• MålaMittHjärta

Privat IVF Malmö

Hej. Jag och sambon vill gärna försöka ge sonen ett syskon. Har förstått att det finns två kliniker i malmö nu Cura/Öresund och Nordic IVF Center. Någon som har erfarenhet från dessa kliniker?

Mamma till världens sötaste Elvis
  • Svar på tråden Privat IVF Malmö
  • Moolie
    Libra1 skrev 2013-11-11 08:56:36 följande:
    Det är svårt att bestämma om man ska ta ett 3-pack eller inte. Tror vi börjar med ett försök. De pengarna har vi redan. Går inte det kan man ta det på avbetalning. Ska även försöka använda bruttolöneavdraget.

Det är ju synd att man inte kan spara försök om man skulle vilja ha syskon sen. :-/
    Kan man inte spara försök om man köper tre? Känns ju ganska så fel. Köper man tre försök kan det ju sluta i tre barn, tycker man.
  • shivalilla

Det är först i år de heter Cura Öresund. Vi kom dit för ett och halvt år sedan då hette de bara Öresundskliniken men har nu slagits ihop med Curakliniken sedan januari och det var då problemen började. Så länge det bara var Öresundskliniken var det UNDERBART där, två fantastiska läkare, bara bra sköterskor, allt suveränt, nu har det varit massa turbulens, folk som kommit och gått.
        En av de gamla läkarna är tack och lov kvar, men den andra är från Cura och jag inte överförtjust i henne, skickat iväg mig på onödig undersökning och vid senaste försöket fick jag in bakterier och låg en vecka på sjukhus med svår infektion (betala 32 000 och få en vecka på sjukhus känns det som just nu) så just nu står inte hon så högt i gunst (även om jag ju inte vet om det var hennes fel eller bara otur, så tycker jag dock hon kunde lyft möjligheten när jag hade feber och frågade om det kunde vara infektion eftersom det hade varit strul vid ägguttaget, men det trodde hon inte alls), så funderar på att byta. Men på Nordic finns en av de läkarna som var på CuraÖresund i våras och hon verkade väldigt kall och stressad, så trodde först det var henne ni pratade om, men hon slutade i somras och är nu på Nordic, så intressant läsa era kommentarer om att båda läkarna där skulle vara så bra.
      Problem när man ska byta är bara att vi har nio frysta på Öresundskliniken så känns som vi fast där trots att de blivit helt annorlunda än sedan vi kom dit...

• Moolie
    shivalilla skrev 2013-11-11 19:48:05 följande:
    Det är först i år de heter Cura Öresund. Vi kom dit för ett och halvt år sedan då hette de bara Öresundskliniken men har nu slagits ihop med Curakliniken sedan januari och det var då problemen började. Så länge det bara var Öresundskliniken var det UNDERBART där, två fantastiska läkare, bara bra sköterskor, allt suveränt, nu har det varit massa turbulens, folk som kommit och gått.
        En av de gamla läkarna är tack och lov kvar, men den andra är från Cura och jag inte överförtjust i henne, skickat iväg mig på onödig undersökning och vid senaste försöket fick jag in bakterier och låg en vecka på sjukhus med svår infektion (betala 32 000 och få en vecka på sjukhus känns det som just nu) så just nu står inte hon så högt i gunst (även om jag ju inte vet om det var hennes fel eller bara otur, så tycker jag dock hon kunde lyft möjligheten när jag hade feber och frågade om det kunde vara infektion eftersom det hade varit strul vid ägguttaget, men det trodde hon inte alls), så funderar på att byta. Men på Nordic finns en av de läkarna som var på CuraÖresund i våras och hon verkade väldigt kall och stressad, så trodde först det var henne ni pratade om, men hon slutade i somras och är nu på Nordic, så intressant läsa era kommentarer om att båda läkarna där skulle vara så bra.
      Problem när man ska byta är bara att vi har nio frysta på Öresundskliniken så känns som vi fast där trots att de blivit helt annorlunda än sedan vi kom dit...
    Vi har Pia! :) Hon var väldigt saklig och väldigt rättfram. Kan upplevas som stel. Men sen är det våra barn de ska göra. De ska göra så vi känner oss trygga och säkra. Vi lämnar våra DNA i deras händer! Tacksam att de inte spenderar halva samtalen med att prata om "mysiga gravidmagar" eller bekräftar vår oro....! För de finns nog de som gör så med....!

Och då kanske man kan försvara Cura lite. Att det kanske inte är det lättaste för personalen att slå ihop två kliniker....  Men det skulle inte för mitt liv göra så jag ändrar från Nordic till Cura! :P

• Finett
    Moolie skrev 2013-11-10 10:33:28 följande:
    Åh så kul!!! Hur länge fick du vänta mellan äggplock och insättning då? Hur många ägg fick du och gick några till frysen? Tusen frågor!! Berätta meeer!! :)))

Vi hade äggplockning på onsdagen och satte in på fredagen. Vi tog det ganska lugnt med stimuleringen då jag för ett antal år sedan blev väldigt överstimmulerad, så jag hade åtta äggblåsor som alla innehöll ägg. Sju ägg blev befruktade och vi satt in ett av dem. Övriga fick utvecklas över helgen och på måndagen frös vi in tre bra ägg. På onsdag är det två veckor sedan insättning och ändå länge ser allt bra ut :). Funderar på att göra ett gravtest på onsdag om mensen inte kommit. Är så nyfiken på om det tagit sig :P Man kan inte spara försök. Blir man gravid blir de innebrända, men vi tänkte så här. Lyckas vi inte på första så kommer vi att ångra oss att vi inte köpte trepack. Men blir vi gravida på första blir vi så lyckliga att vi struntar i de pengarna vi förlorat. Vad jag hört så var både cura och Öresund två välfungerande kliniker innan. Men sammanslagningen har ej funkat. Trist!
  • Libra1

Moolie: Nej tyvärr! Dumma regler tycker jag. Förstår inte varför det är så. Men det är väl därför man får rabatt. :-/

tette09: Tack för svar. Glömde säga det. :)

• Moolie
    Libra1 skrev 2013-11-12 08:21:28 följande:
    Moolie: Nej tyvärr! Dumma regler tycker jag. Förstår inte varför det är så. Men det är väl därför man får rabatt. :-/

tette09: Tack för svar. Glömde säga det. :)
    Åh! Tur att vi "bara" vill ha en då! :/ Men hur blir det om det slutar i missfall då....? I låt säga 8:e månaden (hände en vän till en vän). Gäller paketen fortfarande då? Eller det räknas som nyförsök?
  • Rosen 76

Förlåt att jag lägger mig i men följer tråden
    Ett tre pack räknas slut fört efter man fått ett barn. Dvs att efter ev mf får man fortsätta på sitt trepack. Iallfall på Cura/Öresund
    Lycka till tjejer!!
    Jag själv sprutar idag på femte dagen på mitt 12:e försök...

• Libra1
    Moolie skrev 2013-11-12 19:08:17 följande:
    Åh! Tur att vi "bara" vill ha en då! :/ Men hur blir det om det slutar i missfall då....? I låt säga 8:e månaden (hände en vän till en vän). Gäller paketen fortfarande då? Eller det räknas som nyförsök?
    Vid missfall borde man få använda sig av sina försök. Det fick vi på RMC i alla fall. Förlorade ett barn i vecka 22 och fick MA i vecka 10. :-/

Så svårt! Jag hoppas verkligen att vi får använda oss utav bruttolöneavdraget. Har någon fått hjälp med det? Är det svårt att få arbetsgivaren att gå med på det? På Nordic IVF Center kan man då få betala 39900:- för ett 3-pack. Inte så farligt kanske. Men bara 20300.- för ett försök. Klurigt!!! Tänk om man kunde se in i framtiden.
  • Libra1
    Rosen 76 skrev 2013-11-12 19:33:40 följande:
    Förlåt att jag lägger mig i men följer tråden
    Ett tre pack räknas slut fört efter man fått ett barn. Dvs att efter ev mf får man fortsätta på sitt trepack. Iallfall på Cura/Öresund
    Lycka till tjejer!!
    Jag själv sprutar idag på femte dagen på mitt 12:e försök...
    Lycka till! Hoppas det är er tur nu. Hur ser er historia ut om man får fråga? Ja du behöver inte svara om du inte vill. :)
  • mimmie01

Hej alla kämpar, vill sprida mina positiva tankar om Cura/Öresund. Gick först på RMC och tyvärr efter 4 misslyckade landstingsfinansierade försök sökte vi oss privat och till Cura/Öresund. Vi köpte ett trepack med bruttolöneavdrag och lyckades på andra försöket och nu är jag höggravid med tvillingar. Otrolig glädje.
    Just vid sammanslagningen av kliniken var det lite rörigt tyckte vi med, men kompetensen fanns alltid där. Vi hade både Pia (som slutat nu) och Sorana och är väldigt nöjda med dem bägge. Dessutom fick vi embryoglue från cura/Öresund vid insättningen, undra om det var en bidragande orsak at det äntligen tog sig, och dubbelt dessutom :) Lycka till allihop! 

Svar på tråden Privat IVF Malmö