• Plopps80

December bebis 2013

Repan skrev 2014-01-17 16:49:17 följande:
    Bvc idag, Theodor är nu 4 veckor och 4 dagar o väger 6100g. Stor bevis :) 59 lång. Han fixerar m blicken o följer objekt så allt verkar toppen :)

Å jag som tycker Ludde är stor han väger 5700 g och är 58 cm. Hur mkt äter han? Tycker Ludwig äter kopiöst. Varannan timme på dagen och nu sista tiden vill han amma hela kvällarna. Dock äter han ju sällan på natten. 23,04 och sedan oftare under morgontimmarna.
  • Plopps80

Har helt slutat med socker och läsk. Går långa promenader och äter mindre mat. Har gått ner 2,2 kg på två veckor. Kommer i mina tjockisjeans nu. Glömmer också att äta. Tror inte mjölken sinar men den kan bli tunnare och man kan ju få näringsbrist själv.

• Plopps80

Vill också ha rutiner. Är verkligen rutinmänniska. Tyvärr är Ludwig väldigt orolig på kvällarna just nu. Tidigare har han somnat vid 20-21 men nu är han stressad och uppe i varv och vill äta hela tiden. Han somnar 23-24 ibland 22 om jag ammar honom till söms men det går inte alltid då han sliter och drar i bröstet och skriker fast jag ammar. Tror han då är kopiöst övertrött. Sambon brukar ta honom då och gå runt med honom tills han somnar. Sedan stoppar han ner honom i hans säng och där kan han sova 4-5 timmar. Längtar tills denna oro på kvällen lägger sig tycker det är himla jobbigt! Det värsta är när man är så trött så ögonen går i kors och lägger sig i sängen för att amma och han bara skriker och drar i bröstet. Skriker tom med vårtan i mun... Frustration känner jag då! Har varit en vecka med mkt tuffa kvällar. Han har ju inte varit direkt kinkig på kvällarna innan men nu så.

• Plopps80
    Irlais skrev 2014-01-18 09:44:36 följande:
    Plopps, vi har ju samma grej här hemma på kvällarna, att han sliter och drar och skriker under amningen. Det är ju så frustrerande. Frågade på BVC men fick inget vettigt svar. Oavsett detta så har vi märkt att efter 21-22 någon gång så har natten börjat för lillen sover oftast ett längre pass (3h typ) ibland vaknar han tidigare ändå men för min egen del om inte annat känns det bra att få lite struktur. Vi går upp runt 8-9 för då har lillen oftast blivit pigg och glad :)

Ska börja med rutiner så fort Ludwig är redo för det. Runt 12-13 veckor börjar ju detta ge med sig. Då är de trötta på ett annat sätt på kvällen. Dottern skrek varje kväll mellan 17-23 till hon var 11 veckor sedan försvann det successivt. Hon höll dock inte på och stökade vid bröstet.
    IdaJ skrev 2014-01-18 10:39:22 följande:
    Min brukar också vara så på kvällen. Enligt min BM så handlade det om att det är jobbigt att bearbeta alla intryck som har varit under dagen. Vet inte om det stämmer, men kan tänka mig att det är en blandning av det och att han är övertrött och har lite ont i magen. Tror som flesta bebisarna har en liten jobbig tid på kvällen :) Ted sov mellan 23-07 och sen från typ 07.30-10. Man kan inte säga att man inte känner sig utvilad :)

Pratade med BVC läkaren igår och hon sa samma att det är intrycken som de inte kan sortera men hon hade en annan teori också och det är att när bebisarna blir lite mer vakna men är för små för att leka och stimulera sig blir de frustrerade. Allt handlar om att amma första tiden och när de börjar komma ur det blir det en frustration de vill ha bröstet men ändå inte. Lät vettigt tyckte jag. Lättare sedan när de leker med grejer och blir trötta pga att de aktivt gjort något. Skönt med sömn. Ludwig sov mellan 23-03 och vidare till 06. Sedan sov han men hade jätteont i magen. Låg och grät i sömnen och knorra å pruttade. Sov inte mkt från kl 06 men vi låg till 09 så jag är pigg ändå. Är van vid sömnbrist dottern har alltid haft orolig sömn tills typ nu. Så man ser fram emot 5 år till av dålig sömn haha.
  • Plopps80

Så söt hon är miss k. Dålig sömn är ett gissel men man lär sig ju leva med det. Fördel med morgonpiggt storasyskon är ju att denna kan gå upp med det yngre syskonet kan vara uppe lite med det mindre. När Ludwig blir 4 år ska Filippa fylla 10. Då kan hon hålla han sällskap på morgonen. Samma när han börjar skolan. De kommer gå på samma skola och när han blir 7 år är hon nästan 13 år då kan de ta följe till skolan om de börjar samma tid. Mycket käckt. Inte så att dottern ska vara någon barnvakt så alltså men i en familj hjälps man åt. Tror det är nyttigt att få ta ett visst ansvar! Jag fick passa min bror mkt. Är 13 år mellan oss. Jag älskade att mysa med honom. När jag fick körkort 19 år gammal och han var 6 år åkte vi runt och hitta på kul saker och jag köpte coola kläder till honom. Saknar den tiden

• Plopps80

Jmp Ludwig sover alltid på sidan. Han avskyr att ligga platt på rygg. Det är inget farligt. Se till att barnet inte lan rulla över på mage bara. Ludwig ligger lixom halvt på rygg och halvt på sidan. Jag märkte på honom att om han sov när jag la ner honom eller om ja la ner honom i vagnen och stod kvar och vaggade vagnen då vaknade han till. De senaste veckorna har jag ammat och när han håller på att somna lägger jag ner honom på sidan i vagnen och så går jag därifrån. Han kan ligga 20 min vaken han låter lite och knorrar kan tom gnälla pyttelite men sedan somnar han själv och då sover han som en stock. Han har inte längre ro att sova på mig för han vaknar hela tiden och letar tutte så det är skönt att han sommar själv. Pröva att lägga ner bebisen vaken. Det kan funka. Vissa dagar funkar det inte ovh han skriker och då tar jag upp honom såklart.

• Plopps80

Ludde bajsar varje dag. Oftast en gång men inte längre på nätterna. Ni som lägger era bebisar vid 21 har de ingen orolig period på kvällarna? Vi släcker ner och dämpar belysningen, tar på pyjamasen vid 19-19:30 men vid den tiden är Ludwig väldigt pigg. Han är ofta ganska orolig men värst är det mellan 22-23. Skulle gärna natta honom tidigt så man får lite egen tid på kvällen. Egentligen tror jag att han är övertrött men söva honom går icke! När han väl somnat är ju nätterna väldigt bra får jag säga. På vår babyvakt har vi vaggvisor och Ludwig har somnat på dagen flera ggr till de sångerna. En vettig rutin tänkte jag är pyamas, amma, läggas ner i sängen och lyssna på vaggvisor (längre fram när han inte är orolig på kvällen). Men kollade på ett nannyprogram i förrgår och hon sa att man absolut inte ska spela vaggvisor vid matningen för man ska inte stimulera vid sänggåendet. Dottern la vi bara ner i sängen vid 21 och hon somnade. Då var hon runt 10-12 veckor. Hoppas det funkar med Ludwig också snart! Han är ju bra på att somna själv på dagen.

• Plopps80

Jag ammar varannan timme på dagen. Ibland sover Ludwig 3-4 timmar i sträck på dagen men på kvällen äter han typ varje timme. Idag har Ludwig en sovdag. Han vaknade 09 och var vaken 1 timme sedan dess har han ätit 3 ggr och bara sovit. Han ligger i sin säng. Skilnad mot igår när han inte sov en minut utan krävde att få äta oavbrutet. Ingen dag är den andra lik med bebis det är ett som är säkert.

• Plopps80
    MissKaos skrev 2014-01-18 17:41:39 följande:
    Jag har ingen koll. Ammar när hon säger till. Och ibland om brösten gör ont. Sålänge hon går upp i vikt ser jag ingen anledning att ha mer koll än så! Vet att det alltid är en ätning ca kl 14 för sen brukar jag ta kaffemm och en på morgonen samt massa på kvällskvisten. Älskar bebisbubblan och gillar amningen. Smidigt och mysigt. Bebis har utslag på halsen tror det är spyorna.. ska ta oc tvätta rent ikväll och torka och på med bröstmjölk. Hoppas det hjälper..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Så härligt det låter! Önskar jag trivdes i bebisbubblan. Tycker allt känns lättare nu när Ludwig är 8 veckor. Han börjar gå att avleda lite genom att skoja och prata. Igår avbröt han Kvällskinket och tittade på mig en lång stund och skrattade. Sen kom han på att han var missnöjd Samma om han är ledsen i vagnen men ser mig och jag pratar med honom. Då kan han lugna sig. Stora barn passar mig bäst. När man kan resonera med de och de fattar handling och konsekvens. Försöker njuta också. Blir ju ingen mer bebis här ever!
Svar på tråden December bebis 2013