December bebis 2013
sant=)
Jag blir så glad för på mina söners fritids verkar det överlag vara väldigt lite "könsnormer" de har dagar då barnen får ta med leksaker tex och väldigt ofta tar pojkarna med gosedjur som de gett namn, de får sy saker till dessa gosedjur osv. De har också "spa" på fritids med olika stationer och de som är populärast är att få håret krusat med locktång, och att få nagellack och ha gurka på ögonen, detta alltså bland pojkarna. Okej, nu kanske detta främjar skönhetsideal rent allmänt vilket också egentligen bör ifrågasättas, men poängen är att i princip alla pojkar stolt springer runt med krusat kort hår (som står år alla håll, så sött) och glittriga naglar. I skolmiljö. Mina söner fyller ändå 7 och 8 år och "trots" att de är så stora så har de eller deras kompisar inga problem med dessa "tjejgrejor".
Nu tror jag generellt inte att samhällets största problem är att män inte törs/tillåts vara fåfänga utan att kvinnor i mångt och mycket BÖR vara fåfänga. Blir intressant att se nu när jag får en dotter hur hon kommer uppmuntras på förskola/fritids/skola. Jag hoppas att hon också uppmuntras att vara den hon vill utanför den stereotypt kvinnliga könsrollen. Kanske kommer jag ha en annan åsikt om fritids spa om 7 år...hehe.
Jag älskar barnkläder. Både könsneutrala, men även söta skjortor och klänningar. Jag anser inte att jämlikhet skapas i att förbjuda saker, tex klänningar, utan jag anser att jämlikhet skapas av att alla barn ska ha samma valmöjlighet oavsett kön och att jag som förälder aktivt väljer olika saker så att de får testa på "allt". Mina söner har varit pippi långstrump och haft klänning på dagis, de var påskkärringar med klänning senast i påskas och min dotter kommer bära rosa klänningar likväl som hon kommer ha praktiska jeans från killavdelningen.
När barnen är små och ej "leker" kommer de såklart ha sköna kläder. Men självklart kommer jag då jag gillar snygga kläder sätta på min dotter en fin klänning och kofta, eller snygga byxor och tröja om vi ska bort även om det inte är lika praktiskt eller bekvämt- nån gång ibland. Och självklart kommer min dotter, precis som sina äldre bröder att äga kläder som inte är lekvänliga och även bära dessa vid restaurangbesök osv när hon blir äldre. Allt i garderoben lämpar sig inte för att klättra i träd i. Barn ska absolut vara barn och få klättra i träd. Men vid de tillfällen då våra barn "tränas" att inte springa runt och klättra och härja (vilket självklart också ingår i barnuppforstran enligt mig) så kan de absolut få bära finare kläder. Det brukar barn tycka om, och att lära sig att anpassa beteende efter situation är viktigt, personligen vill jag kunna ha mina barn i möblerade rum och veta att de KAN sitta stilla en stund om det krävs. Och då brukar de tycka att det är ganska "stort" att få ha på fina kläder man är rädd om ifall man tex går på restaurang eller ska bort på någon annan tillställning=) vi har delat upp garderoben och 80% är just lekkläder som de får göra i princip vadsomhelst i (målar man kavlar man såklart upp ärmarna) och sedan hänger några finare plagg på galgar som de vet inte används i lekparken eller på förskolan/skolan.
ops kom på nu att man kanske inte får göra "reklam" så, det var inte menat så....bortse från min länk, boken finns på massa ställen även bibliotek=)
Till något helt annat. Jag är på jakt efter en mintrgrön tapet, helst med vita prickar...men alla mintgröna tapeter är av intresse...Har någon av er sett någon sådan någonstans? Kanske om ni kollat barnrumsinredning eller liknande?
Vi håller på och gör en klädhörna till lillasyster och jag ska tapetsera insidan av en garderob då det bara är trista spånplattor där. Har en "bild" av hur det ska se ut men då hittar jag inte tapeten jag tänker mig.....suck....
Min navel har börjat ploppa ut! V.22 nu...
V.22 (21+1)
Usch. Har börjat få foglossning fram i blygdbenet=( Har jätteont verkligen. Beställde ett foglossningsbälte imorse. Hoppas det kommer snabbt. Hade ont på precis samma sätt när jag väntade äldsta, dock ingenting med yngsta. Efter ca en månad försvann smärtan mirakulöst sista jag hade foglossning (med äldsta sonen) så HOPPAS på samma nu också.....Nu sover jag med kudde mellan knäna och "rullar" ur sängen. Undviker trappor osv.