• siolina

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-10-14 17:36:47 följande:

VArför kan inte barn bara få vara BARN?

Min unge vet mkt väl skillnaden på pojkar och flickor. Pojkar har snopp. Flickor snipa. Flickor kan ha bebisar i magen och det kan inte pojkar. Räcker inte det? Än så länge. Vi svarar ju om han frågar om saker men försöker att kostatera att "såhär är det"  snarare än värdera

Jag håller med! Varför är det så viktigt att fokusera på barns kön? Det är grabbar hit, det är tjejer dit. Varför är det så viktigt? Varför räcker det inte att de är barn? Och varför skulle man vilja lära sitt barn att vissa egenskaper är olämpliga för att det har det ena eller andra könet? Så fruktansvärt obegripligt att inte alla bara vill ge sina barn så bred horisont de bara kan.

• siolina
    Lina1990 skrev 2013-10-14 17:47:56 följande:
    Siolina: tycker med att det är svårt men har en app där det står. Sök på gravid så är den lila med en gravidmage och står graviditetskalender. Jag är nu i kalendermånad sju men graviditetsmånad åtta, har bf 22/12.
    Ja, vad är skillnaden mellan kalendermånad och graviditetsmånad, frågar man sig då, och vilket menar folk i allmänhet när de frågar? Det är kanske helt enkelt ingen exakt vetenskap.
    Men jag tror jag kör på som jag har gjort. bf= 9 fullgångna, en månad innan och framåt=i nionde månaden, 2-1 månad innan= i 8:e månaden.

• siolina

Har varit hos bm. Magen har växt lite lite i förhållande till sin kurva, men järnvärdet var bra (125) och sockervärdet också (5). Kan vara så att huvudet ligger långt ned och att det är det som gör att kurvan ser ut som den gör, trodde bm och magen ser ut att ha sjunkit också säger sambon. Den gör ju det vid något tillfälle, märker man det alltid själv, alltså är det alltid glasklart om magen har sjunkit eller inte?
    Har känt att det är ett bökande i underlivsområdet och tänkt att det kanske är huvudet som är på väg ned. Barnmorskan sa att det var svårt att känna, men att det nog berodde på att huvudet var så pass nedsjunket. Betyder det att bebisen är ruckbar/fixerad nu? Kunde ju ha frågat barnmorskan men jag tänkte inte på saken då. Men det vore ju skönt att veta att hen ligger som hen ska liksom. Fast lite tråkigt för bebisen tänker jag att ligga så där med huvudet fast i åtta veckor till.

• siolina

Men sjunker magen om bebisen fortfarande ligger rörligt?
    Och hur vet man om magen har sjunkit?

• siolina

Okej, men då kanske min har sjunkit då. Får den är liksom hängigare nu. Fast då har det tydligen inget att göra med huruvida bebisen ligger att göra?

Gör era sammandragningar ont eller? Jag har sammandragningar mest hela tiden, så fort jag går i princip, men det gör ju inte ont eller så utan blir mest lite obekvämt, så jag tänker att det inte är någon fara. Och bm kan ju klämma på magen utan att jag får sammandragningar förresten. Jag tänker att man märker om det är något man borde passa sig för eller hojta till om? 

• siolina
    MissKaos skrev 2013-10-15 12:58:09 följande:
    Så länge det inte gör ont eller blir regelbundet så ska det vara ok.
    Tydligen kan det vara både barnets position och magmusklerna som ger efter som gör att drn sjunker
    Tack. Nu har jag haft min privata lilla frågestund. Så typiskt att frågorna dyker upp efter att man varit hos bm, och inte precis innan eller under besöket.

Annan fråga förresten. Vaccinerar ni er mot influensa? Jag hoppar över det.
  • siolina
    gosnosen skrev 2013-10-15 13:26:08 följande:
    Håll bara lite uppsikt så det inte är en urinvägsinfektion som spökar! Om du känner obehag från blåsan eller när du kissar och så.
    Nope, inget kiss- eller blåsrelaterat obehag. Har visserligen bara haft urinvägsinfektion en gång men jag minns känslan. Vanliga sammandragningar tycker jag det är bara.
  • siolina
    MissKaos skrev 2013-10-15 14:19:06 följande:
    Livmodern styrketränar inför förlossningen!
    Ja, precis, kul att något i den här kroppen gör det för mycket annan träning får jag inte till... :( Blir en låååååång väg tillbaka sedan.
  • siolina

I morse vid sextiden vaknade jag och tänkte att jag inte hade känt bebisen på hela natten (vaknar ju till från och till under nätterna) och knuffade lite på den. Då vaknade den till och buffade runt lite. Sedan tänkte jag att den faktiskt brukar vara rätt lugn på nätterna. Tänk om man skulle ha sådan tur att det är en bebis som är lugn om nätterna från start, dom finns ju faktiskt! (Vår dotter var inte en av dem.)

• siolina
    moruri skrev 2013-10-17 10:00:58 följande:
    Just kommit hem från tillväxt ultraljudet. Allt såg bra ut och han väger typ 2500 g nu och förväntas väga strax under 3500 g vid förlossningen! :D känns skönt att veta!
    Nu hamna bilden åt fel håll.. Men han ligger och håller handen för munnen! ????
    Vilken vecka är du i? Eller, när är du beräknad?
Svar på tråden December bebis 2013