• bennysson

Vi som blev gravida med Gonal F !

Anninha skrev 2013-01-08 18:23:39 följande:
    Har din läkare sagt att man ska undvika det? Hmm, så här står det på deras hemsida: Det finns ingen dokumentation på användning av gravida, därför kan vi inte rekommendera det. Men - Zovirax kräm innehåller aktiva ämnet Aciklovir. Ämnet verkar på huden, och det upptas i kroppen i en så liten mängd, att det inte borde vara någon grund för bekymmer för ett barn (vid graviditet eller amning). Man bör dock kontakta sin läkare innan man använder Zovirax, så eventuella risker kan uppvägas, liksom man bör göra med all annan medicin när man är gravid eller ammar. Dvs, ingen har gjort någon utförlig studie. Men jag tänker, det är en kräm som man tar pyttelite av utvändigt på ett pyttelitet område? Någonstans drar jag ändå gränsen för nojjighet... Finns ju massor av saker som man äter/gör/inandas etc som ingen har gjort någon specifik studie om.

Okej :) jag pratade med en kvinna på Apoteket som sa att man absolut inte skulle använda läkemedel mot munsår som gravid? ( men de kanske måste säga så???) Jag har normalt aciklovirtabletter mot munsåret så de kan jag inte ta nu. Däremot provade jag compeed munsårsplåster! Innehåller inget verksamt ämne och funkar faktiskt bra. Det har nästan läkt på tre dagar! :-0
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2013-01-08 20:19:13 följande:
    Köpte också en kräm mot muskelvärk då jag hade ont i korsryggen för några veckor sen. Blev sen också lite nojig då det stod typ samma sak som på din tub anninha. Man vill ju inte vara för nojig men ibland blirf det lite så. Kunde inte hålla mig från att gå på bodycombat ikväll men tog det riktigt lugnt. Kroppen borde ju klara av måttlig träning ifall man en normal graviditet men, once again, nojig är man ju innan de första låånga veckorna är förbi...

Tror nog de måste skriva så för att " friskriva" sig själva. Däremot vet jag att alla värktabletter/ salvor med NSAID preparat ska man verkligen undvika. Som Ipren / voltaren / ibumetin/ treo , skulle inte stoppa i mig det i vanliga fall heller :)
  • bennysson

Sjukt egentligen att Ipren rekommenderas till kvinnor med menssmärtir när det står i bipacksedeln Graviditet: Användning av Ipren kan minska fertiliteten och rekommenderas därför inte till kvinnor som försöker bli gravida. ------ undrar hur många som knaprar Ipren och undrar varför de inte blir gravida. Eller äter Ipren tidigt i grav och får missfall?

• bennysson

Vad kul! Skönt att bli framflyttad! Ska på kub 22/1 ska bli spännande att se Har ni någon "känsla" om könet än?

• bennysson

Vi har en kille... Tror jag får en kille till... Men har en liten känsla om att det kan vara en tjej. Men är nog önsketänkande.. ;) Men vi kommer ta reda på könet, det gjorde vi sist och det kändes bra.

• bennysson
    Anninha skrev 2013-01-17 18:06:33 följande:
    Hej tjejer,
    tyvärr har det värsta hänt oss.. blev aldrig några frågor om zovirax.
    I torsdags för en vecka sedan var vi alltså på nupp. Läkaren såg att det inte alls såg bra ut. Jag var då i vecka 13 och allt gick sedan väldigt fort. Nästa dag, fredagen, fick jag göra moderkaksprov. Sedan kom helgen, vi gick här hemma och jag var helt förstörd och bara grät. Det var som att jag redan visste. På måndag eftermiddag fick vi reda på att den lille pojken hade full trisomi 13, ett ovanligt och svårt kromosomfel där mer 90-95 % dör i magen eller snart efter födseln och de få överlevande blir gravt handikappade. På tisdagen genomgick jag en abort. Allt har gått otroligt snabbt för läkaren ville undvika att jag skulle vara tvungen att göra en tvåstegsabort. Nu blev det en kirurgisk och det är jag otroligt tacksam över. Jag var sövd och kände ingenting. Min gyn är aven kirurg och gjorde själv operationen, tillagd i ett fullbokat schema. Allt det fysiska har gått bra, nu är jag hemma och vilar några dagar. Men en stor tomhet... ingen liten bebis till augusti. Vi får ta det lite lugnt nu ett tag, men vi ska nog klara det här och det blir nya tag när vi är redo. Jag önskar er alla så väldigt mycket lycka till med era små bebbar, flickor eller pojkar!

Men Gud , jag vet inte bad jag ska säga :( beklagar verkligen! Men vilken tur att ni gjorde NUPP så det kunde ordnas fort. Skickar en stor kram och en massa varma tankar till er!!
  • bennysson

Här är en till dom gråter. Kan verkligen inte smälta det här... Klockan är tre och jag ligger vaken mitt i natten och känner mig allt annat än sugen på det där kubtestet. Alla mina tankar går till er Anninha... Det är så orättvist!! Så kommer mina negativa tankar, om det går dåligt för andra.. Så varför skulle det gå bra för mig? Usch fick verkligen ont i magen av det här...

• bennysson

Är sjukskriven tre veckor för mitt illamående. Har spytt som en gris hela v.. Lite trött på glada kommentarer som "det betyder att bebisen mår bra" ... Eeeeh ja. Förhoppningsvis.. Men jag mår skit. Har inte ätit en riktig måltid på över en vecka.... Men ändå känns det värt det, om det blir en bebis i slutet

• bennysson

Varit på KUB! fick risken 1/800 för Downs och 1/6084 för trisomi 18 och 13. jättebra siffror enligt min BM så får väl lita på henne ;) Den sprattlade och levde rövare. Skönt att se trots att jag gått ner en del i vikt pga kräkningar...

• bennysson
    jagvill85 skrev 2013-01-22 18:08:30 följande:
    Vad skönt att höra!Men hoppas du mår bättre snart och inte behöver kräkas så mycket! Själv vill jag helst knäppa upp knappen pä de flesta av mina jeans, speciellt mot eftermiddagn, men kanske det är normalt vid det här laget Vad fick du som BF denna gång? Min är 28.7 megj antar att det hinner ändra ännu några gånger

31/7 fick jag idag. Och hon sa att hon kunde datera det redan nu?!? Aja stämmer bra med ägglossningsprutan iaf ;) Jag har redan börjat köra mammabyxor. Tycker alla byxor inkl leggings trycker så obehagligt på magen... När skulle du göra nästa UL? Gjorde du kub? (Glömsk )
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2013-01-23 08:50:53 följande:
    Gjorde kub och allt såg bra ut. Nästa ul blir i slutet av februari el början av mars, har inte bokat min tid ännu. När ska du nästa gång?

4 mars.. I vecka 19. Evig väntan dit känns det som haha. Vill veta köönet!! Men har bestämt att det blir ingen shopping före! Har en del kvar sen sonen var liten men man vill ju alltid köpa något nytt ;) speciellt om det blir en tjej denna gång...
  • bennysson
    önskarnu skrev 2013-01-25 17:38:39 följande:
    Var på daterings ul idag... och vi fick se att vi ska få en liten pojke :) Han vägde 193g och jag beräknas till den 23 juni, alltså 18+4 idag... Allt såg bra ut, är världens lyckligaste!! Trevlig helg!

Åh grattis !!!!! Vad spännande!!!
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2013-01-31 17:44:53 följande:
    Har så ont i höften Plus området kring svanskotan...inte så att jag inte kan gå men en molande värk. Nån annan här som känner el har känt så?

Låter som foglossning.. Prata med barnmorskan man kan få gå till sjukgymnast. Inget farligt så oroa dig inte :)
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2013-02-04 15:24:30 följande:
    Tack för tipset men tyvärr har jag ingen barnmorska. Verkar som om man endast går hos gyn under graviditeten här i landet. Lärde mig också igår att välling endast ges i Sverige o Finland. Hursomhelst känns det bättre nu. Börjar också kännas som om magen verkligen börjar växa lite nu och inte bara rör sig om svullna tarmar Fick tid till rul den 6.3, en evighet tills dess! Du hade tid 4.3 eller hur?

Ja 4 mars . Längtar !! Japp magen börjar ta fart. Sprang till bussen igår i ösregn och fick så oooont i magen vet inte om det var kramp eller sammandragning (?) men det gjorde ont. Inget mer springa för mig..känns trist att börja begränsa sig redan v 15/16 men så är det väl. Känner mig lite bitter över att denna graviditet Gett mig alla plågor som går typ. Haha hade bg. Förväntat mig en graviditet som med sonen... Hur lätt som helst. Inga krämpor mm. Min man sa lite skämtsamt jaaa du var ju fem år yngre då! Inte uppskattat ;) haha
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2013-02-12 18:19:30 följande:
    Hej, hur går det? Jag har just varit i London och shoppat lite roliga mammakläder Tror mig också ha känt lite liv och rörelse i magen de senaste kvällarna o nätterna men det är ju så svårt då man inte vet hur det skall kännas ...

Åh vad kul! Vet inte om det är bebis eller tarmar som lever rövare här lite diffust... Kände tidigt med sonen så är ju inte omöjligt men känner mig osäker ändå. Med honom var det SÅ tydligt... Längtar tills det blir mer tydligt!!! Vill ha ultraljudet nu är så nyfiken på könet!!!! Illamåendet är bättre peppar peppar !! Täppt i näsan är jag också hela tiden. Tydligen vanligt :(
  • bennysson

Hoho nån kvar? Gjorde UL idag, bokade om tidigare orkade inte vänta haha! Vi får en lillebror

• bennysson
    jagvill85 skrev 2013-02-27 12:46:36 följande:
    Härligt! Grattis till lillebror Har ocksa tänkt flera ganger att jag skulle vilja ga pa ul tidigare men bestämde mig för att halla mig framtill den 6.3 nästa vecka...som tur vad känns det som om dagarna gar ganska fort och det sprattlar runt omkring i magen en hel del om dagarna Fick du nat nytt BF?

Nej
    jagvill85 skrev 2013-02-27 12:46:36 följande:
    Härligt! Grattis till lillebror Har ocksa tänkt flera ganger att jag skulle vilja ga pa ul tidigare men bestämde mig för att halla mig framtill den 6.3 nästa vecka...som tur vad känns det som om dagarna gar ganska fort och det sprattlar runt omkring i magen en hel del om dagarna Fick du nat nytt BF?

nej samma BF 31 juli :) ja det buffas runt helt galet mycket där inne! Senaste två dagarna känner jag nästan konstant! Så underbart!
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2013-03-06 17:14:27 följande:
    Hej, var just på UL. Gyn undrade varför de inte bokat in mig tidigare eftersom detta besök i huvudsak var för att ta blodprov för att kolla för spina bifida. Tydligen var det lite i senaste laget att kolla det men det borde ännu vara ok. Svar om en vecka. Har ni också behövt ta blodprov? Fick iaf göra ett snabbt ul och allt såg bra ut Gyn frågade om jag ville veta könet för tydligen kunde man se det bra...men vi har bestämt oss för att vänta. Tyckte mig se nåt som kunnat tyda på en kille men det är ju svårt att veta.... Nästa mer genomgående "morfologiska" ul:et blir i efter påsk den 3.4. När ska ni på nästa koll? Är ju lite nybörjare dä det är första barnet

Har inte behövt ta ngt blodprov förutom innan KUB. Jag ska på nästa koll i slutet av april. Tror omföderskor går mer sällan, iaf här i Sverige. Här är det deppigt värre, har blivit sjukskriven helt och kommer inte kunna jobba med innan förlossningen förmodligen :( pga bäckenuppluckring mm.. Är i princip orörlig, eller klarar bara av korta korta promenader innan jag får jätteont.... Buuuuuu Känns så trist....
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2013-04-08 15:29:26 följande:
    Hej Bennysson, Tänkte just skriva nat här i traden eftersom det är ett tag sen det varit nat liv här! Huuada, bäckenuppluckring till den graden later inte skoj! Stackaren Var det sa att du jobbade som förskolelärare eller minns jag fel?  Maste du  bara typ ligga/sitta still nu? Här är allt ok tycker jag, känns som om jag har blivit lite tröttare igen sadär som i början av graviditeten. Var pa ett struktur ultraljud förra veckan och allt sag bra ut. Fick se alla organ och kroppsdelar i ett imponerande tempo, skulle gärna ha tittat lite längre  Men antar att gyn är van sa det gick fort. Nästa gang blir den 3.5 och da görs ett diabetes test, tydligen ocksa rutin här. Hoppas pa att fa se bebis ocksa! Maste bara berätta vad som hände i fredags. Jag pendlar till jobbet och var pa taget pa väg hem. Mittemot sitter ett par och diskuterar huruvida kvinnan skall börja sin fsh stimulering imorgon eller fortsätta med "det andra pillret" osv. Fastän de pratar lagmält kan jag inte lata bli att lyssna...förstar att de hallit pa ett tag med olika behandlingar och kvinnan säger med tarar i ögonen att hon inte orkar längre, och att de far väl lova att skaffa hund om det inte funkar...da börjar jag nästan grata själv eftersom jag sa kan första hur hon känner! Dessutom sneglar kvinnan emellanat pa min lilla gravidkula och jag antar att hon tänker att alla andra har sa lätt att bli gravida...precis som jag tänkte när jag sag gravidmagar när vi försökte Efter 40 min när vi är framme sa stiger de ocksa av och jag kan inte lata bli att säga att jag varit i en liknande situation och att de inte skall ge upp. En dag när de minst anar det kommer det att funka! Jag hoppas de tog det pa rätt sätt me det tror jag

Ja det är lite svår balansgång, har hög blodproppsrisk så måste röra på mig, men får inte röra på mig för mycket heller för då får jag mer ont.., blääää vad trist. Det är ju minst 15 v kvar förmodligen, kommer bli låååååångt att vänta :( Hoppas de tog det på rätt sätt ja, men man vet ju hur uppgiven man var själv i den sitsen. Usch... Inget man önskar någon.. Tröttheten kan jag också skriva under på. Men det beror nogmpå dålig sömn pga värken. Kan det inte bara vara förlossningsdags nu??
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2013-07-05 15:14:12 följande:
    Jag antar att er lille pojke anlänt nu? Bennyson, hur går det? Inte mycket kvar nu! Eller har lillebror redan kommit? 

Ingen bebis än här :) hur går det för er andra? Är tungt nu. Puh! Lite less på att vara gravid måste jag säga. Men är inte så förlossningssugen heller måste jag erkänna . Hehe...
Svar på tråden Vi som blev gravida med Gonal F !