Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

Björnmossa skrev 2013-05-13 23:39:32 följande:
    När någon skriver att det skulle vara skoj att göra ett 3D så antar jag att det inte är medicinskt motiverat.

Tänkte om den där risken med autism var särskilt kopplad till 3d ultraljud men inte fanns vid vanlig ultraljudsundersökning....jag har nämligen bara läst om vänsterhänthet som ytterst svag koppling till ultraljudsundersökning.....eller gäller det med autism även vanliga ul? Jag trodde inte det var någon skillnad ur risksynpunkt vad gäller vanligt ultraljud och 3d och då väljer nog många 3d om man ändå går privat, betalar för det och möjligheten finns....baserat på att det inte är en större risk. Är det en större risk får vi naturligtvis fundera på om det är värt det.
  • mammatilltvå85
    Björnmossa skrev 2013-05-13 23:50:50 följande:
    Det gäller vanliga, om 3D är riskablare vet jag inte men det går kanske att googla. Har dock läst att många av de onödiga, tex könsbestämnings-UL och såna som är bara för att spela in små filmer, tar längre tid än andra och därför påverkar mer. Man kanske vill ha en lång och bra film där fostret rör sig och därför håller man på länge osv. Om 3D skickar vågor från fler håll kanske det ökar temperaturen mer än annars? Ingen aning, men kan vara värt att kolla.

Vänsterhänthet gör ju som sagt inget, men det sitter i hjärnan och det vore nästan konstigt om bara just den grejen påverkades.

Min yngsta vänsterhänta son är väldigt intelligent för sin ålder och har varit hela livet, (nä inte baaaaara jag som stolt mamma som älskar mitt barn över allt annat som tycker det) han fick tex sluta dagis i förtid då dagis inte längre kunde stimulera honom han är extremt snabbtänkt och logisk i sitt tänkande, kanske blev han extra smart också SkrattandeFlört......Behöver kanske inte enbart vara negativ påverkan;=)
  • mammatilltvå85
    Björnmossa skrev 2013-05-14 00:41:28 följande:
    Kanske finns nåt samband. Många autister är ju extremt intelligenta.

En förhöjd risk betyder förstås inte att ALLA foster som utsätts för UL skadas.

det är de säkert, nu är ju min son inte autistisk dock.
  • mammatilltvå85
    LWE skrev 2013-05-14 09:46:46 följande:
    Uuh här ger sig illamåendet till känna varje dag och mer el mindre hela dagarna! Hade glömt bort hur det kändes ;) helt matt. Trodde man inte skulle ha tid att känna efter när man redan har en, men jodå det har man, det är det att man bara inte har tid att vila ;) Tänkte höra med er som kommer få nr 2 ganska tätt här i dec...har ert barn redan börjat på dagis (el heter det kanske förskola idag) eller när kommer ni låta barnet börja? Jag är lite kluven med det där..på ett vis vill man ju att han ska vara hemma så länge som det bara går, men samtidigt kan det kanske vara vettigt att man får lite egentid med nr 2 och låter ettan gå de där 15 tim el så. Hur tänker ni andra kring det?

Jag har bara 14 månader mellan mina två barn...ettan hann inte börja förskolan innan lillebror föddes. Han var hemma med mig till han blev 1 år och 10 mån, då fick han gå 15 h i veckan till barn nummer två började förskolan och jag började plugga. Anledningen till att jag hade honom hemma var för att han var så liten när lillebror kom. Men när han fick börja gå sina 15 h i veckan så märkte vi att han var redo för det och han fick ut jättemycket av det och älskade de timmarna med alla aktiviteter.

Hade inte ett dugg dåligt samvete då det inte alltid var lätt att få tiden att räcka till till de lekar/aktiviteter jag ville göra med honom för hans skull när jag smatidigt hade en bebis hemma som åt väldigt ofta och sov extremt dåligt och dessutom var opererad och inne på mkt koller osv. Jag tycker inte man ska ha dåligt samvete för att man låter de gå på förskola några timmar, de timmarna kan man som mamma tex passa på att sova när bebisen sover. Båda våra åt på nätterna i flera år, och de vaknade inte samtidigt, vi kunde vara uppe sammanlagt 8 ggr per natt och sen vaknade den äldsta vid fem på morgonen och jag kunde inte sova på dagen när bebis sov för då sov inte storebror...så förskolan behövdes faktiskt, annars hade jag varit ett vrak utan dess like utan de timmarna sömn och hur bra mamma är man då?
  • mammatilltvå85
    Inelg skrev 2013-05-14 13:09:54 följande:
    Hoppas ni mammor mår bra.
    Hur som helst. Idag på ultraljud får vi beskedet att vår bebis inte lever längre, inget hjärta slår och vi står framför ännu ett missfall. Nummer 5 i ordningen för att vara exakt.
    Är knäkt och vet inte i vilken ände jag ska börja. Men vi har fått en tid bokad på Huddinge imorgon för skrapning snart.
    Man undrar vad meningen är med detta. Men någonstans blir man ändå starkare med varje motgång och även om det i mig finns ett stor tomrum så finns fortfarande hoppet kvar. Det sägs att det är det sista som lämnar kroppen.
    Jag är lyckligt lottad att jag har fina vänner och en fin familj som stöttat oss till tusen...och så har jag sambo, min själsfrände vid min sida varje steg jag tar, så "JA" jag kommer snart på fötter igen...
    Lycka till alla. Jag lämnar även denna tråd.

Kramar
    men Åh nej vad otroligt tråkigt! Beklagar verkligen! Vad skönt att du känner att du har bra stöd i alla fall. Jag hoppas verkligen att ni snart får ett nytt plus och att det ska gå vägen för er.

KRAM
  • mammatilltvå85

Idag ska jag och barnen åka och bada på utomhusbadet för första gången för säsongen....fick hem ett jättefint bikinilinne + trosor igår som jag beställde på Lindex, det är inte tänkt för gravida men det är halvöppen rygg så det bör funka med växande mage....ett tips till er andra...
    http://www.lindex.com/se/6895346/?styleId=43851444

dock känner man sig ju allt annat än snygg nu...ingen gravidmage bara en utputande mage som ser uppblåst ut....suck, men men, barnen vill så gärna bada så vad gör man inte...

ska bli härligt att få sola lite iaf, herregud vad blek man känner sig...      

• mammatilltvå85

Jag jag skrev 2013-05-20 21:48:50 följande:

Är det ingen som fått lite mage som vill lägga upp här? hade varit kul å se=)

Den är ju inte precis jättestor men nu börjar den synas litegrann i alla fall.... även på morgonen. Bilden är tagen vid lunch i söndags efter besök på badhuset.  
    Vore kul med mer magbilder, magbildstråden är ju inte precis översvämmad, hehe.....
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-05-21 07:35:26 följande:
    Jo det kommer. Har tagit men inte lagt in.
    Fin mage du har

tack, vad kul=) du har ju verkligen en riktig superfin bebismage=)
  • mammatilltvå85
    Trasslet skrev 2013-05-21 09:55:25 följande:
    Försöker hålla i träningen och tog en joggingtur igår. Precis gått in i v10 och kroppen börjar protestera. Det som värker i nedre delen av magen och överlag är det jobbigt att springa med det här konstanta illamåendet. Ska ändå försöka hålla i tre pass i veckan ett tag till.

Hur gör ni andra? Tränar ni nåt?

Jag är tyvärr "född lat" hehe, närå men jag tränar inte något särskilt regelbundet, brukar simma när vi är på badet, och gå promenader osv. Har blivit dåligt med det såhär i början av graviditeten och from v.20 och framåt har jag de två tidigare graviditeterna haft så mycket prematura förvärkar att jag blivit ordinerad att ta det väldigt lugnt, helst sängläge (vilket gällde från v.26 första gången, med barn nummer två var det svårt då jag var mammaledig med bebis medan jag var gravid)...därför tänkte jag försöka vara mer aktiv och promenera osv nu från v.13 fram till dessa sd sätter igång, så jag kan hålla uppe grundkondition och muskulatur hyffsat. Började i förrgår med en rätt lång promenad, det var skönt!
  • mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-05-21 13:01:04 följande:

Vem kan man prata med tro? Känns dumt när det gäller en hund men jag är deprimerad. Gråter flera timmar om dagen och vill inte umgås med folk. I London kunde jag trycka undan känslorna men här hemma är det så tyst och bedrövligt. Vet inte vart jag ska vända mig. Hade nog behövt prata med någon.

Kontakta din vårdcentral, därifrån kan du få en remiss till en kurator.
Svar på tråden December bebis 2013