• Em me

December bebis 2013

Vikt känsliga. Läs inte, det är detta som tynger mig och det jag vill skriva om.

Mitt självförtroende gick ner av att träffa barnmorskan i tisdags, jag har ju typ fått höra av farmor och mamma och så att de gick upp 11 kg under hela grav och jag har ju redan gått upp 10... De fick mig att börja tänka, men så har andra lugnat mig igen, så frågade jag bm lite lätt i hopp om ett lugnande svar och då sa hon att graviditeten väger 12 kg och resten har jag lagt på mig... De fick mig att må ännu sämre... Jag har kämpat länge för att bli gravid men massa motgångar och innan och egentligen trivs jag med att va gravid, min sambo säger ofta att han tycker jag är så vacker med mim mage, och jag har kompisar som säger att det passar mig.

Varför är det helt plötsligt ok att fråga om vikt bara för man är gravid? Tom grannar frågar, alla frågar!!! Jag har gått från 50-60, så kanske ingen farlig vikt.. Men bm sa att om jag fortsätter så så är de ju 10kg till... De enda som syns är mage och bröst, så vet inte vart kilona ligger... Är i v 26..

• Em me

Ja, jag har aldrig varit viktfixerad, men omgivningen har ju gjort mig till det...jag vägde mig aldrig förr, men nu är det ett ständigt vägande och frågande...

• Em me

Miss kaos, ja precis. Här är man glad och lycklig av sin graviditet, och så ska folk komma och påpeka massa.. Hade hoppats att min bm kunde lugna mig och tvärt om gör hon de ännu värre.. Istället för att säga att det är normalt säger hon att allt över 12 kg är de man lagt på sig utöver grav.. Kan nån säga att de är fel? Samlar inte alla olika mängd vatten med? Mina fötter är ex svullna så jag får skoskav av minna träningsskor, de underlättar inte direkt träningen och känner inte att jag har råd med ett par träningsskor de stackars månader som är kvar av grav..

• Em me

Vilket julmys de blev i tråden:) ni har rätt, ska sluta vikt noja, har aldrig brytt mig om min vikt förr.. Bara för att folk tjatar så om de och för min bm sa som hon sa, men min bm är inge bra.. Får sluta lyssna på sånt och istället lyssna på min älskade sambo som alltid säger jag är vacker, de är ju han jag lever med och den enda jag behöver vara vacker för eller behöver och behöver, men vill.

I år längtar jag med till jul:) julklapparna får va klara i november dock:)

• Em me

Minns att det skrevs mycket om gravidförsäkringar för ett tag sedan.. Och att det var någon som verkade lite bättre än de andra, var de trygghansa? Som gick över till en barnförsäkring sen med? Funderar på att skaffa, vill ju ha mitt barn försäkrat..

• Em me

Jag grät med efter mitt förra bm möte pga att jag gått upp 10kg.. Min bm var ned klumpig då hon pratade om de, även om hon inte verkade va så sjuk som din.. Jag vägde 50 kg och är 170, så inte farligt om jag lägger på mig lite, min sambo fick trösta mig så de känns bättre nu. Min bm sa att allt över 12 kg är vad man lägger på sig.. Nu i efterhand tänker jag att man borde lägga på sig olika mängder vatten och man bygger säkert muskler med då man ju bär upp några extra kilo med.. Hatar att det ska va så vikt fixerat vid en graviditet, kan man inte få njuta barA..

• Em me

Nu behöver jag lite hjälp, läste på nätet om vad som behövdes i klädväg och snubbla över att en vinterbebis ska ha långärmad bodies med kofta eller tröja över, strumpbyxor och byxor inomhus! Blir han inte för varm med så många lager? Nu känner jag mig helt förvirrad, hur ska jag klä min son? Borde väll kunna känna de på honom eller? Och jag har bara tunnare overaller, inga fleece windstoper grejer, men har både en jätte åkpåse till vagnen och en sån med armar som är jätte varm, borde väll räcka, tänker att man alltid kan ha med en extra filt om inte annat? Sen undrar jag om det är rätt tvättmedel jag köpt med, color sensitive via..

• Em me

Tack , det lät mer logiskt ! Fick lite panik då jag trodde jag hade allt, nu kan jag va lugn igen:) jag är ganska frusen av mig så ska nog inte klä han efter mig^^.

Hur var det med tvättmedel då? Via color sensitiv, rätt?

• Em me

Jag var inne lite på plopps teori om att skapa allergi.. Jag har köpt nått parfym fritt sköljmedel till att börja med, köpte fel vita tvättmedel så så blev inte sensitive, vet inte om jag ska köpa nytt eller så.. Mamma tvättade inte våra kläder i något speciellt tvättmedel och vi mår bra:)

• Em me

Här är allt med förberett:) barnrummet är inrett och igår började jag tvätta:) de är nog bara babyskyddet kvar.. Som vi funderar på att hyra.. De är inte för tidigt att börja, vi börja i juli, har jag för mig, med att tapetsera. Jag är vikarie och var ledig nån vecka och nu är jag hemma ganska mycket så då kan jag lika gärna greja. Jag tycker ju det är kul och har tid och mår bra nu. Har till och med gjort en del julkort bara för det är kul och sen vet man inte om man hinner/orkar/känner för det..

Svar på tråden December bebis 2013