Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!

Loriyana skrev 2013-03-24 20:51:13 följande:
    Jag tycker att du är extremt egocentrisk. Har sett en dokumentär om människor som utnyttjar fattiga kvinnor i Indien som surrogatmödrar. Det är verkligen FRUKTANSVÄRT! Hur fan kan ni leva med er själva ni som tänker på att använda er av en surrogatmor? Ok om det är en familjemedlem som ställer upp, det är en annan sak. Men att använda kvinnor på det sättet...jag äcklas! Enligt min mening så förtjänar man inte barn om man beter sig på det viset.

Har du själv barn?

Du Loriyana som är en så hård abortmotståndare - då anser du också att en fattig kvinna som blir gravid ska göra abort?

OM någon verkligen blir UTNYTTJAD mot sin vilja så är det såklart hemskt.
    Men jag är verkligen övertygad om att de allra flesta, fattiga eller rika (enligt vår syn) är GLADA att denna möjlighet finns!!
    Jag har nämligen sett en dokumentär där de gravida kvinnorna var överlyckliga över detta.
    Naturligtvis för pengarna - varför inte? - det är ju en enormt stor summa för dem och deras familjer och detta går till deras egna barn så att de får en bättre framtid.    
    Men också för att de var uppriktigt lyckliga över att kunna hjälpa barnlösa att få ett eget barn!
    Vissa människor kan faktiskt MÅ BRA "bara" av att kunna hjälpa andra.  

Du har verkligen ingen rätt att påstå att någon annan inte förtjänar barn bara för att man inte kan bära sitt eget barn!! Skäms på dig!!!  
  • Två döttrar och en son
    SVBk4rr1ng skrev 2013-03-24 21:05:35 följande:

Så sant. Men tänk på att vi alla på nåt sätt skor oss på människor i utvecklingsländer.
    Köper gympadojor som barn tillverkar i en varm och mörk källare 16 timmar om dagen för några skorpor.
    Köper kaffe som odlats med gifter som ger folk cancer.
    Köper en tröja som sys av en fattig kvinna som är fastkedjad till sin symaskin.
    Etc etc.
    Surrogatmödrarna får i alla fall en ordentlig ersättning (om jag förstått det korrekt).
    Personligen skulle jag i alla fall mycket hellre bli en surrogatmamma och sedan kanske kunna köpa mig en ko, symaskin och sätta mina barn i skolan om jag var en fattig kvinna i indien än att slava i en swet shop för en spottstyver och se mina barn svälta.

DU har sååå rätt så rätt!!
    Du VET VERKLIGHETEN till skillnad från en del andra som tror sig veta andras verklighet och tom andras egna vilja....
    Även jag skulle tusen ggr hellre välja att föda ett efterlängtad barn åt ett barnlöst par och mha det också kunna få in mina egna barn i en bra skola, ge dem bra mat och ett bra hem!!
    Än att gå och tigga på gatorna tillsammans med mina barn...Gråter 

Och eftersom både fattiga och rika kvinnor väljer att föda barn åt andra helt utan någon som helst ersättning så är det väldigt uppenbart att många absolut inte ser en graviditet och förlossning som ett utnyttjade.
    Herregud - hur många kvinnor världen över finns det inte som drömmer om att få bära ett barn!  
    Att bara det är en oerhörd GÅVA...GravidHjärta 
  • Två döttrar och en son

Tänker inte bry mig mer än jag vet att jag är beredd och tom vill göra detta för andra!
    Jag kan just nu bara tala för mig själv och jag blir defintivt inte utnyttjad.
    Det skulle vara en gåva även för mig.
    Jag har erfarenhet av att vara ofrivilligt barnlös och ALLT vad det innebär.
    Jag har också erf av att i tonåren ha gjort en abort pga svåra omständigheter.
    Erf av missfall i 12.e veckan, av tre fullgångna planerade graviditeter och födda barn och nu också av en oplanerad graviditet i 22.a veckan.
    Jag har faktiskt inte haft samma "relation" till den här graviditeten som med de andra.
    Tror det beror på att detta barn inte var planerat och "önskat" så som de andra varit.
    Barnet är ju vårt och är övertygad om att vi kommer att älska det precis lika mycket som de andra!
    Men pga detta är jag rätt säker på att man kan gå igenom en graviditet och även en förlossning utan att "knyta an" till fostret och allra särskilt om man redan innan man blivit gravid vet om att det inte är ens egna barn.   

• Två döttrar och en son
    miljarden skrev 2013-03-25 21:58:59 följande:
    Klart det inte är okomplicerat. Men alla transaktioner mellan i-länder och u-länder är komplicerade för att det är så ojämlikt. Och att slita ihop motsvarande summa stålar i en fabrik eller hemma hos någon rikare familj i sitt hemland eller vad det kan vara behöver inte tära mindre fysiskt än en graviditet för de kvinnor som väljer detta.

Om det är handel med människokroppar så är typ alla fysiska arbeten det. Det vore värre om de använde sina egna ägg. Då vore det människohandel och skulle kännas mer fel.
    Ja precis.
    Behövs inte sägas nåt mer. 
  • Två döttrar och en son

Nu förstår jag varför Loriyana och Lilia skriver så hätskt emot surrogatgraviditeter.
    De är katoliker...
    Och enligt den katolska kyrkan så har man bestämt sig för att bannlysa surrogatmödraskap.
    Liksom abort.
    Liksom preventivmedel.
    Liksom medicinsk hjälp att få barn.
    Liksom även adoption då antar jag...  
    Det är från de katolska skrifterna de hämtat detta att surrogatgraviditet skulle vara att jämställa med prostitution...
    För att barnet inte blivit till genom sex! 
    Och för att det är en tredje person inblandat!
    Och för att den gravida "reduceras till statusen av en prostituerad" för att hon "säljer sin biologiska fertilitet"!

Nä fy såna orättvisa och fördomsfulla påståenden....  

Jag tror på Gud själv, helt klart, och jag tror också på godheten!
    Just därför kan jag tänka själv och i mitt eget inre känna efter vad som är det rätta och det goda.
    Och att bära ett barn åt någon som inte kan göra det själv är inget annat är godhet så länge man gör det helt och fullt frivilligt.

Jag är också för att man ska få använda vilken preventivmetod man vill!
    Och att kvinnor ska ha möjlighet till tidigt avbrytande av graviditet om hon vill!
    Och att månniskor ska kunna få hjälpa att få barn!
    Och att adoption till kärleksfulla föräldrar är bättre än att bo på barnhem!     

• Två döttrar och en son
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-03-26 07:09:20 följande:
    Jag är inte katolik, och anser inte att surrogat där man åker till exempel Indien och låter en kvinna där föda ett barn är speciellt trevligt.

Nehej.
    Men jag anser att där det går schysst till (vilket är vad jag sett) så är det superbra för både den gravida kvinnan och hennes familj, för det barnlösa paret och för barnet!  

Du tror alltså på fullt allvar att kvinnan blir tvingad mot sin vilja till det??

Det jag har sett och hört så är det tusentals som försöker få bli surrogat eftersom de själva anser det som ett otroligt enkelt sätt att tjäna stora summor pengar till sin familj för vilka de bygger ett nytt bra hus, kan ge sina barn en utbildning och överhuvudtaget leva betydligt bättre än annars.
    Dessutom känns det bra för det att kunna ge ett barn till ett barnlöst par

Får jag fråga om du odlar all din egen mat och syr dina egna kläder?
    Om inte så "utnyttjar" du fattiga kvinnor i Indien!
    För att det ger dem jobb.
    Ett hårt och väldigt underbetalt jobb, men en inkomst iaf, men skit samma - du utnyttjar andra människor!!
  • Två döttrar och en son
    Loriyana skrev 2013-03-25 19:44:15 följande:

Så du vill hellre att barnet du burit på under nio månader slits ur dina armar för att ges till nått rikt par i ett annat land äån att slita med att göra gympadojjor? I så fall är du imponerande hänsynslös. Tyvärr är jag betydligt känsligare (vilket jag har förstått inte är så vanligt) och skulle DEFINITIVT hellre jobba häcken av mig i en fabrik snarare än att vara gravid för någon annans skull.

Sedan tycker jag givetvis att man bör hålla sig informerad över vilka butiker som säljer produkter som tillverkats av människor som blir utnyttjade. Jag betalar hellre mer för rättvisemärkt.  

Men snälla.... JAG har FULLT MEDVETEN och med MIN EGEN VILJA blivit gravid med DERAS EMBRYO och VET HELA TIDEN att det är DERAS barn.
    Jag skapar inga band till det (ja det går utmärkt) och VET att barnet är deras och att DE ska ha barnet för att DE är barnets FÖRÄLDRAR.
    Så när barnet föds (och jag utgår från att föräldrarna är med då) så är jag fullt medveten om att DE ska ha barnet. Det har aldrig varit mitt!
    Jag vill väl inte kidnappa andras barn heller!
    Det har bara växt och utvecklats i min livmoder och fötts ur min kropp - men det ÄR INTE MITT barn.
    Så fort barnet kommit ut så tar barnets mamma eller pappa det.
    Jag fokuserar på deras glädje och på min återhämtning.
    Jag tar medel som drar ihop livmodern och som stoppar mjölkproduktion.
    Sen äter jag, vilar och sover.
    Tar hand om kroppen och hoppas att jag är återställd att jobba efter en vecka eller två.
    Går hem till min egen familj och mina egna goa ungar!  

• Två döttrar och en son
    Regler för Känsliga Forumet

"Tänk på att allmänna debattfrågor inte hör hemma här,
    utan syftet med känsliga rummet är att man ska kunna ställa personliga frågor anonymt."

Med andra ord: Vi får inte diskutera huruvida vi anser surrogatgraviditet vara rätt eller av någon anledning fel här!  

Så hädanefter är denna tråd endast till för ofrivilligt barnlösa eller de som är intresserade att diskutera personliga frågor ang surrogat.
    Övriga inlägg kommer att anmälas.   
  • Två döttrar och en son
    Anonym (India) skrev 2013-04-05 09:37:26 följande:
    Ett tips är att gå in på surrogat.nu där finns mängder av bra information!

Anonym (India) skrev 2013-04-05 09:37:26 följande:
    Ett tips är att gå in på surrogat.nu där finns mängder av bra information!

Ja jag är registrerad där nu som frivillig surrogat! Det är bara att inboxa mig här om någon har någon personlig fråga.
  • Två döttrar och en son
    Anonym (jag) skrev 2013-04-11 22:03:31 följande:
    Min poäng är att adoptivbarnen redan är födda, många gånger till en hopplös framtid som varken erbjuder familj eller utbildning. Jag tycker att det är bättre att ta hand om de barnen som "redan finns" om man inte kan få egna än att "tillverka nya" (jag menar inte att låta så hård men kommer inte på något bättre ord). Sen tror jag visst att surrogat och adoptivbarn kan knyta an till sina nya föräldrar så där måste du ha missuppfattat mig. Däremot menar jag att initialt så kommer det vara en smärtsam separationsprocess när de skiljs från den mor som föder dem. Att satsa på hjälp för mammorna, menar du mammorna i u-länder då? För det tror jag inte är praktiskt möjligt hur mycket vi än skulle vilja någon av oss.

Anonym (jag) skrev 2013-04-11 22:03:31 följande:
    Min poäng är att adoptivbarnen redan är födda, många gånger till en hopplös framtid som varken erbjuder familj eller utbildning. Jag tycker att det är bättre att ta hand om de barnen som "redan finns" om man inte kan få egna än att "tillverka nya" (jag menar inte att låta så hård men kommer inte på något bättre ord). Sen tror jag visst att surrogat och adoptivbarn kan knyta an till sina nya föräldrar så där måste du ha missuppfattat mig. Däremot menar jag att initialt så kommer det vara en smärtsam separationsprocess när de skiljs från den mor som föder dem. Att satsa på hjälp för mammorna, menar du mammorna i u-länder då? För det tror jag inte är praktiskt möjligt hur mycket vi än skulle vilja någon av oss.

Jag har anmält dina inlägg för att du för en etisk diskussion som inte hör hemma i känsliga rummet.
Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!