• Peak

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-09-06 20:51:44 följande:
    Har varit svårt på frivården stt få igenom tydligen (vi träffar ju dom för planering ibland)
    Dom ville ha omplacering från fk.
    Vad innebär klass1?
    klass 1 är högsta säkerhetsklassen på fängelsen.
    Hos oss får alla hp vad jag vet. Inte hört att någon inte får det. Vi får ju inte jobba klientnära från och med att magen syns och så mycket extra administrativa saker har vi inte, vi har ju redan administratörer anställda. Så det är svårt att få till omplaceringar.
    MissKaos skrev 2013-09-06 20:52:40 följande:
    Hur ser ditt hb ut?
    har för dåligt värde i järndepåerna men klarar inte järntabletterna så försöker få upp det med hjälp av mat och det är svårt (särskilt då jag inte äter blodpudding av princip) och tar tid. Men känner mig ändå piggare nu. Bara sliten i kroppen liksom. Foglossningen tär mycket på mig också, både fysiskt och psykiskt! Är van vid att röra på mig mycket och att inte kunna gå 100 meter ordentligt är jobbigt för mig och mitt psyke!

• Peak
    MissKaos skrev 2013-09-06 21:09:24 följande:
    Aha. Då borde ni ju få hp tidigt? Jag tyckte det var så sjukt att dom inte får på frivården längre och det är ju mindre risk än hos er. Hos oss är det ju just dom som kommer påverkade som är så oberäkneliga.Kan du inte ens ta blutsaft? Det är ju svagt jmfr med niferex etc men bättre än inget.. dubbeldos går ta helst två ggr/dag. Du vet att cvit boostar upptaget av järn från maten antar bm har sagt det redan.. typ apelsin kiwi efter maten. en av de få sakerna jag minns ftån nutritonskursrn när man pluggade.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Nja jag tar reda på själv ;) min bm verkar inte så påläst! Jag tror jag vet mer än henne!
  • Peak
    Mirella85 skrev 2013-09-06 21:14:53 följande:
    Varför klara du inte det? Om man får fråga. Det finns flytande med du kan ta. Som blutsaft och någon som multi dryck som innehåller mycket järn finns oftast i hälso butik. värt och testa. Sen finns där som sagt olika järntabletter. så de bra testa lite olika om det magen du får problem med.
    Har värdenst underbaraste son <3

Min mage pajar av dem, får springa på toa akut flera ggr om dagen och det blir kris om det inte finns en toa till hands. Får magknip några timmar efter jag tagit dem så jag hoppar över! Har provat Hemofer, Niferex och Duroferon (?) på Apoteket hade de inga andra sa de.
  • Peak
    MissKaos skrev 2013-09-07 19:24:18 följande:

Vad trist.. BM jag hade med sonen var lite sån. som TUR var hade vi en ÖL då där jag jobbade som var bra på det här med graviditeter. Så jag fick hjälp av honom... Och av sjuksysterkollegiet. Men så himmla trist att det ska kunna vara så.
    Har du hittat bra info då? Det är ju i princip omöjligt att få upp sitt Hb på endast kost under grav och det är ju viktigt att det är ngt sånär ok inför fl iom att man (kan) blöda en del.
    MissKaos skrev 2013-09-07 19:27:52 följande:

Diarre.
    Ok, nästa fråga när tar du dom? Hur ofta tog du, och hurlänge stod du ut? Ofta ger sig magbesvären efter ett tag. Det kan hjälpa att ta varannan dag iaf i början. Det GÅR faktiskt ge injektion med järn. Det gör ont, men det går. Det är en dyr historia med det går på högkostandsskyddet..

Tycker ändå du ska ge blutsaft ett försök. Det är nog det snällaste.

Tycker jag har provat det mesta, 3 olika sorter, varannan dag, var tredje dag, låg dos hemofer varje dag...det går inte, och hur länge ska man ge det? Då måste jag ju sitta hemma tills det går över! Fick rådet att ta dem på kvällen och inte ihop med the etc utan med c-vitamin så jag undviker mejeriprodukter när jag äter leverpastej eller annat med järn i så mycket det går. Pumpafrön och torkade aprikoser försöker jag peta i mig men 100 g pumpafrön på en dag går ju inte att få i sig Flört Hade iaf fått upp värdet i depåerna under sommaren även om jag inte tagit så många tabletter men det är väl inte uppe i vad det ska vara.
    Jag är inte mycket för piller och vitaminer heller, tar knappt alvedon om jag har ont i huvudet för jag tycker inte att det hjälper!

Kanske får ta ett prov till senare för att se om det går uppåt. Tycker värdena är lite luddiga också vad det ska vara och så. Vet inte vart jag ska vända mig för att få mer råd och tips heller, tycker inte bm hjälper så mycket! Bara hummar med liksom.

Är lite rädd för blutsaft då jag hört att den är så äcklig att folk t.o.m kräks av den! Kräks dessutom vet jag inte om jag har lust att lägga en tusenlapp (!) på Blutsaft! Skrikandes
    MissKaos skrev 2013-09-07 21:38:02 följande:
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../

Finns en rejäl artikel på SLV om light läsk (aspartam) och upp till 4 liter (!!) om dagen är det minsta kroppen ska kunna bryta ner. Utan risker.. Så jag fortsätter nog dricka ett glas cola Zero eller två ibland...
    ja jag dricker också läsk då och då. Herregud vore det också livsfarligt skulle det väl också finnas med på alla dessa listor över vad man inte får äta...en kompis drack flera liter cola om dagen (tror vanlig inte light) och det kan ju inte vara bra för kroppen oavsett gravid eller ej! Och inte kunde hon sluta med det när hon blev gravid heller!

v 24
  • Peak
    MissKaos skrev 2013-09-08 11:19:26 följande:
    En bluthsaft kostar inte 1000kr. Ngn hundralapp. köp den lilla och testa? Det är inte gott men inte kräks man av den. Överdriftbå det grövsta om man inte är extremkänslig. Såklart är mat att föredra men här är det ju mer som medicin..
    Dietist! Du kan ju även göra the på persilja. Många bäckar små..
    nä men om man ska dosera fram till förlossningen så blir det en tusenlapp på blutsaft! Förvånad
  • Peak
    MissKaos skrev 2013-09-08 12:36:02 följande:
    Jo ifs. Fast det kan det nog vara värt. Tänk på hur det blir om du blöder mkt och redan ligger lågt. Be bm om en inj i skinkan annars!
    ja jag är nog snål på fel saker ibland Flört tänker på allt jag kan få i Ullared för en 1000-lapp istället Skrattande blir kanske en tripp på lördag!
  • Peak
    MissKaos skrev 2013-09-08 13:44:18 följande:
    Såg jag inte blutsaft på ullared btw?
    haha får väl köpa på mig ett lager där då SkrattandeSolig

• Peak
    moruri skrev 2013-09-08 19:24:22 följande:
    Smaken är verkligen som baken med vad man "behöver" och inte! Man får prova sig fram! Jag har aldrig haft termometer till vattnet, kör på känn, men en febertermometer är nog de flesta som behöver. :)
    salvor har vi haft men aldrig behövt använda!
    nä det rådet fick jag också och köpte såklart en - som jag aldrig använde! Man känner ju på vattnet om det är lagom! Det ska väl vara som när man bakar ca 37° Skrattande
  • Peak
    Plopps80 skrev 2013-09-09 10:27:38 följande:
    Idag kände jag mig  ganska  fin när jag gick till jobbet. Kom in på det kontoret jag nu sitter på och hann inte mer än säga god morgon till  tjejen som sitter brevid mig innan hon säger "jäklar vad stor du är". Verkligen vad man behöver höra 7:30 en måndagmorgon, (nej man behöver aldrig höra sånt....)  Sa bara att mitt sf mått ligger perfekt och att jag ligger mitt på kurvan. Då sa hon att  man nog glömmer och ja sa jag det tror jag med. Uch orkar inte höra detta hela tiden, blir helt förtvivlad. Hur kan man uppfattas av alla som enorm när sf måttet är perfekt? Försöker peppa mig själv och inte tänka så mkt på detta men hur faan skall man kunna göra det när alla andra lägger fokus på min mage och hur stor jag är? Fan också

Fick inte sådana kommentarer förra gången så det känns ganska knäppt att alla hela tiden ska kalla en för "tjockis" (flera ggr om dagen!!) och oj vad stor du är, är du säker på att det inte är två, oj är det så långt kvar trodde det var dags nu!! Och jämförelser att x är inte lika stor som du och hon ska ju ha innan dig! Vadå ser alla människor likadana ut när de inte är gravida eller? Fattar det verkligen inte! Snart tröttnar jag och frågar "jag är gravid, men vad är din ursäkt?" eller jo men x är smal och y är inte så smal hur kommer det sig att jag ska kunna ha lika stor mage som din kompis?
  • Peak
    Plopps80 skrev 2013-09-11 15:08:04 följande:
    Nu tackar jag för mig ett tag. Ska ha vila från familjeliv och allt som rör graviditeter och sånt. Jag ska jobba på att må bra och inte jämföra mig själv med andra vilket jag gör hela tiden. Kuratorn var väldigt bra och jag lovade att inte logga in på familjeliv på ett bra tag. Så jag ska lyda order och logga ut. Vill gärna se era bebisar och kommer nog följa med i bebistråden sedan. Tar inte bort mig från familjeliv ska bara inte logga in här på ett tag. Ha det bra allihop och lycka till med magar och bebisar. Kommer sakna er

Synd (för mig) tyckte vi tänkte och kände lite likadant om mycket! Ta hand om dig!
Svar på tråden December bebis 2013