• Irlais

December bebis 2013

Bebisen är här nu :) hann vara hemma ett par timmar sen kände jag att jag hellre ville in, skulle inte klara en bilfärd med ännu värre värkar. Var öppen 6-7cm då när vi kom in så det kändes ju som rätt beslut. Testade några andetag lustgas men det kändes bara klaustrofobiskt, testade sterila kvaddlar men det gjorde SJUKT ont, aldrig mer haha. Badade ett tag men kände att det började trycka på så ville upp för en koll, då hade jag öppnat mig till 9cm på typ 2 timmar. efter det har jag sämre koll på vad som pågick men när bebisen passerade spinae blev det kaskadspyor i alla fall... Kunde börja krysta ett tag efter det men det tog typ en timme innan han var ute. Fick två små bristbingar men det är ju helt ok.

• Irlais

Tog ca 9 timmar från att vattnet gick och värkarna satte igång tills han var ute :) bebisen är stor också särskilt med tanke på att han kom 10 dagar innan BF, 3800g och 52cm

• Irlais

Tack för alla grattis allihop :) känns verkligen som att förlossningen knappt kunde ha gått bättre. Supernöjd med Danderyds sjukhus och den personal vi fick! Nu är jag ganska trött och öm, känns konstigt men ändå självklart med lilla bebisen i famnen. BF var 28e men jag trodde nog han skulle dyka upp runt den 20e, och nu blev det ju 18e :)

• Irlais
    Felinne skrev 2013-11-18 21:37:16 följande:
    Jag har ett sådant där typiskt pinsamt problem som folk inte direkt står och pratar i lunchrummet om - hemorrojder. Är det någon som har någon erfarenhet av det i samband med graviditet och förlossning? Känns lite jobbigt om jag kommer ligga där och krysta med världens äckligaste, ondaste skit mellan benen (även om jag fattar att jag förmodligen kommer vara ganska upptagen av annat ju st då)... Allehanda tips mottages i alla fall tacksamt.

har också haft besvär typ halva graviditeten, behandlat både med xyloproct stolpiller och salva. Tycker inte nåt hjälpt förut rent smärtlindrande. Fick en salva som heter typ scheriprokt för några dagar sen som faktiskt fick bautahemmorojderna att minska. Tänkte inte ett dugg på det i alla fall under förlossningen, det var verkligen inte relevant eller märkbart då!
  • Irlais

Plopps, grattis till lilla bebisen! Känner med dig med hemmorojdbesvären, även om jag själv inte har det så illa som du. Hoppas verkligen det värsta ger med sig snabbt så du kan opereras :/ hemmorojdbesvär är verkligen något jag inte skulle önska min värsta fiende ens, fyfan.

Jag har haft några tuffa dagar med lilla bebisen. Fick sår på bröstvårtorna och innan vi köpt amningsnapp, kupor och inlägg var det ett helvete. Kunde inte ha på mig något pga såren, mjölken rann till och det gjorde ont, det rann mjölk överallt, ont när han ammade, ont i magen pga förstoppning... Jag grät typ konstant i ett dygn när det var som värst (hej baby blues). Nu är det på bättringsvägen :) idag har varit helt fantastisk, inatt vaknade han var tredje timme bara ungefär för att äta, så jag har sovit ganska bra! Vi var till och med ute på första promenaden också, lillen sov så gott i vagnen. Han är ju verkligen det finaste i världen Hjärta

• Irlais
    Repan skrev 2013-12-03 14:39:33 följande:
    alltså, jag brukar ha typ 75 B på BH eller så i vanliga fall, nu mäter jag för att beställa amnings-BH och linden menar på att jag ska ha 90? kan man ha växt så under graviditeten bara? Känns ju helt absurt.
    Samma för mig... känns som en galet stor ökning men vad gör man.
  • Irlais

Min BM skrev en sammanfattning själv i journalen, frågade bara om det var något särskilt som var viktigt att ha med. Skrev att sambon är känslig för blod etc och att dom skulle ta hänsyn till det typ, men det var aldrig något problem under förlossningen :) han var med under hela förloppet, tittade på moderkakan och klippte navelsträngen.  
    Jag skrev ett förlossningsbrev själv som blev klart dagen innan, men hann aldrig skriva ut det hehe... men det gjorde inget, alla mina önskemål uppfylldes ändå och barnmorskan var väldigt bra på att fråga saker vid rätt tillfälle. 

• Irlais

Grattis till alla bebisar! Hoppas det kommer extra många idag också med tanke på datumet :)
    Håller tummarna för alla er som längtar att det sätter igång snart!

• Irlais

MK, vad räknas som snabb partus då? Jag fick Citodon när jag var inne på förlossningen för att konstatera vattenavgången, då hade jag ju redan värkar som ökade i styrka hela tiden... Känns ju ganska fel att de gav citodon då?

• Irlais

Repan, när mitt vatten gick (hemma alltså) var det nog samma för bm sa att hon kunde känna intakta hinnor vid koll och i min journal står det att vattnet gick när jag var öppen 10cm. Men värkarna satte igång pga vattenavgången ändå så det kan det väl mycket väl göra för dig också! Fostervattenprov innehåller ju prostaglandin...

Misskaos, håller tummarna. Har en fråga till dig och andra som använder bärsjal! Jag har en trikåsjal och knytandet går ganska bra, men bebisen hamnar liksom snett i den så att rumpan är på ena sidan och huvudet på andra. Gör det något för ergonomin för bebisen?

Svar på tråden December bebis 2013