• MissKaos

December bebis 2013

Jag hsr med gått upp mkt. Mer än du...

Skönt med lyhörd bm.

siolina skrev 2013-07-16 21:47:47 följande:
    Hej, jag är gravid i vecka 20 med bf 10 dec. Det är barn nr två men mitt första biologiska. Har varit orolig och nervös under graviditeten att något ska gå fel, men jag tror det börjar lätta lite nu. Hoppas.

Jag känner inga tydliga rörelser än, har moderkakan i framvägg så det lär kunna dröja ett tag till. Har inte känt sparkar och det jag har känt är svårt att definiera. Det händer ju så mycket i magtrakten och tarmarna och annat.

Har hittills gått upp 7-8 kg. Är det mycket? Känns så. Äter mer också, och mer onyttigt än jag brukar tyvärr.

Magen syns om man känner mig men den är inte jättestor tycker jag. Jag tror att om man inte känner mig eller vet hur jag brukar se ut så kan man nog tro att jag bara har lite mage.

Såg att ni pratade om bm-besök. Vi går dit ofta pga min oro. Vi har gjort hittills fyra ultraljud varav ett rul men nu blir det nog inget mer om det inte behövs något tul eller så. Normalt hos oss är en gång i månaden från och med nu och inget sedan inskrivningen ca v 11 men jag har fått komma och lyssna på hjärtat två gånger däremellan, i vecka 14 och 17 och sedan gjorde vi rul i vecka 19 och så har vi vanlig tid i morgon men ska dit igen om två veckor innan i ska på en semesterresa och sedan får vi se. Då kanske jag känner sparkar och jag hoppas jag ska vara lugnare då. Tycker det känns så bra att de lyssnar på våra behov och tar sig tid för oss. Vår barnmorska vet också vår historia och att vi har haft några missfall förut och så.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Har det inte effekt är det ju ingen ide.

Biv jo jag använder inhalator men detcräckrt om man tar för mkt..

mammatilltvå85 skrev 2013-07-16 21:48:24 följande:
    Jag vet faktiskt inet men bricanyl har aldrig haft effekt på mina sd, är mkt biverkningar av det. Läkaren sa att man får ha sd så länge tappen är opåverkad, hade den varit påverkad hade de kanske gjort det.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Det är nog olika när och hur man går upp. Jag borde sluta äta glass och choklad. .

Gick upp mkt i början med sonen och samma nu. Kommer nog gå upp mer denna gången. Ska försöka stoppa på max 20.

siolina skrev 2013-07-16 21:57:39 följande:
    Jo, det kanske inte känns superextremt, men jag antar att det ändå kommer bli än värre mot slutet så jag lär ju sluta på minst +20 kg? Visst är det så, att det blir värst på slutet?

Det är inte världens grej egentligen, men jag har rätt svårt att gå ned och lite halvmeckig relation till mat och vikt tyvärr fast jag försöker strunta i det eller ialla fall inte tänka på det.

• MissKaos

Härligt med alla lyckade rul! grattis till dem

• MissKaos

En dos morfin är inga problem. Och jag vet. Jobbar med opiater. Bebis tål detta. La dom drän? Det är ganska bra att ra en lite bit av en handske och peta in i bölden. Öäggs sedan om med alsol det drar ur. Daglig omläggning. Penicillin bör ge effekt snart. Fick du ingey mer än paracetamol? Högre dos än msx ska du inte ta! Levertoxiskt. Är det så ska det läkar bedömmas inget annat.

sarak skrev 2013-07-17 12:21:45 följande:
    Uppföljning på min hemska varböld under armen.

Åkte in till VC i måndags efter att haft fruktansvärt ont och inte kunnat sova hela helgen. Fick penicillin utskrivet av en säkert 80-årig läkare som knappt ens tittade på bölden! Frågade om han kunde öppna den eller något för att minska smärtan, jag var helt slut, men nej.

Natt mellan måndag och tisdag har så ont så jag tror jag ska dö och bara gråter. Ringer 1177 som säger att jag ska ta mer Alvedon trots att jag tagit 8 tabletter på mindre än ett dygn. Kan inte sova utan står i duschen och gråter hela natten. Igår eftermiddag kom äntligen min sambo hem. I samråd med min mor och min moster som är läkare tvingade dom mig till akuten. Då hade jag även fått en böld på ryggen! På akuten skar dom upp båda bölderna, sjuk smärta! Fick lokalbedövning men dom satt så långt inne så det inte hjälpte.Höll på att spy och svimma, så han ringde till gyn och fick okej att ge morfin. Tyvärr vågade han inte fortsätta ´få ut allt var sen, men det mesta är ute. Bara hoppas att penicillinet tar resten! Skickat på odling. Jag har fått en 10 dagars kur men han trodde jag skulle behöva längre. Fått stygn på ryggen men lämnat öppet under armen.

I natt har jag sovit hela 3 timmar i sträck! samt lite småslummer. Känns underbart. Nu gör det ont men är uthärdligt med Alvedon. Läkaren trodde bölderna var hormonellt betingade, finns risk att dom kommer tillbaka Känner mig låg och undrar hur lillen klarat allt detta. Hoppas vid mitt liv att den inte mått ens en bråkdel så dåligt som jag

• MissKaos

Fråga mvc instället. Deras dr kan bättre än apoteket. Jag får ta clarityn. Har bekanta sommed har ätit det.

Plopps80 skrev 2013-07-17 19:04:46 följande:
    Härligt att läsa om alla lyckade rul Känner mig lite tröttare igen. Inte så där utslagen men efter en dag av aktiviteter är jag slut och slummrar gärna en halvtimme på soffan framåt 17-18 snåret. Sover dåligt på nätterna då vi är i stugan och jag har allergi mot kvalster. Skulle köpa kestine idag men hon på Apoteket avrådde eftersom det är för lite forskat på hur det påverkar foster. Suck. Längtar efter att få min kropp tillbaka och slippa oroa mig över sånt här. Kan inte njuta av att vara i stugan när jag inte kan varken sova eller andas på nätterna.

• MissKaos

Fråga mvc instället. Deras dr kan bättre än apoteket. Jag får ta clarityn. Har bekanta sommed har ätit det.

Plopps80 skrev 2013-07-17 19:04:46 följande:
    Härligt att läsa om alla lyckade rul Känner mig lite tröttare igen. Inte så där utslagen men efter en dag av aktiviteter är jag slut och slummrar gärna en halvtimme på soffan framåt 17-18 snåret. Sover dåligt på nätterna då vi är i stugan och jag har allergi mot kvalster. Skulle köpa kestine idag men hon på Apoteket avrådde eftersom det är för lite forskat på hur det påverkar foster. Suck. Längtar efter att få min kropp tillbaka och slippa oroa mig över sånt här. Kan inte njuta av att vara i stugan när jag inte kan varken sova eller andas på nätterna.

• MissKaos

Livligt i magen härmed! Tycker det sparkar långt ner i buken. Kittlas lite. Minns inte att sonen gjorde så.

Är trött men sover dåligt. Längtar så efter efter semester nu! Bara två dgr kvar.

• MissKaos

Vi gjordr könsul på ettan. Denna såg vi snoppen på på rul. Ville gärns veta.

Eyeonly skrev 2013-07-18 13:24:32 följande:
    Kollar alla könet på bebisarna?:) vi gjorde inte de med första och inte nu heller .

• MissKaos
    siolina skrev 2013-07-18 17:09:07 följande:
    Vi har kollat båda gångerna. För mig som har varit väldigt orolig under båda graviditeterna har det hjälp till att få det att kännas mer verkligt när vi har kunnat sätta namn på barnen och så. Det är inte som att vi anpassar inköp och inredning efter kön, (däremot namn!) men det känns å andra sidan inte heller som en särskilt spännande överraskning, det är ju bara ett kön ju, säger ingenting om vad det är för person som ligger i magen och det är ju det som ska bli spännande att lära känna. Tycker jag.

På ngt vis blev det mer verkligt när man fick veta lite mer om barnet man bär. Och sen tror jag det underlättade för pappan! Han har ju inte bebisen i magen så anknytningen till bebsien i fosterlivet blev nog lättare och mer "personlig" när det blev en han. Eller ja, tekniskt är ju den korrekta svenska benämninegn av bebisar och barn den eller det.  Och man kan börja tänka på namn.
    Jag har köpt en massa blåa kläder, jag gillar blått. Men även helröd body ifs.

Känt av sd idag. MASSOR! Stressat igår och idag på jobbet haft jobbiga ärenden. Struligt till max. Gav upp och stannade över nästan 2h idag, bättre och bli klar och slippa känna sig trasig. Imorgon är sista dgen före sem. LÄngtar! 3v ledigt utan något direkt planerat mer än lösa planer om ditten och datten. Sen jobbar jag 10dgr (fast fsk har stängt en dag så den försvinner) och sen ska vi till Kreta! Härligt. Efter det 5v jobbtid kvar före graviditesledigheten. Börjar redan planera saker jag ska göra. Ullared. Lämna in barnvagnen för att fixa bromsen. Vi måste bygga om (phuu) så hantverkare -hoppas det finns ngn som kan göra jobbet bara.. Och välja tapeter mm. Sen ska ju bebisens rum inredas! Fixas med spjälis etc. Tvätta bebiskläder, filtar mm. Och så vill jag hinna baka bullar och ngt mer att stoppa i frysen. Göra lasange och frysa in, kanske paj. Och mer bra frysmat? -Första tiden med bebis är ju kaotisk smidigt att ha lite färdiga grejjer. Kanske koka storkok köttgryta med? Gulasch..
    Städa i klädkammaren. Inte så kul men behövligt.
Svar på tråden December bebis 2013