• MålaMittHjärta

Privat IVF Malmö

Hej. Jag och sambon vill gärna försöka ge sonen ett syskon. Har förstått att det finns två kliniker i malmö nu Cura/Öresund och Nordic IVF Center. Någon som har erfarenhet från dessa kliniker?

Mamma till världens sötaste Elvis
  • Svar på tråden Privat IVF Malmö
  • tette09

Hej!

Vi är på gång med vårt andra syskonförsök på cura/öresund. Jag har väl inte direkt nåt att klaga på men det har varit en del strul med sammanslagningen, många som haft problem. Jag upplever att det är lite stelt där, vi gick på RMC Malmö innan o de är helt underbara där!! Man blir så väl emottagen o under äggplocket va de fantastiska. Fick inte samma känsla på cura/öresund. Jag visste inte att det fanns en klinik till i malmö så misslyckas detta så är chansen stor att vi bytar. Men som sagt jag är inte på något sätt missnöjd men ibland får man en känsla bara. 

• Rosen 76

Nordic IVF center är helt ny så mycket erfarenheter kommer du nog tyvärr inte få där.
    Det jag kan se rent på deras hemsida är att de ligger otroligt bra i pris!! Vi betalar 70000kr för 3pack på Cura/Öresund men det kostar tydligen bara 57000kr på Nordic IVF...

Cura/Öresund har varit superstruligt senaste månaderna pga sammanslagningen. Många har slutat och ny personal. Jag kände dock på sista besöket nu att det kändes bättre och jag tycker de är supergulliga.
    Chefslälaren Leif har slutar, vet ej varför!

Var i kontakt med CFC i Köpenhamn i somras för att ev. Byta dit och de sa att Cura/Öresund har duktiga...

Lycka till med val!
    Det är inte lätt jag vet...

• MålaMittHjärta

Rosen_ Blev med ganska chockad att priset var så mkt lägre på Nordic IVF. Tänkte mest om någon hunnit med att boka in ett försök eller haft kontakt med dem om de verkar vettiga alltså. Gash inte det lättaste att skriva med min busiga 1,5 åring i knäet.

tette: har tyvärr inte hört så många positiva saker efter sammanslagningen men det kanske tar ett tag innan den nya personalen blir vana och får in rutiner. Som det ser ut nu så blir det inget försök fören i dec/jan tyvärr. Skulle göra en återföring i maj av ägget som låg i frysen på RMC men det dog vid upptiningen.. Känns lite ledsamt att börja om men vad göra man inte för att få det där efterlängtande syskonet. 

Mamma till världens sötaste Elvis <3
  • Camory

Hej MålaMittHjärta, Jag har besökt både Cura Öresund (den hopslagna kliniken) och Nordic IVF Malmö (nyöppnade) senaste månaden och för mig var valet glasklart. Nedan kan du läsa om våra två upplevelser!

Besöket på
    Cura Öresund var som leken "Hitta fem fel". Väntrummet var trevligt och ombonat, men hade lite konstig konst (ett metallnät som var lätt format och en tv-skärm med en tågräls i rörelse som var speglad...), inget direkt välkomnande när vi anmälde oss i receptionen, ingen information när läkaren var 20 minuter försenad, läkaren kunde inte prata grundläggande engelska, läkaren frågade en personlig helt ovidkommande fråga, sköterskan som tog blodproverna var virrig och nervös och sköt upp IVF-skolan till en annan dag då hon slutade kl.17. Hon/kliniken gjorde inte det lilla extra som jag trodde när vi betalar 70000 kr. Möblemanget var av IKEA-stil (och själv gillar jag IKEA!), men rummen var inte praktiskt, stilfullt eller hygieniskt inredda efter faktisk aktivitet såsom konsultation och blodprover. Möblerna kändes gamla och det kändes inte bra i min maggrop varken under eller efter mötet. Då visste jag inte om att det fanns ett alternativ: Nordic IVF Malmö utan det  fick jag reda på av vänner när jag pratade om mitt missnöje och frustration över att det inte fanns någon annan klinik i närheten.

Besöket på 
    Nordic IVF Malmö var raka motsatsen det vill säga en VÄLDIGT positiv upplevelse! Jag ska börja med att säga att hela kliniken är ny och fräsch. Väntrummet är inrett i en ljus och enkel stil med en Nespresso-kaffemaskin (*plus!*). Vi var tio minuter tidiga och sköterskan kom ut och välkomnade oss och sa att läkaren alldeles snart skulle komma och hämta oss. Läkaren pratade mycket bra engelska (*plus för oss!*) och tog sig tid att fråga om vår bakgrund, informera om IVF och svara på våra frågor. Det var en lugn och trygg atmosfär och vi fick all information om hela IVF-upplägget på plats och jag fick även pröva på att ta sprutor själv ('*plus för jag är spruträdd*!). Min man och jag log mot varandra efter besöket och konstaterade att vi blivit så professionellt bemötta och fått all information genom olika medier (muntligt, broschyrer, film), gillat klinikens fräscha intryck och imponerats av klinikens resultat (systerkliniken i Göteborg) och hypermoderna utrustning. Att de dessutom är 13000 billigare än Cura Öresund gör valet väldigt enkelt! Om Nordic IVF skulle ta 70000 kr så skulle jag tyck att det var befogat.

Det var vår upplevelse.

• Moolie

Jag har pratat med Nordic IVF flera gånger den senaste tiden. De är väldigt trevliga och väldigt sakliga. Men de kan kännas lite kalla och avvisande i början.

Cura/Öresund är otroligt vänliga och väldigt ombonande. Känns lite mer som en andra familj.

Nordic ville vi skulle komma inom en vecka! Men Cura hade längre tid! Däremot valde jag Nordic (maken brydde sig tydligen inte) då de verkar mer seriösa. Jag letar inte en familj. Jag vill utöka min. Även om en lugnande röst i andra änden är det man föredrar....! ;) 

• Millan14

Hej!

Intressant att läsa om era upplevelser. Själv har vi gjort några syskonbehandlingar på cura/Öresund. Den senaste resulterade i en graviditet, som slutade i missfall, v7. Vi va inne på kliniken för en kontroll då jag fått en liten blödning. De kunde inte ge svar på vad som var fel, skyllde på dålig bild på ultraljussmaskinen. De remitterade till kk. Med de priserna de tar, så tycker man väl de borde kunna ge svar på om man är gravid el håller på att få ett missfall?! El?! Efter detta är det ingen som hört av sig från kliniken. Vet inte heller om man kan förvänta sig det, men hade ju känts bra att bli "uppfångad", hjälpt, erbjuden samtal el liknande.
    E där någon som vet om det finns ngn samtalskontakt på ngn av klinikerna? Tycker att man borde bli erbjuden det med tanke på vilken sits många av oss sitter i!

Vi funderar på Nordic om vi ska gå vidare i våra försök. Gillade Pia, å om jag förstått rätt är hon på nordic nu, priserna är lägre å hade inte varit fel med ngt nytt!

• Millan14

Hej!

Intressant att läsa om era upplevelser. Själv har vi gjort några syskonbehandlingar på cura/Öresund. Den senaste resulterade i en graviditet, som slutade i missfall, v7. Vi va inne på kliniken för en kontroll då jag fått en liten blödning. De kunde inte ge svar på vad som var fel, skyllde på dålig bild på ultraljussmaskinen. De remitterade till kk. Med de priserna de tar, så tycker man väl de borde kunna ge svar på om man är gravid el håller på att få ett missfall?! El?! Efter detta är det ingen som hört av sig från kliniken. Vet inte heller om man kan förvänta sig det, men hade ju känts bra att bli "uppfångad", hjälpt, erbjuden samtal el liknande.
    E där någon som vet om det finns ngn samtalskontakt på ngn av klinikerna? Tycker att man borde bli erbjuden det med tanke på vilken sits många av oss sitter i!

Vi funderar på Nordic om vi ska gå vidare i våra försök. Gillade Pia, å om jag förstått rätt är hon på nordic nu, priserna är lägre å hade inte varit fel med ngt nytt!

• MålaMittHjärta

Camory: Tack för ditt svar! Lutar faktiskt åt att vi väljer nordic när vi väl är redo. Lycka till för antar att ni är/ska börja snart?

Moolie: Vad bra de inte har en längre kötid, är så trist att behöva vänta innan man får börja. 

Millan: Det låter verkligen inte som ett trevligt bemötande.. Tror jag har läst någonstans om kurator på någon av klinikerna men minns inte vilken. Står det inte på hemsidan så kanske du kan skicka meddelande på facebook tror både curaöresund/nordic ivf har egna sidor där. 

Mamma till världens sötaste Elvis <3
  • Moolie

Målmitthjärta: För många ja! :) Jag vill aldrig ha bråttom! ;)

Svar på tråden Privat IVF Malmö