Inlägg från: Annaa1988 |Visa alla inlägg
  • Annaa1988

December bebis 2013

Jobbari vecka 20 här, 19+2 idag. Har inte vägt mig på ett antal veckor nu, vägde mig i vecka 14 hos BM och sedan hos en vän 1 vecka senare och då stod jag på -5 kg. Gissar att jag gått upp lite nu, iaf 2-3 kg!
    Vore rätt intressant att veta! Får snällt vänta med att se hos BM den 27/8, då vi har besök i vecka 24 för att mäta magen och lyssna på hjärtat :)
    Bebisen sparkar varje dag nu och speciellt då jag sitter upp eller ligger i sängen om kvällarna! 
  • Annaa1988

Jag ger mig aldrig in i diskussioner kring klädval och genus på nätet där jag inte känner de jag pratar med, brukar urarta. Jag vägrar iaf köna mina barn och är starkt emot sexualiseringen som klädkedjorna sysslar med, skrämmande att se småflickor på 2 år springa runt i så korta shorts att rumpan sticker ut, eller se 6-åringar ha minibh.. Huvva. Och sen undrar vi varför vi kvinnor ses som objekt, varför vi mår dåligt i oss själva och varför vi hela tiden strävar efter att vara snygga och smala.

• Annaa1988
    MissKaos skrev 2013-07-22 19:17:09 följande:
    Jag blir mest nervös föt hur det går när barnet trillar ftån cykel sparkcykel klättrrnät etc. Dom skrapar sig ju fördärvade..
    Blir ledsen när grannens 4åring säger att pojkar inte gråter... stackars. Inte få gråta?
    [quote=70551271][quote-nick]Annaa1988 skrev 2013-07-22 19:10:53 följande:[/quote-
    nick]Jag ger mig aldrig in i diskussioner kring klädval och genus på nätet där jag inte känner de jag pratar med, brukar urarta. Jag vägrar iaf köna mina barn och är starkt emot sexualiseringen som klädkedjorna sysslar med, skrämmande att se småflickor på 2 år springa runt i så korta shorts att rumpan sticker ut, eller se 6-åringar ha minibh.. Huvva. Och sen undrar vi varför vi kvinnor ses som objekt, varför vi mår dåligt i oss själva och varför vi hela tiden strävar efter att vara snygga och smala.[/quote]
    Ja, det är ju oerhört tragiskt. Det där hör man ofta till grabbar "Inte gråta, stora pojkar gråter inte" medan det gullas med små flickor. Mina flickor är lika tuffas om vilken grabb som helst, och de grabbar jag känner kan göra sig illa och gråta lika mycket som mina flickor. De är dessutom lika söta och tuffa!
  • Annaa1988
    MissKaos skrev 2013-07-22 19:36:57 följande:
    För mig är det ett större problem än färg och motiv på kläderna. Att kunna identifiera och hantera känslor är ju jätteviktigt! Och ja man kan vara söt och tuff. Eller lite räddhågsen och osöt. Man duger vilkendera..
    Ja, men precis. Men kläderna spelar ju tyvärr in. De speglar ju den vi är, väldigt ofta - speciellt i tonåren. Blir man intvingad i "prinsessrollen" så är det inte konstigt att man sedan måste leva upp till attt vara söt och duktig. Det börjar ju någonstans, och jag tror att om vi ger barnen alla möjligheter redan som nykläckta ökar vi deras chanser i livet :)
    Men jag ger ju ALLT! Alla färger, alla kläder, alla leksaker osv, inga begränsningar :) 
  • Annaa1988
    Plopps80 skrev 2013-07-22 20:36:56 följande:
    Har orerhört svårt att se hur kläderna påverkar barnen. Min dotter är en prinsessa i mångt och mycket. Hon har bara klänningar aldrig byxor och är noga med att vara fin. Hon är inte tvingad till det utan har valt det själv. Hon klättrar i träd, hjular, skitar ner sig som vilken unge som helst. Oavsett om vi hade klätt våra ungar i likadana uniformer hade dom ändå blivit samma människor i slutändan. Jag tycker det går för långt och känns oerhört tråkigt att flickor inte ska få vara fina och prinsessor om dom vill vara det!
    Jag har aldrig sagt att mina barn inte får vara prinsessor?
  • Annaa1988

Mina barn får iaf allt, jag tycker det är lika tråkigt m inte pojkar får vara prinsessor som om inte flickor får det.

• Annaa1988
    siolina skrev 2013-07-22 21:03:24 följande:
    Jag har aldrigt uppfattat det som att flickor inte ska få vara fina eller leka prinsessor. Men, dels undrar jag om barnen verkligen väljer så väldigt mycket själv, tror att de tar mycket intryck från sin omgivning snarare och ja, det är min unge och jag föredrar att vara den som uppfostrar henne framför att omgivningen ska göra det. Sedan tror jag att alla, flickor som pojkar, har behov av att känna sig fina. Det har jag inget problem med. Men att flickor lär sig att mäta sitt värde i hur fina de är medan pojkar lär sig att mäta sitt värde i hur tuffa de är tycker jag är tråkigt.
    Ja, då tycker vi lika!
  • Annaa1988
    Eyeonly skrev 2013-07-23 00:44:24 följande:
    Någon annan här som kommer ha ett storesyskon på ca 2,5 år när bebisen tittar ut ? Min son kommer att hinna bli 2 år och 4 månader och håller på funderar mig tokig på om vi behöver syskonvagn eller ej, hur tänkte ni?
    Japp! Min Freja kommer vara vara exakt 2 och 1/2 år när lillknodd kommer och vi ska ha syskonvagn. En Donkey planerar jag att införskaffa, efter många om och men :)
  • Annaa1988
    Repan skrev 2013-07-22 22:49:46 följande:
    Dessutom är det tråkigt att lära flickor att "fin" är = smink, klänningar, långt hår och traditionellt "kvinnliga" saker, medan man är "ofin" om man ser ut på något annat sätt.
    Det är det där jag försöker få fram. Att vi kvinnor(och det börjar med flickor) måste göra oss till för att vara fina och duga. Vi ska gärna ha män(pojkar) som tycker att vi är fiiiiiiina och vi gör vårat bästa för att se bra ut, och att se bra ut innefattar alltid att ha smink och fina kläder.

Jag lägger ju ingen vikt vid utsidan, jag struntar i alla människor yttre inkl mitt egna och jag kunde inte bry mig mindre om att vara "fin". Jag avskyr också uttrycken "du duger som du är".. Vem fasiken ska man duga för?

Äsch, nej jag får nog sluta prata om sånt här nu. Blir så engagerad och kan skriva i timmar!

Jag anser inte att flickor och pojkar är olika, de föds med exakt samma förutsättningar och det ligger inte i pojkar gener att vara tuffa, coola och att köra bil. Det ligger inte i flickor gener att vilja vara söta och fin, det ligger i det samhälle vi skapat och den skeva bild vi ger våra barn.
    Jag urled på vara fin kulturen, att vi kvinnor ständigt bedöms efter vårat uttseende och medan män oftast bedöms efter sina prestationer. Det är lika fel åt båda hållen!

Jag till exempel säger inte till mina barn att de är vare sig duktiga eller fina, och detta sticker i ögonen på de flesta. De tycker att jag är helt pantad, och tror att mina barn inte får någon kärlek hemma. Men det är helt tvärtom, jag väljer bara att bekräfta mina barn istället för att berömma dem! 
Svar på tråden December bebis 2013