• Goldie

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-09-20 16:28:58 följande:
    Dom har ändrat så det är ingen skillnad mellan första och andra graviditeten längre. JAg frågade BM om det eftersom ajg trodde man gick mindre med andra kotten. Men icke. Det är ett jäkla skutt.. Jag var där 21/9 har tid igen nästa vecka. Onsdag. Vad är det då? *minnesförlust*

Aha, där ser man. 25/9 är det på onsdag... fast du var där sist 21/8 gissar jag? 21/9 är ju i morgon ;)

nu blir det fredagstacos och sedan ligga på soffan! har haft massa sammandragningar hela dagen, som tur är var det få nya patienter på avdelningen där jag praktiserar idag, mest hemgångar, så framåt eftermiddagen var det rätt lite för oss studenter att göra och jag fick lov att gå hem redan vid tre... LYX!    
  • Goldie

Har haft massa ont i magen och korsryggen idag :( Som mensvärk typ, fast inte allra allra värsta sorten (har haft mensvärk som gör förlossningsont tidigare i livet, och SÅ ont gjorde det inte idag...). tror jag har mer sd också men svårt att säga då det känns som att magen gör ont hela tiden.
    tänkte ringa förlossningen och höra tidigare idag men så blev det bättre. Och nu har det kommit tillbaks. vågar man tänka att det bara är växtvärk? Eller åtminstone vänta till imorgon och se om det går över? Är ensam hemma med dottern som sover nu - mannen har såklart med sig mobil och kan snabbt komma hem om det skulle vara nåt, men vill helst inte störa i onödan när han för en gångs skull får ha något roligt för sig (jag har inte orkat ta så stort ansvar för dottern de senaste månaderna pga graviditet och jobb, och vi har ingen barnpassning i trakten...).

tänker att det borde ju bara vara växtvärk eller förvärkar, är ju bara i v 27 och har inte haft något problem tidigare egentligen.  

• Goldie

och förstår ju såklart att de enda som egentligen kan säga nåt är förlossningen (och jag själv, som vet precis hur jag känner det), men ibland behöver man bara älta sin velighet och oro lite...

skulle egentligen ha jobbat kvällspass på akuten (som en del av utbildningen) idag, men det blev till att omboka det... :( 

• Goldie

Hej igen på er alla!
    Jag fick komma in till förlossningen igår och kolla upp smärta och sammandragningarna, eller det som kändes som sammandragningar, och det var helt ofarligt alltihop! Ingen tappåverkan, och på CTG syntes inte en enda sammandragning, däremot var det väldigt svårt att få kontakt först eftersom bebis rörde sig så mycket och pressade och sparkade runt på massa konstiga vis. De tror att en del av smärtan (och känslan av att magen blir hård som vid sammandragning) handlar om att den aktive lille krabaten helt enkelt kommer åt fel ställen i magen så att det gör ont för hans stackars mor.. och så säkert lite växtvärk i livmodern på det. Drar en lättnadens suck och är tacksam för att även den här graviditeten verkar bli ganska komplikationsfri (även om den känns så TUNG just nu, tio kilo extra känns när man travar runt på avdelning och springer efter stressade läkare på akuten...).

Hoppas ni alla har haft en härlig helg! Själv motar jag bort söndagsångesten med ett långt varmt bad och lite skrivande på en novell när dottern somnat (har skrivandet som stort fritidsintresse). och choklad, lite gött ska man ju ha det. hur går det förresten Miss Kaos, har mannen din sett till att hålla chokladförrådet fyllt??

• Goldie

och just ja förresten, på FL skulle barnmorskan först bara känna hur Herr Bebis låg, om han fixerat sig osv... hon kände en stund med fokuserad min (så jag hann bli orolig) och sa sedan "ja alltså jag fattar inte hur han ligger, det är HELT kors och tvärs. men jag kan ju säga dig så mycket som att fixerad och redo att komma ut, det är han INTE". :P

• Goldie

Hej tjejer, jag är också kvar och väntar på min bebis! Läser tråden varje dag men har inte tagit mig för att skriva på länge. Har BF 22/12, gick över sex dagar med storasyster så vi får se hur det blir denna gång. Pendlar mellan att bara vilja ha ut bebisen NUUUUU och tycka att det ändå är rätt okej. Har inte massa foglossning och så, vilket jag är tacksam för, men känner mig så ruskigt klumpig som höggravid och kan få extremt ont i magen ibland (som en kniv typ) när bebisen lägger sig på ett särskilt vis...

Jätteroligt att läsa om alla som är på G nu eller redan har fått!

• Goldie
    MissKaos skrev 2013-12-20 07:06:04 följande:
    Värkarna avtog dock.. har varit lugnt sen 5:15. Bara ngn enstaka smygare..
    Hoppas verkligen att det är nu det händer för dig MissKaos! som du har kämpat med övertid nu...
  • Goldie
    Felinne skrev 2013-12-21 07:01:08 följande:
    God morgon. Jag tänkte köra ett lite frågerace eftersom det idag är max två veckor kvar (BF idag!) till jag får träffa min lilla bumling, om allt går bra. Hoppas ni har tålamod med det.

- Alltså det här kanske är en jättekonstig och personlig fråga, men är det någon annan än jag som tycker att era blygläppar blivit mycket större? Tycker att de gångerna jag kommer åt att känna efter (ganska sällan eftersom magen är i vägen för mig) att det känns som att de är större på samma sätt som de kan bli när jag har haft sex. Kan det hänga ihop med att blodvolymen i kroppen är större eller är det snarare hormonellt betingat?
    - Vilket märke och mycket blöjor har ni laddat upp med? Är det bra att ha olika storlekar redan från början?
    - Vilka andra saker som hör till bebisens skötsel (förbrukningsvaror tänker jag på nu) tycker ni är bra at t ha fixat innan och vad kan vi vänta med?

Vi är i nästan samma sits, jag har BF imorgon :)

Gällande blygdläpparna har jag nog ingen aning om hur det är för mig personligen, men generellt ökar blodflödet till könsorganen hos gravida kvinnor. Många blir svullna och det är även därför vissa har lättare att få orgasm som gravida. Den generellt ökade blodvolymen i kroppen har förstås viss del i det, men det sker alltså också en omfördelning i vart blodet strömmar.

Dock är ju i princip allting som sker under graviditeten "en hormonell effekt" eftersom det är en hormonstyrd process, så även den ökade blodvolymen är ju "en hormonell process". Bland annat de höjda östrogennivåerna som gör att man samlar på sig mer vätska och då också får mer vätska i blodet (=ökad blodvolym), det är samma hormonella grej som gör att vissa blir svullna före mens (då man strax innan mens har en förhöjd nivå av östrogen).

• Goldie
    MissKaos skrev 2013-12-21 09:54:21 följande:
    Nu är vår flicka!!(fel frn ul) Här. 52cm och 4, 0kg
    Fl gick snabbt. lätt rally ett tag.

Hon ät underbar
    STORT grattis, äntligen! Och vad skönt med snabbare FL denna gång, hoppas inte rallyt gick för fort bara, då kan man ju bli lite medtagen av det ;) mysigt med en tös!
  • Goldie

Hej, har läst här men inte skrivit senaste dagarna, vår älskade son föddes den 28/12 kl 11.21. 3390 gram och 53 cm var han. Förlossningen var tuffare än den första, men då var den första förlossningen också väääldigt smidig. Denna tog lika lång tid som första gången, tio timmar, men med större del av tiden i aktivt värkarbete. Var okej fram tills jag var öppen nio-tio centimeter, då stod det still eftersom han inte ville tränga ned i bäckenet (vattnet hade inte gått ännu), så då tog jag lustgas sista timmen tills vattnet äntligen gick och han var ute på några krystvärkar. Några få stygn på blygdläpparna och inga komplikationer, så jag är jättenöjd och glad. Nu vet jag att jag inte behöver vara rädd för förlossningar som inte är lika enkla som den första, även denna blev en väldigt fin upplevelse så att säga. (Jag drömmer om att ha många barn så sannolikt kommer det ju fler förlossningar...)

Är så glad och lycklig just nu över vår gosse. Han äter konstant, sitter limmad vid bröstet, och jag trivs lustigt nog bra med det. Det verkar som att mina graviditeter blir väldigt tuffa för mig psykiskt, har fått grav.-depression båda gångerna, men efteråt lättar det verkligen typ direkt. (Så var det sist iaf, nu har det ju bara gått några dagar så självklart finns risken att jag blir mer nere sen, men det känns inte så). Är helt himla euforisk.

Grattis till alla era bebisar. Njut av dem (men njut också av att bebistiden bara är en liten del - är man inget fan av amningen och sömnbristen så blir de ju lustig nog bara roligare och roligare!)

Svar på tråden December bebis 2013