• mammave

Bebis huvud växer fort - stort

Hej! Mellan 2 o 3 månaders ålder växte min sons huvud väldigt snabbt, från strax över medel till nästan högsta kurvan o nu är han på översta kurvan. Han har ett mått på 47cm och är 5,5 månader. Läkare har kollat med UL o röntgen, o har uteslutit vattenskalle o båtskalle. Dock är jag fortfarande orolig o fasar inför varje mätning. Kan det vara ngt annat fel? Finns det ngn mer som har varit med om liknande? Är rädd att det ska ta ett växtskutt igen o hamna över kurvan. O livrädd för att ngt är fel, trots dessa två undersökningar o att det inte växer lika snabbt längre, det var främst mellan 2-3 mån som det växte väldigt fort. Men jag tycker det går lite sakta uppåt på kurvan fortfarande o gör det det kmr han vara över översta kurvan vid nästa mätning.

• Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort
  • mammave

På min son gjorde de det pga att det växte så fort på en månad. Har din sons huvud växt fort ngn period el har det alltid varit stort?

• mammave

Finns det fler med barn vars huvud växt fort och som det ej varit något fel med? Skulle vilja ventilera med någon som varit/är i samma situation. Många kanske bara släpper det, vilket jag också borde göra nu, men kan inte :(

• mammave

3kidz4ever: växte det fort en period då alltså? När och hur mkt? Hoppas allt ser bra ut på åttamånaderskollen. Uppdatera gärna och vad de säger. Skulle vara så skönt att höra fler i vår situation o hur läkarna bedömer o så. Tack för att du delar med dig!

• mammave

Det finns inga andra fel än vattenskalle och båtskalle som har som "symptom" att det växer fort en period och blir stort? Hans huvud växer fortfarande lite mer än önskvärt med tanke på kurvan som han "skuttade" upp till. Men den största förändringen var mellan två o tre månader.

• mammave

Ja, han är ju bara halvåret snart, men han kan rulla runt, tittar efter tappad leksak, smakar puréer och verkar förstå ordet "lampa" Och jollrar baba" och ler och skrattar. Så jag antar att han utvecklas normalt då?

• mammave

Blubbblubb: låg hon under understa kurvan menade du och Bvc sa inget om det? Lite under el mycket? Fortsatte hon att ligga under den understa sen också?

Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort