Felinne skrev 2013-07-15 06:47:14 följande:
Det enklaste hade ju förstås varit om vi alla slutade med att kommentera folks utseende över huvud taget. Eftersom både positiva och negativa kommentarer påverkar självbilden. Då kanske vi tillslut delvis hade fått bukt med både ätstörningar och bekräftelsebehov. Jag har faktiskt själv (nästan) slutat ge kommentarer om folks utseende (typ - vad fin du är i håret, vilken fin gravidmage du har osv). I stället försöker jag säga saker som "vad roligt att se dig" eller något liknande. Jag försöker också att sluta tacka för kommentarer jag får på mitt eget utseende. Det känns bra för mig att göra det och jag hoppas att det ska bidra till att mitt/mina framtida barn får en bättre självbild. Får väl se om typ 15år om det funkade...
Oj, vad långt det blev och lite ot. Inte meningen ju. Men summa kardemumma så skulle jag önska att alla slutar kommentera folks utseende
. Ha en skön dag alla ni blivande mammor.
Positiva kommentarer ser inte jag som fel alls. Att däremot säga nedsättande saker i syfte att själv känna sig bättre/gladare förstår inte jag mig på alls. Det är gränslöst och kränkande. Fin mage, snygga skor kul att se dig etc gör en ju glad. Eller som nu kom tbx till jobbet och folk säger ÅH vad mycket piggare du ser ut! Mår du bättre med eller ser det bara så ut? Då blir man ju glad. Omsorg OCH en välmenad ärlig komplimang. Om jag däremot provar kläder med en vännina vill jag ju ha ett ärligt svar. Nej, do där brallerna lyfter inte fram det bästa hos dig testa ngt annat tex. Men det är ju konstruktivt och på ett annat sätt.
Ätstörningar handlar ytterst sällan om utseende. Det tar sig det uttrycket men det är inte grunden. Sen kan man ju elda på det. Och kanske hade det blivit ett annat sätt att utrycka dåligtmåeendet på i en annan kultur.