• MissKaos

December bebis 2013

Lyx m gratis kub!,här ar det gratis efter 35. Konstigt att det är olika i landet

babylängtan20 skrev 2013-04-16 13:41:25 följande:
    jag är inte orolig då symptom kommer fler och fler varje d det endast gratis om kvinnan,ag :P trots mina färgade flytn. men ja har inte ont :)

lite nyfiken bara hade varit kul att se ett tickande hjärta men samtidigt ser man ju inte så himla mycket och de är inte alltid de kan uppfatta hjärtat så tidigt :S jag väntar nog till KUB vi får ju det gratis i länet ;)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    nyttliv85 skrev 2013-04-16 19:25:58 följande:
    Just skickat en förfrågan om att boka tid för kub-test. Har vart osäker om jag ville göra det, men maken min fick avgöra och han ville. 
    Så nu är det bara att vänta på att blli uppringd så man kan få sin tid, Nervöst, men förhoppningsvis ger det ett lugnande svar.  

Jag tänker såhär: Om det inte spelar någonm roll för dig om du får ett barn emd speciella behov så är det ju ändå bra att veta om det. Då kan man förbereda sig på det.
    Själv skulle jag isf välja att abortera. Vi har pratat mkt m det och det är för oss ett självklart val. Men där måste man ju lyssna på sin egen vilja.

Mått illa hela dagen idag. Utom möjligen precis på morgonen. Huu! Åt en amssa knäckebröd på jobbet på fm. Småbitar. Folk måste tro att jag är tokig som sitter och tuggar knäcke i bara.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Man ser även svårare avvikelse på KUB än Downs. Har en bekant som upptäckte en svårare form av trisomi som inte är förenligt med liv, dvs barnet kunde ha fötts till en kort tid av smärta för att sedan dö. De fick göra en sen abort och det var jättegräsligt såklart. Fruktansvärt. Det kan vara en viktig aspekt att ha med sig dock, att man kan se andra saker än downs. Sen gjorde vår BM (med sonen) en koll av allt annat med. Och det kändes skönt för mig! Jag var så glad att få veta att allt såg bra ut därinne såtidigt som i v12. Allt som går se då, vill säga.

• MissKaos
    babylängtan20 skrev 2013-04-17 11:29:49 följande:
    jag och sambon är överrens att göra abort om de skulle visa sig en hög risk på KUB för jag skulle inte kunna leva med ett handikappat barn det skulle göra ont i mig varje dag att se att barnet inte kan göra alla andra saker som de som inte är rullstolsbundna osv. eller se de lida och vara ledsna för det.. jag är inte okänslig men jag skulle verkligen inte klara av det mentalt ..

Vid hög risk kan man göra ett fostervattenprov, då får man ett definitivt besked.
  • MissKaos
    dlra skrev 2013-04-17 10:47:46 följande:
    Det enda jag ville få fram var att även om du väljer bort ett barn med trisomi (med all rätt såklart) så finns det inga garantier för att det går felfritt under en förlossning tex där det är som vanligast att barn får sina handikapp. Man glömmer bort det ganska lätt, eftersom det verkar vara en sån uppmålad bild av att man ska kunna se alla handikapp redan i magen när handikapp uppstår pga syrebrist i samband med förlossning och inte graviditet. Senast jag uppdaterades med sådan statistik så är 20 % av alla våra handikappade i sverige idag fått sina skador i samband med förlossning. Man kan välja bort sina sjuka barn i magen och göra abort hur mycket man vill...lite svårare dock att abortera sina barn som redan har fötts.

Fast det är inte ett barn i magen utan ett foster. Och skador kan ALLTID uppstå. Jag har ändå valt att ta bort ett foster med uppenbart svåra skador.
    Jag tror ingen vill döda ett fött barn- För mig ett ytterst märkligt resonemang.
  • MissKaos
    MariaOchNiklas skrev 2013-04-17 13:45:15 följande:
    Bryter här med allt vad som handlar om abort och kub. Hur mår ni tjejer??? Ni som har barn sedan innan, när kände ni av fosterrörelser i magen??? Jag kände av vid ca v 17.

Jättetidigt, för tidigt men BM sa att det var fosterrörelser och min mamma kände det med tidigt. Strax efter v 12. Vilket man inte ska kunna. Men det var inte tarmrörelser och jag kunde beskriva det så, tja det var väl det då!
    Aimish skrev 2013-04-17 15:46:04 följande:
    Någon mer som är väldigt uppblåst i magen redan? När lägger det sig? v 5 för mig

Ja... Gasig! Tror det la sig efter förlossningen sist. Jobbigt när man mår illa av sina egna fisar..
    mammatilltvå85 skrev 2013-04-17 14:37:24 följande:

Jag förstår ditt resonemang men de 3 trisomierna man kollar KAN innebära lättare fel också, det går inte se hur allvarlig form det är. Och i v.13 kommer ju aldrig en ev abort ske då det först måste göras fpstervattensprov vilket görs tidigast i v.15+0 sen tar det tag innan resultat sedan ytterligare tid innan man får tid för att föda fram sitt barn och då är det oftast frågan om v.18 ca....det är det jag inte skulle klara. Att föda ett barn som bara några veckor senare hade kunnat leva utanför magen. Och veta att barnet kanske hade haft en väldigt lätt variant av en trisomi. Det är det som är mitt dilemma. Om det gick veta till 100% redan i v.13 att det ej var förenligt med liv vore det en annan femma men så ser inte verkligheten ut=((
    Jo, det kan man se. Efter fostervatten får du exakt besked om vilken trisomi det rör sig om. Då vet man kanske inte graden av tex downs men man vet att det ÄR downs och inte ett som medför döden efter förlossningen.
    mammatilltvå85 skrev 2013-04-17 15:43:09 följande:

Vi har alla klart och tydligt skrivit att vi är FÖR abort. Huruvida vi själva gjort eller kanske kommer tvingas till aborter eller om andra kommer det har absolut ingenting med denna diskussion att göra överhuvudtaget. Precis som de som Gör kub får prata om det måste vi som INTE gör kub också få prata om det. Jag väljer att inte tolka ditt inlägg som att de som gör abort gör mer "rätt" då jag anser och hoppas att även du anser att det ej finns rätt eller fel utan det är upp till var och en.

Jag lämnar denna diskussion med dig. men om någon annan vill diskutera KUB:s eventuella fördelar och nackdelar i denna tråd hoppas jag att ni "vågar" göra detta. För som jag nämnde tidigare skapade jag denna tråd för att ALLT ska kunna vädras. Under förutsättning att vi respekterar att vi tänker olika.

Jag vill också förtydliga att bara för att JAG är tveksam till om jag skulle fixa en så sen abort pga av tex DS så har det absolut INGENTING att göra med min övriga inställning för aborter då jag är feminist och anser att fri abort är en rättighet.      
    Ja, precis så. En fri rättighet att ta ställning till. Jag hoppas ingen i den här tråden ska hamna i läget att ens behöva tänka på det.

• MissKaos
    mammatilltvå85 skrev 2013-04-17 16:29:30 följande:
    Menade att man vet vilken trisomi det rör sig om men även om man vet att det är tex trisomi 13, eller 18 så kan även dessa innebära lättare fel. Alla med dessa trisomier är inte så sjuka att det inte är förenligt med liv. Det var så jag menade. Tänk om jag då "råkar" abortera bort ett foster som faktiskt hade kunnat levt och inte alls varit särskilt skadat. Det är sådana tankar som snurrar i mitt huvud. Om jag visste till 100% att barnet skulle dö direkt efter förlossningen vore det väldigt enkelt för mig med. Men tänk om det trots allt hade kunnat leva ett rätt långt liv utan större handikapp? Usch, jag vill helst inte tänka på detta alls, men genom att jag fick valet att göra KUB i mitt landsting trots min relativt unga ålder så börjar ju tankarna snurra....=(

Jobbigt att få sånna tankar, mycket att ta in. Manhar ju inte så gott om tid på siga tt bestämma sig för hur man vill göra heller. Ett alt är ju att göra KUB och om man får högre "risk" för trisomi planera för att kanske få ett barn med handikapp och inte göra fvp. Det ÄR ju risk för mf vid fvp. Även om risken är låg (ca 1%) så finns den och är man den procenten så måste man ju leva med det sedan.
    Det är jättejättesvåra beslut att ta. Tror man måste lyssna på sitt eget (och sin mans) hjärta och handla utifrån det.
  • MissKaos
    Dallah skrev 2013-04-17 16:14:15 följande:
    Jag har kännt mig gravid länge (pga stor mage) men eftersom jag bara är i v4 kan det inte vara pga graviditeten (eftersom jag kännt så länge) utan måste nog vara all cholad jag har ätit...jaja. what ever..=)

Jag har oxå en chokladmage. En magruta, lixoM! Nu börjar jag som TUR är få en gravidmage med, som lixom tar bort effekten av choklad Oskyldig Eller ja, man tänker ju inte på fettet när det är en tydlig gravidmage med
  • MissKaos

Det bästa talesättet måste vara

"så söt bebis -mamma ät nog mkt honung under gravidteten"

Jag vii ha en söt unge och gärna med fin färg *matar mig själv med choklad och blundar med öronen åt ALLA som inte tror på metoden*

• MissKaos
    Aimish skrev 2013-04-17 19:30:18 följande:
    Blir bara väldigt förvånad över att jag är så spänd och stor redan. Vägde mig idag och vi snackar 2 kg+ redan! Hoppas verkligen bara att det är massa luft som snart kommer ut :P

Du ligger i lä, om vi säger så... 2kg -kan ju vara en rejäl förstoppning! JAg har nog gått ungefär 2kg men jag h ade lagt på 2 innan med. KÄnner mig tjock.

Nej. JAg röstar för att vi har JÄTTEförstoppning. Det är bara bajs *hrm* Kändes så idag, jag tränade igår och dag har min mage skött sig. Stort A som man säger på sjukhus. Gånger flera. Skönt, för det är jobbigt när det blir tvärstopp.
    vickis86 skrev 2013-04-17 19:22:58 följande:

Så fort mitt illamående förvinner så tänker jag trycka i mig en massa choklad! Tungan ute Och om min sambo klagar så har jag ju ett jätte bra argument, ju mer sött jag äter desto sötare blir bebisen :) 
    Go girl!
    Det är bra argument, argument som håller och säger någon något annat så ta fram hormonerna och gråt! De kommer handla åt dig och hålla tyst

NU äta. Illamåendet slår till igen

Svar på tråden December bebis 2013