• Plopps80

December bebis 2013

Repan skrev 2013-07-01 10:14:44 följande:
    Oroa dig inte, det är säkert mer skadligt att typ fika med en rökande kompis ett par timmar :)

Känner en som rökade minst 15 cigg/dag och drack red bull i mängder samt åt starka smärtstillande. Hon har fått två friska barn. Min bästa kompis rökade med bägge sina barn och de är friska som nötkärnor. Måste ju vara en miljon ggr farligare än att färga håret ett par ggr.
  • Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-07-01 12:22:25 följande:
    Åh jag ska iväg å köpa bikarbonat efter jobbet minsann :) måste prövas!

Tycker jag
    tåg skrev 2013-07-01 11:57:18 följande:
    Jag gjorde både bikarbonattestet och rödkålstestet här om dagen, vecka 17. Båda visade på flicka. Har en pojke innan som önskar en lillasyster så det vore ju kul om det stämmer!

Spännande ska ni kolla könet på rul?
  • Plopps80
    tåg skrev 2013-07-01 12:36:34 följande:
    Jag är sugen på det, men vet inte om de avslöjar nu för tiden. För tre år sen med sonen fick de inte säga ett knyst om könet, och jag är inte direkt den som kan tjata mig till ett svar. Vi får se! Nästa vecka är det rul (:

Jo numera frågar de om man vill veta. Vilken dag har du nästa v? Jag har torsdag. Låååångt dit!
    Repan skrev 2013-07-01 12:39:43 följande:
    Ja, alltså det finns ju alltid dom som ramlar ner för berg och blir överkörda av tåg och klarar sig ändå, men att det är farligt och skadligt är ju bevisat 100 gånger om och råder inget tvivel om. Det är ju inte fallet med hårfärg precis :) 

Ha ha sant. Är så nojjig. Finns ingen forskning som tyder på att hårfärg är skadligt för ett foster.
  • Plopps80
    tåg skrev 2013-07-01 13:04:11 följande:
    Nämen! Åh, va spännande, hoppas karln går med på att få veta ;p Jag har på tisdag. Hoppas så att allt är bra, har inte gjort något tidigt ul innan, men jag vet i alla fall att det finns nåt där för det är någon som buffar och petar där inifrån titt som tätt :)

Min gubbe var lite svår att övertala men nu är vi ense hoppas han vill veta. Lättare att planera då och att förbereda sig! Gjorde ulj i vecka 9 och lyssnade på hjärtat förra v känner också en hel del rörelser nu det är så mysigt. Vill bara ha rul gjort vill höra att allt ser bra ut med alla vitala organ samt lårben och nacke.
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-07-01 13:31:01 följande:
    Ni som tar reda på kön- får jag fråga vad det är man vill veta? Någon frågade oss nämligen och sa att hen ville veta själv för att veta mer om vilken person som är där inne... och jag förstår ju på ett vis men på ett annat så är det ju konstigt att könet skulle säga någonting överhuvudtaget om VEM som är där inne. Snarare VAD då bara. För min del är det nog lockande att veta enbart pga att kunna prata om bebisen vid namn, och även om vi utan problem sätter rött och rosa på en pojke och blått och svart på en flicka så har vi inte könsneutrala namn och det är ju inte heller speciellt många namn som är det- Så det skulle göra personen lite verkligare eftersom den heter något. Däremot vill jag inte veta mer tror jag, eftersom omgivningen har så vansinnigt starka förväntningar på en pojke respektive flicka. De är helt inne på rosa och volanger om det blir en flicka och ÅÅÅH SÅ SÖTT och skiter i att vi inte gillar sånt alls - respektive att om det blir en pojke ska han minsann läras det och det och det (men inte en flicka då?) osv. Allt detta gör mig lite illamående... så då vill jag helst skjuta bort deras bestämdhet om vem deras barnbarn och syskonbarn osv blir så länge som möjligt. Jag är lätt en sån som skickar sms om att barnet kommit och inte skriver vilket kön det har ;) 

Jag vill veta pga planeringen. Har massa tjejkläder och rosa babygrejer vilket jag inte kommer använda till en son. Vill veta om jag behöver köpa massa nytt eller inte. Jag gillar inte genus och sånt. Sedan vill jag veta för att kunna ställa in mig och min dotter samt sambo på vilken sort det blir. Dessutom är jag för nyfiken för att avstå.
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-07-01 14:09:46 följande:
    Vad betyder det att man inte gillar "genus och sånt" då? Vad är det du inte gillar, menar du? Och vad är det man ställer in sig på? Försöker inte vara dryg alltså utan undrar verkligen vad det är man måste ställa in sig på :) Förstår att det är praktiskt om man har mycket könade kläder som t.ex. klänningar som man vet att man inte kommer använda på en pojke! 

Jag gillar olikheterna mellan könen och anser inte att tjejer och killar är exakt lika. Jag gillar att klä min flicka i rosa klänningar och jag skulle inte klä min bebispojke i rosa kläder och undanhålla könet. Varför? Tycker det är rena hysterin numera. För mig är det obegripligt att inte tala om könet på barnet för släkten. Varför förvägra människor att veta könet? Vi är födda i olika kön och har olika kroppar, hormoner osv. Jag anser att det är skilnad mellan könen. Vill man klä sina barn könsneutralt får man göra det. Jag tänker klä min son i "pojkfärger" och blir det flicka har jag alla kläder färdiga. Jag gillar gulliga rosa kläder på flickor.
  • Plopps80
    Parksandrec skrev 2013-07-01 14:35:41 följande:
    jag förstår verkligen att man kan vilja ha pojk och flick mode och vilja berätta för alla och förbereda sig på vilken sort det blir. Tänkte bara kommentera eftersom jag skrev att jag inte skulle säga könet. Vilket kön barnet har kommer fram förr eller senare, förmodligen förr, då barnet fått ett namn. personligen vill jag bara ge en liten tankeställare till min närmsta familj. jag vill absolut inte ha nån hysteri - åt nått håll- utan önskar mig mest att jag som förälder åtminstone fick sätta agendan själv, sen är det ju en liten person som kommer, snart nog får vi veta vad det är för en om det ska va spets och tyll,  bilar eller drakar eller maskar eller what not. Genus för mig handlar om att ge möjligheter och se personer, inte kön, först. men bilden är olika, och för nån annan är genus nåt helt annat. jag vet att bland oss som väntar smått i tråden finns alla möjliga tankar om detta, och låt det vara så! Det kan vara nog så intressant att bara få veta hur nån annan resonerar och det betyder itne heller att det är ett ifrågasättande, iallafall tänker inte jag så.
    Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.

Alla gör ju som dom vill. Men ibland känns det som att man inte får gilla att klä sina flickor i klänning. Framförallt här på fl men inte i denna situation alltså. Kan bara prata för mig själv men hade inte jag som mormor/farmor eller annan nära anhörig fått veta könet på det nyfödda barnet hade jag blivit djupt sårad. Klart man är nyfiken och vill kunna berätta för alla vilken sort det blev. Tänk när dom frågar farmor på hennes jobb om det blev flicka eller pojke och hon svarar att hon inte får veta könet kommer alla undra vad ni har för relation och farmor är förmodligen jätteledsen!. Jag hade upplevt det som fruktansvärt kränkande faktiskt och genant att jag inte fått veta könet på mitt barnbarn. Du gör ju som du vill det jag vill är bara att visa hur dina nära och kära kan reagera och känna om du undanhåller könet för dom. Bättre att förklara att man vill ha könsneutrala kläder i present och inget gull i gull i så fall.
  • Plopps80

Gillar inte heller att bli kallad tjock. Eller att folk plötsligt anser sig ha rätten att påpeka att jag allt gått upp i vikt. Jag har snart gått en halv graviditet vad tror dom?

• Plopps80
    Repan skrev 2013-07-01 14:53:07 följande:
    Plopps80 - jag tror jag ifrågasätter varför de olika könen per definition betyder olika beteenden bara. Såg att det kanske var lite otydligt. Ja, vi föds till män eller kvinnor rent fysiskt. Men vem säger att det måste innebära att man måste ha en eller annan färg på sig, eller att man skulle vara si eller så bara pga hormoner? Finns ju tusentals människor som inte stämmer in på det där, så då försöker jag ifrågasätta min familjs vilja att tvinga barnen att vara på ett visst sätt bara för att dom har snippa eller snopp. Det betyder liksom inte att jag tycker det är fel av en flicka att vilja leka med dockor, utan bara att jag t.ex. stör mig på att det skulle vara "flickigt" att göra det. Då är det ju alltså lite "konstigt" om en pojke gör det och det tycker jag nog inte :) Jag var själv ett barn som alla försökte tvinga att vara på ett visst sätt - medan mina manliga syskon skulle vara på ett annat (oftast friare) sätt. Så jag tror jag vill försöka styra undan lite sånt som barnet kan få uppleva annars - att bli ifrågasatt bara för att man inte vill ha klänning t.ex. :)

Jag tycker om det traditionella. Min dotter vägrar ha annat på sig än klänningar. Hon klättrar i träd och skitar ner sig och har ett jäkla humör och är ingen fin flicka på något sätt. Barnen blir som dom blir oavsett. Jag tror det är genetiskt att de flesta flickor är mest intresserade av dockor känner mängder med föräldrar min egen mor tom som verkligen köpt olika leksaker som dockor och bilar och sånt. Jag tog inte i några bilar som barn och mina genusälskande vänner har insett att sönernas dockor ligger där i en låda. Sedan finns det givetvis pojkar som leker med dockor och tjejer med bilar. Alla är inte stöpta i samma mall men vad jag upplevt är flickorna typiskt tjejiga och leker med dockor och leker hushåll medan killarna springer omkring och brötar, knuffas på skoj och leker slåsslekar.
  • Plopps80

Tror jag lämnar genuspratet nu när vi har det på en bra nivå och respekterar varandra. Det glädjer mig att farmor får veta könet om sambon vill det. Som farmor tror jag man känner sig lite utanför eftersom det är sonens fru som föder barnet och man kan nog känna att hennes mamma alltså mormor till bebisen står de närmare. Är alltid extra go mot svärmor för att hon inte ska känna sig utanför. Hon är extremt viktig i min dotters liv! Måste säga något annat. Jag har inte hypotyreos!!!! Värdena hade moraliserats. Inte konstigt att man var så frusen i början. Mina värden låg på 21 och det är lågt nu 50 och helt normalt. Är så jääkla glad!!!

Svar på tråden December bebis 2013