• sarak

December bebis 2013

Repan skrev 2014-01-21 04:27:00 följande:
    Ni som har bebisar m torsk o ammar - tänk på o behandla om det inte går bort fort. Här har jag nu svamp i bröstvårtorna o möjligen även inne i brösten.

Läste om torsk på 1177 men det stod bara att det går över ofta av sig självt. Men när jag senare läste om bröstproblem vid amning (eller nåt sånt) stod det att det är vanligt att man kan få svamp på brösten av bebisen... Suck. Kunde väl stått i avsnittet om torsk så hade det inte behövt bli så här...
    Tack för varningen. Har inte torsk ännu, men det kan ju komma. Läste om det nu på 1177, stackars dig, låter väldigt obehagligt (vet ju själv hur sjukt mycket det kan klia och ont det kan göra med fot- och underlivssvamp). Hoppas duhar fått bra behandling och blir av med det snabbt!
  • sarak
    Plopps80 skrev 2014-01-22 16:46:43 följande:
    Hur mycket sover era små runt 2 månader? Igår sov Ludwig 3 timmar i stöten och var vaken 1 timme och åt och var lite social. Han somnade för natten 18:30 och åt en gång vid 21. La honom i sin säng och han sov till 01:30 sedan sov han till 04:30 och efter det var det lite knorrigt med mkt amning till vi gick upp 07:30. Fattar inte hur han kan sova så mkt. La honom i vagnen vid 12:30 och han somnade där medan jag fixa lunch och han sover ännu. Vissa kvällar lever han iofs rövare och är vaken många timmar i rad fram till 24. Undrar när det blir lite mer stabilt. Vissa kvällar somnar han ju väldigt tidigt för natten. Rutinmänniskan längtar efter rutiner
    Rasmus blev 8 veckor igår. Sover nästan hela tiden. Från 21.00-04.00. Amning, blöjbyte, sover vidare till 6-7 någon gång. Sedan vaken och glad någon timme, sedan sover han till eftermiddag/kväll med korta undantag vid amning mm. Vaken lite mer runt 17-18. Det får gärna fortsätta så här, vi har det grymt bra! 
  • sarak
    siolina skrev 2014-01-23 07:41:31 följande:

Oh, fy! Här är det -8 det tycker jag är illa nog. Tänker hålla mig hemma!
    Har sovit dåligt. Jamil är typ lite snorig (märks bara på nätterna?) och stökar när han äter vilket han vill göra konstant, som jag vore en napp. Har pågått sedan tre. Vid sju var dessutom han så pigg så jag bestämde mig för att gå upp och göra nytta. Nu sover han äntligen ordentligt och jag vill ogärna väcka honom fast jag behöver fixa frukost till familjen nu. Varför gjorde han inte så i sängen?

Angående sömn har jag ingen aning om hur mycket han sover. Vi sover ca 9-7 och J sover mycket på förmiddagen och är vaken mycket sen resten av dagen. Han kan vara vaken i flera timmar i sträck, beroende av vad vi gör.

Men vikt vet jag! 4,4 kg. Börjar bli knubbig. 55 cm. Har växt ut massa kläder, måste gallra.

Apropå kläder och kyla. Har ni windfleece och sånt på era barn? Är det inte opraktiskt? Vi har kanske ett extra lager på vår unge och sedan bäddar vi ned honom varmt i fårull, duntäcke och filtar och när man kommer hem eller in viker man bara bort det så slipper han bli varm eller vakna.
    Jag hat pops vindfleeceoverall. Ett par tjocka vantar under, och sedan viker över ärmarna. Tycker ändå händerna kan kännas svala ibland. Annars är han varm och go. Har olika tjocka filtar beroende på hur kallt det är. Så ett supervarmt täcke när det är riktigt kallt. Han älskar verkligen att ligga i vagnen. Så glad för det då vi är ute så mycket varje dag. Och jag har alltid tyckt det ser så mysigt ut att ligga nerbäddad i en vagn. Fast tänk vad skönt i sommar när man bara kan gå ut utan allt meck med kläder. Fast då kommer man väl oroa sig för solen och att dom blir för varma.
  • sarak

Olga tar död på mig! Träningsvärken från helvetet! Kan inte gå nerför trappan ordentligt utan får småhoppa. Skitkul med en bebis i famnen. Tog en långpromenad på morgonen i hopp om att musklerna skulle mjukna lite, men nej... Ska nog ta en alvedon och gå och lägga mig igen med min son. Han bara sover och sover, säkert 20 timmar om dygnet, resterande tid antingen äter eller skiter han. Snacka om att ha det bra! Avis!!

• sarak
    MariaOchNiklas skrev 2014-01-23 15:49:52 följande:
    När får man börja träna enligt hennes bok? Har önskat mig den när jag fyller år till veckan. Ska även på återkoll hos bm nästa vecka. Har då gått 6 veckor sedan fl.
    Det är det som är så bra, att första övningarna kan du börja med direkt efter förlossningen.Så det är bara att köra. Gillar att det är uppdelat i perioder, så det blir tuffare och tuffare. Sedan står det vad du ska göra dag för dag. Jag har följt schemat nu i tre veckor, inte missat en gång, igår belönade jag mig själv med nya träningsgrejer. Hoppade även till period 2, därav den sjuka träningsvärken idag!
  • sarak
    MissKaos skrev 2014-01-23 13:07:42 följande:
    Är det mammaträning?
    Promenad här. Gick hem igen. Fy f-n vad kallt!! Ser fram emot att börja träna efter efterkontrollen får det bli mammacore på friskis..
    Könde av bakfogen lite nör jag gick idag. Gick till bvc igår ca 45min raskt kanske det som känns idag?
    Ja. Kan verkligen rekommenderas, så här långt är det både roligt, motiverande och känns som det ger bra effekt!
    www.adlibris.com/se/bok/traning-for-nyblivna-mammor-9789173630542
  • sarak

Våran träning av nacke har mer blivit träning av att vända sig. Tycker det ser lite läskigt ut, han liksom kastar sig, rädd att huvudet far för fort och han ska göra sig illa. Någon mer bebis som vänder sig? 

• sarak
    MissKaos skrev 2014-01-24 13:27:51 följande:
    Förresten. Min unge sög igång bröstet. La sig vsen och slurpsde i sig det som rann ut...latmask?
    Haha. Rasmus gör något liknande. Suger tills han är mätt, sedan ligger han och slickar i sig det som fortsätter rinna. Lapar som en katt
  • sarak
    MissKaos skrev 2014-01-24 14:43:24 följande:
    Krävs redskap?
    Gymboll och hantlar. Dock inte direkt utan senare.
  • sarak
    MissKaos skrev 2014-01-24 15:46:22 följande:
    Vill inte köpa hem prylar.. tar för mkt plats! Är det då varje pass eller bara i vissa?
    Längtar så efter träning nu! Avslagen är nästan slut oxj snart efterkoll. Sen så! Är ju van vid träbing 6dgr vecka innan grav.. känner mig som en degklump nu.
    Övningarna med bollen går att göra även utan. Kolla om boken finns bibblan. Det fanns den här. Så kan man börja med första övningarna utan att köpa någonting. Det är främst övningarna som ska åtgärda magmuskeldelningen som jag tror är nyttiga. Sedan kan man ju köra på med vilken träning som helst, behöver ju inte vara mammaträning
Svar på tråden December bebis 2013