• sarak

December bebis 2013

Vecka 21 (20+3) och äntligen känns sparkarna ordentligt. Även sambon och hans barn har kunnat känna dom. Bättre i armen även om det fortfarande gör ont och kommer massor med var ur bölden. En vecka med penicillin nu, hoppas det börjar verka på riktigt snart. Jag har fått förlängt till en 20 dagars kur. I morgon drar jag och sambon iväg på myssemestet. Längtar så och hoppas att jag får vara hyfsat frisk!!

• sarak
    MariaOchNiklas skrev 2013-07-26 12:31:53 följande:

Det där med att planera barn är inte det lättaste när man får mf månader efter varandra. Jag är så otroligt glad och tacksam att det går att få barn. Men tror inte folk som aldrig varit med om mf och allt går så lätt kan förstå helt hur det är tyvärr. Har fått flertal kommentarer om att det är synd om barnet som blir fött i december. De brukar bli ganska tysta när jag säger att vi kunde fått en i augusti eller oktober men det inte ville sig. Förstår inte att de har mage att ens kommentar vilken månad mam får barn. Sedan känner jag flera som sagt att det är en bra månad att fylla på då de själva fyller i december. De har aldrig upplevt att det varit jobbigt att fylla då. Skulle det bli på självaste julafton så löser man det då. Inget att va rädd för nu. Det kanske inte ens händer. Mer decemberbarn åt folket ♥
    Jag förvånas över hur folk kan vara så oförstående. När vi kom ut från ultraljud i november och fått konstaterat att vi än en gång hade en död bebis i magen skulle min barnmorska säga något "uppiggande". "Ni är nog snart tillbaka här, så lätt som ni blir gravida. Det räcker ju med att skaka lite på kalsonerna". Bara det känns ju fruktansvärt jobbigt att höra medan man fortfarande bär på ett barn, om än inte levande. Sedan fortsätter hon " men se till att det inte blir ett decemberbarn bara, dom är det synd om". Det var inget jag lade någon stor vikt vid just då, men när jag sedan plussade och räknade ut att det skulle bli ett decemberbarn så dök kommentaren upp i huvudet gång på gång. Har funderat en hel del på vad hon menar, men har valt att släppa det nu. Den här gången har vi en annan barnmorska!!

Min sambo har en dotter som är född 31 december, har aldrig hört henne knorra över det!
  • sarak

Idag har vi varit på barnmorskebesök. Fick även göra ett extra ultraljud då dom vill ha koll på min underligt formade livmoder, det var inget jag var beredd på men såklart jättekul! Allt såg finfint ut så dom tyckte det räckte om vi gjorde ett till ultraljud runt vecka 30. Vi tyckte oss se en liten snopp på det som bm på RUL tippade på var en tjej. Så min sambo som har 2 tjejer sedan tidigare är barnsligt glad just nu. Jag känner mig lättad att allt såg bra ut, går in i vecka 23 nu och börjar på riktigt tro att det ska gå vägen. Jag hade gått upp 6 kg sedan inskrivningen, 8 kg mot innan jag blev gravid så det var inte allt för farligt. Trodde det var mycket mer.

På vägen hem stannade vi och köpte spjälsäng och skötbord som vi hittat på blocket. Köpte en vindfleeceoverall från POP på rea, 300 kr! samt en blårandig body från newbie. Igår beställde jag barnvagn, Crescent Classic. Sambon ville gärna ha en sådan och även jag fastnade för den när vi var och provkörde lite.

• sarak

Vad ni är duktiga och handlar och fixar och står i!! Det ger mig lite ångest att läsa, men samtidigt, det är ju ganska långt kvar. Jag har i varje fall beställt 2 par mammabyxor och en kjol så jag har något att sätta på mig på jobbet när jag kommer tillbaka från semestern. I övrigt änner mig pigg och glad igen efter alla turer med infektioner, penicillin och misstänkta blodproppar. Mjuter för fullt av semestern, har en vecka kvar. Lägger till en bild på magen, vecka 24

• sarak
    Plopps80 skrev 2013-08-10 17:58:29 följande:
    Fyndade på klädkällaren i dag.
    Vilka superfina kläder, verkligen min smak! Någon som har tips på något liknande på internet?
  • sarak
    Nania skrev 2013-08-11 21:10:10 följande:
    Summerade precis mina första 23 veckor såhär ;)

Summan efter 23 hela veckor avklarade: Massor med trötthet, illamående, många tabletter i alla de slag (minst nio om dagen), lite mage börjar komma nu, halsbränna, -8kg (hur kan graviditet vara det bästa bantningskuren jag stött på?) och en tös i magen som försöker sparka sin mamma sönder och samman varje kväll!

Har jag nämnt det förr kanske? Att vara gravid är inte min grej! Pust nu försöker vi se framåt igen!

Nån som känner igen sig? 

Men stackare. Vissa saker känner jag igen, men jag tror jag klarat mig väldigt lindrigt undan. Framförallt känner jag mig väldigt pigg. Jag håller verkligen tummarna för att det ska kännas bättre för dig sista delen av graviditeten. Kram
  • sarak
    Plopps80 skrev 2013-08-13 10:25:39 följande:
    Så här jävlig ser jag ut i vecka 24. Magen har exploderat på några veckor. Folk skrattar, kommenterar och alla frågar om det är tvillingar. Grannarna undrar hur detta ska sluta. Känner mig deppig och ful. Vill helst gömma mig i ett tält. Magen är stenhård så det är lixom inget fett. i1290.photobucket.com/albums/b529/plopps08/nu...

Du har en jättefin gravidmage, ser inget konstigt med den. Var stolt över din mage!! Klart att den börjar bli stor, det är faktiskt en bebis där inne som som har plats nog att göra volter och träna kickboxning!

Jag gillar min mage jättemycket. Var sjukt stort igår över att 2 av vecken i naveln börjat puta ut, var tvungen att visa för alla, haha. Ogillar däremot att min rumpa och lår växer i ungefär samma takt som magen och är fulla av celluliter! Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det, det ger mig faktiskt ångest. Överkroppen är fortfarande smal. Vet inte om det hjälper att försöka äta bättre och träna mer eller om jag helt enkelt ska vänta och hoppas att det ramlar bort av sig själv när bebisen är ute. 

• sarak

Jag mår så oförskämt bra just nu!
    Älskar min mage och min sambo och allt och alla. Tillbaka på jobbet första dagen efter 4 veckors fantastisk semester. Får ont i bakfogarna av att sitta framför datorn hela dagarna. Ska be om ett höj och sänkbart skrivbord så jag kan variera och stå upp. Skickade in föräldraledighetsansökan idag, räknar med att jobba till 2,5 veckor innan BF.

Den lilla i magen har blivit helt vild de senaste dagarna. Från att mest ha gett sig till känna när jag ska sova verkar den nu vara vaken dygnet runt! Herregud, jag kommer aldrig få sova när den kommer ut! Fast nu har det faktiskt varit stilla i typ 5 minuter, haha...

• sarak
    Sanktb skrev 2013-08-22 13:03:03 följande:

Jag brukar gå upp mycket när jag är gravid, 20-30 kg. Den här graviditeten har jag inte gått upp så mycket tror jag.. Har inte vägt mig och kommer inte göra det heller för det spelar mig ingen roll vad som står på vågen. Får kommentarer om magen att den är stor och om det kan vara två där inne. Men jag svarar bara att det var bara en bebis på rul. Däremot så får jag höra mycket om andra gravida och då är det tvärtom att folk tycker att den och den har gått upp alldeles för lite och vart ska detta sluta, bara 5 kg.
     Då svarar jag perfekt halva graviditeten kvar då och 5-7 kg till så är de uppe i 10-12 kg. För mig så spelar det ingen roll om jag går upp 12-25 kg. När bebisen kommit ut i början av december, ska jag baka och äta lussekatter, pepparkakor och glögg. God julmat och godis. Jag äter mycket mer när jag ammar än när jag är gravid. 

• sarak
    Sanktb skrev 2013-08-22 13:03:03 följande:

Jag brukar gå upp mycket när jag är gravid, 20-30 kg. Den här graviditeten har jag inte gått upp så mycket tror jag.. Har inte vägt mig och kommer inte göra det heller för det spelar mig ingen roll vad som står på vågen. Får kommentarer om magen att den är stor och om det kan vara två där inne. Men jag svarar bara att det var bara en bebis på rul. Däremot så får jag höra mycket om andra gravida och då är det tvärtom att folk tycker att den och den har gått upp alldeles för lite och vart ska detta sluta, bara 5 kg.
     Då svarar jag perfekt halva graviditeten kvar då och 5-7 kg till så är de uppe i 10-12 kg. För mig så spelar det ingen roll om jag går upp 12-25 kg. När bebisen kommit ut i början av december, ska jag baka och äta lussekatter, pepparkakor och glögg. God julmat och godis. Jag äter mycket mer när jag ammar än när jag är gravid. 

Skulle ju skriva något också
    VARFÖR skrev du glögg, lussekatter och pepparkakor?!! Fick nog min första riktiga craving nu, MÅSTE HA!!
Svar på tråden December bebis 2013