• Anonym (panikslagen)

abort - ett svårt beslut? Min personliga erfarenhet.

Hej. Har aldrig skrivit ngt i ett forum tidigare. Jag gjorde en medicinsk abort för en vecka sedan. Var i vecka 8. Det skulle ha blivit vårt tredje barn.(Har en 4 och 2 åring)
    Vet inte hur jag ska få ner allt i text, men jag läste forum efter forum när jag skulle ta beslutet och vill nu bara dela med mig till andra kvinnor som kanske hamnar i samma sits.
    Min sambo är pappa till båda mina barn, vi har det bra. Det var en oplanerad graviditet och jag vet inte varför nu i efterhand vi överhuvudtaget gjorde "abort" som ett alternativ till att bli 5 i familjen. Vi började tänka praktiskt. Bil, större lgh, orkar man med tre? Jag var innerst inne glad över att vara gravid, men min sambos reaktion var ju bara  förtvivlan. Och jag lät mig bli påverkad av det. Iden att göra abort, vart inte bara en ide, jag bokade tid.
    Vi var där. Träffa läkare, sen var jag där igen, men jag klarade inte av att ta ngt piller. Just HÄR önskar jag att jag hade stannat upp- den stunden jag gick från kliniken , jag kände sån lättnad, men då jag hade fått en tid om 2 dagar, (var sista dagen jag kunde genomföra medicinsk abort), så var vi där igen.
    Det kändes som att man hade haft så många sömnlösa nätter,  man hade ältat allt om och om igen. Jag tog tabletten. Det kändes som ett hastigt beslut, men tror att jag bara slutade känna. När jag gick ut vek sig benen och jag bara grät floder. I flera timmar, i flera dagar. Där är jag nu.
    Jag ångrar mitt beslut.
    Det gör ont i själen att göra en abort. Glöm inte det ni som inte bestämt er. Det är som att någon tar bort en del av ens själ. Livet känns gråare.
    Jag kan inte vara emot abort, ni som bara längtar till att få en tid/få det gjort, ni är nog rätt personer att göra det. Men ni som tvivlar det minsta lilla, ni som ältar, ni som känner att ni inte kan bestämma er: ett råd ; som ni säkert läst här på forumet, man ångrar inte ett barn! Men en abort, det kan man må väldigt dåligt av.

Jag hoppas att livet känns ljusare snart. 
    Ni får gärna dela med er, ni som genomgått detta. Jag är i 30 årsåldern, utbildad, har det bra, hur kunde jag ta ett så dumt beslut??

• Svar på tråden abort - ett svårt beslut? Min personliga erfarenhet.
  • Ångerfull

Bessie: hur mår du nu?
    jag har slutat spontangråta, men kan hamna i små svackor. Det är precis som att jag inte förstått att jag inte är gravid ibland. Skulle ha fått bebis i slutet av april. Du då?
    Nu har det gått en månad sen aborten. Ska börja med p piller när jag fått tillbaka min mens, undrar hur länge man får vänta.
    Har fortfarande graviditetshormoner, kollade med gravtest och det vart ett svagt streck. fy. Fattar inte varför jag gör så mot mig själv.
    Det kändes bra att prata med kurator. Jag var besviken på att jag fick träffa olika personer VARJE gång jag gick till mottagningen, dvs första kontrollen, sen 4 olika barnmorskor. Ingen som riktigt "följde" mig/oss. Var ju så tveksam hela tiden........

• bessie01

Ångerfull: Jag mår verkligen skit kan bara ta en dag i taget just nu. Känslorna blandas med gråt och ilska!
    Vårt barn skulle ha kommit i mitten av Maj förstår inte VARFÖR jag tog bort det vi ville ju ha ett barn i Maj. Vill bara ha tillbaka MITT barn vill ha det ogjort känner mig som en riktig mördare. Varför har jag rätten att leva när jag tog bort mitt barn?!

Jag gråter varje dag ibland mer ibland mindre.. Kan inte glädjas av nåt längre...
    Började med mini-piller idag vill inte äta igentligen, men ska vänta med bebisverkstaden nu fram till sommaren...
    Ringde kuratorn igår ska till henne på tisdag, hoppas det underlättar lite...

Trodde inte jag skulle må så här dåligt efter som jag gör :( Säger bara en sak jag gör aldrig nån mer abort.

Varför gjorde du din abort?
    Känns skönt att skriva med dig, vi sitter i samma situtation.. Ville ha mitt tredje barn <3

Vad säger kuratorn när man går dit?

Kram på dig! 

• Ångerfull

Hej! Jag är kvar! Trodde jag skulle få någon slags alert när man fått svar- så jag har inte sett dina svar. Hur gick det hos kuratorn?! Känns det "bättre" nu? Jag skulle fått min lilla i början av maj. Vi får hålla tummarna att fler som tvivlar på sitt beslut väljer att behålla efter att ha läst hur vi mår. Vi vanliga kvinnor som går till jobbet, tar hand om våra andra barn och har ett vanligt liv- men en stor tröstlös sorg...

• bessie01

Ångerfull: Det gick bra hos kurator, kändes skönt att prata om det fast det var jätte jobbigt stundvis. Det jobbigaste var att komma tillbaka till avd.

Jag mår bättre men ibland kommer det över mig. Kommer ju alltid bära med mig det.

Jag hoppas vi båda får våran trea nån gång. Hur mår du nu?

Ja att göra en abort var ingen lätt grej. Ska tillbaka till kurator i morgon.  

• Ångerfull

det går framåt. En nära vän är gravid, fick precis reda på det, ska ha två veckor efter att jag skulle ha fått min. så jag gråter igen. Hade inte gjort det på ett par dagar. Verkar av någon anledning som att fredag, och helger är värst. Kanske för att man hinner tänka mer?
    Jag önskar att vi ska satsa på en trea, men samtidigt känns det som ett beslut att inte ha en trea när man redan gjort en abort..... har lite blandade känslor......
    skönt att det känns bra att gå till kurator....och att det hjälper

• JessicaDeluxe79

Jag har gjort flera aborter, varav en med tvillingar i v 16, en medicinsk med kompletterande skrapning (v 12) och en skrapning som jag inte minns vilken vecka det var. Jag har ALDRIG velat ha en familj med barn, så för mig var det lätt att ta beslut om abort, det var inga önskade barn och jag har aldrig ångrat mig ens för en sekund. Det var ingen big deal heller, för MIG. Jag har dock förståelse för alla de som anser att man dödar ett liv och att det är jobbigt osv, men för MIG var det inte svårt på något vis. Jag hade aldrig några komplikationer heller.

Kan också tillägga att jag har två barn som jag förstås älskar, men jag steriliserade mig då jag snittades sista gången. (Valde sövt o planerat snitt båda gångerna jag födde mina barn) Så det blir i alla fall inte FLER barn eller aborter. Två är lagom, särskilt när man inte ville ha familj alls ifrån start.

Tycker du jag verkar klok/korkad/smart/rolig ska du se min blogg! gulligheter.blogspot.se är adressen.
  • Ångerfull

Bra Jessica att du kommer med lite motvikt: Men som sagt du var säker på din sak: tråden är mer åt dom som tvekar....
    Tror inte att Abort är det värsta man kan göra om man bestämt sig, utan det är nog det för den som tvivlar,, in i det sista.

• Ångerfull

Bessie: är du kvar?
    Har haft förfärliga dagar nu. Gråtit och fått panik. Trodde att det var över nu, men hade helt fel.
    Inte kul när man får reda på att två av ens närmaste vänner är gravida, en ska ha två veckor efter minBF. Nästan så att jag tror att jag fortfarande är gravid.

• MinnieMouse

Här har ni en till som ångrar aborten. Gjorde den för 2 månader sedan. Skulle ha bf5/4. Jag kan bara inte fatta vad som hände då, som om jag var förtrollad helt kall och känslolös. Jag har redan 2 barn och borde inte känna så. Men vad kan man göra nu i efterhand. Nu innan helgen fick vi reda på att ett par jätte nära ska få sitt 3e. Hur ska jag kuna visa att jag är glad för deras skull, men samtidigt klarar jag inte av att se gravida just nu? Jag har berättat för min man hur mycket jag ångrar och att jag är redå nu för trean, men han säger inget om vad han vill och inte vill. Från början ville han vi skulle behölla men det var jag som övertalade honom att abotren är det bästa för oss. Allt är bara så jobbigt. Jag ser inget ljus inget glädje i någonting. Allt är bara svart. Drömmer också att jag springer i mörkret och jag ser absolut inget framför mig. Förlåt mig jag pratar inte med någon om det här och det känns bra att skriva av sig här ibland..

Svar på tråden abort - ett svårt beslut? Min personliga erfarenhet.