MissKaos skrev 2013-07-10 17:11:56 följande:
Läste massor om det. Ingen tror väl egentligen sötningsmedel är nyttigt.? Studierna ovan handlar om light specifikt.
Jag älskar cola. Kan inte leva utan typ. Men jag begränsar intaget nu. Köper en stor flaskavoch har den i en vecka. Minst!
Nej, jag tror inte det är nyttigt men jag tror heller inte att man kan jämföra alla sötningsmedel likadant. Aspartam tex bryts ner i levern till samma ämnen som finns i kroppen sedan innan andra sötningsmedel har däremot visat sig vara skadliga och rekomenderas att man undviker som gravid. High corn fruit syrup som annars brukar finnas i vanlig läsk eller yoghurt, sötade saker som godis, glass osv har också en extremt "farlig" effekt på kroppen. För levern tex skadar det levercellerna precis som alkohol gör när det bryts ner (och orsakar fettlever och på sikt levercirros). Och höjt insulin osv bidrar ju till en rad negativa effekter i kroppen som kan leda till en massa följdsjukdomar de också (om man väljer bort lightläsk och dricker saft, eller juice eller vanlig läsk istället) Inte för att det hör hit men jag läste någonstans att 1 liter sötad läsk om dagen i 6 månader ger en ansenlig mängd inlagrat fett i levern hos en människa. Var och en väljer ju själv, men jag tror inte att aspartam i så små mängder är värre än annat vi får i oss, konserveringsmedel och andra tillsatser, kemikalier i smink osv. Dessa är bevisat skadliga för fostret. Aspartam är visat skadligt i extremt höga doser (kan ge cancer), så höga doser är omöjliga att inta och det är inte visat skadligt på människor utan är en studie gjort på möss med 400 ggr högre dos än maxdosen för människor per dag. Som sagt, allt är ju mer eller mindre farligt. Det är ju skitsvårt att undvika allting. Diskuterade med min mamma häromdagen hur tex strålning från laptop och mobil kan tänkas skada ett växande foster. Man har ju ingen aning....eller utfällningar från plasten när man dricker ur plastflaskor....
Usch vill inte tänka på allt sånt blir nojjig. Tror man får försöka vara måttfull och undvika sånt som man vet är jätte-skadligt typ alkohol, nikotin och att andas in starka dofter från kemikalier....Kanske tänka lite på vad man äter för att inte få listeria. Typ så.
Vi har ju diskuterat hårfärg i den här tråden också massor av gånger. Jag färgar håret mer sällan än annars nu och väntade till v.15...men sluta helt, nä då skulle jag må SKIT om jag tvingades gå med råttfärgad utväxt i 9 månader...*ryser*.... Färgar på balkongen när det blåser för att inte andas in så mycket och hoppas att det inte skadar så mycket. Vill ju inte sluta leva helt.....;=)