  • Maramina
    Maxe83 skrev 2012-12-14 07:17:55 följande:

Tror mig faktiskt se två streck. 12.e försöket
    Vad roligt! Jag vågar nog mig på ett GRATTIS!
  • Maramina
    Maxe83 skrev 2012-12-17 09:34:08 följande:
    Inga särskilda känningar alls, pytte molvärk ibland men inget annat.
    Vi gjorde faktiskt inget speciellt denna gången, kanske var det som var grejen? 

Väntar nu på VUL på fredag. Hoppas på att det är på rätt ställe och inte ett utomkveds till. 
    Hur kommer det sig att du får VUL? Och är det inte för tidigt än så länge för att man ska kunna se något? Jag hade för mig att de kunde se något på VUL först efter vecka 6 och att det inte ens var säkert att man kunde se något då heller?
  • Maramina
    Maxe83 skrev 2012-12-17 10:01:07 följande:
    För att jag har haft ett utomkvedshavandeskap tidigare är det viktigt att kontrollera tidigt.

Det är en ren chansning att kolla redan på fredag men eftersom det är julhelg var det bara den tiden och nästa var 10:e januari. 

Ah! Då förstår jag! Hoppas att de ser något då och att det är på rätt plats!
  • Maramina
    Ampin skrev 2013-01-14 22:25:25 följande:
    En fråga till er som varit på utredning nu inför ett andra barn - har ni gått privat då? Eller kan man få det via landstinget trots att man har barn ihop sedan innan?

Utredningen kan man få via landstinget men om det blir aktuellt med någon slags behandling får man stå för det själv
  • Maramina

Glömde tillägga att det är så vi gjorde. Resultaten fick vi i förra veckan. De var inte alltför roliga. Det var inte bara mitt AMH som inte var som den borde, även mannens spermier "felade". Inte konstigt att vi inte lyckats. Konstigt däremot att vi lyckats en gång. Så nu blir det troligtvis IVF för oss.

Hur går det för er andra?

• Maramina
    smellycat1 skrev 2013-01-15 13:55:49 följande:
    Fick en dotter nov -09 och har nu försökt få ett syskon i 18 månader. Så det blir försök nr 19 om ca två veckor alltså.

Känner mig enormt stressad över den stigande åldersskillnaden. Kan inte slappna av och känna att livet rullar på och allt är bra ändå, utan känner mig till och från jättedeppig och är allmänt oerhört känslig för allting. Nästan direkt efter ÄL får jag som en arg klump av känslan att det inte tog och att jag ska gå och vänta på ännu en besvikelse. 

Jag vet att många försöker i jättemånga år, får upprepade missfall och kanske inte får några barn alls, medan jag har en underbar dotter och ändå mår så dåligt.

Det har tagit över mitt liv; jag är tveksam till att planera nånting alls, och det känns som att jag har fastnat i en sits här. Det har blivit en ond cirkel och jag undrar är det nån annan som känner så?

Börjar känna att jag vill ge upp, men samtidigt kan jag inte göra det för jag vill att min dotter ska få syskon och jag vet att jag skulle ångra mig för alltid. 

Skulle verkligen behöva nån slags uppmuntran och helst inte höra att jag är fånig eller otacksam, för tro mig, det vet jag och behöver ingen förmaning.

Ni har inte funderat på utredning? Jag kände som du tills vi fick våra resultat från utredningen. Nu är vi inne på vårt 18:e försök och med resultaten från utredningen i hand så blir det hela med en gång mycket lättare att hantera. Visst, resultaten var inte roliga att få, men nu vet vi i alla fall...
  • Maramina
    smellycat1 skrev 2013-01-16 09:46:55 följande:
    Ärligt talat så tror jag aldrig att min man skulle gå med på det. Han är otroligt sjukhus-nojjig och skulle nog inte klara av att höra att det var nåt fel på honom. Jag tror det får vänta ett tag till så länge iaf. Hur går en utredning till? Och vad fick ni för svar, Maramina? Om du vill dela med dig alltså.

Ja, resultaten har jag redan nämnt i ett tidigare inlägg. Det skiljer lite från olika kliniker hur en utredning går tillväga. För oss innebar det första försöket att läkaren gick igenom de olika delarna i undersökningen och gjorde ett VUL för att se så att allt såg bra ut. Sedan fick vi både lämna lite blod. Mannen fick boka tid för att lämna spermieprov också. Nästa gång vi sågs gjordes en spolning av mina äggledare innan vi fick våra resultat.

Min man tyckte också att det var otäckt med att bli utredd (så även jag) men nu säger han att det var skönt ändå, trots allt, att få veta varför vi inte lyckats. Nu är det lättare att hantera det hela och man slipper hoppas i onödan månad efter månad.

Och dessutom, tänk om det är något enkelt att medicinera som är felet hos er, tex att din ämnesomsättning inte fungerar som den borde? Och att det enda som behövs är lite levaxin. Fast jag ska inte tjata, vill bara ge en annan vinkling på det hela
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?