• Irlais

December bebis 2013

Felinne skrev 2014-01-15 22:16:44 följande:

Skönt att det inte bara är jag då. Tror nog det var lukten som var det värsta egentligen. Och kanske även pussandet. Ser bara kemikalier och bakterihärd framför mig. Och så finns liksom instinkten där också som är en så löjligt stor kraft som gör att jag bara vill vara nära bebisen hela tiden. Har aldrig varit med om något liknande.

Tycker faktiskt det är oförskämt när andra pussar min bebis, att man tar sig den friheten alltså...

Jag lyckades stöta mig med svärmor eftersom sambon tyckte jag skulle ge henne bebisen när han var ledsen och skrek. Jag sa ifrån på skarpen att när han är ledsen ska vi, hans föräldrar som är de enda han känner igen när han är så liten, hålla och trösta honom. Aldrig att jag "överger" min ledsna lilla bebis på det sättet! Nästa gång vågade svärmor inte hålla bebisen, som att jag sagt att ingen får hålla någonsin. Herregud säger jag bara, så onödigt.
  • Irlais
    Felinne skrev 2014-01-17 11:03:44 följande:

Någon som kan rekommendera en bra amnings-app?

Jag tycker baby connect är bra. Kostar lite men var värt det för mig att få lite koll på hur länge jag ammar, intervall mellan tillfällen etc. Kan även registrera sömn, blöjor, aktivitet...
  • Irlais

Vi har börjat med en ny rutin här hemma sen ett par dagar tillbaka. Vi nattar lillen runt 21 och ser till att han somnar i spjälsängen, sen har han fått sova med mig när han vaknar för mat 1-3 timmar senare. Innan har vi samsovit helt. Nu gick han utan mat från 21 till 3.20 och sov från 22! Helt otroligt, har aldrig gått så länge utan mat eller sovit så länge i sträck. Brösten höll på att sprängas :)

• Irlais
    Plopps80 skrev 2014-01-18 09:27:44 följande:

Vill också ha rutiner. Är verkligen rutinmänniska. Tyvärr är Ludwig väldigt orolig på kvällarna just nu. Tidigare har han somnat vid 20-21 men nu är han stressad och uppe i varv och vill äta hela tiden. Han somnar 23-24 ibland 22 om jag ammar honom till söms men det går inte alltid då han sliter och drar i bröstet och skriker fast jag ammar. Tror han då är kopiöst övertrött. Sambon brukar ta honom då och gå runt med honom tills han somnar. Sedan stoppar han ner honom i hans säng och där kan han sova 4-5 timmar. Längtar tills denna oro på kvällen lägger sig tycker det är himla jobbigt! Det värsta är när man är så trött så ögonen går i kors och lägger sig i sängen för att amma och han bara skriker och drar i bröstet. Skriker tom med vårtan i mun... Frustration känner jag då! Har varit en vecka med mkt tuffa kvällar. Han har ju inte varit direkt kinkig på kvällarna innan men nu så.

Plopps, vi har ju samma grej här hemma på kvällarna, att han sliter och drar och skriker under amningen. Det är ju så frustrerande. Frågade på BVC men fick inget vettigt svar.

Oavsett detta så har vi märkt att efter 21-22 någon gång så har natten börjat för lillen sover oftast ett längre pass (3h typ) ibland vaknar han tidigare ändå men för min egen del om inte annat känns det bra att få lite struktur. Vi går upp runt 8-9 för då har lillen oftast blivit pigg och glad :)
  • Irlais
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-18 16:06:21 följande:

Hur länge går det mellan amningarna för er? Jag ammar min sessa var tredje timma även på natten. Vi försöker lägg henne 20 men hon vill äta då till kanske 21 sen är det som mest tre timmar mellan varje måltid. Har nog aldrig låtit det gå mer än 3.5 timmar. Vet någon hur hur många timmar Max man kan vänta OM barnet själv inte visar tecken på hunger?

På dagen 1-2 timmar emellan, på kvällen 30min-2 timmar (oftast ca 50min emellan), på natten 1,5-3 timmar emellan. Gårdagen där det gick 6 timmar på natten ser jag som ett mirakel, men tackar inte nej om det fortsätter så :)
  • Irlais

Så irriterad... Var inne i badrummet och när jag kommer tillbaka ser sambon lite lurig ut och säger "gissa vad jag gjort"? Då har han gett bebisen lite (alltså som smaksensation) KLADDKAKA! Alltså av alla grejer att ge bebisen att smaka på, vilket han inte ens ska göra än så klart, så ska han ge något sånt?! Har varit på honom hela kvällen att han absolut inte ska göra om det men tror inte han riktigt tar det på allvar. Hjälp?

• Irlais
    Plopps80 skrev 2014-01-18 22:03:30 följande:

Men du skojar nu väl. Är ju livsfarligt att ge så små bebisar mat/kakor. Deras mage tål inte något annat än ersättning eller bröstmjölk. Herregud jag hade seriöst slagit ihjäl den som gett mitt barn något att äta. Hade barnet varit 4 månader hade jag varit irriterad och sur men hur gammal är er bebis? Max ett par månader? Han kan ju ge barnet allvarliga problem.
    Tror du inte jag ville slå ihjäl honom, har ju panik att han ska göra något sånt igen dessutom. Bebisen är två månader... Jag försöker hitta länkar eller något jag kan visa sambon så han fattar att det är farligt, han tar det inte på allvar när det bara är jag som säger det. Annars ringer jag BVC och ber sköterskan säga åt sambon och förklara varför.
  • Irlais
    Plopps80 skrev 2014-01-18 22:03:30 följande:

Men du skojar nu väl. Är ju livsfarligt att ge så små bebisar mat/kakor. Deras mage tål inte något annat än ersättning eller bröstmjölk. Herregud jag hade seriöst slagit ihjäl den som gett mitt barn något att äta. Hade barnet varit 4 månader hade jag varit irriterad och sur men hur gammal är er bebis? Max ett par månader? Han kan ju ge barnet allvarliga problem.
    Tror du inte jag ville slå ihjäl honom, har ju panik att han ska göra något sånt igen dessutom. Bebisen är två månader... Jag försöker hitta länkar eller något jag kan visa sambon så han fattar att det är farligt, han tar det inte på allvar när det bara är jag som säger det. Annars ringer jag BVC och ber sköterskan säga åt sambon och förklara varför.
  • Irlais

Inlägget ovan kom visst två gånger... Jag är så sjukt upprörd, fick gå och fråga om han verkligen gjorde så och han säger joo men det var ju så lite bara typ lite choklad som var kvar på fingret från när han själv åt en bit.

• Irlais
    sarak skrev 2014-01-19 10:17:54 följande:
    Ibland gör man dumma saker utan att tänka. Om han är ångerfull och verkligen aldrig tänker göra om det tycker jag du ska släppa det, det var säkert ingen fara. Men om det däremot är så som det nästan verkar, att du inte kan lita på honom och att han inte gör det igen, då måste jag säga att det är helt fruktansvärt
    Han sa igår att han förstod och inte skulle göra om det, men idag är attityden mer att det var en kul grej typ. Svårt att veta vad han egentligen tänker, han brukar försöka skämta bort viktiga saker så det kan lika gärna vara vilket som. Ska prata med BVC hur som helst...
Svar på tråden December bebis 2013