• greywolf

December bebis 2013

Enligt RUL är det 12/12 men jag vill så gärna ha ett novemberbarn, mest för att jag inte står ut att gå omkring såhär i 2.5 veckor till. Jag måste börja med hallonbladste med nejlikor eller den där andra basilikahäxbrygden det har skrivitis om. Ska läsa på och testa allt nu, allt är värt att testa!

Nillis13 skrev 2013-11-24 10:47:15 följande:
    Greywolf: när har du BF? Jag hoppas också lite på November då jag redan har ett Decemberbarn, vars födelsedag ligger i farozonen :-/ Repan: har fött både 4-kilos och en liten prematur 2-kilos, kan trösta med att det var absolut ingen skillnad smärtmässigt iaf ;) Foglossningen är däremot tung, nästan så man vrålar på natten när man vänder sig. Sarak: du verkar ha det som jag - snålt med symptom här också, och ingen slempropp så långt ögat kan nå! Haha.

• greywolf

Haha lycka till, du måste uppdatera oss om vad det gav för effekt!!

MissKaos skrev 2013-11-24 11:49:18 följande:
    Kokar dedperat basilika efter att två i min förra mammagrp säger att deras värkar startade efter massivt intag av denna mumsiga dryck.. ca 8dl hade en av tjejerna klämt i sig. Jag hade en liten kastrull men 7dl vatten 1/2dl basilika +hallonbladste+nejlikor som med ska kunna starta det hela och kanelstång. Kanel ska ju med vara bra och jag måste ju överleva experimentet, eller mina smaklökar. Lycka till till mig.. lär väl bara få mer ont i magen. Åt massor av choklad och fika igår. Spinning i em. Sen känns det som jag har prövat nästan allt på en gång! Borede nog ha en färsk annanas med Kom uuuut nu!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

• greywolf

Är det kanske så med basilikan ( precis som med hallonbladen) att temperaturen på vattnet inte får överstiga 60 eller 70 grader när man lägger i dem i vattnet för att då förstörs oxytocinet? Eller basilikan kanske inte innehåller oxy som hallonblad gör?

MissKaos skrev 2013-11-24 15:47:39 följande:
    NOLL effekt hittills. Och hon som fick värkar av det fick det 4 h efter intag. Borde vara precis nu. Hinner väl med ett pass spinning till då. Eller många.Jaja.. Har iaf testat!! Får snart gå och byta om och åka upp till gymmet..   Massivt chokladintag blev jag bara lätt illamåeende av... *s* men gott var det med tobleroen Så kolhydrtladdad är man för träningen iaf!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

• greywolf
    MissKaos skrev 2013-11-24 16:21:20 följande:
    Vet inte.. Läst att det ska sjuda? Men tjejen som drack som jag skrev om kokade det ju inte. Får väl göra ett nytt test imorgon.. Förlossning Basilikate För att sätta igång en förlossning dricker man te på                     basilika. 3 tsk torkade blad per kopp. Lägg de i                     kokande vatten och låt dra i 10-20 min. Drick 3-4 koppar per                     dag (7,5-10 dl) Använd även ingefära för att skynda på förlossningen om den                     drar ut på tiden.                     Basilika bör som te endast drickas                     inför förlossningsdags eftersom den kan sätta igång en                     förlossning. Kan med fördel alltid användas som krydda i                     maten. Hallonbladste Hallonbladste skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre  månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar  förlossningen.  I tredje                     trimestern är det som träning och uppbyggnad inför                     förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker                     livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under                     förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör                     den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall                     man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en                     månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare. 2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1                     kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar                     Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det  kan orsaka missfall om man har en tidigare historia av missfall, just pga. av  att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten. Kryddnejlika För att ytterligare öka på livmodersammandragningar och                     sätta igång en förlossning och bättra på värkarbetet så                     dricker man hallonbladste med kryddnejlika i de sista                     2-3 veckorna före beräknad förlossning, 2-3 kryddnejlikor per kopp te.                     Kryddnejlika kan användas som krydda i maten tidigt i  graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller  bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej  kryddnejlika tidigare i graviditeten. Kanel Kanel har även det en starkt sammandragande effekt och                     kan med fördel även det användas inför en förlossning. 1 tsk                     per kopp 2-3ggr dagligen.                      Kanel kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten  och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på  värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kanel  tidigare i graviditeten. Läkeverbena  (Järnört) Läkeverbena används för att sätta igång förlossning eller för att förstärka                     värkarna under förlossningsarbetet. Läkeverbena ökar även mjölkproduktionen vid amning.                     Den har också en svettdrivande, urindrivande och laxerande verkan.                      Läkeverbena skall inte användas under graviditet innan man vill sätta igång förlossningen då den kan framkalla abort.  

• greywolf

Usch vilken plåga, men de måste ju ha någon plan för hur du ska få bukt med dem och hur du ska få ordentlig lindring? Morfin är kanske inte att tala om?

Plopps80 skrev 2013-11-24 16:41:32 följande:
    Tack för peppen. Vi kvinnor är helt otroliga när det kommer till detta med att vara gravid och föda barn. Man blir stolt över att vara kvinna. Tyvärr är detta med hemorojderna invecklat. Läkaren bedömde det till svåraste graden. De är svullna och blodfyllda och det är det som gör ont att det blivit blodstockning i de. Så länge det är blodstockning kan man inte operera. Moment 23. Finns inget satt göra förutom att lokalbedöva och försöka lindra smärtan. Ingen vet när svullnaden går ner och smärtan släpper. Isbindan var som ett skämt. Xylocainspray håller bara 30 min och Scheriproct suppar och salva verkar inte fören om flera dagar. Känner mig djupt deprimerad. Vet att jag gnäller men det är en levande mardröm.

• greywolf

Då får vi se vem som åker in först! :) Min mamma fyller på lucia, det vore helt ok datum att föda på (bortsett från att det är en evighet bort) men lillasyrran fyller den 9:e och det vill jag helst undvika. Jag har fått för mig att det blir den 17:e, så jag måste till varje pris försöka sätta igång det denna vecka ifall teerna nu tar ett par veckor...

Nillis13 skrev 2013-11-24 17:18:31 följande:
    Greywolf: då ligger du nära mig i tiden, BF 11/12. Och storebror fyller 7 dec, skulle inte förvåna mig om den kommer då... Eller på julafton, haha. MK: följde ditt exempel och hinkade i mig lite basilika té, här händer det inte heller nåt ;) haha. Känns som att jag får ställa in mig stenhårt på December, kke övertid för första gången dessutom :-/

• greywolf

Jag har en dotter född 2010. Och hela tiden har jag trott att om man har fött barn en gång tidigare så sätter det igång tidigare med andra barnet, men nu verkar det mest som att det som går snabbare är själva förlossningen i sig, men att den inte nödvändigtvis behöver sätta igång tidigare. Gick över 5 dagar innan värkarna startade och på 6:e dagen efter bf föddes hon. Nu är jag rädd att jag går över igen... Usch hade känts så tungt!

Nillis13 skrev 2013-11-24 19:12:02 följande:
    Greywolf: haha, ja vi får se vem som hinner först ;) är det din första eller har du fler barn? IdaJ: jag har precis som du mått riktigt illa senaste tiden, funderade också på om jag höll på att få feber tidigare idag :-/ förhoppningsvis är det bara trötthet här, vill verkligen inte bli sjuk nu..

Kan du inte skriva precis hur du har tillrett din häxbrygd, det lät som om du hade ett superrecept där!
    FiaFunderar skrev 2013-11-24 19:28:58 följande:
    Så! Nu har jag också gjort basilika/hallonblad/nejlika/kanel te :) Gott tycker jag och kommer nog bälja i mig hela litern ikväll :) Vi har haft sex tre dagar i rad men inget händer så jag tror ju inte att nått hjälper... MEN nu ska jag testa teet i alla fall!!

• greywolf

Haha eller hur? Kan man ta vanlig torkad kryddbasilika på burk eller ska det vara hela torkade blad, köper man det också på hälsokost? Hur häller man i kanelen, bara strör ner eller har ni kanelstång?

sarak skrev 2013-11-24 20:42:53 följande:
    Det kommer stå på löpsedlarna imorgon: Fullt på landets förlossningar efter tips om mirakelbrygd i familjelivstråd Hade bara typ en tesked basilika hemma. Gjorde kanelte och hällde i den teskeden. Silade bort själva basilikan innan jag drack, kanske jag inte skulle ha gjort? Smakar inte basilika alls, så det gjorde nog varken till eller från... 

• greywolf

Ja ja man får försöka iallafall. Nu har jag gjort en helläskig häxbrygd, hugaligen säger jag bara! Till 1 liter kokande vatten har jag hällt ner 3 msk torkad kryddbasilika, 1 msk kanel, och strött ner rejält med kryddnejlika (kanske helt fel sort men what the hell, jag testar) Hallonbladste måste jag skaffa imorgon, så detta ska jag försöka hälla i mig ikväll efter att det har dragit en kvart. Jag håller er uppdaterade om något skulle aktiveras inatt!!

sarak skrev 2013-11-24 21:10:13 följande:
    Jag hade kanelte sedan tidigare hemma (köpt på ICA, Friggs) kryddade med lite extra kanel från burken. Basilikan var det jag hade i en kryddburk, som sagt inte mycket... Lite mjölk och honung i det så blir det riktigt gott, men säkert inte effektivt för 5 öre

• greywolf

Jag känner precis likadant! Tycker det är jättejobbigt och minns inte alls att det var såhär förra gången. Det är väldigt kraftiga, plötsliga sparkar och rörelser som ibland känns som bebisen håller på att sparka sönder en nerv eller ett revben. Som om den sträcker sig så mycket det gåt, väldigt oskönt och obehagligt vissa stunder. Då funderar man ju på jur det ska bli när den kommer ut... Hoppas den är mer nöjd ute än inne i magen...

sarak skrev 2013-11-24 21:25:24 följande:
    Jag tycker seriöst det är JOBBIGT när bebisen rör sig nu. Den är så stor och stark, det gör ONT och är obehagligt. Sedan är den väldigt aktiv också, vilket såklart är bra, men jag blir helt slut. Ibland blir jag ju terroriserad halva nätterna och ber till gud att den ska somna. Någon som känner likadant eller är min extra stor och vild?

Svar på tråden December bebis 2013