• Felinne

December bebis 2013

Fiafunderar: Så himla skönt att höra. Bra att du bytte BVC.

• Felinne
    Cornelia 084 skrev 2014-03-05 09:40:51 följande:
    Usch, idag ska Maya vaccineras och jag har lite smått ångest över det :/ Tycker egentligen att det är väldigt olustigt att spruta in virus i hennes rena och oförstörda kropp :(
    Försök att inte tänka så. Sjukdommar är en naturlig del av livet som ingen människa någonsin kan undkomma. Och dessutom är det är ju som MK skriver, fantastiskt att vi idag kan skydda våra barn på ett helt annat sätt än vad som var möjligt förr. (Och om jag ska vara hemsk så är det ju tyvärr så att våra barn redan är fullproppade med kemikalier eftersom vi och deras omgivning, så så värst rena och oförstörda kan vi ju fundera på om deras kroppar är...)
  • Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-06 22:23:06 följande:

Fiafunderar - ja, verkligen! :) 3000 fick jag! Jäkligt bra må jag säga :)

Oj vad bra! Bara en fråga. Vad är det du får pengarna för? För det är väl inte meningen att de ska täcka några läkarkostnader? Jag funderar nämligen på om jag har rätt till ersättning av något slag eftersom jag sprack så mycket att jag fick opereras, men det är ju inte något jag har betalt massa pengar för. Så jag undrar om du vet hur de resonerar.
  • Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-07 21:58:50 följande:

Åh 9kg? Hur gammal är din ljuvel? Vad väger allas bebisar? Min väger bara 5.1kg ( senaste vägning som var förra onsdagen). Är det litet? Hon blir 10veckor på tisdag.

5625g och 59cm (vid 9v+3dagar) väger min kille.

Som någon skrev så är ju det viktigaste att de följer sin egen kurva
  • Felinne
    Serpenter skrev 2014-03-07 06:30:36 följande:

Jag fick pengar från trygg hansa bara för att jag legat inne på sjukhus 2 dagar, oavsett vad orsaken var. :)

Tack, vad bra, då vet jag!

Förstaförsökaren26 - det ska jag definitivt göra!
  • Felinne

Ungefär hur långa pass sover era bebisar på dagarna? Sover de i vagn, sele, på er, i sängen eller på något annat sätt? Och hur sover de på natten?

• Felinne

Kul att hörs om andras sovvanor även om det är aningens nedslående. Vår kille sover nämligen typ 2x30 min på totalt dagen om jag inte tar honom i selen (men det orkar jag inte alltid för ryggens skull) då kan han sova kanske 2h med några små uppvak. På kvällen/natten sover han kanske 2-3h i stöten, ibland med några uppvak.

Det här med att bebisar sover jättemycket stämmer verkligen inte in på honom. Men jag tänker att snart måste det ändras så att han kan sova längre pass...

• Felinne
    MissKaos skrev 2014-03-11 19:32:15 följande:
    Min stora var sån och bättre blev det inte. Han sover ok nu fem år gammal. Första två åren spv han kasst. Nu vaknar han 1-2ggr bara o vill ha vatten som mest.
    Gah! Då kanske jag ska börja ställa in mig på en lite längre tidshorisont än den på några månader jag ser framför mig nu...
  • Felinne

Angående det här med bröstens storlek och mjölkinnehåll (för oss som helammar). Som jag har förstått det är det på kvällen när brösten känns mjuka och tomma (gör mina ofta i alla fall) som de framförallt är fyllda med den feta mjölken. På dagen när det för vissa kan kännas som att det är så mycket mjölk att brösten snart exploderar finns det ofta mer av den tunna törstsläckande mjölken. Detta går emot tidigare forskning som hävdat att motsatsen gäller.

Så länge bebisen fortsätter att öka i vikt finns det alltså ingen anledning att oroa sig över om den får i sig tillräckligt eller börja fundera över antalet ml som bebisen äter. Det har i alla fall lugnat mig att få reda på det så jag tänkte att det kanske kan lugna någon annan också.

• Felinne
    Plopps80 skrev 2014-03-14 21:45:35 följande:

Jag kör inte på några kryddmått. Sånt fåneri varför ens bemöda sig att ge ungen ett kryddmått mat. Blir nästan irriterad. Dessa råd och rekommendationer. Man får gå efter lite sunt förnuft! Tänker ta chansen när "fönstret är öppet" och snart kommer Ludwig kunna äta en portion gröt hoppas jag. Idag fick han 2 tsk. Ökar upp lite smile1.gif

Jag gissar att "fåneriet" ändå bottnar i någon form av forskning om barnets välmående och bästa. Att rekommendationerna sedan varierar och ändras beror väl på ökad förståelse, nya forskningsrön och i viss mån även allmänhetens inställning. Men naturligtvis är det bra att själv analysera, tänka kritiskt och göra en egen rimlighetsbedömning över vad som passar just ditt barn och din familj.

För mig och mitt barn tex som efter mycket kämpade nu har en amningen som fungerar bra ser jag ingen anledning till att börja introducera smakportioner tidigare eller att snabbt öka på portionernas storlek. Men jag förstår absolut att du inte känner på samma sätt efter allt du skrivit om hur amningen fungerar för er.
Svar på tråden December bebis 2013