• Anonym (Orollig)

Har jag gjort en abort nu?

Plussade, var 5+5. Bestämde mig för abort av privata själ. Torsdags svalde jag tabletter jag fick fr kliniken och som jag uppfattade det skulle detta stoppa celldelningen och jag skulle må bra alt få en LÄTTARE blödning. Sedan skulle jag ta fyra slidtabletter som "genomför" sjäälva aborten och man kan blöda kraftigare och få slemklumpar, etc.

Hur som helst, svalde tabletten i torsdag och i fredags fick jag svimmattacker, spydde upp allt jag åt, fick väldigt kraftiga blödningar och massa ovanligt stora klumpar (lite större än en människonäsa) vid flertal tillfällen. Idag, lördag då jag skulle föra upp slidtabletterna hände ingenting? en liten mindre blödning bara.

Nu undrar jag, vad är det som har hänt. Är det så en abort ska vara?

Ringde 1177 och hon tyckte att allt hänt lite tvärtom.  Att jag skulle få en lättare blödning under fredagen och blöda kraftigt och få klumpar under lördagen. Någon som genomfört abort eller en barnmorska här kanske?

Ringt kvinnokliniken men får dessvärre inte tag på de. 

• Svar på tråden Har jag gjort en abort nu?
  • Anonym (*)

Ring till gyn deras avdelning, eller så åker du till akuten så kommer gyns läkare att undersöka dig. Lycka till :)

• Anonym (Orollig)
    Anonym (*) skrev 2013-09-28 21:23:14 följande:
    Ring till gyn deras avdelning, eller så åker du till akuten så kommer gyns läkare att undersöka dig. Lycka till :)

JAg har ringt kliniken där jag var, och deras telefontider är på vardagar. Ringde kvinnoklinik akutmottagning i min stad och närliggande stad. Där var det ingen som svarade, man hamnade inte i någon kö. Och, på den andra mottagningen ringde det bara upptaget .. :/
  • Mandizx

Det skulle ha varit tvärtom, att du skulle få en liten blödning först och sen kraftiga blödningar. Men jag tycker inte du behöver vara orolig för din abort är fullgjord nu, för det har ju kommit kraftiga blödningar och klumpar. Och sen kan det vara så att du var på G att få missfall men när du tog tabletten så kom missfallet ut fortare utan slidtabletterna om du förstår vad jag menar.

Så vilket fall som helst så kan du inte vara gravid längre :)

• Anonym (Orollig)
    Mandizx skrev 2013-09-28 23:09:01 följande:
    Det skulle ha varit tvärtom, att du skulle få en liten blödning först och sen kraftiga blödningar. Men jag tycker inte du behöver vara orolig för din abort är fullgjord nu, för det har ju kommit kraftiga blödningar och klumpar. Och sen kan det vara så att du var på G att få missfall men när du tog tabletten så kom missfallet ut fortare utan slidtabletterna om du förstår vad jag menar.

Så vilket fall som helst så kan du inte vara gravid längre :)

Åhh, misstänkte också detta. Kort efter jag blivit gravid (viste inte om det då utan fick veta det när jag besökte barnmorskan som berättade att jag var gravid) var jag med om en bilolycka, och lades in på sjukhus flera dagar, röntgades fick massa starka mediciner etc. jag förfrågades om jag var gravid och jag svarade nej. viste ju inte om det. borde jag inte fått en missfall direkt, då? fyra veckor efter olyckan fick jag veta att jag är gravid, då var jag ii v 5+5. Borde väll ha fått missfallet tidigare än då jag tog tabletterna?

Hur som helst. Tack för svaret. Vill helst slippa en skrapning. 
  • Anonym (Orollig)

Dock sade hon att allt såg bra ut på ultraljudet? Det borde väll synas om jag hade fått missfall eller skulle få?:S

• Mandizx
    Anonym (Orollig) skrev 2013-09-29 00:24:54 följande:

Dock sade hon att allt såg bra ut på ultraljudet? Det borde väll synas om jag hade fått missfall eller skulle få?:S

Usch, hoppas du inte fick allvariga skador, fast då hade du kanske inte skrivit här. Nja, missfallet kan ibland ligga o vänta på att komma ut ibland har jag hört från en barnmorska. Allt kan se bra ut på ett ultraljud fast att man senare får ett missfall, eftersom du var tidigt gången, det har hänt många. Och du kan ju ha fått missfall samtidigt som du tog dina abort tabletter som gjorde det snabbare för missfallet att komma ut.

Men du ska väl komma på efterkontroll 2-3 veckor senare? Om det slutat blöda efter max 2 veckor så har allt gått bra, om du fortfarande blöder massor så måste du höra av dig till gyn för att se så allt är ute
  • Mandizx

Dom kan tyvärr inte se om man kommer få missfall eller inte på ultraljud, däremot kan dom säga om något inte stämmer att det kanske beror på ett pågående missfall, men i ditt fall så allt bra ut just då och då kan dom inte se framtida missfall. Men behöver ju inte vara missfall du fått, utan bara att du blödda tvärtom, men du har iaf gjort en abort nu, för det har ju kommit blod o klumpar det är det viktigaste, och att det inte blöder för mycket efter nån vecka.

• Anonym (ledsen)
    Tycker absolut du ska kolla upp dig! Be om ultraljud! Är inte alls säkert allt är ute!
    Jag gjorde en medicinsk abort och blödde MÄNGDER i 4 timmar! Kände inget tvivel om att allt var ute. hade som mensblödning efter. Sen ökade blödningarna men jag trodde det berodde på att jag rörde mer på mig. Tillslut ringde jag o rådfrågade. Jag fick en tid, för den jag pratade med misstänkte att livmodern kanske inte orkade dra ihop sig själv. Men det visade sig att jag fortfarande var gravid! Helt overkligt allt ihop!  
  • Mandizx
    Anonym (ledsen) skrev 2013-09-29 13:39:54 följande:

Tycker absolut du ska kolla upp dig! Be om ultraljud! Är inte alls säkert allt är ute!
    Jag gjorde en medicinsk abort och blödde MÄNGDER i 4 timmar! Kände inget tvivel om att allt var ute. hade som mensblödning efter. Sen ökade blödningarna men jag trodde det berodde på att jag rörde mer på mig. Tillslut ringde jag o rådfrågade. Jag fick en tid, för den jag pratade med misstänkte att livmodern kanske inte orkade dra ihop sig själv. Men det visade sig att jag fortfarande var gravid! Helt overkligt allt ihop!  

Man blöder oftast i några dagar/en vecka, och om blödningar inte minskat så ska man kolla upp sig. Och om du menar att du fortfarande var gravid via ett graviditettest så stämmer det inte. Man ska inte kolla gravidtest förrän 3 veckor efter aborten. För hade jag testat mig 1 vecka efter jag gjorde min abort för länge länge sen så hade jag på gravidtestet fortfarande varit gravid trots att jag inte har något inom mig. För det höga haltet av de man har inom sig när man är gravid sitter kvar i ca 2-3 veckor efteråt.

Så du som skrivit tråden, var inte orolig! Vänta tills du har tid till efterkontroll, om du nu inte blöder alldeles för mycket och det inte minskar.
  • Mandizx

Om du fortsätter blöda mycket efter 1 vecka så ska du kolla dig,för då kan det finnas rester kvar, men har dina blödninar minskat så kan du bara vänta in efterkontrollen som brukar vara 2-3 veckor efter och då brukar de inte va något fel :)

• Anonym (ledsen)

Nej, inte graviditets test. Det vet jag att man ska vänta 4-5 veckor efter. Ultra ljud. Det mesta var kvar. Vet inte hur mycket, ska be om min journal imorgon. Jag fick tid för skrapning dagen efter. 
    Nu menar jag inte att alla medicinska aborter misslyckas! Men känner man sig tveksam ska man kolla upp sig!
    Personligen tycker jag inte det ska misslyckas NÅGONSIN! Det är säkert en jätte liten procent, men det är ändå människor vi pratar om. Genom alla år det funnits medicinsk abort är det hundra, säkert tusentals människor som fått genom lida en hemskt psykiskt nederlag! Även om man är 100% säker på abort, kan man må jätte dåligt av det.
    Jag tyckte min medicinska abort funkade som dom sagt det skulle. Hade inget ont. O även fast jag blödde mängder hade jag koll på läget. Men jag mådde psykiskt dåligt. Och sörjde. Efter 2 v hade jag kommit en bra bit på vägen o börjat jobba igen. Kunde se ljuspunkter. Vara glad o skratta. Så som en blixt från klar himmel förändrades allt! Var helt oförberedd! Fick börja om sorgearbetet från början.
    Ja menar inte att man ska se det värsta direkt, men man ska vara medveten o om det känns fel o osäkert, som det verkar att det gör  för henne som började tråden, ska man kolla upp med kunnig personal! Vi här kan ju inte ge diagnos el rättvist bedömmande. Ett ultraljud är  så enkelt o kostar inte mycket! 

• Mandizx

Tyvärr så vill jag bara säga då att man vill inte utföra ultraljud bara för att. Jag ville ha ett ultraljud när jag gjorde abort och jag fick inget. För minskar blödningar med tiden så är det inget, och dom hade rätt. Dom gör ultraljud endast om du fortfarande blöder kraftigt så som ovanstående gjorde, i veckor efteråt.

Tjejen som skrev tråden frågade om detta var normalt, med att blödningarna kom tvärtom. Inte något om sorg eller att hon blöder fortfarande..

• Anonym (ledsen)

Jag undrar om du Mandizx är doktor? Du skriver på ett tidigt inlägg helt säker att hon inte är gravid. Hur vet du det?
    Ja, hon frågade om det var normalt o det kan man ju inte riktigt påstå! Det är ju inte riktigt så det brukar gå till.
    Till mig sa dom att man brukar blöda flera veckor, men att blödningarna minskar.
    Fast jag håller givetvis tummarna att det lyckats! Pillrena verkar reagera olika hos oss....

• Anonym (Orollig)

Jag har inte alls rikliga blödningar under min mens, har enbart någon dag och får så lite att jag skulle kunna behålla samma binda under en och samma dag (dock gör jag inte det pga hygieniska själ)

Blödde ii fredags ca 6h, blod och klumpar fastän jag bara tagit första tabletten. Lördagen då jag tog slidtabletterna fick jag bara enorma värkar (Sådana jag normalt brukar FÅ vid mens, får dock överdrivna smärtsamma värkar) och idag, natten till tisdag, har jag fortfarande blödningar till och från. rikliga blödningar, flytande blod, slemigt blod osv.

Svar på tråden Har jag gjort en abort nu?