• Repan

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-11-11 15:18:55 följande:

Repan -ruttna ägg låter snällt.. vilken häxa! Tror hon att hon ska åka iväg med ert barn? Idiot. Jag hade kunnat låta min son sovs hos mormor en natt nu. Hos svärmor aldrig.. hon ville passa honom när han var mindre men no way. Dels var han förliten och ammades -vilket hon inte fattade- dels är hon tja. Hon. Nixpix. Men iaf snäll. Gammal sjuk och insiktslös är skillnad mot din svårmor verkar elak!!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Hon har pratat om att åka utomlands med bebis ja! Galenpanna. Aldrig i livet liksom. Hade inte mina föräldrar fått heller, vad inbillar man sig?
  • Repan

Nåväl - 38 dagar kvar till BF nu. I morgon läkarbesök för sjukskrivning. Akupunktur hjälper med stelheten i bäckenet men smärtan är stor ändå.

blir knäpp på att gå hemma o inte kunna göra något men mår psykiskt ändå bättre nu när jag inte pressar mig till ihopbryt. 38 dagar känns dock som en ren evighet! Hur känner ni?

Ska försöka sy ett örngott till amningskudde idag av gammalt lakan.

• Repan
    MissKaos skrev 2013-11-12 10:33:16 följande:
    Min svätmor undrafe om jah inte kundr lämna bebisen hos henne när jag åkte till Ullared. (Detta var med sonen)
    Kan bli svårt svarade jag. Jag vsrcdå gravid i v 27..
    *säger inte mer*

Hon låter bra tokig. Kan du inte skicka tanten att shoppa om hon vill det eller blir drt bara lackskor och opraktiskt prylar? Om hon nu känner sig rik och vill handla dyra saker menar jag?

Accepterar hon er? Eller det med problem? Mitt ex mamma acepterade inte mig det vsr jobbiga år.

Mina föräldrar skulle inte vilja ta med våra ungar utomlands själva. Dom bjöd (!!) Oss till Thailand för att fira dina födelsedagst, sin pension samt för att don fick ett arv och ville göra ngt bra av pengarna. Då lekte dom och var massor med Isak. Vi kommer kanske resa med dom igen. Det var bra för alla! Typ charter till Grekland nästa vinter om dom vill.
    Svärmor vill inte vara elak även om det är det hon är i de situationerna. Men jag hatar henne inte eller så, däremot orkar jag inte med hur hennes personliga problem spiller ut över alla andra, ganska ofta. Hon är insiktslös och envis, en mycket dålig kombination för personlig utveckling.

Hon accepterar oss ja, det har väl hänt i början att hon någon gång attackerat vår relations varande och hon kan störa sig på den, men jag upplever det som avundsjuka de flesta gångerna. Jag tar inte åt mig speciellt mycket. Andra gånger är hon mer insiktsfull och uttrycker beundran för vår relation och hur bra vi verkar ha det tillsammans, det är då man ser att hon verkligen är ledsen över sin egen mest av allt, inte arg på vår… Men sättet hon uttrycker sig på ibland handlar om att hon tror att hon är så fulländad rent statusmässigt och klassmässigt att hon inte ser när hon bara direkt beter sig rent ouppfostrat. Man står inte på en fest och viskar om hur hiskeligt någon annan klär sig liksom. Men jag har svårt att bli riktigt upprörd eller så eftersom jag tycker hon så tydligt är en osäker tonåring i det där. Däremot drar jag gränser och säger ofta något tvärtemot utan att argumentera med henne, när hon gör det.
    Typ "den här kan ni ju använda som disktrasa" *håller upp en tröja vi har till bebis.
    "Vi tycker om den", svarar jag med ett leende.
    "Den är ju alldeles urtvättad, hiskeligt!"
    "Perfekt, mjuk och skön!" säger jag då.
    Sen ger hon upp. Jag efterfrågar aldrig hennes åsikt djupare om ni förstår, argumenterar inte för att vår åsikt är OKEJ eller försöker övertala henne om att tycka som vi. Jag bara deklarerar hur det ligger till, och det fungerar. MEN, det jag inte orkar med ofta är att behöva höra det där överhuvudtaget. Det är så tjatigt liksom, att hon fortsätter tro i oändlighet att hennes åsikt har någon form av bäring hos mig eller oss.
    Problemet är ju att det givetvis påverkar frun mycket mer, som levt och växt upp med det. För henne är det en enormt mycket större utmaning att inte ta åt sig. Jag menar om ens mamma säger åt en att man ser för jävlig ut - klart man blir ledsen!

Nej jag kan inte skicka henne att handla något så sett, hon bryr sig nämligen inte om vad vi tycker om utan hon vill trycka på alla andra vad hon tycker om och vill ha. Jag uppskattar inte sånt. Om det kommer ut en pojke ur magen så kommer vi försöka köpa mycket rosa, gult, blomtryck, tunikor etc. eftersom hon kommer försöka trycka på oss en så stor mängd "pojkiga" och "korrekta" kläder att barnet bara ska ha på sig det bara på grund av den rena mängden vi får så att säga.
    Det kommer bli mycket konflikter kring barnet, det vet vi liksom.

Hon är en besvärlig person snarare än en besvärlig svärmor. Det är jobbigare för hennes barn än för mig. Jag har ganska stor erfarenhet av människor som i desperation försöker använda sitt kontrollbehov så att säga - dessa försök till kontroll biter inte på mig. Men tyvärr påverkas jag ju av detta mycket eftersom det är svårare för frun. Och när ett barn kommer in i bilden blir det givetvis ännu mer så eftersom barnet påverkas, och det är en del av mig och frun och det är inte bara jag som är ansvarig för att dra gräns mellan barnet och mormor utan det är även fruns ansvar - där kan inte jag gå in. Det kommer vara jobbigt.
    siolina skrev 2013-11-12 09:57:02 följande:
    Min svärmor vill också åka utomlands med vår dotter. Hon är tre men det är inte aktuellt än på länge. Känns jobbigt att hon ska sova borta när vi ska till bb nu. En natt i taget räcker gott och väl.

Det viktigaste när man har galna svärmödrar tycker jag är att man kan prata med varandra om det, inom paret. Det är väl lite si och så med det hos oss, det är väldigt känsligt även om det blivit något bättre med tiden.
    Vi kan prata om det. Ibland är det känsligt givetvis men frun är ju lika medveten som jag om problemet. Däremot är det så klart svårt då jag ibland blir arg på frun för att hon inte har lite mer ryggrad eller ORK som det oftare handlar om. Men jag måste ju lära mig vara förstående inför detta så länge jag ser förändring. Och herregud, det gör jag verkligen :) Det är inte lätt för någon som varit "förtryckt" i en relation och kontrollerad i en relation att bara plötsligt från ingenstans finna styrkan att dra gränser och putta ifrån sig någon. Man har ju från barnsben saknat verktyg för det. Modern har medvetet undanhållit en dessa verktyg. Sen är det bara det att barnet växer upp och blir väldigt utsatt för att kunna bli kontrollerad av andra - plötsligt inser modern att shit, min unge kan inte värja sig mot ANDRA heller. Får panik och försöker kontrollera ännu mer - putta bort andra osv, ta den platsen själv. Fortsätta vara viktigast i världen hela vuxenlivet.

Ja, i extremfallet så att säga. Min svärmor vill inte min fru något illa. Hon hade bara behövt en rejäl dos terapi för att förstå lite bättre vad hon håller på med. 
    Hon är inte ond eller någon som vi ska undvika att träffa, hon är bara så otroooooooligt jobbig och ihärdig och därför jobbig att sätta gränser mot. Utmattningstaktiken. Men det har blivit så mycket bättre och jag förväntar mig att det fortsätter bli det :) Frun och jag har det i alla fall bra, och efter några år nu har hon backat rejält från mina gränser samtidigt som jag slutat bry mig om att hon ska tycka si eller så om mig - och därigenom har jag på något vis vunnit respekt och hon tycker mer om mig.
    Jag tror inte att hon vill vara som hon är. 

Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    FiaFunderar skrev 2013-11-12 12:07:11 följande:

Som jag misstänkte!!

Jag skrev ju för lite mer än en vecka sen att jag tror att bebisen "slet sig loss" från fixeringen.

Idag fick jag det konstaterat. Nu ligger hon med huvudet snett nedåt men högt upp. Hon har väldigt mycket fostervatten att simma omkring i...

Så vi får la se om det blir vändningsförsök eller inte.

Bm sa iaf att om vattnet går nu så ska jag helst lägga mig ned och sambon får köra in till fl med mig liggandes i baksätet :)

Attans! :( busunge. Hoppas hon fixerar sig igen snarast! Jag får veta nästa vecka hur det ligger till. Också lite nervig, man slipper ju gärna vändningsförsök. :)
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-11-12 11:06:01 följande:

Hej allihop. Har haft ett avbrott från familjeliv och det har varit skönt. Ville dock kika in och se om det kommit några bebisar. Verkar vara två som kommit. Grattis säger jag! Status på mig är vecka 36+2 fixerad bebis och man kan känna huvudet med ett finger. Har massa värkar och sammandragningar samt att det ilar i underlivet. Har haft femte sjukan parvovirus vilket kan leda till allvarliga följder för ett foster. Ska på mitt 9:e ulj imorn. Bebisen verkar inte ha smittats då kan den få hjärtsvikt och blodbrist. Parvovirus är största orsaken till fosterdöd i andra trimestern. Jag är glad att barnet är färdigt om det skulle bli sjukt men värsta faran är över nu. Jag har gått upp 23 kg men får höra varje dag att jag är sååå fint gravid att jag bara har mage och att det inte syns att jag gått upp så mycket. Känns ju bra. Är dödstrött hela tiden har 7 i järndepåer och 112 i hb. Ligger i soffan större delen av dagen. Har mkt smärtor och det tar på krafterna. Hur mår ni andra?

Vad duktig du varit m pausen o att ta dig igenom dessa sjukperioder! Förstår att du är trött med så lågt järn. Nu är det inte långt kvar i alla fall!

Här är det sjukskrivning med svår foglossning men annars hyfsat, v.34+3 nu. Snigelfart mot målet :) det ilar i underlivet o trycker här med, mkt sammandragningar och då och då någon förvärk.
  • Repan
    gosnosen skrev 2013-11-12 16:46:05 följande:

Tjejer, jag behöver lite råd! Är i vecka 37 nu och har fått brunrosa flytning i trosan. Inget när jag torkar. Haft lite mensvärk inatt och idag. Behöver man "oroa" sig över detta eller är det helt normalt? Alltså hur gör man? Första bebisen för mig så jag vet inget :)

Enligt boken vänta barn ska man oroa sig först vid riklig blödning, en liten kan vara tecken på förlossningsstart :)
  • Repan
    moruri skrev 2013-11-13 11:59:57 följande:
    Blev riktigt arg av personliga skäl på barnmorskan jag träffade idag. Idiot!!!!! Bölat som fan och har nu värsta huvudvärken. Ringde och avbokade alla mina resterande tider på den mvc. Ska ringa till en privat barnmorskemottagning imorgon och se om jag kan gå där de två/tre kollerna som är kvar. Varför har jag sån jäkla otur gällande barnmorskor?
    Vad tråkigt :( Antar du inte vill "prata" om det eftersom det är personligt men det låter bra att du ser till att få bytt barnmorska de sista gångerna nu. Man ska ju inte behöva komma hem och storgråta efter BM-besök, tvärtom!
  • Repan
    cupcakekiller skrev 2013-11-13 20:57:58 följande:
    Här är det standard att vänta med att klampa och klippa navelsträngen tills den har slutat pulsera.. Är det inte det överallt? Apropå moruris FL-brev.
    Tror det ska vara det överallt nu men även vi skriver med det ifall det är någon gammal räv till BM som inte tänker sig för ;) 
  • Repan

Här är vårt förlossningsbrev, längst upp står vad jag heter, mitt personnummer och min partners namn.

GENERELLT:

Vid igångsättning vill jag inte bli behandlad med cytotec.

Jag har arytmi sedan innan och får hjärtklappning vid ansträgning och även annars. Får svimningsattacker i ryggläge i graviditeten.

Jag kan inte ta antibiotika oralt utan kräks våldsamt av det. Ej konstaterad allergi dock.

Vi vill att avnavlingen sker sent och att NN får klippa navelsträngen.

Jag har haft kraftig bäckensmärta sedan v. 10 och har svårt att röra mig.

NATURLIG SMÄRTLINDRING:

Jag vill försöka med att bada, varmt/kallt, akupunktur, massage, andnings- och avslappningstekniker i första hand. Jag kanske kan tänka mig sterila kvaddlar.

MEDICINSK SMÄRTLINDRING:

Jag vill undvika medicinsk smärtlindring så långt som möjligt då jag inte vill förlänga förlossningen eller hämma värkarna så att värkstimulerande medel och/eller sugklocka måste användas eftersom jag är mycket rädd för att spricka. Jag kan tänka mig använda lustgas och även bedövande sprej eller liknande. Jag vill givetvis ha god bedövning om jag klipps eller sys och så vidare. Med det sagt är jag ändå öppen för EDA om förlossningen drar ut på tiden och jag är utmattad.

ÖNSKEMÅL:

Vi önskar få veta vad som görs med mig och barnet och varför (innan det görs) - jag vill att min fru informeras noggrannt hela tiden. Berätta gärna vad ni känner/gör/ger mig för medicin och så vidare innan ni gör det!

Jag vill vara uppe och gå med gåstol så mycket som möjligt under öppningsskedet.

Provar gärna i första hand två ställningar att föda i beroende på om det är bäst att det går lite långsammare eller snabbare (rädd att spricka): Halvsittandes med fötterna i fotstöd eller liggandes på sidan.

ORO:

Att spricka oroar mig mest av allt, jag önskar få hjälp med hur jag ska krysta och att någon håller emot om det går för fort.

Jag är rädd för att snittas. Både för min egen del men också för att min fru ska lämnas ensam. Behöver mycket stöd i det fallet.

Min frus orosnivå oroar mig, så att stötta mig kan vara att lugna och stötta henne om det behövs.

• Repan
    Irlais skrev 2013-11-15 23:01:24 följande:

Jag fick precis en blödning så ska in för en koll. Vi springer om varandra Nov13 :) skönt att förvärkarna gjort nytta, snart dags förhoppningsvis!

Lycka till!
Svar på tråden December bebis 2013