Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

MariaOchNiklas skrev 2013-08-25 20:40:44 följande:
    Man måste teckna barförsäkring själv när barnet är fött. Den betalande gravidförsäkringen gäller fram till barnet är 6 månader. Va så när vi väntade dottern för ca 20 månader sedan. Men att teckna en barförsäkring så fort barnet va fött så man hade bra skydd. Vi blev bjudna på barförsäkringen fram till den andra gick ut vid 6 månaders ålder.

okej, tack för svar. =)
  • mammatilltvå85

Jag lider av panikhunger. När det kommer bara MÅSTE jag äta inom 5 minuter, på riktigt. jobbigt=((

Var på UL idag för att kolla lillans hjärta (de ville ha en second opinion för sig själva när man är längre gången och det går se mer detaljerat). Överläkaren som gjorde undersökningen var så himla bra. hon var jättelugn och superduktig och hon kollade inte bara hjärtat som vi trodde utan bekräftade könet, och sen gjorde hon om precis allt från rutin ultraljudet och gick igenom hela bebisen. Dessutom kollade hon flödet i navelsträngen och uppskattade storleken på bebisen. Dock var bebisen 12% förliten för sin vecka vilket troligtvis inte är ett dugg konstigt då båda barnen varit ganska små och både jag och pappan är ganska små, men hon ville kolla ett TUL i v.32 för att se så att hon följer sin egen kurva för säkerhetsskull. Så om 6 veckor gör vi graviditetens 7:e ultraljud. Känns sådär att behöva göra många ultraljud men de har ju haft sina syften, och vi har abra lyssnat på hjärtat 1 gång och de andra barnen har ju också kollats många ggr och de är fina friska smarta pojkar idag;=).

Jag trodde nästan att hon skulle ha vänt sig med huvudet neråt för jag har haft så mycket stickningar i livmodertappen och ett konstigt tryck de senaste dagarna. I morse lossnade slemproppen också, stor och seg i konsistensen. Ursäkta äckelvarningen. Den har lossnat flera ggr de andra gångerna jag varit gravid också men den kan återbildas så jag fäster inte alltför stor vikt vid det men jag har ju ett läkarbesök inplanerat imorgon (sen långt tillbaka pga min historik med prematura förlossningar) så jag får ta upp det då. Men jag har lugnt med sammandragningar i alla fall så det känns bra. I alla fall hade hon inte vänt sig, hon låg med huvudet uppåt och benen vid ansiktet som en fällkniv, så sparkarna är högt uppe i magen i alla fall, inte konstigt jag trodde hon låg med huvudet ner...hihi.

• mammatilltvå85

Jag är ju i v.26+2 och igår på UL så uppskattades min bebis vikt till 850 gram, hon var visserligen -12% så "normal" är väl då närmare kilot nu. de sa inget om längden, bara att lårbenet var ca 5 cm. Tänk att vi ändå har så "mkt" bebis i magen nu....nästan ett kilo. Och nu kommer de ju öka snabbt snabbt!

• mammatilltvå85
    mamma till oliver skrev 2013-08-29 18:11:24 följande:
    Mamma till två: Med mitt andra barn var jag in på tul i v 29 och då låg min dotter på -14% men min doktor förklarade att det kan hon ta igen lite senare så han sa att det inte behövde bli att hon var liten .. Ut kom hon o vägde 3790 .. Ska bli roligt o se hur mycket denna lilla tjej väger :) min första (son) vägde 3722 :) så dom båda har vägt ganska lika :) kanske blir en klumb denna gång :)

Åh vad skönt att höra! Jo min äldsta var ju +26% i v.26 men han var mindre än normalt vid förlossningen, inte mkt men ca 1 kanal under medel (är han fortfarande)...så jag litar inte överdrivet mycket på de uppskattningar som görs med TUL....men bara hon inte tappat mer i v.32, mest det jag tänker på nu....känns ju inte direkt konstigt att hon också skulle ligga en kanal under medel då vi alla andra i familjen är små...
  • mammatilltvå85

Hej tjejer!
    Jag fattar inte var veckorna tar vägen! går in i v.28 imorgon. Helt galet!!

"Händer" dock inte så mycket just nu...inga besök hos bm förrän om 3 veckor till. Och magen växer väl, men inte såå snabbt ändå. Vågen verkar har stannat på + 6 kg, har märkt att viktökningen kommer ryckvis. Bebis sprattlar men är ganska lugn, inte som för en månad sen då hon var helt galen i magen. hon verkar trivas med att ha huvudet uppe till höger under magen för hon ligger så i princip hela tiden. Undrar om hon kommer vända sig överhuvudtaget "rätt" eller om detta blir en sätes-bebis.....hm. Eftersom hon "rullar runt" så lite nu fast hon har plats menar jag.

vi har gjort ett ryck hemma och fixat klart massor i bebishörnan. Känns jättebra. Det blir så fiiint och vad mysigt det är att hålla på! Imorgon ska jag hänga upp pom poms över spjälsängen...kanske bjuder på en bild när det är klart.

Har det lugnt med sammandragningarna också. Knappt att jag märker att jag är gravid alls nu faktiskt. Så man ska väl inte klaga. hehe.

Ser att ni skrivit om förlossningar och bedövningar. Min första förlossning gick extremt snabbt. Ingen bedövning alls hanns med. ONT gjorde det. Andra gick också fort men vi åkte in tidigare och jag fick lustgas. vilket jag älskade! Längtar redan efter lustgasen, hehe. Hoppas jag klarar mig på det denna gång också och att det inte går för snabbt. Väldigt jobbigt när man inte hinner andas mellan värkarna....

• mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-09-03 06:54:10 följande:
    Ja lustgasen är fin längtar inte direkt men skönt att den finns. Började redan vid 4 cm så effekten uteblev i slutet. Denna gången ska jag inte ta lustgas fören jag har riktigt ont! Om det nu inte blir snitt då. Min bebis är också lugnare nu. Han rör sig, sträcker på sig och sparkar men det är inte liv i luckan hela tiden. Det märks att det börjar bli ont om plats. Jag slarvar så med mina BM besök. Skulle varit där för 1,5 v sedan men det kommer alltid något mellan. Är inte så spännande andra gången heller. Imorn ska jag dit och kolla socker, bldtr och så. Det är ju viktigt.

Jag kanske är knäpp men jag längtar faktiskt till förlossningen;=) Har haft två överlag väldigt bra förlossningar. Inga direkta komplikationer, supersnabbt och mer lagom snabbt förlopp och känt att smärtan varit hanterbar även om det blev väl intensivt första gången (ingen förstod att det var allvar förrän jag var öppen 8 cm och då gick det undan!).

Härligt med fler som upplever att det nog blivit trångt i magen. min ligger mest och pillar med händerna och dunkar till (neråt) med fötterna ibland. Känner liksom att det hoppar till i magen men hon vrider sig inte och gör definitivt inga kullerbyttor längre. Men jag känner ju henne massa ggr varje dag. Vet inte om jag borde oroa mig för att hon ligger åt samma håll (fel håll) hela tiden eller om de faktiskt inte flyttar på sig värst mycket längre. Går in i v.28 idag.

Vet bara att kring v.30 låg de äldre med huvudet ner och sen fixerade de sig, alternativt sjönk ner så magen sjönk väldigt tidigt...bara någon vecka efter v.30 och ca 2 veckor innan resp förlossning, syns tydligt på kort.

Jag hade gärna haft ett extra besök hos bm då jag tycker det är väl långt glapp på 6 veckor mellan v.24+ och v.30+ som jag haft/har mina besök hittills. Men sålänge allt är bra antar jag att det inte finns direkt anledning. Men hade gärna velat veta om mitt intag av järn är tillräckligt då hb:t hade sjunkit till 118 sist från 140 ca innan. Äter 1 niferex varannan dag. Men slarvar tyvärr och intar ofta koffein samtidigt (tar den på morgonen ca 1-2 h före frukost och MÅSTE ha lite koffein för att vakna.

Känner inte att jag vill vara "jobbig" och ringa om ett besök bara för att kolla hb:t hemma....synd man ej kan kolla det själv med typ en blodsockermätare, hehe.

• mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-09-03 11:30:03 följande:
    Det kliar jättemkt på mig också, bebisen grejar långt ner i magen och jag kan också bli tokig

Mammatillvå, exakt så som du beskriver är min bebis också. Det börjar bli ont om plats och det märks.

okej, skönt att höra, då ska jag låta bli att oroa mig=)
  • mammatilltvå85
    FiaFunderar skrev 2013-09-03 18:37:24 följande:
    Idag var vi på ultraljud! Såå mysigt! Vi fick gå in i ett nedsläckt rum med massa tända ljus och hon som skulle göra ultraljudet var såå trevlig.
    Det är en välskapt bebis och precis allt som hon tittade på såg jättebra ut.

Det visade sig vara en tösabit till i magen :)
    809 gram räknade hon ut att hon vägde ca. Så än så länge en normalstor bebis :)

Vilken vecka är du i?

Vad mysigt det lät med alla ljusen=)
    Grattis till en liten flicka till och att allt såg bra ut!  
Svar på tråden December bebis 2013