December bebis 2013
Jag har bestämt mig för att inte oroa mig, han är ju pigg och glad och äter. Men undrar ändå och kan inte riktigt släppa det...
Referensvärdet för Hb är 100 - 160 i den åldern, så inget av värdena ligger ju under gränsvärdet i alla fall.
När mamman och barnet har olika blodgrupp kan det bli en mild reaktion från immunsystemet mot barnets röda blodkroppar, som gör att fler blodkroppar bryts ned än vanligt. Att blodkroppar bryts ned i ökad omfattning är en anledning till att man kan få gulsot. Det kan också göra att man får för lågt Hb-värde, men oftast är inte immunreaktionen så kraftig att Hb-värdet sjunker riktigt lågt. Men jag skulle tro att det är av den anledningen de kollar värdet på just barn som haft gulsot och har annan blodgrupp än mamman.
Tråkigt att du blev lämnad utan ordentlig information och att läkaren inte hörde av sig, självklart ska du ha kontakt med dem så att du säkert får rätt information. Men från det du skrivit här tycker jag inte att det låter som att det ska vara någon fara, framförallt inte som han verkar må bra (det är ju trots allt något av det viktigaste!)
Lycka till!