Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

Förstaförsökaren26 skrev 2013-07-09 19:54:10 följande:
    Mammatilltvå85 va fin mage du har! Liten å nätt! Brukar naveln alltid ploppa ut?! Känns lite otäckt :S usch att spricka är jag otroligt nervös för! Är nervös inför hela förlossningen, har inga barn sen tidigare så vet inte vad jag ska förvänta mig.

Tack!

Jag vet inte hur vanligt det är att man spricker, men jag fick sy ca 3 ytliga stygn med första sonen, kände inte när jag "sprack" det och det är inget som syns/märks idag så gissar att det mer var som en liten bristning av huden typ.
    Hade samma bm båda mina förlossningar och hon var noga med att hålla emot i mellangården med en varm handduk och lät huvudet sakta sakta komma ut under flera krystvärkar så att kroppen skulle hinna med. Sedan hade mina söner "bara" 34 (första) och 32 i huvudomfång, kanske spelar in också....huvudet avgör ju mer än vikten/längden hur svårt det är att föda då huvudet är det största som kommer ut samtidigt...har jag hört iaf.   
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-09 20:21:40 följande:
    Du är ju jättefin! Min navel har fått samma idé. Gah!

Mina jeans kom idag. Passar! Ett psr jesndleggings typ och ett par mörkblå . Fast nu är det ju varmt och sommarkläder

Förkylningen börjar nu ge sig. Gick lite i gymmet.. tvärförstoppad av niferex +total inaktivitet pga sjukdom. Resultst blev det iaf! Äntligen.
    Vågen har blivit knäpp. Gått upp massor igen nu. Blä!
    Längtar efter semester son pch man är lediga och jag jobbar. Trist!
    tack! Vad kul att de passade! Bara att invänta kalla regniga dagar nu då=) Skönt att förkylningen ger med sig också...angående vikten, kanske du lagrat lite vätska nu när det är varmt?
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-09 21:03:37 följande:
    Om det vore så väl.. är van att träna mkt och fogarna sätter nu stopp för det mesta. Äter ju lika mycket mat eller mer är sugen ätet neg mellanmäl tex och tröstäter lite på det. Gick upp mkt med sonen med.

Spricka. Jag vet att visa använder weleda olja en period före fl. Jag är med rädd för detta och skriver in klipp i journalen. Utan bedövning i värsta fall. Har haft förskrivningsrätt för inkontinens hjälomdel och vet därmed hur det kan gå.nMen oftadt går det ju bra. Min bm höll med emot mrn sonrnvag stor! Sista rotationen gjorde han klart utanför mig. Bm hade intevarig ned om det innan. Sprack mendet har läkt ok.

Nu minns jag att jag smorde med weleda olja med son nr 2. hade helt glömt bort det! Kanske hade gått lika bra ändå, det vet man ju aldrig....
    Oj, vilken tur du hade som inte sprack ännu värre med tanke på det där med rotationen....Hur stor var din son?  
  • mammatilltvå85
    Buzan skrev 2013-07-09 22:08:50 följande:
    En undran: Hur är ert sexuella samliv nu som gravida? Ni behöver inte svara om ni inte vill såklart. :)
    Här har det typ dött totalt sedan jag fick magen. :( Känns så jävla tråkigt, det var likadant sist. Vet att nu kommer vi typ inte ha sex förrän veckor efter förlossningen. Men annars är all fysisk kontakt som vanligt. Jag antar och får väl helt enkelt acceptera att min sambo inte är nått fan av gravidmagen, men ändå. Behoven finns ju kvar liksom.. 

Vi har sex lika ofta som vanligt, lusten är densamma, men jag saknar att kunna ha sex mer som man vill (typ vilka ställningar man vill osv), magen tar i och jag får sammandragningar för minsta lilla....blir liksom väldigt stillsamt haha jag kan få en sammandragning bara av att han nuddar min mage med sin mage liksom, har en sjukt lättretad livmoder. Men jag tror man kan kompensera eventuellt mindre sex med ömhet och närhet på andra sätt. Det är ju en kort period. Men visst kan "förändringar" kännas jobbiga ändå.
  • mammatilltvå85
    Repan skrev 2013-07-10 15:57:21 följande:
    Här, läs och känn dig lugn: www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/ Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsa tser/Sotningsmedlet-aspartam/

Om du googlar "aspartam och fosterskador" eller liknande är ju "källorna" lite mer tveksamma om man säger så ;) Men för din egen skull är det väl vettigt att inte dricka så mycket sur dryck! Tänk på tänderna! :D

Jag undvek cola zero de första 11-12 veckorna i princip helt. Men nu dricker jag lite varje dag faktiskt. jag dricker inte kaffe alls och bara rött te så jag gör det mest för koffeinet och smaken. Cola är min "enda" last, samt nässpray då. Dricker dock mindre mängd än innan jag blev gravid och äter inga andra lightprodukter. Visst aspartam är säkert inte nyttigt, men det är inte massa socker heller. Jag tror man får välja sina "saker" att nojja över. jag är ju jättenojjig över precis allt annat, listeria, toxoplasmos osv och äter mkt striktare än livsmedelsverket, men jag drar min gräns vid colan. =) Finns inga riktiga studier vad jag hittat som visar att en liten mängd aspartam är skadligt. Däremot finns ju riktiga studier som visar att massa annat är farligt.....
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-10 15:59:01 följande:
    När bebisen är färdigbakad kanske man kan få igång förlossningen med lightcola? *hmm* (gick över 16dgr sist. KAtastrof!)

Har läst en annan studie om det och den visade att det var betydligt "värre" att dricka sötad läsk samt att det främst gällde överviktiga i studien med troligtvis "dåliga" hälsovanor i övrigt. Jag gjorde tolkningen att kategorin personer som undersöktes led av fetma och att det kan ha funnits andra faktorer i ätandet och drickandet än just läsken som gav förtidig födsel. Sötad dryck kan ju lika väl gälla färskpressad apelsinjuice(stod ett glas sötad läsk om dagen ökade risken för förtidig förlossning) och då undrar man ju vad i det som startar en förlossning? Sockret? Då borde det gälla även intag av hela frukter. Det fanns ingen logik i den studien så man ska nog ta det med en nypa salt;=)
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-10 17:11:56 följande:
    Läste massor om det. Ingen tror väl egentligen sötningsmedel är nyttigt.? Studierna ovan handlar om light specifikt.
    Jag älskar cola. Kan inte leva utan typ. Men jag begränsar intaget nu. Köper en stor flaskavoch har den i en vecka. Minst!

Nej, jag tror inte det är nyttigt men jag tror heller inte att man kan jämföra alla sötningsmedel likadant. Aspartam tex bryts ner i levern till samma ämnen som finns i kroppen sedan innan andra sötningsmedel har däremot visat sig vara skadliga och rekomenderas att man undviker som gravid. High corn fruit syrup som annars brukar finnas i vanlig läsk eller yoghurt, sötade saker som godis, glass osv har också en extremt "farlig" effekt på kroppen. För levern tex skadar det levercellerna precis som alkohol gör när det bryts ner (och orsakar fettlever och på sikt levercirros). Och höjt insulin osv bidrar ju till en rad negativa effekter i kroppen som kan leda till en massa följdsjukdomar de också (om man väljer bort lightläsk och dricker saft, eller juice eller vanlig läsk istället) Inte för att det hör hit men jag läste någonstans att 1 liter sötad läsk om dagen i 6 månader ger en ansenlig mängd inlagrat fett i levern hos en människa. Var och en väljer ju själv, men jag tror inte att aspartam i så små mängder är värre än annat vi får i oss, konserveringsmedel och andra tillsatser, kemikalier i smink osv. Dessa är bevisat skadliga för fostret. Aspartam är visat skadligt i extremt höga doser (kan ge cancer), så höga doser är omöjliga att inta och det är inte visat skadligt på människor utan är en studie gjort på möss med 400 ggr högre dos än maxdosen för människor per dag. Som sagt, allt är ju mer eller mindre farligt. Det är ju skitsvårt att undvika allting. Diskuterade med min mamma häromdagen hur tex strålning från laptop och mobil kan tänkas skada ett växande foster. Man har ju ingen aning....eller utfällningar från plasten när man dricker ur plastflaskor....

Usch vill inte tänka på allt sånt blir nojjig. Tror man får försöka vara måttfull och undvika sånt som man vet är jätte-skadligt typ alkohol, nikotin och att andas in starka dofter från kemikalier....Kanske tänka lite på vad man äter för att inte få listeria. Typ så.

Vi har ju diskuterat hårfärg i den här tråden också massor av gånger. Jag färgar håret mer sällan än annars nu och väntade till v.15...men sluta helt, nä då skulle jag må SKIT om jag tvingades gå med råttfärgad utväxt i 9 månader...*ryser*....      Färgar på balkongen när det blåser för att inte andas in så mycket och hoppas att det inte skadar så mycket. Vill ju inte sluta leva helt.....;=)
Svar på tråden December bebis 2013