• siolina

December bebis 2013

moruri skrev 2013-10-17 11:26:58 följande:
    32+4 idag!
    Ok, undra vad vår beräknas väga vid födseln då. Den vägde ca 1700 i vecka 32 blankt. Tänkte mig nämligen att hen skulle väga strax under 3500. Kommer inte riktigt ihåg vad bm svarade när sambon frågade, men hon lär ju inte ha sagt "3500 eller strax under" som jag skulle ha gissat att hon sa. Kanske strax över 3000. Fast vem vet.
    Hur väl brukar tul stämma egentligen?
  • siolina
    moruri skrev 2013-10-17 11:46:01 följande:
    Okej. Ingen aning. Men sist sa de med sonen att han skulle väga mellan 3200-3600g och han vägde 3307. Så det va ju inom ramen..
    Ja, jag tänker mig att det blir någonstans strax under 3500, men inte under 3000 iallafall. Inte för att man behöver veta så väldigt exakt heller. Fast med dottern hade vi med oss kläder och en overall i storlek 56 till BB och sedan vägde hon under 2500 så hon verkligen försvann i den där overallen och alla kläder var helt förstora så nu satsar vi på storlek 50 iallafall. :)

• siolina
    IdaJ skrev 2013-10-20 10:51:40 följande:
    Har haft typ mensvärk i mage och rygg hela natten. Kan man ha växtvärk såhär långt in i graviditeten??
    Har också haft så, det var förvärk och helt normalt och ofarligt enligt min barnmorska!

Har lite ont just nu faktiskt, men jag kan inte skilja på om jag har lite ont i magen för att jag skulle behöva bajsa, eller om det är mer typ mensvärk. Känns som att det är rätt naturligt att man får lite känningar nu när det bara är några veckor kvar, kroppen håller ju på att förbereda sig för något ganska stort ändå. Och man själv, mentalt, så jag tror man kanske känner efter på ett annat sätt. Men när förlossningen väl sätter igång så märks det utan tvivel, och jag tror man märker om något inte är riktigt som det ska också. Iallafall försöker jag tänka så för jag orkar inte gå och oroa mig för hur bebisen har det hela tiden och om saker är bra eller dåliga tecken.
  • siolina

Har liksom inget minne av att vi packade så mycket bb-väska sist. Rafsade åt oss lite grejer när det var dags, och vi kommer nog inte ha så mycket med oss denna gång heller. Har inget emot att hasa runt i sjukhuskläder ett tag, det finns kiosk där och bebisen lär vi inte klä på förrän det är dags att åka hem. Så, lite schampo och ombyte till sambon plus bebiskläder tills vi åker hem tror jag vi klarar oss på. Kanske att det känns mysigt att köpa en helt ny uppsättning kläder till bebisen, även om vi har lådorna fulla.

• siolina
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-10-23 18:55:45 följande:
    Tips mot halsbränna??
    Äta lite och ofta. Undvika allt surt och starkt, samt kaffe.
  • siolina

Vi bor i Stockholm och har 30h/v. Vi har aldrig använt förskola mer än så, men det känns jätteskönt att ha möjligheten för man vet inte hur bebisen kommer vara, om den är vaken mycket på nätterna så man måste sova på dagarna t ex. Känns ju väldigt skönt att ha möjligheten, så får man se om vi utnyttjar det.

• siolina

Blir bara tröttare och tröttare känner jag. 6,5 veckor kvar. Hur trött kommer jag bli? Allt går så enormt långsamt. Samtidigt känns det som överdrivet gnäll, eftersom jag mår så pass bra. Lite foglossningsvärk och förvärk har jag och lite trött är jag men det är långt ifrån förskräckligt. Har nog inte ens fattat att vi på riktigt kommer få en bebis snart.

• siolina

Vägde mig idag. Är det lite om man har gått upp typ 1,5 kg på två månader? Det är väl okej? Har ändå gått upp 12 kilo totalt, efter snart 34 fulla veckor. 
    Kul att man först nojar för att man har gått upp för mycket, sedan för att man har gått upp för lite. Är inte så himla orolig egentligen, men tyckte att det var rätt lite ändå. Ska till bm nästa vecka och då får vi se om magen växer som den ska. Alltså, magen hade dippat lite i förhållande till sin kurva sist (från stadigt något över medelkurvan till ner till medelkurvan) och bebisen är inte jättestor utan ligger 10-12% under medel (minns inte exakt), det är anledningen till att jag alls tänker på det. Hen rör sig ju mycket där inne så jag är inte så orolig. Om hen inte liksom bankar på och försöker göra mig uppmärksam på att hen har det förjäkligt där inne! ("Hallåååå! Är det någon som hör mig? Ta ut mig! Jag svälter ihjäl här!")

• siolina
    Ellez skrev 2013-10-27 13:27:46 följande:
    Jag ligger på 9 plus i vecka 35 men varför oroa sig? Bebis tar vad den önskar that´s it. 
    Jo, jag önskar ju att det var så enkelt att inte oroa sig, men jag, precis som flera andra här har ju kämpat lite mer än andra för att komma hit och då kan det ju vara svårare att hålla oron i schack emellanåt. Oron gäller ju just att allt inte skulle vara okej med bebisen, eller att bebisen inte får det den behöver och alltså inte växer som den behöver för att må bra.

• siolina
    MissKaos skrev 2013-10-27 11:12:18 följande:
    Det låter ju jättebra. Jag har gått upp mkt mer än dig och stod still i sex veckor!
    Ja, det är väl rätt normalt att det går i perioder när man tänker på det. :)
Svar på tråden December bebis 2013