• Plopps80

December bebis 2013

Tydligt att Ludde är i ett utvecklingssprång. Han är 9 veckor idag. Han vill äta oftare och kan inte ligga själv en minut idag. Han sover väldigt bra själv vanligtvis. I natt ville han äta varannan timme mellan 02-07:30. Det är ju kul efter språnget men jobbigt när det håller på.

• Plopps80

Min BVC sköterska sa att det bästa är om man undviker minifom så vi har inte kört med det. Har inte behövts iofs han har inte haft magknip. Hon sa att det är mycket ämnen i den och att man inte kan bevisa att den har någon verkan på magen. Men vissa tycker ju att det hjälper. Körde den med dottern som hade kolik men märkte ingen skilnad.

• Plopps80

1 ml innehåller: Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg). Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten.

• Plopps80

Gode värld va trött jag är på Ludwig just nu... Han vill amma konstant på kvällarna. Somnar gott men vaknar efter ett par minuter och börjar veva och andas häftigt och leta efter bröstet. Kan inte amma timme ut och timme in får skavsår och tillslut känns det direkt obehagligt. Han skrek till och från i en timme igår kväll. Har aldrig hänt innan han skriker aldrig. Mannen gick runt med honom för att skona mina bröstvårtor och Ludwig brukar alltid gilla att bli buren men nä han skrek. Somna efter en timme men vakna såfort mannen la ner honom och börja veva då var klockan 23:40. Ammade igen för husfriden och då somnade han och sov till halv fem. Sen åt han och kom inte alls till ro efter det. Vevade med armar och ben och gnällde och knorrade. Orkade inte bry mig så jag la mig med ryggen mot honom och en kudde över huvudet. Tror han somnade men ville äta igen 06:30 och så var det igång igen. Ammade och ammade ända sättet att få lugn och ro. Sover ju som en kratta när jag ammar. Han vägrar ta napp. Känner att jag inte står ut med detta. Vill sluta amma men det lär inte hjälpa....... Minns inte att dottern var så här vid två månaders ålder. När upphör denna tuttfixering?????

• Plopps80
    siolina skrev 2014-01-26 10:45:21 följande:
    Plopps, jag tror Jamil är ungefär lika amningsfixerad. Känns som att jag ammar minst hälften av all tid jag spenderar med honom, och sedan vill han ligga vid bröstet och sova. På nätterna är det samma sak, han äter och äter och äter. Men jag tror, förutom att bebisar är olika och att amningen är mysig etc, att de börjar bli så pass stora att de behöver mer underhållning, men är för små för att kunna roa sig, och att de äter i brist på annat. Snart kommer de kunna roa sig med föremål och då kommer det lätta. Sedan tror jag att vad det gäller Jamil så äter han också för att komma till ro. Har upptäckt att han behöver lite hjälp att somna numer, kan inte längre bara äta sig till sömns.

Ja så sa faktiskt BVC också just att de är uttråkade och äter för det. Att dom är i ett mellanläge i denna åldern. Ammar varannan timme på dagen. Ibland sover han 3-4 timmar i sträck då går det ju längre tid. Har inga problem med att amma mkt på dagen men just detta på kvällarna.... Gud han kan amma 1,5 timme och släpper själv bröstet men vill ändå ha det efter 5 minuter. Och just att det håller på så sent. Känns som alla andras ungar somnar 21 varje kväll utan besvär. Mamma var här igår och tyckte det lät väldigt sent att han somnar 23:30 ibland tom 00:30. Men oftast somnar han 22-23. Kommer man någonsin få rutiner lixom. Kommer man få honom att somna i normal tid? Är ju helt slut och så ska man upp tidigt med dottern och klara sig igenom dagen till ännu en jobbig kväll. Uch. Känns tufft.
  • Plopps80
    Nov13 skrev 2014-01-26 11:01:35 följande:
    Jag känner att jag önskar min son ville äta äta äta. Han har efter 8 veckor bara ökat 760g. Han är 58.7cm och 4810g... Han har även för högt levervärde så vi springer till läkaren titt som tätt för prover och vägning. Läkaren har slutat säga att hon tror det är bra till nästa provtagning och är det inte bra om 10 dagar väntar en utredning på lever och gallgångar. Är livrädd!

Men gud! Förstår att du mår dåligt. Vad kan det vara/bero på?
  • Plopps80
    islandpeak skrev 2014-01-26 11:46:59 följande:
    Vi ger helt enkelt Ingrid en skvätt ersättning på kvällen om hon håller på så. Jag får ont i tuttarna och då får hon helt enkelt vara utan.. Det är enda ersättningen hon får på hela dagen, 60 ml, och hon behöver inte eg för att bli mätt, men det spar mig. Hon får det vid 9, sen ammar hon vid 11-12 igen och somnar för natten. Tiden mellan 9-11 är rätt stökig, samma var det med pojkarna minns jag. Sen helt plötsligt en dag så somnar de kl 9 och sover över maten kl 12 :)

Har försökt ge ersättning flera kvällar men han vägrar äta det eller så äter han det och kaskadspyr upp allt igen och då är han vrålhungrig å mina bröst är helt uttömda så jag vågar inte ge mer Min dotter gallskrek på kvällarna och var rejält stökig men aldrig så sent på kvällen/natten. Eller så har jag glömt bort hur det var. Längtar till denna oroliga period är över känner mig tom irriterad på min egen bebis. Han kväver mig med sitt ständiga behov av att äta. Får lätt panik för det är bara jag som kan erbjuda tröst och sluta amma kan jag ju inte göra. Han kan inte ligga själv en minut heller sedan ett par dagar. Kinkar och vill bli buren. Typiskt för utvecklingssprång. Är på sånt pisshumör idag. Fick honom att sova i vagnen. Skulle laga mat till våra gäster i kväll. Då rycker dottern av honom filten och när jag säger till henne börjar hon gapa och skrika så han vaknade helt. Hade go lust å bara fråga om hon är dum i huvudet men det gjorde jag inte. Skicka henne på rummet och har lagat mat med gnällig bebis i babysitern. Mannen är ute och lagar bilen. Är så fruktansvärt trött av sömnbristen jag har. Ibland fattar jag inte att jag börjat om igen med dessa vaknätter som kan hålla på i åratal. Känner mig nästan deppig idag fy fan.
  • Plopps80

Bästa natten ever! Lillen somna 21 och jag med för jag låg i sängen och ammade. Han sov till 02 och därefter till. 05:30. Somna sedan om till 8:30. Dottern kollade på film i sitt rum intill oss. Inte så att han sovit så mycket längre än vanligt men han har legat stilla!!! Han har rört sig oavbrutet på nätterna och gnällt och knorrat. Jag sover sååå dåligt när han gör så men som i natt har han sussat så ljuvt och lugnt så jag har sovit som en gris. Känner mig utvilad och glad.

• Plopps80
    moruri skrev 2014-01-28 10:33:43 följande:
    Som Douglas växer!! Ferdinand kunde ha storlek 50 till två månader typ. Nu har jag fått gå igenom kartongen med babykläder igen och rotat fram storlek 62. Allt annat är för kort i armar och ben!

Min dotter hade strl 56 upp till 4 månader. Hon var så liten och nätt. Ludwig är 2 månader och har växt ur 56 och måste nu ha 62. Så olika det kan vara!
  • Plopps80

Nu börjar jag njuta av att vara bebismamma! Ludwig är för härlig. När jag går runt i lägenheten och visar bilder på hans syster som hänger på väggen så ler han stort. Även där hon är bebis. Gick lite i affärer idag och han låg i vagnen och kikade. Idag höll jag fram en docka och han tog den i armen. Helt omedvetet men han öppnade handen och tog tag om dockans arm. Snart upptäcker han nog sina händer. Han tittar intresserat när dottern leker, han har blivit mer medveten om allt. Älskar dessa framsteg och att få se utvecklingen. Har motionerat 3,5 km idag i snön. Ska äta en semla i kväll hmm. Men jag fyller 34 idag så det är jag värld. Fick en pilatesboll och en övernattning på spa med mannen på asia spa. Ska ta det i sommar när jag slutat amma svärmor kan ha barnen en natt. Längtar

Svar på tråden December bebis 2013