• Felinne

December bebis 2013

Plopps: Jag är ledsen att du tog det så hårt. Verkligen inte min avsikt och jag menade absolut inte att du var ett psykfall(!) så som någon annan skrev.

Och min undran i om du och din man kunde byta så att han var föräldraledig först skrev jag enbart av omtanke för ditt/ert välmående. Jag är ledsen att du tolkade det på något annat sätt. Ibland är det svårt att formulera empati i skrift och eftersom jag uttryckt mig så klantigt att du inte vill skriva i det här forumet längre ber jag om ursäkt. Hoppas att du inte lämnar tråden pga mig. Det vore riktigt trist.

• Felinne
    MissKaos skrev 2014-02-14 17:45:05 följande:

Försökte ge Elsa ers på flaska för ett tag sedan. Hon sög p blev vitbubblig runt munnen. I flaskan hände inget? Hon hade tagit kanske 5ml hos mannen. Jag fötsökte då vände hon sig till bröstet istället. Känneed sköny om hon acceptera flaskan så dey inte blir kris om jag är bort ngn stund. Varit i affären tex o känner mig stressad att hon ska bli hungrig. Vill gå på spinning är då borta 90min.. kan inte göra det nu kan inte lämna henne utan käk.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Kan ni inte mata på kopp eller sked i stället då?
  • Felinne
    MissKaos skrev 2014-02-14 17:54:03 följande:

Njae det gör man väl inte med så stor bebis ge 100ml på sked.. tar väl 1h eller så?. Hon vill onte ha ers tror jag. Hennes bror vart samma. Ingen ers välling gröt el dyl. Bara bröstmjölk..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Jag tänkte mest att det kanske var ett alternativ om du var borta en kort stund. Men det kanske är för omständigt ändå? Vi matade nämligen vår kille på kopp i början när han inte ville amma, så därför tänkte jag att det kanske kunde funka för er också. Tror vi kom upp i ungefär 80ml innan amningen fungerade. Tog kanske 30min för oss (var superviktigt att vi rapade honom ordentligt) men då hade vi ju matat på det sättet från dag ett så vi hade ju vanan inne så att säga...
  • Felinne

Tror att min kille är inne i ett utvecklingssprång just nu (7 veckor blir han på tisdag). De senaste dagarna har han bara velat sova på mig. Går inte alls att lägga ner. Och igår när vi skulle hälsa på några kompisar som bor en timme från oss gallskrek han i bilen nästan hela vägen dit och hela vägen hem. Och inget kunde vi göra (precis ätit, rapat, ny blöja och ordentligt fastspänd) mer än att ta av honom hans genomsvettiga kläder. Gud vad hemskt det var att inte kunna göra något mer för honom i bilen. Nog för att han inte gillar att åka bil men så här illa har det aldrig varit. Närhet är det enda som hjälper och det är ju svårt att få till i bilen. Sedan dess har han varit klistrad på mig och ammat varje(!) till var tredje timma. Stackars liten.

Sorry för mitt "rant". Jag skulle egentligen bara fråga om någon kan tipsa om en bra bok om barnets utvecklingsfaser? Har fått för mig att någon tagit upp det tidigare men orkar inte leta igenom tråden.

• Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-16 20:35:01 följande:

Felinne - att växa och upptäcka världen är en bra bok! Min skrutta blir oxå 7 veckor på tisdag ( född 16 dagar efter BF) å hon är helt förvandlad - sover varje natt själv, sover på dagen i sittern å inte har from ikväll börjat med napp så mina bröstvårtor får vila! Jag är i chock hon verkar så nöjd med livet! :)

Tack!
  • Felinne
    MissKaos skrev 2014-02-19 19:45:34 följande:

Fått förslag om dregellapp av x antal människor. Lär ju inte hjälpa..

Haha. Lite gulligt ändå. Det där att andra tror att de kan hjälpa. (Fast jag är ju själv likadan - försöker genast lösa problem trots att ingen bett mig. Men försöker bli bättre på att vara tyst.)

Hörde förresten idag om att många spyor skulle bero på outvecklad magmun. Jag hade ingen aning om att det kunde bero på det. Vet du om det stämmer?
  • Felinne
    MissKaos skrev 2014-02-21 15:10:46 följande:

2månader idag o växer som planerat.5500gr 60cm.

Ni som bor i gbg villervalla outleten har fått påfyllt igår o idag..

Och endeli i haga.. han blev nästan förolämpad nör jag frågade om jag fick amma. SJÄLVKLART. Dessutom var lunchen så vansinnigt god. Eko och veggo kändes nyttigt.

...innan en halv rockyroad åkte ner i magen..

Tänkte lite på det här med att amma på "offentliga" platser nu när jag läste att du hade frågat om du fick amma. Är det någon som vet vad säger svensk lagstiftning om det? Har tex restauranger rätt till att hindra mig från att amma mitt barn?

Själv skulle jag inte ens komma på tanken att fråga någon annan OM det var okej om jag gav mitt barn mat. Bara kolla om det fanns någon stans mer avskilt för oss för vår egen skull. Jag menar verkligen inte det här som något påhopp mot dig MK. Jag blev bara så förvånad över att du skrev att du frågat om lov. Känner mig lite dum för jag trodde faktiskt inte att folk frågade om det.

Låter som bra käk där för övrigt. Får gå dit och testa någon dag. :)
  • Felinne
    Plopps80 skrev 2014-02-22 11:11:32 följande:

Ja på ett ställe blev jag och kompisen nekade att amma 2008 när dottern var bebis. Vi blev så jävla förbannade. Ställde till en liten scen och stövlade ut. Har aldrig känt mig så diskriminerad!

Men Gud! Vad är det för människor som gör så? Klart att ett barn som behöver mat måste få det. Bra att du sa ifrån

MissKaos: Förstår att du inte vill gynna dem men jag undrar om det faktiskt har rätt att neka dig? Så länge du är en betalande kund och inte bara är någon som kommer in från gatan liksom
  • Felinne
    Plopps80 skrev 2014-02-26 10:40:00 följande:

Nu har Lillen fått sitt tremånadersvaccin. Det gick väldigt smidigt. Han fick suga på sockerlösning som ska vara smärtstillande. Han grät bara några sekunder. Känns lite skumt att spruta in massa sjukdomar i den rena lilla kroppen. Men vill ju inte att han ska drabbas av hemska sjukdomar. Hoppas han inte får feber eller smärtor mitt lilla

Alltså är det verkligen så på riktigt att sockerlösning är smärtstillande? Varför fungerar det i så fall inte på vuxna? Har aldrig begripit mig på det men så är jag ju å andra sidan inte medicinskt utbildad...

Skönt att det gick bra för er i alla fall. Håller tummarna precis som du gör för att han inte ska bli dålig.
  • Felinne
    Plopps80 skrev 2014-02-28 13:38:40 följande:
    Hur ofta äter era små? Här går det knappt två timmar mellan amningarna på dagen/kvällen. Är utled på att amma så här ofta. Ibland sover han ju iofs 3-4 timmar på dagen och han sover ofta 5-6 timmar i sträck på natten men från 03-05 och fram till 21 äter han ofta varannan timme eller ibland varje 1,5 timme. Tycker det är för mycket. Gör inget annat än att amma.
    Så är det för oss också emellanåt. Tycker det varierar så otroligt mycket över hur ofta han äter. Både under dagen och natten. Ibland går det fyra timmar, men oftast går det 1,5-2 eller möjligen 2,5h mellan. För mig är det inga problem att amma ofta om jag bara hade kunnat sova någonting, men jag har så lång "startsträcka" till sömnen så det blir inte så mycket av den varan då. Känner mig alltså ofta rätt sliten på morgonkvisten när jag fått sova sammanlagt 3-4 timmar under hela natten.
Svar på tråden December bebis 2013