Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

crushelix skrev 2013-06-30 09:56:15 följande:
    svar till mammatilltvå85

jag är också en riktig boare - denna gång ska jag dock flytta strax efter födseln så mitt går mest ut på att slänga saker, ju mindre det blir att packa desto mindre att flytta.... jävligt stressande! man vill bara vara redo till max!

Skönt att höra att det finns fler! Hur långt efter födsel flyttar ni?
  • mammatilltvå85
    crushelix skrev 2013-06-30 10:29:49 följande:
    vet inte exakt (ännu mer stressande) får väl veta en månad innan eller så....
    vet inte heller precis vart eller då vad jag kan ta med mig :S
    så det kan bli flytt 2-3 veckor efter eller upp till 2 månader efter allt eftersom det blir bestämt vart nya lägenheten ligger. blääää
    hoppas jag kan få lite hjälp från nära och kära när det blir dags.

usch vad jobbigt...hoppas ni får besked så snart det går....
  • mammatilltvå85
    Smulan91 skrev 2013-06-30 11:22:33 följande:
    Det här är mitt första barn så jag är ju ivrig att handla saker och dona hemma. Men känns fortfarande inte verkligt, kommer nog bli helt shoppinggalen först efter ultraljudet om 3 veckor.
    Men ni som har barn sen innan.. Ni kanske kan hjälpa mig med storlekar? Jag fattar ingenting( pinsamt)
    Vilka storlekar ska man handla av?
    Är det lönt att handla den allra minsta storleken? Hur länge använder dom den?
    Hjälp!!!

jag blev shoppinggalen efter UL i v.16...hehe. imorgon går jag in i v.19 och det mesta är klart;=)

Jag hade också handlat några få plagg i 50 och tagit med till bb, sen det mesta i 56 om jag inte hade barn sedan innan och inte visste när jag skulle föda (dvs gå över tiden eller troligtvis föda förtidigt) eller hur stort barn jag skulle få.

Nästan alla bebisar kan ju ha strlk 50 från början....det kan de ha även om de är 54 långa, det är ju mest längden som avgör det. Kan ju vara kul att få köpa nåt plagg i 50=)

Men det är nog onödigt att köpa 10 bodys i och lika många byxor och pyamasar i minsta storleken om man får ett barn som växer ur den efter en vecka...

Hur stora var du och pappan när ni föddes? Är ni väldigt långa? Det "kan" skvallra en del om hur stora barn man får själv, men är ju inte helt tillförlitligt.          
  • mammatilltvå85

jag har haft två jättelätta förlossningar utan bedövning (lustgas med tvåan) bara därför är jag livrädd att tredje ska bli tvärtom som de säger att det kan bli....

• mammatilltvå85
    Repan skrev 2013-07-01 13:31:01 följande:
    Ni som tar reda på kön- får jag fråga vad det är man vill veta?

Någon frågade oss nämligen och sa att hen ville veta själv för att veta mer om vilken person som är där inne... och jag förstår ju på ett vis men på ett annat så är det ju konstigt att könet skulle säga någonting överhuvudtaget om VEM som är där inne. Snarare VAD då bara.

För min del är det nog lockande att veta enbart pga att kunna prata om bebisen vid namn, och även om vi utan problem sätter rött och rosa på en pojke och blått och svart på en flicka så har vi inte könsneutrala namn och det är ju inte heller speciellt många namn som är det- Så det skulle göra personen lite verkligare eftersom den heter något.

Däremot vill jag inte veta mer tror jag, eftersom omgivningen har så vansinnigt starka förväntningar på en pojke respektive flicka. De är helt inne på rosa och volanger om det blir en flicka och ÅÅÅH SÅ SÖTT och skiter i att vi inte gillar sånt alls - respektive att om det blir en pojke ska han minsann läras det och det och det (men inte en flicka då?) osv. Allt detta gör mig lite illamående... så då vill jag helst skjuta bort deras bestämdhet om vem deras barnbarn och syskonbarn osv blir så länge som möjligt.
    Jag är lätt en sån som skickar sms om att barnet kommit och inte skriver vilket kön det har ;) 
    Jag kan berätta varför vi ville veta, det var bara av ett enda skäl, att enbart kunna fokusera på det ena könets namn, haha. Vi har såååååå svårt att finna namn, är så kräsna och har ju två barn sen innan som det ska stämma ihop med. Vi har två söner sedan innan och ALLA trodde och hoppades att vi skulle få en flicka, jag trodde verkligen på pojke och har aldrig hoppats mer på flicka än pojke. Nu visade det sig vara en lillasyster och jag är jätteglad, men hade varit exakt lika glad som för en pojke, dock reagerar omgivningen precis som jag trodde typ ÅHHHH vad roligt att ni får en tjej nu. Jag brukar svara att vi är mest glada för att få ett barn med ett friskt hjärta då yngsta sonen är född med hjärtfel. Jag blir så provocerade av att folk tycker vi borde vilja ha en flicka mer än en pojke eftersom vi har två pojkar.

Nu när vi väl vet kön är det även enklare med kläder. Inte av den anledningen att jag bara hade handlat rosa eller blått utan för att i princip alla kläder tyvärr är ganska könsuppdelade och jag är en sån som vill göra klart allt innan, namn, kläder, grejer osv och detta förenklar det hela. Dessutom är vi så sjukt nyfikna av oss så om möjligheten finns att veta innan förlossningen skulle vi inte kunna hålla oss;=) Det var vår anledning att ta reda på kön=)   
  • mammatilltvå85

Måste bara berätta några egna kön-erfarenheter också. Jag är starkt emot alla typer av krigsleksaker, och hatar kläder med typ Spiderman och byggare bob tryck, älskar rött och klär gärna mina söner i rosa då det är superfint tycker jag, köpte varsin rosa skjorta till de senast idag och de gillar rosa "fast" de är så stora att omgivningen "borde" kunnat hunnit lära de att det är fel pga av att de är killar. I alla fall har mina söner alltid älskat "tjejgrejor" att pyssla, laga mat med mig, baka osv. De har haft alla sorters leksaker men har föredragit dockor, gosedjur och pärlplattor framför bilar och stereotypa killgrejer. När äldsta sonen som nästan 2 åring började dagis tyckte fröken det var såååå konstigt att han gick runt och drog en dockvagn hela dagarna och mest lekte med dockbebisarna i dockvrån. Va? Sa jag, hur kan det vara konstigt? han har en lillebror hemma och det är det han ser på dagarna med mig....?!

Nu när vi ska få en dotter sa en mkt nära släkting som vet exakt hur "o-pojkiga" mina söner är att tänk nu kan dockskåpet äntligen komma till användning på riktigt och du har nån som gillar samma saker som dig. Jag blev helt chockad.  Menar du allvar sa jag? Mina söner har lekt hur mkt som helst med dockskåpet och älskar typiska tjejgrejor, hahahaha, kan inte få en dotter som teoretiskt vore mer tjejig än mina grabbar de är BARN och de blir som de vill bli och jag behöver inte ha ett barn som ska gilla lika som mig oavsett kön;=).

Det säger en den om hur djupt rotad föreställningen om kön är och jag gillar det inte. vi har redan bestämt oss för att uppfostra vår dotter medvetet lite "grabbigare" än hur jag tror genomsnittet gör för att hon lättare ska kunna stå emot den norm hon kommer kunna möta. Med detta menar jag att jag kommer uppfostra henne exakt som jag och de flesta gör med killar (mitt sätt att uppfostra BARN till självständiga individer oavsett kön men som nog stämmer in mer på hur folk är med sina söner än döttrar), låter de välja själva, inser att barn är fysiska, springer och kan låta och "daltar" kanske inte lika mkt. Nu är JAG fördomsfull och det vet jag, men tyvärr är det ofta så det ser ut i alla fall när jag ser mig omkring. Jag ger gärna min dotter ett namn som inte i framtiden sätter henne i ett fack att hon ska vara ljuv och behagande. Om hon vill bli företagsledare eller politiker eller vadsomhelst så ska hon kunna det. Nu säger jag inte att man inte kan bli det om man har ett jättetjejigt ljuvt namn, men ni förstår kanske ändå hur jag menar....   Om min dotter kommer älska paljetter och barbieklänningar så varsegod och ha det, men det gäller även mina söner, nu tycker jag personligen att det kan bli ganska tacky så så länge jag får bestämma kommer glittergrejerna tonas ner. Dock älskar jag klänningar och köper det gladeligen och självklart får hon ha ljusrosa precis som sina storebröder. Jag låter inte bli saker av princip, det har jag inget behov av. Men jag kommer inte medvetet förstärka bilden av henne som tjejig tjej och därmed försvåra för henne att bryta sig ur normen för hur tjejer ska vara- OM hon vill det.  

Japp detta var mina subjektiva tankar kring ämnet. Alltid kul att diskutera sånt här tycker jag, i alla fall så länge vi respekterar att vi tycker olika=)  

• mammatilltvå85

tack=) Det är precis det jag menar, att barnet ska få vara som barnet vill, oavsett hur jag eller andra eventuellt hade ansett att ett kön ska vara eller inte vara.

• mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-07-01 18:36:48 följande:
    Min dotter har ljusa korkskruvar och alltid klänningar och finskor. Hon är dock ingen ljuvlig varelse för det utan hon skitar ner sig, klättrar i träd svär, gapar, har alltid hål på knät på tightsen. Det ena utesluter inte det andra

Det har du helt rätt i=) Låter som en underbar liten dotter du har=) Hur gammal är hon?
  • mammatilltvå85

Har någon av er någon blogg? Jag är så sugen att starta en men vet inte riktigt...hade en blogg för några år sedan och skrev flitigt men tog sedan bort den för att jag tröttnade.....jag både vill och inte vill ha en....*funderar*

• mammatilltvå85
    corky skrev 2013-07-01 19:31:10 följande:
    Ahh..nu trillade polletten ner :) Tyckte du var så bekant på en bild du la upp, men tänkte att du var nog bara lik nån jag kände.
    MEN jag följde ju din blogg! Flitigt också. Tänkte faktiskt på den häromdagen- att det var synd att den försvann :)

Så jag röstar på att du startar upp den igen :)

hihi, världen (Sverige?) är bra litet.....ja den fick rätt mkt läsare tillslut och jag vill inte bli igenkänd på stan;=) hehe...vill bara ha en liten isåfall för familj, nära vänner. Skaffade en instagram häromveckan, kul, men skulle vilja kunna skriva mer än 1 rad liksom....Kanske borde ha en låst blogg men jag vet inte....De stora barnen är ju så stora att jag inte vill exponera de i en blogg längre, de googlar ju snart sig själva. samtidigt som jag ju vill kunna skriva om alla mina barn och inte bara sålänge de är bebisar. Ett dilemma...
Svar på tråden December bebis 2013