-
-
Fick den där på Fejjan idag, den sitter på ett dagis.
7Gjorde mig glad! Önskar man kunde ha en på varje arbetsplats och varje fsk.
Debatten började genast handla om "hen" och visst det är ett konstruerat ord och man kan använda den/det istället (barnet är ju tex "det" i svenska språket) MEN om man nu skiter i hela Hen diskussionen så gillar jag att man använder barnets NAMN! Det är en egen person inte tjejer/killar etc..
-
Plopps80 skrev 2013-12-05 09:46:45 följande:Men är man pojke så är man. Eller flicka. Idag känns det som om man ska skämmas över sitt kön. Barn ska ses som könslösa. Könet påverkar oss i mycket. Könshormonerna styr ju väldigt mycket. Ordet hen är det värsta jag vet. Skulle se det som en ren förolämpning om någon sa hen om mina barn. De är hon och han. Det är en flicka och en pojke. Sedan får flickan gärna klättra i träd och skita ner sig och pojken få gladeligen leka med dockor. Dock tar det inte bort vilket kön de har och vilka könshormoner som styr deras kroppar. Så ser jag på saken.
Nej, här slutar man inte säga han eller hon. Utan man försöker jobba med att alla ska få möjligheten att göra allt och vara det dom vill utan att dumpa han hon. Sen försöker dom jobba med att flickorna får var superhjältar tex. Det var just det jag gillade med detta att man INTE defimierar barnen utifrån han hon hen utan utifrån dom själva att målet är att använda barnens namn -då blir man ju en person. Istälet för att ropa "kom nu grabbar" fösöker man välja kom nu Isak och Max tex. Ja pojkar har snopp och flickor har snipa. När min son kommer hem och har lärt sig av en dagiskompis att "pojkar får inte gråta" och "jag är pojke jag kan bara leka med pojkar" då blir jag inte alls glad. Han har även kommit hem med saker som att pojkar inte FÅR bli kära i pojkar. Och jag som har lesbiska bekanta och vi bor granne med ett gay par. Då blir det bekymmersamt och att då försöka grundlägga öppna värderingar där det är ok att vara den man är ser jag inte kopplat till att han har snopp och andra hormoner än en flicka. Båda ska få vara en person och utvecklas utifrån det. Min unge älskar "pojkiga" saker som gravmaskiner och traktorer. Men han leker gärna familj med. Och har låtsats amma sin nalle. Då vill inte jag att någon ska asäga till honom att "du är som en flicka" och få det att bli ett skällsord? Eller sluta gråta, det gör inte pojkar/vuxna osv. Eller utgåifrån att alla pojkar vill klättra upp på höga grejer och hoppa ner -det gör vissa barn på fsk min son är mer försiktig av sig när det kommer till sånt. Då vill jag inte han ska få hör att han inte är pojkig nog... Själv blev jag asförbannad när dom ropade efter "starka killar" på en arbetsplats och sprang på larmet. (jobbade på slutenpsy då)
Likaså blir jag pissed off när det är självklart att den Kvinnliga Sjuksystern ska koka kaffe! Har tvingat våra manliga läkare till att göra detta. Va f-n inte kokar jag kaffe med snipan?
Eller kompisens dotter som inte längre får leka med killarna på fsk. För att hon är tjej! Ungarna måste ju ha ärt sig detta någonstans? Tösen har blivit utan kompisar, för att någon har lärt barnen att man bara leker med barn av samma kön som ensjälv. JA det finns skillnader mella pojkar och flickor och tur är det, annars hade det inte blivit barn... Men vissa saker är lixom inte ok och fsk tydligt jobbar med det är ju jätteviktigt.
Det är just det, hen eller han eller hon här var eg en bisak. -
Visst var det ngn som postade statestik på när man föder? Letar bakåt men hittar inte..
Och på googel var det dåligt!
Med bf på lördag vet jag ju att det inte är på lördag barnet kommer. Men statestik vore skoj nu..
-
statistik från Socialstyrelsen, säger Louise Bratt Tidmarsh, chefredaktör för Vi Föräldrar.
Andra intressanta resultat:
Det beräknade förlossningsdatumet är inte ens den dag när det föds flest barn. Totalt sett föds flest barn under var och en av de tre närmaste dagarna efter BF eller, om man bara tittar på förstföderskor, under var och en av de fyra närmaste dagarna efter BF. Omkring 70 procent av alla barn föds inte under någon av de sju dagar som ligger närmast det beräknade förlossningsdatumet, och nästan hälften, omkring 44 procent, föds varken veckan före eller efter BF. Men nästan 88 procent föds någon gång under den fyraveckorsperiod som börjar två veckor före och slutar två veckor efter det beräknade förlossningsdatumet.Om statistiken Uppgifterna kommer från medicinska födelseregistret år 2008–2010 och gäller fullgångna graviditeter (det vill säga barn som har fötts i vecka 37+0 eller senare) förutom tvillingar och planerade kejsarsnitt. Normal graviditetslängd beräknas till 280 dagar. Beräknat förlossningsdatum är i första hand baserat på ultraljudsundersökning och i andra hand på sista menstruationens första dag.
Detta är det jag hittar--
-
Helt klart övervikt i v 40! (eller 39-41)
LÄngtar helt galet efter ungen nu! Kommer vara enda gången i livet som jag är deppad över att vakna smärtfri och torr!
-
Personalen åå fsk jobbar alltså aktivit mot dessa märkliga saker som dyker upp. Verlar vara några bsrn i gruppen som hsr med sig dessa värderingsr. Sen testar sonen på oss det han hör av kompisarna... jag har pratst med fkspedagogerna som försöker jobba med gruppen och prata om saker när det kommer upp. Tragiskt när barnen kommer och säger sånna saker.
Min son är rätt petig med vad han vill ha för kläder.. och har åsikter. Det får han gärna och han får välja. Men anpassat till vädret.
Flicksn jag skrev om går på en annan fsk.
-
Min lillebror lekte med dockor. Jsg ville leka skogshuggare. Som tur vsr fick vi välja dey vi ville..
Idag gillar jag kläder kjolar och smycken. Han är inte det minsta klädintresserad. Det är däremot min man! Han ät bästa shopping sällskapet om man står ut med en timme i provhytten.
Den historien är ju gräslig! Stackars barn.
Plopps80 skrev 2013-12-05 11:51:26 följande:Intressant hur olika man ser på saker. Såg en dokumentär om två pojkar tvillingar som omskars och den ena råkade de skära av könet på. De opererade om honom till flicka och behandlade honom som flicka. Han kände hat mot klänningarna han fick bära (detta var på 70 talet) han fick dockor och brodern fick bilar i julklapp. Han rörde aldrig sina dockor utan ville bara ha sin brors bilar. Han kände hela uppväxten att han inte var en flicka. När han var 18 försökte han ta sitt liv och fick sedan veta att han var en man i en kvinnas kropp. Han fick sedan puberteten kvinnligt könshormon. Detta var på operah winfrey så det är en sann historia. Tror det finns mkt inom oss som påverkar hur vi är vilka intressen vi har. Denna historia bekräftar det för mig! Mamma är feminist har alltid försökt ge mig bilar men jag har aldrig velat leka med de. Lillbrorsans första ord var bil han var helt tokig i bilar från 8 mån ålder och alla dockor och vagnar mamma gav honom stod i ett hörn. Givetvis är inte alla stöpta i samma mall och oklar måste inte gilla bilar och flickor dockor men överlag är det så tycker jag. Även i vänskapskretsen där genus är ett viktig inslag. Vissa vänner har tom fått erkänna att det nog är lite mer än miljön och omgivningen som påverkar. Jag är ingen feminist och jag ogillar genus och hen. Däremot respekterar jag de som tror på det bl.a. vissa vänner.
-
Gräsligt. Stympad och sen inte få vara den man är.
Plopps80 skrev 2013-12-05 17:02:21 följande:Ja miss kaos den historien har rört mig mest av alla operahs gäster. Programmet gick 2000 så det var några år sedan.
Försökt baka pepparkakor med sonen. Ingen framgång. Han vill spela angry birds. Alt äta deg och kakpynt. -
Äntligengravid skrev 2013-12-05 15:38:12 följande:Varit på bedömningsmottagningen idag igen. Och äntligen verkar det som att jag kommer få bli igångsatt. Idag var det fullt på förlossningen men skulle ringa imorrn vid 7 och kolla om det fanns plats. Annars skulle det bli på lördag. Äntligen
ÅHHH!! Spännande