• MissKaos

December bebis 2013

Lina1990 skrev 2013-12-05 20:53:11 följande:
    Vi skrev tillsammans med barnmorskan :) skrev att jag inte vill ha praktikanter med, lavemang om de hinns med, inga kvaddlar, rädd för att spricka och gärna stöd till sambon o visa hur han kan massera oså för att hjälpa mig :) ikväll har vi satt ihop o bäddat spjälsängen och satt i babyskydd o bas i bilen så nu är allt klart :)

Det var rätt bra att skriva med Bm. Kort och koncist.
    Jag har inte så mkt önskemål mer än INGA praktikanter & studeranden & kandidater. Dyker dom sen upp hos oss och man ska handleda eller så blir det ju skitkonstigt. Så nej tack. Och spricka ja, gör allt som behövs. Sen vill jag bli erbjuden smärtlindring utifrån förloppet. Någon frågade mig om jag vill ha samma som förra fl. Men hur ska jag veta det NU? Det är ju inte samma förlossning. Så svårt att förutse mer än några "inte" saker. Typ. Juat nu vill jag mest av allt bara att det sätter igång!

Varit på jobbet och hälsat på idag! Vår överläkare gissade bebisen 3,5-4kg nu. Roligt då BM gissade 3,8-4! Och min SSk kollega (som är BM) gissade 4kg. Nu vill jag ha ut barnet ur magen så vi kan pussa den för mkt som Isak säger. (han påpekar att den ska tvättas innan han vill pussa..) 
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Repan skrev 2013-12-05 20:42:15 följande:
    Att man kan vara väldigt bestämd i vilket kön man har tror jag också på - framför allt transpersoner är ju ofta redan väldigt unga medvetna om att könet i hjärnan inte stämmer överens med kroppen!

Känner tyvärr allt för många som lider av att inte få välja! :( var på en mans bröllop förra sommaren, dit mamma o pappa vägrade komma :(

Nåväl:
    I morgon är det BM-dags, missade tiden med ordinarie i tisdags pga "magsjukan" jag hade så nu får vi skriva förlossningsbrevet i journalen med någon vi inte känner. Men hon verkade trevlig i telefon. Måste ju göra en koll i v 38 nu o ordinarie BM jobbar bara tisdagar så det fick bli så :)

Hur gjorde ni andra? Bara eget brev eller skrev ni också tillsammans med BM i journalen?

Jamen det är väl inte någon motsägelse i det? Eller? Och att inte få välja, eller välja -det gör man ju eg inte? Inte få vara det man är, är väl närmst att jämföra med psykisk misshandel kan jag tycka.
    Jag är ju intresserad av kläder etc men på många sätt rätt okvinnlig. Ganska tuff på ett "manligt" sätt. Min man säger att det är bättre jag ringer när det tex är problem med internetleverantör etc, för att jag blir arg på ett annat sätt och uttrycker mig på ett annat sätt än honom. Gör mig inte mindre kvinnlig hoppas jag. 

JAg tror ta mig tusan ungen gräver sig ut!! Men obekvämt! Vaken och aktiv bebis och det gör ont ner i bäckenbotten. Kan inte den jäkla tappen öppna sig och släppa ut knodden????
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Plopps80 skrev 2013-12-05 21:13:37 följande:
    Skrev ihop med barnmorskan. Ingen Eda, inte bada rädd för att spricka. Klart. Första gången skrev jag en och en halv sida brev ha ha.

Bra att ha det koncist. Vissa har ju rena beställningar och det kan ju bli svårt. Om man förvämtar sig exakt såhär ska det vara: Och så blir det inte alls så... jag ville från början inte ha EDA när Isak skulle ut. Ångrade mig, och det var bra..
    Just nu känns det som om bebisen får stanna där den är tills Sten har dragit vidare... MEd tanke på barnvakt.
  • MissKaos

Tja. Jag gillar galna människor

Olikheter berikar. Man får hoppas att människor om inte annat lär känna sig själva och tar sig själva på allvar nog att ta reda på vem och vad dom är. Inte jättelätt alltid.

Repan skrev 2013-12-05 21:28:50 följande:
    Nej men jag tror det är lika självklart att man inte alls är bestämd, eller inte känner sig som något av det. :) ser inte att det ena utesluter det andra! Väldigt svårt att argumentera emot när man känner sådana personer, skulle jag då anta att de ljuger? Eller är galna? :D folk vet bäst själva vad de är o inte är :)

• MissKaos

Grsttis och vilken underbar förlossning!

Nov13 skrev 2013-12-06 08:40:05 följande:
    Nu är vår lilla älskling 6 dagar och här kommer min förlossningsberättelse.

Jag vart ju igångsatt pga min rädsla, för att slippa stressa upp mig själv hemma och sen komma in rädd och vilja snitt.

Var öppen dryga tre cm med 0,5cm tapp och hade några värkar då vi kom in så det hade antagligen dragit igång några timmar senare iaf.

Det hela tog 7,5h

12.30 dom tog vattnet, öppen 3cm

13.15 Lägsta dosen dropp

Akupunktur och lustgas, öppen 5cm

15.30, fick Eda

17.30 öppen 6cm och då höjdes droppet till näst lägsta

höjder Eda två gånger

18.30-19 känner jag att det trots Eda gör riktigt ont fast mellan benen, känner att det trycker och blir bekymrad över hur jag ska klara att hålla emot när trycket ökar ännu mer, för jag kände ju att jag snart MÅSTE trycka på. Trodde jag var öppen 7 cm då det bara gått en timme sen 6cm, dom kollar och jag är öppen 10, så förstå hur bekymrad jag kände mig då jag faktiskt snart skulle börja krysta men trodde jag hade 3cm kvar. Förstod liksom inte hur det skulle gå att hålla emot ännu mer.

Får börja krysta 19.20 och han är ute 20.01.

Jag fick själv ta upp honom på bröstet och det var jag som kollade könet(vi visste inte). SÅ FANTASTISKT!!

Var lugn hela tiden, skrek inget, var aldrig irriterad utan jag och Och min man hade, hur knäppt det än låter roligt och trevligt hela tiden, skämtade, åt och hade en väldigt trevlig eftermiddag. Dessutom hade vi den bästa personalen någonsin.

Vi klickade verkligen och jag förstod att dom kände likadant.

Mitt under krystarbetet upptäckte jag en finne i pannan som just då gjorde väldigt ont. Låg och ojade mig över den mellan krystningarna. Ett försök att flytta fokus?

Dom tyckte jag var som gjord för att föda barn, att det var som om jag aldrig gjort annat och dom var imponerade över mitt sätt att följa kroppen och över mitt lugn (dom var ju såklart beredda på en livrädd och uppstressad blivande mamma) och över att jag hade rätt teknik från början under krystvärkarna osv, dom berömde min man jättemycket och oss två som team. Jag fokuserade på att ha roligt/trevligt mellan värkarna och sen tog jag värkarna i ett lugn.

Så det hela var en sjukt positiv upplevelse och jag är så lycklig och stolt över att jag inte fegade ur.

Haha en novell typ men det var så häftigt så jag blir alldeles uppspelt!

• MissKaos

Dagen före bf. Max 14dgr kvar.

Tv och internet utslaget

Måste nog städa. Hjälpa maken. Blä. Tror bebis kommer till påsk.

• MissKaos

Det är vår sekreterare. Hon är inte som andra kan man väl säga.. var på jobbet igår och då påpekade jag att jag ska åå tul pga att magen inte växer (men det kliade där hornen började växa ut i min panna...)

Förlossning ja.. jag började skrika att jag måsye bajsa när krystvärkarns kom. Var i min dimma säker på stt bm skulle fatta att jag menade att krysta det känns ju som en mega bajsreflex.. bm fattade ingenting stackarn. .

greywolf skrev 2013-12-06 09:32:16 följande:
    Hallå misskaos! Sorry för mitt sena svar, jag har ägnat senaste dagarna åt massa julbak och efter det är jag så trött, och glömsk, så jag hamnar i soffan eller sängen och bara degar. Degar efter allt degande. Jag trodde faktiskt att den sortens kommentarer du får är sådant man mest ser på film, att folk idag faktiskt inte säger sådana plumpa saker? Undrar vad som skulle hända om du svarade 'oj, ser det så illa ut? Nu blir jag jätteorolig, måste nog ringa till barnmorskan för en akuttid om du tror att något inte stämmer, för nu känns det inte bra alls!' Bara för att se om polletten trillar ner.. Jag bettade med en kompis igår om när bebisen kommer, hon sa 13:e och jag sa 8:e vilket ju var hur dumt som helst. Klart jag inte kommer att föda om två dagar. Blir nog skyldig henne den där champagneflaskan... Jag vill så gärna att det ska ske snart så i min optimism valde jag ett förmodligen helt orealistiskt datum. Kanske ska dricka tre liter hallonbladste idag...

• MissKaos

Neiix inga studenter! ! Ffa inga kandidater. Dom där kommer till min arbetsplats sen vissa av dom. Då måste man jobba med den personen och kanske handleda. Vi har även bm hos oss och jag vill hellervinte ha ngn ac de två bm som jobbar på fl som jag har jobbat med. Det känns inte bra alls.

sarak skrev 2013-12-06 11:41:11 följande:
    Ni som inte vill ha med praktikanter på förlossningen, vill bara dela mina erfarenheter. Det var skiftbyte precis när jag skulle börja krysta. Det var en HELT UNDERBAR barnmorskestudent som coachade mig under hela krystningsarbetet. Jag var egentligen helt slut vid det laget, men hon fick mig att kämpa till det yttersta. Jag behövde verkligen jobba aktivt under krystningsarbetet, tog i så jag trodde varje blodkärl i hjärnan skulle gå sönder. Men mycket tack vare henne var det den bästa stunden under förlossningen. Behövde verkligen peppen då och instruktioner hela tiden. Ordinarie barnmorskan var ju inte med hela tiden. Tänker att det inte bara behöver vara av ondo att ha med praktikanter/studenter? Tycker man det är jobbigt kan man ju be dom gå ut? När jag hade det som allra tuffast under öppningsskedet var det en dansk barnmorska med på "inskolning". Henne tyckte jag inte alls om. Förstod inte vad hon sa vilket ledde till att hon mest bara stod och log åt mig (eftersom jag hade det skittufft just då provocerade det mig enormt, fick för mig att hon stod och hånflina åt mig). Ångrar nu i efterhand att jag inte sa att jag inte ville ha henne med.

• MissKaos

Idag kom den där tjocka overallen som jag köpte på tradera.. Fick ju bara för mig att bebisen skulle frysa. Knäppt... MEN hem till mig kom en jättefin röd overall som ser helt oanvänd ut Och nu kommer bebisen inte inte frysa!

Mått lite illa igen idag. av och till. NU kan jag förstå det efter en överdos chokladbollar men det kändes även innan. Är väldigt trött dessutom, lillskrutt har vaknat inatt, eller ja 5:45 eller ngt sådant. Fick lägga mig hos honom så somnade han om. Jag med. Vinden ven i knutarna här så jag kan förstå svårigheten att somna. Få nog lägga mig nu lite han och hans far har gått ut för pulkaåkning!

Timmarna mot BF igår. Undrar hur många som kommer ringa och fråga "händer det ngt" "känner du ngt" imorgon? DOm började på fsk redan.. Hatar dom där kommentarerna. Vad är det jag ska rapportera om? JO jag hade en samandragning eller jag har flytningar? Eller? Vad vill folk veta..

• MissKaos
    Repan skrev 2013-12-06 16:16:48 följande:
    Masserat bröstvårtorna i ett par timmar nu, alltså med pauser, och ärligt talat får jag ju kraftiga förvärkar av det. Knäppt! Kanske kan mjuka upp lite tänker jag så masserar på. Utan massage har jag nästan ingenting.

Funderar på att testa med bröstpumpen. Risken är ju en massa förvärkar som inte gör ngn nytt bara. Eller jo det klart dom tränar ju livmodern det är ju bra...

Testade dadlar. Ingen hård mage efter det testet iaf..
Svar på tråden December bebis 2013