Repan skrev 2013-07-26 14:53:38 följande:
Alltså det folk menar är ju dels att man får göra allt sist av alla sina klasskamrater, dels att jul överskuggar ens födelsedag. Sen är det ju bevisat att decemberbarn har svårare i skolan och sällan blir uttagna till fotbollslag osv, eftersom de naturligt ligger "efter" (fast inte egentligen). Det är ju ganska lättlöst - har man ett barn som inte är snabb i förskolan och hänger med kanske man ska skjuta skolstarten till året efter, har man ett tidigt barn kan man strunta i det... känns som ett icke-problem. Och hur stor skillnad är det på november och december ändå liksom!? :)
Det är folk som GÖR det till ett problem mer än något annat. Det är väl inte synd om ett barn som får vänta lite med att köra moppe liksom, jisses, då har man ett bra liv om det är största sorgen!
Den där barnmorskan är dum i huvudet för övrigt.
Jag håller verkligen med om det där att man ju bara kan skjuta på skolstarten ett år om det verkar lämpligt. Det blir ju precis samma sak som om barnet verkligen fötts i januari året efter. Och då blir man ju plötsligt i stället "först" med allting.
Själv var jag väldigt väldigt tidig med saker som barn (läste bra och räknade matte i ganska tidig dagisålder) så jag har varit i situationen att jag började skolan med årskullen över, fast jag var decemberbarn. praktiskt taget två år yngre än många av mina klasskamrater, med andra ord, och upplever det som väldigt positivt, också nu i vuxen ålder då jag har hunnit göra så mycket mer än jämnåriga, kommer vara klar med min utbildning väldigt tidigt osv.
nu är det ju här ett väldigt speciellt exempel, men det jag menar är att jag tror inte att ens problem sitter i vilket datum man råkade födas, utan det viktiga är hur väl man får sina behov tillgodosedda efter det mognadsstadium man befinner sig i. Visst finns säkert folk som är födda sent på året som är ledsna över att de fick köra moppe några månader senare än sina kompisar - men handen på hjärtat, finns det inte en miljon grejer som en femtonåring är frustrerad över att kompisarna kan göra och man själv inte? oavsett vilken månad man föddes...
Och som flera redan har sagt, det är inte så lätt alla gånger att planera in sin bebis precis till när man själv eller någon annan fått för sig att det är bäst att ha den. Att vi allihopa har bebisar i våra magar som än så länge lever och växer, och som vi kommer vilja ta hand om och tycka massor om när de kommer ut, är ju trots allt det som är viktigast och häftigast. (ja, mina gravidhormoner tar över lite här käner jag...)