Repan skrev 2013-07-01 13:31:01 följande:
Ni som tar reda på kön- får jag fråga vad det är man vill veta?
Någon frågade oss nämligen och sa att hen ville veta själv för att veta mer om vilken person som är där inne... och jag förstår ju på ett vis men på ett annat så är det ju konstigt att könet skulle säga någonting överhuvudtaget om VEM som är där inne. Snarare VAD då bara.
För min del är det nog lockande att veta enbart pga att kunna prata om bebisen vid namn, och även om vi utan problem sätter rött och rosa på en pojke och blått och svart på en flicka så har vi inte könsneutrala namn och det är ju inte heller speciellt många namn som är det- Så det skulle göra personen lite verkligare eftersom den heter något.
Däremot vill jag inte veta mer tror jag, eftersom omgivningen har så vansinnigt starka förväntningar på en pojke respektive flicka. De är helt inne på rosa och volanger om det blir en flicka och ÅÅÅH SÅ SÖTT och skiter i att vi inte gillar sånt alls - respektive att om det blir en pojke ska han minsann läras det och det och det (men inte en flicka då?) osv. Allt detta gör mig lite illamående... så då vill jag helst skjuta bort deras bestämdhet om vem deras barnbarn och syskonbarn osv blir så länge som möjligt.
Jag är lätt en sån som skickar sms om att barnet kommit och inte skriver vilket kön det har ;)
Jag kan berätta varför vi ville veta, det var bara av ett enda skäl, att enbart kunna fokusera på det ena könets namn, haha. Vi har såååååå svårt att finna namn, är så kräsna och har ju två barn sen innan som det ska stämma ihop med. Vi har två söner sedan innan och ALLA trodde och hoppades att vi skulle få en flicka, jag trodde verkligen på pojke och har aldrig hoppats mer på flicka än pojke. Nu visade det sig vara en lillasyster och jag är jätteglad, men hade varit exakt lika glad som för en pojke, dock reagerar omgivningen precis som jag trodde typ ÅHHHH vad roligt att ni får en tjej nu. Jag brukar svara att vi är mest glada för att få ett barn med ett friskt hjärta då yngsta sonen är född med hjärtfel. Jag blir så provocerade av att folk tycker vi borde vilja ha en flicka mer än en pojke eftersom vi har två pojkar.
Nu när vi väl vet kön är det även enklare med kläder. Inte av den anledningen att jag bara hade handlat rosa eller blått utan för att i princip alla kläder tyvärr är ganska könsuppdelade och jag är en sån som vill göra klart allt innan, namn, kläder, grejer osv och detta förenklar det hela. Dessutom är vi så sjukt nyfikna av oss så om möjligheten finns att veta innan förlossningen skulle vi inte kunna hålla oss;=) Det var vår anledning att ta reda på kön=)