Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!

Jag kan vara surrogat om det är eller blir möjligt att reglera juridiskt i Sverige.
    Har snart fyra egna barn.
    Kan även donera ägg om mina duger åt den svenska vården....   

• Två döttrar och en son
    Anonym (Surrogat) skrev 2013-03-07 04:59:46 följande:

Det hade varit super men tyvärr är det en jobbig juridisk process för skulle du ångra dig när du är gravid eller när barnet är fött så har vi ingen laglig rätt till barnet fastän embryot biologiskt var vårt ifrån början. Jag skulle jättegärna göra det med en svensk mamma för det är enklast och billigast men eftersom juridiken kan strula enormt så vågar man inte. Tack ändå Hjärta

Jo jag förstår att man inte vågar isåfall.
    Nu är jag 99,99% säker på att jag aldrig skulle anse barnet som mitt, eftersom det ju inte ens är mitt biologiska, men förstår tanken hos er.
    Har hört dock att medicinsk-etiska rådet i Sverige kommit med förslag till regeringen om att man borde tillåta surrogat även här.
    Men vet ju inte om de kommer att ordna så att barnet juridiskt säkert är de blivande föräldrarnas....

Hopas ni får barn genom surrogat någonstans!  
  • Två döttrar och en son
    Anonym (Surrogat) skrev 2013-03-09 23:01:28 följande:
    Blir det lagligt så hör du av dig till mig! Tack för din välvilja, den betyder enormt {#emotions_dlg.flower} Kram

Javisst!
    Eller så hör du av dig till mig. 

Får jag fråga om ni har försökt få barn länge?
    Eller är det något som förhindrar dig att bära ditt barn?   
    Jag har väl eg bara en sak som jag inte accepterar och det är att man vill ha surrogat pga att man inte vill vara gravid eller föda.
    Men jag antar att de flesta som behöver/vill ha en surrogatlivmoder gör det pga egna svårigheter med att göra det.
  • Två döttrar och en son
    tildan71 skrev 2013-03-12 14:07:12 följande:

Hej,
    Enligt svenska konsulatet i Thailand så är det olagligt med surrugat i Thailand, jag mailade med dom häromdagen.. tyvärr, vi hade helst velat använda oss av thailand. Då Indien har ändrat sina riklinjer så håller vI på att kolla upp kliniker i Ukraina, håller på i detta nu att maila med klinikerna. Är det någon som har erfarenhet från Ukraina om vilken klinik som anses bäst?

Detta svar var inte till mig gissar jag.

Men så trist att Indien börjat "krångla"....
    Och att det inte går i Thailand.  
  • Två döttrar och en son
    Anonym (Surrogat) skrev 2013-03-13 15:57:40 följande:
    vi har försökt att få barn i 5år, gjort ivf som resulterat i ett missfall och 4 misslyckade återinföringar. jag har grav endometrios som gör att min kropp inte vill bli gravid. det är en stor sorg och jag är så ledsen över min kropp och har skuldkänslor gent emot min make varje dag. jag skulle göra allt för att bli gravid igen, få föda vårt barn men som det är nu är alternativet antingen surrogat eller adoption men eftersom våra embryon är av god kvalitet vill vi satsa på surrogat för det biologiska är så viktigt för oss. vi behöver bara en annan livmoder. gör man surrogat i Sverige så åker man till Cypern där ivf görs och återinföringen till surrogat mamman, sedan vid födseln skrivs min make som biologisk pappa, surrogatmamman och efter det avskriver sig suorrgatmamman vårdnaden och jag gör en adoption av barnet.

Vad säger läkarna?
    Anser de att allt hopp om en egen fullgången graviditet är borta eller i stort sett borta?
    Tänkte att fem återföringar varav en resulterat i graviditet trots allt inte är sååå många..... förstår att det måste vara otroligt jobbigt, psykiskt och ekonomiskt påfrestande.... (Har en gång också varit i ett ofrivilligt barnlöst förhållande och gjorde till slit en ivf/icsi som misslyckades. Och av den besvikelsen och sorgen så kan jag lätt förstå hur fyra negativa återföringar och ett mf måste kännas....... )
    Fast så har man hört om dem som gjorde 7-8 ivf innan de fick barn. Trodde också att minst sex återföringar var rekommenderat och om det blivit graviditet på någon så bör man försöka ytterligare en gång per graviditet.
    Men det är väl säkert väldigt individuellt vilka chanser läkarna bedömer att man har.
    Och det där med ev stört immunsystem är inget ni funderat på?
    Finns ju en tråd om det här på FL, om de som gör immun-utredningar och får behandlingar i bla Aten och de flesta (om inte alla?) av de tjejerna har blivit gravida och fått barn!
    Det är ju inte säkert att en surrogat"mamma" skulle bli gravid heller eller undvika mf trots flera återföringar...
  • Två döttrar och en son
    Anonym (Surrogat) skrev 2013-03-21 16:20:38 följande:
    Läkarna tycker att vi ska fortsätta, vi ska köpa 3 försök på Carlanderska nästa år men vi måste ha en bake up plan vilket är surrogat. Surrogat har oftast egna barn och är fertila så chansen är stor att de blir gravida. Vi får se hur allt blir! Kram
    Ja jag tycker också ni ska försöka prova tre ggr till.
    Kan ni inte få någon ny behandling som tillägg?

Oh ev immunproblematik tror ni inte det kan vara?

Jag skulle gärna bära ert barn om du inte blir gravid på era nästa tre försök.
    Det är bara ni hör av er isåfall.
    Lycka till nu!
  • Två döttrar och en son
    Anonym (Surrogat) skrev 2013-03-23 00:46:31 följande:

Tack, va gulligt av dig {#emotions_dlg.flower} Härligt med så fina medmänniskor som dig Hjärta kram
    Glad Det är lugnt.

Har också anmält mig till surrogat.nu och väntar på att få bli registrerad där. 
  • Två döttrar och en son
    Anonym (inte tillåtet) skrev 2013-03-23 07:42:34 följande:
    Även om det inte är tillåtet i Sverige så GÅR det att ordna här iaf. Men då får man köra med heminsemination och inte med kvinnans ägg utan systerns.
    När barnet väl är fött ges det direkt till pappan och den tilltänkta mamman och så inleder man en närståendeadoptionsprocess.

Mens om sagt, vill man absolut att det ska vara ens egna ägg måste man vända sig utomlands. Är själv kluven till detta med surrogat, kan man säkerställa att inte surrogatmamman får psykiska men av detta så att denne sen måste gå i kostsam terapi?
    Som exempel. Ett fall som baby M vill jag verkligen inte uppleva i Sverige, det är inte rätt mot någon.

Personligen tror jag inte att risken för att kvinnan som är gravid ska må direkt dåligt är särskilt stor.
    Inte om hon har egna barn sen tidigare och vet vad en graviditet, förlossning och tiden efter (rent kroppsligt och hormonellt men utan bebisen då) innebär.
    Sen tror jag man måste ha en egen innerlig vilja och glädje av att kunna hjälpa någon/ett par att efter många år av sorg få ett eget barn!
    Och att man har en bra relation till varanda.
    Jag tycker "mest synd om" den ofrivilligt barnlösa kvinnan som egentligen inte har några garantier i detta utan måste sätta all sin lit till att kvinnan som genomgår graviditeten verkligen ger barnet till henne när det har fötts.
    Hade jag fött ett barn åt andra så hade jag verkligen velat ha nån sorts kontakt efteråt.
    Pga att jag hade inte velat genomgå behandling, graviditet och förlossning av andras barn för att sedan genast "glömmas bort" och totalt ignoreras, om du förstår vad jag menar...
    Det hade kännts fruktandsvärt och då hade jag verkligen kännt mig utnyttjad å det grövsta och dum.
    Alltså barnet är ju deras naturligtvis och jag hade inte gjort några anspråk på det.
    Men att ha iaf lite kontakt åren efteråt och få något kort på barnet då och då och få höra lite hur det har det, om jag vill det, hade ju naturligtvis varit väldigt givande för mig.
    Men det är ju något som jag i min tur bara får lita på att jag kan få. 
  • Två döttrar och en son
    miljarden skrev 2013-03-23 20:39:32 följande:
    Som "Anonym (inte tillåtet)" säger, det är ju inte förbjudet att vara surrogatmamma i Sverige, däremot är det riskabelt för de som vill ha barnet, eftersom deras rättigheter inte är juridiskt reglerade. Men är man överens och litar på varandra går det ju att ordna iallafall.

Jaså det är alltså inte förbjudet här...Obestämd
  • Två döttrar och en son
    Lilia skrev 2013-03-24 20:51:03 följande:
    Köper du prostituerade också? Det tycker jag är bättre än surrogatmödraskap. Då köper du en kropp för några timmar istället för en kväll. Sätt dig in i den kvinna vars kropp du köper/hyr. Se henne som en människa istället för en handelsvara!
    Nej nu får du ge dig!
    Om det är ett fullt frivilligt åtagande så är det verkligen inget utnyttjande att bära och föda ett barn åt andra!!
    Jag finns här och jag VILL hjälpa andra att få ett barn på detta sätt.
    JAG vill och jag ser det som en gåva och ett mirakel att få ynnesten att bära och föda ett barn - även om det är är ett annat pars barn!
    Jag tror nog att du får ta och vända dig direkt till de kvinnor som faktiskt gör detta för andra och fråga dem direkt istället för att bara ANTA något du inte vet ett skit om!     
Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!