Felinne skrev 2013-12-21 07:01:08 följande:
God morgon. Jag tänkte köra ett lite frågerace eftersom det idag är max två veckor kvar (BF idag!) till jag får träffa min lilla bumling, om allt går bra. Hoppas ni har tålamod med det.
- Alltså det här kanske är en jättekonstig och personlig fråga, men är det någon annan än jag som tycker att era blygläppar blivit mycket större? Tycker att de gångerna jag kommer åt att känna efter (ganska sällan eftersom magen är i vägen för mig) att det känns som att de är större på samma sätt som de kan bli när jag har haft sex. Kan det hänga ihop med att blodvolymen i kroppen är större eller är det snarare hormonellt betingat?
- Vilket märke och mycket blöjor har ni laddat upp med? Är det bra att ha olika storlekar redan från början?
- Vilka andra saker som hör till bebisens skötsel (förbrukningsvaror tänker jag på nu) tycker ni är bra at t ha fixat innan och vad kan vi vänta med?
Vi är i nästan samma sits, jag har BF imorgon :)
Gällande blygdläpparna har jag nog ingen aning om hur det är för mig personligen, men generellt ökar blodflödet till könsorganen hos gravida kvinnor. Många blir svullna och det är även därför vissa har lättare att få orgasm som gravida. Den generellt ökade blodvolymen i kroppen har förstås viss del i det, men det sker alltså också en omfördelning i vart blodet strömmar.
Dock är ju i princip allting som sker under graviditeten "en hormonell effekt" eftersom det är en hormonstyrd process, så även den ökade blodvolymen är ju "en hormonell process". Bland annat de höjda östrogennivåerna som gör att man samlar på sig mer vätska och då också får mer vätska i blodet (=ökad blodvolym), det är samma hormonella grej som gör att vissa blir svullna före mens (då man strax innan mens har en förhöjd nivå av östrogen).