mammalovis skrev 2014-02-01 23:37:47 följande:
För dig är det 2 år sedan och du har gått vidare, men för henne kan separationen göra sig påmind varje gång hon byter hem. Antagligen är det först nu som hon börjar förstå att det är så här situationen är och kommer att vara och hon har fått ett större ordförråd och kan sätta ord på sina känslor och upplevelser.
Det kan inte vara lätt egentligen för ett barn att byta hem och ha en ny person att ty sig till och lite andra regler. Hur många vuxna hade accepterat det lättvindigt egentligen? Så våra barn är nog egentligen fantastiskt anpassningsbara.
Sedan kan det vara så att hon försöker ta reda på vad du tycker om hennes mamma också. Många barn önskar ju att deras föräldrar ska bo under samma tak långt upp i åldrarna. Ett sätt kan ju vara att hålla med henne om att hon har en bra mamma (vilket jag hoppas att du tycker då också, även om ni inte alltid är överens). Dessutom vore det ju konstigt att hon saknade dig när hon är hos dig. Det går ju helt enkelt bekräfta henne att du är ju hos henne och mamma är i sitt hem så det är ju inte konstigt att hon saknar sin mamma. Berätta också att du saknar henne när hon är hos sin mamma. Visa att du älskar henne både verbalt och fysiskt med kramar, mys och bus. Kräv inte att hon måste säga att hon älskar dig, utan bara förutsätt att det är så.
Min dotter får veta på morgonen en timma innan att hennes pappa kommer då han någon gång inte dykt upp alls och flertalet gånger ställt in med kort varsel. I morse talade hon flertalet gånger om att hon inte tyckte om sin pappa, att var sjuk och att hon bara ville vara hemma med mamma. Ja, det var ju vad jag sa kvällen innan att vi mestadels skulle vara bara hemma då jag aldrig vet i förväg om umgänget blir av. Så min uppgift blev ju att påtala att pappa har saknat henne (kanske inte sant, vad vet jag) och försöka få henne att se fram emot att pappa kom. Om hennes bror skulle komma eller ej visste jag inte då vi behövt byta dag så det kunde jag inte ge som glädjande besked heller. Tack och lov hade hon fått såpbubblor av honom sist så den flaskan kunde hon ju ta med sig och då vände det. Sedan var det inga problem när pappa kom och de åkte pulka som hon gillar, så det blev en positiv upplevelse till slut som vi kan påtala nästa gång ...
Nej, visst förstår jag det jobbiga i det hela för henne. Så är det nog, hon kan uttrycka sig på ett helt annat sätt nu. Tiden går så fort verkligen... Vi påtalar jämt för henne att den andra föräldern är bara ett samtal bort eller med skype. Att hon när som helst kan säga att hon saknar den andra så är det bara att ordna det. Tidigare har man märkt på henne att hon varit ledsen utan synbar anledning, då har man fått dra ur henne vad det är. Vilket då varit saknaden. Mycket gos och kel är det, jag är en väldigt kramig person så det tar jag ut på min dotter vilket hon inte alltid gillar men gäller passa på medans tid är :) Försöker titt som tätt berätta hur älskad hon är både av mig och mamma.
Vi försöker också, vad jag vet även mamman, berätta hela tiden hur vi saknat henne samtidigt som vi vid överlämnandet gör vi det till en positiv grej istället för en sorglig sak. Det värsta jag vet är när föräldrar använder sina barn som medel för att såra den andra föräldern. Förstår mig inte på sådana människor.
Du verkar göra det bästa av situationen, kanske får du försöka förklara hans beteende med att han gör sitt bästa men ibland går det inte som man vill bara och att det inte har något med henne att göra.