MissKaos skrev 2013-09-07 19:24:18 följande:
Vad trist.. BM jag hade med sonen var lite sån. som TUR var hade vi en ÖL då där jag jobbade som var bra på det här med graviditeter. Så jag fick hjälp av honom... Och av sjuksysterkollegiet. Men så himmla trist att det ska kunna vara så.
Har du hittat bra info då? Det är ju i princip omöjligt att få upp sitt Hb på endast kost under grav och det är ju viktigt att det är ngt sånär ok inför fl iom att man (kan) blöda en del.
MissKaos skrev 2013-09-07 19:27:52 följande:
Diarre.
Ok, nästa fråga när tar du dom? Hur ofta tog du, och hurlänge stod du ut? Ofta ger sig magbesvären efter ett tag. Det kan hjälpa att ta varannan dag iaf i början. Det GÅR faktiskt ge injektion med järn. Det gör ont, men det går. Det är en dyr historia med det går på högkostandsskyddet..
Tycker ändå du ska ge blutsaft ett försök. Det är nog det snällaste.
Tycker jag har provat det mesta, 3 olika sorter, varannan dag, var tredje dag, låg dos hemofer varje dag...det går inte, och hur länge ska man ge det? Då måste jag ju sitta hemma tills det går över! Fick rådet att ta dem på kvällen och inte ihop med the etc utan med c-vitamin så jag undviker mejeriprodukter när jag äter leverpastej eller annat med järn i så mycket det går. Pumpafrön och torkade aprikoser försöker jag peta i mig men 100 g pumpafrön på en dag går ju inte att få i sig
Hade iaf fått upp värdet i depåerna under sommaren även om jag inte tagit så många tabletter men det är väl inte uppe i vad det ska vara.
Jag är inte mycket för piller och vitaminer heller, tar knappt alvedon om jag har ont i huvudet för jag tycker inte att det hjälper!
Kanske får ta ett prov till senare för att se om det går uppåt. Tycker värdena är lite luddiga också vad det ska vara och så. Vet inte vart jag ska vända mig för att få mer råd och tips heller, tycker inte bm hjälper så mycket! Bara hummar med liksom.
Är lite rädd för blutsaft då jag hört att den är så äcklig att folk t.o.m kräks av den!
dessutom vet jag inte om jag har lust att lägga en tusenlapp (!) på Blutsaft!
MissKaos skrev 2013-09-07 21:38:02 följande:
www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../
Finns en rejäl artikel på SLV om light läsk (aspartam) och upp till 4 liter (!!) om dagen är det minsta kroppen ska kunna bryta ner. Utan risker.. Så jag fortsätter nog dricka ett glas cola Zero eller två ibland...
ja jag dricker också läsk då och då. Herregud vore det också livsfarligt skulle det väl också finnas med på alla dessa listor över vad man inte får äta...en kompis drack flera liter cola om dagen (tror vanlig inte light) och det kan ju inte vara bra för kroppen oavsett gravid eller ej! Och inte kunde hon sluta med det när hon blev gravid heller!