• MissKaos

December bebis 2013

Får man sno lite?

moruri skrev 2013-11-13 19:32:19 följande:
    Fia funderar: ja, detta med blöjor, har tänkt på de också, man brukar ju få liberos gravidväska på bb, men eftersom vi hoppas på snabb hemgång så tror jag att jag packar ner ett par blöjor i väskan!

Skrivit förlossningsbrev:*Vi vill inte att några beslut ska fattas över våra huvuden, vi vill bli informerade om alla undersökningar som görs och till vilket syfte.

*Vi vill ha en lugn förlossning med så få människor som möjligt närvarande. Vi vill inte under några omständigheter ha någon praktikant eller studerande närvarande. Vill helst inte ha någon manlig personal.

*Jag vill få lavemang när jag kommer in om jag inte redan tagit det hemma.

*Jag badar/duschar gärna. Är öppen för lustgas och akupunktur, men vill försöka klara mig så gått det går utan annan smärtlindring.

*Jag är VÄLDIGT orolig för att spricka. Jag vill att barnmorskan gör allt i sin makt för att förhindra detta, med yttre press med varm handduk och ritgens handgrepp. Om barnmorskan anser att ett klipp är nödvändigt vill jag inte helst inte se saxen. Vill gärna få bedövningsspray.

*När bebis kommer ut vill jag ha den direkt till bröstet med en intakt och pulserande navelsträng. Avklampning får ej ske innan navelsträngen slutat pulsera, MYCKET VIKTIGT!

*Vi vill INTE se moderkakan

*Vi vill gärna bli lämnade ensamma med bebis den första stunden, mätning och vägning kan vänta.

*Ingen får gå iväg med min bebis efter att den kommit utan att jag eller Chris följer med.

*Vi känner båda att "hemma är bäst". Med andra ord så vill vi gärna åka hem så fort det är möjligt och bara stanna på BB om det finns någon medicinsk anledning till att göra det.

*Jag har tänkt amma, men jag vill klura ut detta själv, om jag vill ha hjälp frågar jag själv om detta.  

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Får ni inte blöjor på bb?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Nej.. inte här

cupcakekiller skrev 2013-11-13 20:57:58 följande:
    Här är det standard att vänta med att klampa och klippa navelsträngen tills den har slutat pulsera.. Är det inte det överallt? Apropå moruris FL-brev.

• MissKaos

Du får väl ts hem dom igen isf.

FiaFunderar skrev 2013-11-13 21:11:35 följande:
    Det är det jag inte kommer ihåg :)

• MissKaos

Phu. Inget konstigt då

sarak skrev 2013-11-13 21:45:59 följande:
    Samma här!

• MissKaos

Jag ammadr men gav ers i början sen ville han inte ha det. Jag har köpt hem tetror så vi kan till mata om det behövs! Kan man amma så är det ju bra men gpr det inte så går det inte. Flaska fungerar funt! Fått mam oxh avent rek som flaskor och nan som ers.be on en annan vm drn där var ju taskig tycker jag!

Tessia skrev 2013-11-13 21:53:37 följande:
    Är det någon av er som har erfarenhet av att flaskmata med ersättning? Hur har det funkat? (för er och för barnet?)Pga. sjukdom verkar det som att jag kanske måste börja med min medicinering direkt efter förlossningen och får då inte amma. Känns fruktansvärt ledsamt då jag tänkt och vill amma men samtidigt måste ju min hälsa gå i första hand (även för barnets skull). Känner mig så förvirrad och vet knappt hur det går till och hur man gör. När jag frågade MVC fick jag flummiga och avvikande svar om att amning ändå är det bästa. Kände mig ledsen över att de inte förstår min situation (har en ganska allvarlig sjukdom) samt att de inte ville hjälpa mig att få rätt kunskap och information om det nu blir så att jag måste avstå amningen. Någon som vill dela med sig av erfarenheter eller hur ni tänkt om ni har valt att inte amma det kommande barnet? Jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel, vill bara ventilera mina rätt röriga tankar och få lite stöd i situationen.

• MissKaos

Ja. Ingenting. Den ska ju plånas ut helt och sedan vidgas. "Hålet" i den ska vändas framåt efter att ha suttit bakåt undrr graviditeten. Har du tur förkortas din tapp och det närmar sig!

cupcakekiller skrev 2013-11-13 23:18:28 följande:
    Har "mensvärk" så ställde mig nyss i duschen, passade på att se om tappen var frammåtlutad och den putade ut ca 1,5-2 cm och var jättemjuk. Någon som vet vad det betyder?

• MissKaos

Från att ha varit som nästippen ska den bli som underläppen typ. Så ja den ska mjukna.

cupcakekiller skrev 2013-11-14 10:33:18 följande:
    Jo det vet jag, men mjukheten? Ska den vara så mjuk?

• MissKaos

Tvätta och vika babyklädet?

Häänga här. Kolla tv fika.. bädda vagnen och spjälisen packa bbväskan osv.

sarak skrev 2013-11-14 17:01:37 följande:
    Vecka 38!! Jobbar sista dagen i morgon. Vad ska jag göra sen?

Hade faktiskt något som kan ha varit antydan till en förvärk i natt. I övrigt inga symtom på att det kan vara på gång. Men nu börjar det ju närma sig på riktigt. Känns helt overkligt. Törs knappt tänka på det, tänk om jag inte klarar av det? Känner mig lyckligt lottad som har en sambo som jag vet är världens bästa pappa. Om jag skulle bli en usel mamma. Lääängtar!! 

• MissKaos

Sy en?

Är ju enkelt! Eller en gallerfilt?

sarak skrev 2013-11-14 18:56:40 följande:
    Letar efter den optimala babyfilten, behöver hjälp. En lagom tjock filt som man vill svepa in sin alldeles nyfödda bebis i. Måste vara MJUK, tänker mig typ flanell? inte fleece eller annat som blir statiskt. Inget kliande ylle. Könsneutral färg, gärna grå eller benvit. Det får inte vara några figurer på (Bamse, Spöket Laban, Pingu eller så....)

Svar på tråden December bebis 2013