• Irlais

December bebis 2013

Min bebis hånglar passionerat med sina händer och med alla leksaker han får tag på, ser ganska roligt ut. Tycker synd om hans första hångel kan jag säga :)

Ammar väl varannan timme i snitt men det går max 3h emellan, ibland en timme. Tycker det är ok ändå, förut tog ju varje amning jättelång tid och fick fippla med amningsnappen, hatade det! Nu är det ju bara att slänga fram bröstet och han blir oftast klar väldigt snabbt :) hade varit skönt att slippa vakna så ofta på natten bara, kan oftast inte liggamma heller för lillen är täppt i näsan och låter, och då vaknar sambon :/

• Irlais

Jag blir tokig på läckande bajsblöjor! Vissa dagar byter jag kläder på lillen 3-4 ggr, känns lagom rimligt...

Sambon är övertygad om att jag "gör något fel" för när han sätter på blöjan läcker den ju inte. Han ser inte kopplingen mellan att han tar mycket färre byten (och oftast blir det inte bajsblöjor av dom heller) och att det är färre läckage. Ja ja.

Har ni också läckande blöjor (främst vid ryggen) eller klarar ni er bättre? Tips?

• Irlais

Skönt att det inte bara är jag då, men konstigt att blöjorna inte är bättre än så!

Vi kör libero strl 4, kan nog inte byta storlek än för han väger runt 9 kg (strl 5 börjar på 10 kg). Men däremot andra märken, får testa Lidl :) tack för tipset.

Byter inte heller blöja på natten men det blir kissläckage på morgonen ibland. Vill inte gå upp mitt i natten och byta, rädd att han inte ska somna om då, plus att jag är helt död numera av den upphackade sömnen. Orkar inte gå upp! Föreslog till sambon att vi byter till en ren blöja när vi går och lägger oss men han sa att han kan gå upp mitt i natten och byta. Ska bli kul att se om han tycker det när jag väcker honom kl 3 inatt!

Är det någon som kör med tygblöjor? Funkar det bra läckagemässigt?

• Irlais
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-07 21:58:50 följande:

Åh 9kg? Hur gammal är din ljuvel? Vad väger allas bebisar? Min väger bara 5.1kg ( senaste vägning som var förra onsdagen). Är det litet? Hon blir 10veckor på tisdag.

Han blir 16 v på måndag om jag räknar rätt (född 18 nov). På 3-mån kollen vägde han 8,32 så runt 9 kg är egen vägning :) men han är en bjässe, ligger över alla kurvorna, så du ska inte jämföra med honom...

Som andra sagt, viktigast att din bebis följer sin kurva :) finns appar också som du kan lägga in måtten i för att se hur de ligger mot kurvorna, tex BVC-appen eller growth.

Har en väldigt pratsam bebis just nu! Mysigt men lagom kul kl 6 på morgonen... Tvungen att gå upp så sambon inte vaknar av pratet också.
  • Irlais

På tag om sömn... Min bebis har börjat sova dåligt på nätterna och de senaste dagarna vaknar han även för dagen vid 5. Extra bonus är att han bajsar då också. Idag blev det bajs i hela sängen.... Hoppas det går att tvätta bäddmadrassen :)

Han pratar (tjuter) jättemycket så både jag och sambon vaknar. Suck! Sambon håller på och pratar och leker med honom dessutom fast jag säger att det måste bara tråkigt annars kommer det fortsätta såhär, så lär väl ha morgon vid 5 framöver.

• Irlais
    Plopps80 skrev 2014-03-12 08:21:10 följande:

Min dotter har alltid vaknat 04-05 gör det fortfarande trots att hon är 6 år. För de första går dessa tidiga uppvak över när barnet blir äldre men inte för dottern. Ludwig sover till 7-7:30 men ställer mig in på att han kommer vakna 05 i framtiden. De flesta barn är omänskligt morgonpigga.

Åh fy plopps... Hur gör ni då, turas om om att gå upp så tidigt eller...? Går och lägger er 19? ????

Dagen fortsätter i bajsets tecken... Skötbädden totalt nerbajsad vid blöjbytet. Bebisen och hans kläder klarade sig dock från kladd, alltid något!
  • Irlais
    Repan skrev 2014-03-12 22:50:30 följande:

bvc idag, sprutor som gick bra (fråga er bvc om emlaplåster som smärtlindring, vi fick tipset för sent, fråga innan vaccinationsbesöket)

12 veckor, 8kg o 66cm! Nu gick han utanför normalen på längd också.

Igår o idag har fått ersättning blandat m frusen bröstmjölk efter två täta amningar på kvällen. Han är arg på brösten o har varit i nån vecka (sliter o drar o släpper o grymtar osv) o vill att det ska komma fortare trots att han sällsn ätit från flaska.

Brösten är som två skinnpåsar vid 23-tiden, helt tomma o då har han ätit 125 respektive 90ml till ... Känns som att han är så stor att helamning inte funkar snart. Har inte mängderna han önskar..

Min bebis verkar vara ganska jämnstor med din (8,32 kg och 65,4 cm vid 3 månader). Mina bröst har känts mjuka och tomma ganska länge men mjölken verkar räcka ändå, trots att han är så stor :) om du vill helamma så borde det alltså inte vara något problem att få upp produktionen så den räcker, kanske kan du ringa Amningshjälpen eller fråga på deras facebooksida för tips?
  • Irlais

Min BVC-sköterska rekommenderade inte att pumpa vid mjölkstockning då det kan förvärras av pumpen tydligen... Jag använder en medela-pump och har inte svårt att tro det, tycker den misshandlar bröstet!

• Irlais

Vi ger smaksensationer för att sambon så gärna vill mata också. Alltså max kryddmått och oftast mkt mindre. Jag hade gärna låtit bli allt vad mat heter fram till 6 mån men sambon vill så gärna ge och lillen verkar intresserad när vi äter också.

När vi väl kommer igång med mat vill jag prova baby led weaning (plockmat), ammar gärna länge så har ingen brådska. Tyvärr verkar min BVC tro att vid 6mån ska bebisen äta minst ett mål mat, undrar hur de tänker sig att det går ihop med rekommendationerna från Livsmedelsverket.

• Irlais

Min bebis tycker det är kul att bajsa när vi äter middag... Sitter i sin tripptrapp-stol och lägger världens brakskit som läcker igenom. Nästan varje kväll nu. Härligt för matlusten :D

Svar på tråden December bebis 2013