Inlägg från: Otåligast |Visa alla inlägg
  • Otåligast

December bebis 2013

Jag har efter många om och men köpt den ergonomiska bärselen Pognae med spädbarnsinsats (typ halva priset på Ebay direkt från Korea) + en färdigknuten sjalvariant som heter K'tan - den är som en hybrid mellan sele & sjal som känns smidig att ha att göra med. Det är en djungel därute när det kommer till selar & sjalar...

• Otåligast

Vad konstigt att det är så olika! Jag har gått en gång i månaden sedan inskrivning i vecka 7 + en del extrabesök pga dåligt järnvärde. Varje ordinarie besök har jag tagit blodprov för att kolla järn & socker + urinprov för att kolla äggvita + blodtryck. Senaste tre besöken kollas även hjärtljud + att magen mäts. Från och med vecka 32 = nu i veckan för mig går man varannan vecka. Eftersom allt utöver mitt järnvärde är helt normalt så antar jag att det är vanliga protokollet i Stockholm.

• Otåligast

Är det någon mer än jag som upplever trötthet & energibrist? Jag har haft besök här hemma hela helgen & är så slutkörd att jag undrar hur jag ska klara veckan... Har gäster onsdag + torsdag + ska resa bort på tjejmyshelg nästa helg - allt är ju roliga saker men jag bävar mer än ser fram emot det. Innerst inne är det enda jag vill att vara hemma i lugn & ro. Går in i vecka 32 på tisdag & börjar förstå att kroppen signalerar att jag ska ta det lugnare.

• Otåligast
    gosnosen skrev 2013-10-07 12:13:59 följande:
    hej tjejer! Börjar bli lite stressad över föräldraledigheten. Jag har bf 8 dec. Jag skickade in blanketten om årsarbetstid och inkomst förra veckan. Det blev så sent för det var massa strul med löneenheten. Hur snabbt kommer det in i systemet? Eller kan jag ansöka om föräldraledigheten hos försäkringskassan innan de uppgifterna kommit in? När jag loggar in på mina sidor ser det inte ut som att uppgifterna kommit in än. Hur lång tid kan det ta? Och hur lång tid tar det sen när jag ansöker om fp?
    Många frågor! Hoppas nån av er orkar svara :)

Hej,
    Jag har BF 2 dec och fick ordning på min ansökan idag. I bekräftelsen står det att handläggningstiden är max 30 dagar så det borde vara lugnt för både mig och dig!

Min arbetsgivare lade in allt i systemet i början av september men det dök aldrig upp på "mina sidor". När jag i fredags ringde så tyckte handläggaren att det var konstigt och menade att det måste vara någon bugg i deras system. Kanske är du drabbad av samma sak? Hur som så gick det att bekräfta arbetsgivarens uppgifter "på heder och samvete" över telefon och sedan skulle det ta en natt innan uppgifterna låg på "mina sidor". Jag kollade dock först idag och så var de på plats. Handläggaren  menade att det gick att ansöka även om uppgifterna inte var på plats men jag tyckte inte att det kändes helt tryggt när jag låg på lägsta nivån - helt utan anmäld inkomst ;). Idag var det betydligt roligare (även om man förlorar så galet mycket på att vara hemma med barn...). Mitt tips är därför att du ringer och pratar med dem så går det säkert för dig att anmäla imorgon. Lycka till!
  • Otåligast
    siolina skrev 2013-10-07 10:03:22 följande:
    Vi kommer definitivt ha ett babyskydd som passar vagnen. Att man har det innebär ju inte att babyn måste ligga där i timmar. Men ibland är det praktiskt att slippa väcka babyn om man ska göra något litet ärende etc. Det är ju oftast just vid sådana snabba turer det är skönt att slippa mecka med vagnen. Sedan beror det ju på barnet men det finns tillfällen när det känns vettigare att låta det fortsätta sova i en timme framför att flytta det till liggvagnen och störa sömnen, det finns ju med andra ord många aspekter att ta hänsyn till och så länge barnet är nöjt finns det ju enligt ntf inget som tyder på att barnen får framtida men av att sitta i babyskydd.

Jag menar, det är klart man inte låter babyn sitta så i timmar, men när vi har åkt långfärder i bil, 40-50 mil typ så har vi inte gjort entimmesstopp en gång i halvtimmen direkt.
    Jag kommer också att ha det av samma anledning. Ska man bara iväg snabbt och handla lite mat etc känns det ju smidigt att slippa flytta en kanske sovande pyttebebis från babyskydd till vagn - speciellt mitt i vintern. Efter tips från vänner har jag också köpt en åkpåse till babyskyddet så att det är enkelt att hålla bebisen varm från huset till bilen, knäppa upp i bilen (som ju kommer att vara varm) och sedan samma på parkeringen vid affären innan man är inne i affären. Några långa stunder ska det givetvis aldrig bli men för de korta ärendena borde det ju vara ok och verkar toksmidigt. 
  • Otåligast
    Felinne skrev 2013-10-06 14:05:20 följande:
    Tuttiluttan: Jag är också helt sjukt trött idag. Har hållit igång med att röja och jag antar att det tät lite mer på kroppen nu när jag har några extrakilo att släpa på..

Nu har vi ialla fall inhandlat en vagn. Det blev en begagnad Brio Go. Känns superbra att kunna checka av en sak på listan. Har tänkt se om vi kan hitta ett babyskydd som passar till vagnen också. Verkar smidigt. Vi har funderat lite på bärselar också men efter att ha börjat läsa lite om det känns det plötsligt mycket svårare. Har ni några erfarenheter av bärselar? Märken/Modeller? Bärsjal är säkert också jättebra men inte aktuellt då varken jag eller min man vill ha det.
    Jag gjorde jättemycket research innan jag köpte bärsele. Första beslutet var att vi skulle ha en ergonomisk variant och då är Ergobaby den vanligaste. Efter att ha läst på + provat  den så förstod jag att den inte passade oss optimalt eftersom både jag och min sambo är rätt små och späda. Det blev till sist Pognae som har en vädringslucka och därför inte blir så varm på sommaren/semesterresor + spädbarnsinlägg för den första tiden. Alternativet hade varit Beco - antingen Butterfly 2 eller Gemini (Gemini har fördelen att den går att ha barnet framåtvänd i - något som dock inte rekommenderas av ergonomiska skäl + att det lätt blir för mycket intryck för det lilla livet). Den gick bort främst för att den är vadderad och därmed väldigt varm. Jag köpte på Ebay - jättesmidigt och väldigt billigt :):
     http://www.ebay.com/itm/New-Pognae-Baby-Carrier-ergo-nomics-applied-25Color-/200684753688?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item2eb9be5318

Kan också tipsa om "K'tan" som är som en mix av sjal och sele - helt enkelt en färdigknuten sjal i mjukaste trikå. Jag har köpt en sådan också och tycker att den verkar väldigt mysig den absolut första tiden. 
    http://lekmer.se/barn-och-baby/bara-och-sitta/barsjalar/baby-k-tan-b%C3%A4rsjal-bomull-svart
  • Otåligast
    MissKaos skrev 2013-10-07 13:42:08 följande:

Åkpåse hade jag sist. Väldigt bra, ffa mellan huset/bilen etc.
    Har köpt overall denna ggn och NU får jag ju kryp för jag är rädd bebisen ska frysa etc. Så här var det med sonen med. INnan han kom hade jag köpt en tunnare fleeceoverall (som jag anvädne mkt sen i vagnen etc) nu har jag köpt en windstoperfleece och tänkte då att jag kan ta en tjock go filt utanpå. NU börjar jag få krypet att bebisen kommer frysa.
    Gissar att jag kommer "bli tvungen" att köpa en åkpåse med. Skäms
    Jag har gått loss på en Beco.. Med spädbarninslägget. Har sjalar sen innan men vart sugen på en sele med. Smidigt om man vill gå lite offroad.. eller i lokaltrafiken. ÅR detbarnvagnar på kommer man ju inte med! Med sjal/sele glider man lätt in..
    Haha - ja det här med iinköp tycks ju aldrig ta slut ;). Jag har tänkt som du gjorde med din son att jag kör på tunnare fleeceoverall och så åkpåsar till vagn och babyskydd. Jag köpte en Bugaboovagn och då blev det givetvis Bugaboos nya superpåse med två lager utifall det blir en superkall vinter. Svindyr :(. Fast om bebisen vägrar vagn och jag vill använda bärselen ute så måste jag ju ändå ha en varmare overall också ! Dags att börja titta på det då - vart köpte du din?

Min nya oro är dessutom att jag själv kommer att frysa sönder händerna eftersom jag har problem med det. Så hittade jag Bozz handvärmare/vagnmuff :)! Gäller bara att bestämma om jag behöver en i lammull http://www.jollyroom.se/bozz-handvarmare-lammskinn-langharig.html?ticket=L3N0b3JlXzRfc2VhcmNoL3NlYXJjaC1oaXRzOyM7cHJvZHVjdF9rZXk7MjA1Mjk7Izsj&ttype=click eller om den billigare i fleece räckerhttp://odenplansbarnvagnar.se/product.html/bozz-handtagsmuff-t-barnvagn . Någon som har erfarenhet av dessa?
  • Otåligast
    gosnosen skrev 2013-10-08 12:41:05 följande:
    Tack för era svar! Då kanske jag inte behöver oroa mig så himla mycket :)

Miss Kaos: Nästäppan blir värre för varje vecka! Först klarade jag mig på några sprayningar av den svagaste barnsprayen precis när jag skulle sova. Nu behöver jag starkare och vaknar på natten o behöver fylla på. Jag önskar att jag inte behövde ta, men jag kan verkligen inte sova med täppt näsa. Andas med munnen är inget alternativ för då blir min hals paj :/ Så vi får väl checka in på nässpray-rehab efter graviditeten :P
    Åh - jag kommer också att behöva delta på den rehaben. Klarar mig nu inte utan Otrivin på natten - tokberoende :(.
  • Otåligast

Startade just en namntråd men vill gärna höra era åsikter om namnet Dorian? Vi gillar det men omgivningens reaktioner är minst sagt svala ;)...

• Otåligast
    Repan skrev 2013-10-08 17:25:56 följande:
    OJ!

Alltså gud, aldrig hört någon säga det förut, Dorian var länge vårt pojknamn tills jag i början av graviditeten kände "nej...".

Vi pratade om Dorian i flera år verkligen. Så vi gillar det jättemycket. Men det föll på 1. jag tröttnade nog eftersom vi pratat om det så mkt. 2. Folk tänker antingen på Dorian grey eller på John Dorian från scrubs - ingen av vilka jag tycker är särskilt mysiga killar... Särskilt inte den förstnämnda, vars egenskaper jag inte direkt högaktar ;)

Wow, så coolt, det kanske kommer bli vanligare då :) 
    Nej men åh vad lustigt :). Fast förstår dig - det var så med "Jack" för mig - gillar det men har liksom tröttnat eftersom det har varit med så himla länge. Ja vi får väl se - kanske ökar det i popularitet så att de enda associationerna inte är den lätt störda Gray eller för all del Scrubs-karaktären :).
Svar på tråden December bebis 2013