• Goldie

December bebis 2013

Hej hej, tar och hoppar in här!

Är 21 år och väntar andra barnet, är i nuläget beräknad till 25 december. Plusset kom rätt chockartat då jag veckan innan jag blev gravid hade träffat en läkare som sa att jag nog skulle ha svårt att skaffa en tvåa pga att jag har ägglossning så sällan, samt tittade på mina äggstockar med VUL och sa "och jag ser ju att du inte kommer ha ägglossning på lääänge". Och några dagar senare måste jag haft ÄL och blivit gravid... :D

Stora problemet nu är att jag kräks flera gånger varje dag och knappt får i mig något att äta, trots att jag bara är i v 7+5. Så här var det inte med dottern... :(   

• Goldie

Hoppar in här, jag är beräknad till 25/12, så är i 7+3 nu. Det är andra barnet, kommer att bli prick två år emellan dem.

Jag är 21 och pluggar och jobbar lite, min man är några år äldre och pluggar vidare samt jobbar.  

Är fortfarande lite i chock över att jag blev gravid så snabbt då jag fått besked om att det kunde bli svårt att få till en tvåa, men det gick väldans snabbt. Så nu har jag kastats från "tänk-om-det-aldrig-blir-syskon"-noja till ett SJUKT graviditetsillamående med kräkningar minst 3-4 ggr/dag och jättesvårt att få i mig någon mat alls. BM:s tips var "stanna hemma och sov hela första trimestern". Det är ju förstås ett alternativ, men inte så kul då jag isf missar viktiga praktik-moment på min utbildning... Var inte alls såhär illa när jag var gravid med första barnet.

Ska bli roligt med en decemberbebis hur som helst!      

• Goldie

Prick 24 månader mellan mina, ettan går på dagis nu och trivs väldigt bra där. Hon har varit tidig med mycket och i väldigt stort behov av utmaning och stimulans på ett sätt vi kände att vi inte riktigt kunde tillfredsställa här hemmavid alla gånger så dagis/förskola har verkligen varit ett bra komplement på så vis. Vi får se hur hon verkar känna när syskonet väl kommer men troligen satsar vi på de 15/vecka som erbjuds här. Barnen brukar då få gå fem timmar mån/tis/ons och sedan har man dem hemma torsdag-fredag. Det blir ett bra sätt för henne att få litet eget utrymme också när det här hemma handlar mycket om den nya lilla bebisen.

• Goldie
    MissKaos skrev 2013-05-30 10:06:04 följande:
    PAssa på att utnyttja att det finns en sjuksyster i tråden

Och en läkarstuderande också! har precis gått klart mina teoretiska terminer och börjat komma ut på praktik så borde kunna en hel del nu :D

(Tyvärr gör ju det att jag har lättare att noja över saker också, för jag kan så mycket om en massa sjukdomstillstånd som _kan_ drabba mig eller barnet men är jätteovanliga... suck suck. längtar tills första tolv veckorna är över i alla fall, är i 10+0 idag!)
  • Goldie

Längtar såå tills jag också gått halvtid! Och tills jag får gå på RUL. Är bara i 16+3 idag, och ultraljudet är inte förrän 25:e! Och inga sparkar har jag känt än heller, så just nu finns det så lite man kan gå på för att veta om det fortfarande är någon som lever där inne, liksom...
    Känns dock inte helt som spökveckorna för mig eftersom jag fortsatt vara helt SJUKT trött även i i andra trimestern denna gång, stor skillnad mot första barnet. Brukar lägga dottern vid 18-19 och då somnar jag ofta tillsammans med henne, sedan vaknar jag till efter någon timme och försöker hålla mig vaken en liten stund till. känns ju trist att sova bort halva dygnet typ :( 

• Goldie

Sokkerflikka: Såg att du skrev att du bor i Umeå, vad roligt! är det några andra av er som finns här i trakten? kommer längre söderifrån från början men flyttade hit -10 pga kärleken och sedan har det fortsatt på det spåret med utbildningsplats och barn här. Eftersom jag är student känner jag dock inte så många andra som själva har eller väntar barn, inte för att det är jätteviktigt men ibland känns det tråkigt att inte ha folk i samma sits i närheten...

vem vet, kanske ses vi på BB? ;) 

• Goldie
    Sokkerflikkan skrev 2013-07-24 08:28:35 följande:
    Goldie- va roligt att du också är härifrån. Trodde jag var ensam i tråden :p jag har för övrigt startat en tråd för oss i Umeå omr som ska ha barn vintern 13/14 men än så länge inte så många napp.

Jag kommer ju härifrån så känner ganska många. Men jag blir först i vår vänkrets som får barn så det känns lite tråkigt. Ingen att hänga med under mammaledigheten osv.

Haha ja vi får väl se, när är ditt BF datum? Jag har den 10/12 :)
    Trodde jag var själv jag med :P Har inte sett din tråd men ska kolla in den och hoppa in där med!

Jo, det blir ju lite så när man är först, ingen av mina barndomskompisar från där jag kommer har skaffat barn ännu heller. dock är det även en fördel ibland att vara den första i umgänget som skaffat barn, i alla fall för min dotters del - för de flesta jag umgås med är hon typ det enda barnet de känner, så då tycker de att det är mer spännande att komma på besök och leka med henne/passa henne och se hur hon utvecklas jämfört med om de hade haft sina egna barn att hålla reda på, tror jag...

ah, du ligger lite tidigare än jag, jag har BF 25/12 än så länge. (RUL imorgon så får se om det justeras något då!) Får se hur det blir denna gång, dottern föddes strax före jul 2011 och då var det väääldigt dött på BB, jag tror december är en lite ödsligare månad. 

Var i Ume bor du då? (om du känner dig bekväm i att svara på det, ibland vill man ju inte skriva allt om sig själv till "främlingar" på internet såklart.)   
  • Goldie
    Plopps80 skrev 2013-07-24 10:21:22 följande:

Snacka om att ha fått negativa kommentarer!!! Freddie Mercury var ju bög... "Tänk om han blir bög". "Haha ungen ska ju bli bög"... Blir så förbannad. Det är ett oskyldigt barn dom pratar om och blir han det så blir han. Och varför skulle han bli bög för att han heter Freddie?

Och jag som trodde att sexuell läggning var en ganska komplicerad grej, där vetenskapen tvistar om hur mycket som handlar om genetiska faktorer (att man "är född sådan") och vad som påverkas av den sociala konstruktionen och upplevleser under livet... och så har alla personer som fäller dessa kommentarer svaret! "Man blir bög om man heter ett bögnamn", vilken otroligt skarpsynt och mångfacetterad syn på verkligheten... eller inte.
    Fattar inte att folk kommenterar om namnet så otroligt mycket, har människor ingen hyfs nuförtiden? det är väl helt upp till föräldrarna vad man döper sitt barn till, folk får väl skaffa egna ungar om de tycker barn ska heta något annat :P 
  • Goldie
    Sokkerflikkan skrev 2013-07-25 08:25:21 följande:
    Goldie - haha ja jag tror inte december är månaden folk planerar att få barn i. Jag måste väl erkänna att jag hade tyckt januari varit bättre;) men å andra sidan blir det bara mer firande i december:) så länge vår bäbis inte föds på julafton är jag nöjd;)

Vi bor i en lägenhet på Nydalahöjd, men vi spanar efter något större. Det känns lite trångt att bo i en tvåa med två stora hundar och två barn framöver. Men skulle misstänka att vi inte kommer få någon lägenhet fören sommaren 2014.. Då borde min kötid äntligen blivit tillräckligt lång.

Var bor du?

Nej, det är väl sant. :) Jag har ju inte direkt heller planerat att ha dem i december (har så oregelbunden mens så kan inte riktigt planera mina barn...) men även om jag kunde planera mer tror jag inte att jag aktivt skulle undvika att få dem då faktiskt. tycker det är skönt att få när det är ganska ödsligt, var trevligt sist att kunna ha eget rum och lätt att få hjälp från personalen i och med att de typ inte hade något att göra :P jag är ju definitivt i riskzonen för att få en julaftonsbebis, men är inte vidare bekymrad över det heller. tror man löser det som det kommer - tycker barnet när det blir större att det är jobbigt att ha julafton och födelsedag på samma dag kan man ju lösa det, välja att låta själva födelsedagsfirandet ske vid något annat tillfälle och göra det till en rolig och lite speciell grej, typ.

Men sedan spelar det säkert roll att jag själv är född i december och har känt mig väldigt otraumatiserad av det :P Om något har det faktiskt mest varit positivt.

Ni vill bo kvar i samma område eller, bara större? Kan ju vara värt att kika efter bytesannonser, eller lägga ut en själv. I och med att det finns mycket studenter brukar det vara ganska stort sug på byta större mot mindre, typ kompisar som delat lägenhet och vill ha något eget. Om man byter får man ju behålla sin kötid.
    Vi bor på Ålidhem, bodde på stan förut men flyttade ett tag efter att dottern kom. Billigare hyra, mer grönområden och dessutom närmare till plugget härifrån :)

Jag hittar förresten inte den där forumtråden för Umeåbor som skulle ha barn i slutet av året, kan du skriva något i den så den kommer högre upp? :) eller var det en medlemsgrupp? 

• Goldie
    Repan skrev 2013-07-26 14:53:38 följande:
    Alltså det folk menar är ju dels att man får göra allt sist av alla sina klasskamrater, dels att jul överskuggar ens födelsedag. Sen är det ju bevisat att decemberbarn har svårare i skolan och sällan blir uttagna till fotbollslag osv, eftersom de naturligt ligger "efter" (fast inte egentligen). Det är ju ganska lättlöst - har man ett barn som inte är snabb i förskolan och hänger med kanske man ska skjuta skolstarten till året efter, har man ett tidigt barn kan man strunta i det... känns som ett icke-problem. Och hur stor skillnad är det på november och december ändå liksom!? :)

Det är folk som GÖR det till ett problem mer än något annat. Det är väl inte synd om ett barn som får vänta lite med att köra moppe liksom, jisses, då har man ett bra liv om det är största sorgen!

Den där barnmorskan är dum i huvudet för övrigt. 
    Jag håller verkligen med om det där att man ju bara kan skjuta på skolstarten ett år om det verkar lämpligt. Det blir ju precis samma sak som om barnet verkligen fötts i januari året efter. Och då blir man ju plötsligt i stället "först" med allting.

Själv var jag väldigt väldigt tidig med saker som barn (läste bra och räknade matte i ganska tidig dagisålder) så jag har varit i situationen att jag började skolan med årskullen över, fast jag var decemberbarn. praktiskt taget två år yngre än många av mina klasskamrater, med andra ord, och upplever det som väldigt positivt, också nu i vuxen ålder då jag har hunnit göra så mycket mer än jämnåriga, kommer vara klar med min utbildning väldigt tidigt osv.
    nu är det ju här ett väldigt speciellt exempel, men det jag menar är att jag tror inte att ens problem sitter i vilket datum man råkade födas, utan det viktiga är hur väl man får sina behov tillgodosedda efter det mognadsstadium man befinner sig i. Visst finns säkert folk som är födda sent på året som är ledsna över att de fick köra moppe några månader senare än sina kompisar - men handen på hjärtat, finns det inte en miljon grejer som en femtonåring är frustrerad över att kompisarna kan göra och man själv inte? oavsett vilken månad man föddes...

Och som flera redan har sagt, det är inte så lätt alla gånger att planera in sin bebis precis till när man själv eller någon annan fått för sig att det är bäst att ha den. Att vi allihopa har bebisar i våra magar som än så länge lever och växer, och som vi kommer vilja ta hand om och tycka massor om när de kommer ut, är ju trots allt det som är viktigast och häftigast. (ja, mina gravidhormoner tar över lite här käner jag...)  

Svar på tråden December bebis 2013