Inlägg från: smålandsjänta |Visa alla inlägg
  • smålandsjänta

lilla juni 2014 tråden.

Ellika82 skrev 2013-12-17 18:49:09 följande:

Har ni andra gått upp ngt i vikt än? Själv har jag ökat 3kg hittils. Med yngsta dottern gick jag bara upp 0, 5kg.

Jag är i v 14 och har redan gått upp tre-fyra kg! Får lite panik av det, men har inte kunnat röra på mig alls sedan jag blev gravid och börjat småäta för att inte spy. Så jag resonerar som så att jag hellre blir lite tjock än spyr mig näringslös. Nu känner jag mig dock snart redo för att börja simträna, så hoppas det stannar av lite!
  • smålandsjänta
    sunset skrev 2014-01-11 19:35:59 följande:

lite tidigt kanske men nu har vi lagt in en beställning på barnvagn. hoppas verkligen den kommer om några veckor. blev en Brio smile med sittdel, liggdel och babyskydd samt bas. underbart

Vi har också beställt det fast utan babyskyddet då vi fått tag i ett billigare separat. Smile känns som ett bra val :)
  • smålandsjänta
    Cassidy skrev 2014-01-13 07:52:21 följande:

Jag är lite avundsjuk på det här med 'vanliga' barnvagnar. Det finns så mycket att välja på! Så många modeller, funktioner, material och färger.

Tvillingvagnar är toksvåra att hitta... Har bara tre krav: Den ska vara stabil och tålig, man ska kunna ha barnen sittandes åt båda håll och den ska kunna tas med i varierande terräng. 

Vi har väl bestämt oss för Emmaljungas Double Viking, då det är den enda som stämmer in på kraven. Men den finns bara i svart, vitt, grått och beige, och den har inte en enda extra detalj för utseendets skull, eller för ökad funktion... Obestämd

Borde man inte kunna byta färg på suffletten iallafall? Har för mig att man kan det på 2014 års modell av enkelvagnen Emmaljunga viking? Det är ju iallafall nåt isåfall ;)
  • smålandsjänta
    sunset skrev 2014-01-13 12:11:23 följande:

känns som att vi är lite tidigt ute med vagn kanske. men ja why not. har köpt bebiskläder sedan plus och redan innan vi fick plus. jag tror jag gör allt bakvänt. ;)

Jag känner mig också tidig! Är bara i v.18 men det kändes som jag hittat den perfekta vagnen så då körde jag på det. Känns det rätt att köpa tidigt så är det nog rätt också ;)
  • smålandsjänta
    eniway skrev 2014-01-13 16:54:18 följande:

Är i vecka 17 och har fortfarande ingen mage, ytterst liten och jag börjar bli orolig. Är varken illamående eller känner av någon aktívitet i magen. Ska på ett ul på torsdag pga detta. Tror ni att detta är normalt och att allt är som det ska? 

Så kul att ni har börjat köpa kläder till bebisen och kollar in vagnar, har jag med gjort men känns som om jag måste få svart på vitt att den lever först.

Sådär har jag känt till och från. Vissa dagar känns det som magen inte syns alls och vissa dagar känns magen stor som i v 25 eller nåt :O har känt rörelser i land men det har även vart helt lugnt andra dagar. Oroar mig som tusan hela tiden. Gick in i v 18 idag och har RUL 29/1.

Vissa får ju ingen mage förrän i vecka 20 eller tillochmed ännu senare. Detsamma med rörelser. Det är ju faktiskt helt normalt! Jag tror och hoppas att allt är prima där inne. Försök att tänka att bebis lever och mår bra, det är ju faktiskt vanligast att dom mår bra om man kommit över v 12 utan MF!

Kram !
  • smålandsjänta

Tänkte bara skriva om alvedon som någon skrev, att de gått ut med att det är skadligt. Igår var jag hos en läkare och kollade ryggen , han rekommenderade att jag skulle äta panodil/alvedon som smärtlindring och nämnde denna undersökning såhär: Det är

En undersökning som är helt värdelös, gjord på typ 100 pers i typ Norge. Han sa även att läkare och gynekologer fullkomligt förkastar den undersökningen och att jag med borde göra det :) det kändes lugnande! Därmed inte sagt att man behöver knapra paracetamol som en tok men känns bra att veta att den "nya undersökningen" inte är

Så pålitlig :)

• smålandsjänta

Likadant här!! Inget minne alls knappt. Märkligt att det blir så för jag ser iaf ett samband med mitt dåliga minne och min graviditet :P

mmjansson85 skrev 2014-01-20 08:56:36 följande:
    Mitt minne har blivit obefintligt! Nyss var det en av gubbarna på jobbet som visade upp ett papper och ville ha x antal kopior av den. Okej sa jag och glömde bort vilket papper det var och hur många kopior han ville ha...! 

• smålandsjänta
    Emmadaniella skrev 2014-01-21 19:33:26 följande:
    Cassidy: tänk att imorgon kan du säga att du ska på ultraljud imorgon! (Förlåt om jag spär på illamåendet nu) ;)

Vilken lycka att bara ha två dagar kvar! Väldigt avundsjuk, lycka till!

• smålandsjänta
    Emmadaniella skrev 2014-01-29 20:44:44 följande:

Har ni andra handlat något i bevisväg ännu? Kläder, vagn, säng, badbalja osv? Har inte köpt något ännu, kanske borde börja lite smått :)

Haha ja man behöver ju bevis på att det verkligen kommer en liten ;) vi har beställt vagn och fått en liten body, ska handla lite nu när vi åker till Ullared i helgen också :)
  • smålandsjänta

Jag är i vecka 20 och har gått upp nästan fem kilo!! Trodde det var normalt tills jag läst här på fl om alla som knappt gått upp nåt alls (och jag fick lite tjock-panik) Så vi är nästan likadana , i vecka 21-22 lär jag ju ha gått upp ännu lite till. För mig beror det på att jag inte kan röra mig alls typ. Har legat och spytt fram till vecka 15 och sedan mått illa eller fått foglossning av fysisk aktivitet. Så trist! Jag äter i vanliga fall rätt onyttigt utan att bry mig så mycket men brukar väga 60-61 kg och är 168 cm lång. Tycker inte jag varit speciellt "stor" innan. Men jag tränar i vanliga fall och har hund så jag tror att innan har jag kunnat äta vad som helst utan att det fastnat. Nu är det andra bullar! Försöker dock nu efter alla kilos uppgång tänka på att äta typ bulgur istället för potatis, större portion med grönt så jag blir mer mätt på det och en himla massa frusna bär (man kan köpa det i lösvikt på många Ica-butiker) och det hjälper faktiskt lite. Men sen tycker jag ju att det är gott också :) Äter inte alls lika mycket onyttigt nu även om det blir en del :)

Men i slutänden så är det viktigaste att vi mår bra ;) pröva göra lite mjuka yogaövningar som inte gör ont, det hjälper många mot foglossning !

prindo skrev 2014-01-31 09:05:17 följande:
    Jag är i v 21. (20+6) Har gått upp 7,4 kg. Och vet varför för att jag inte kan sluta vräka i mig onyttigheter allt jag ska äta måste vara gott annars smakar det inte =) Vilket syns på kontot också.

sista 21 dagarna har jag ökat 3,8 kg oops. inte jättebra. Men ju mer jag tänker på att vara nyttig desto större blir suget, och kan ju inte röra mig pga foglossning =( 

Btw nån mer som har värk i höfterna på nätterna,? 

• smålandsjänta
    mmjansson85 skrev 2014-02-18 15:37:42 följande:
    Nån mer som känner att bebisen sparkar neråt? Känns nästan som stötar i livmodertappen. Lite obehagligt tycker jag men har googlat och det verkar vara ganska vanligt..
    Så är det här med. Känns väldigt märkligt. Men det gör iallafall inte ont, skönt!
  • smålandsjänta
    Kia82 skrev 2014-03-11 09:29:58 följande:
    Tycker inte heller att det är alls skoj att vara gravid , vill bara att de här månaderna ska gå fort nu så att man kan få tillbaka sin kropp igen och börjar träna. Jag har fått himla problem med ryggen och fogarna är för j-liga från och till så det är jobbigt att röra sig redan nu och det är drygt 3,5 månad kvar. :-P
    Förstår precis hur du känner! Har haft det likadant fram tills för två veckor sedan då jag sakta började gå småpromenader och göra lite övningar för att stärka rygg. Alltså verkligen inget jobbigt, inget man blir svettig av men det har verkligen hjälpt ryggen! Nu har jag lyckats ta mig till gymet igår och cykla en halvtimma! Trodde aldrig det skulle gå, jag har verkligen mått skit tills nu. Hoppas det kan släppa lite för dig med, för man vill ju kunna njuta av att vara gravid. Just cykla är bra att göra som gravid då det stabiliserar bäckenet (bara man sitter ner på cykeln och inte lutar kroppen för mycket framåt). Hoppas du hittar något som lindrar värken! 
  • smålandsjänta
    prindo skrev 2014-03-11 15:27:18 följande:
    Jag har ju svår foglossning provade cykla i helgen typ 100 m med sonen, fy fasen vad ont det gjorde att sitta på sadeln, sen kunde jag knappt gå på kvällen. 
    DevilsDaughter skrev 2014-03-11 17:40:22 följande:
    Prindo.. typiskt.. försöker göra allt jag kan för att inte förvärra foglossningen så då införskaffar jag mig inte nån cykel då.. tack för svaret

Jag tror det är lite olika. Jag har också foglossning, dock inte extrem, och för mig funkar det. Däremot är jag väldigt försiktig och på mitt gym sa dem att man inte ska stå på cykeln, och helst inte luta sig framåt när man cyklar. De rekommenderade heller inte att man kör slut på sig, dendär sista kraften som man brukar vilja göra av med på ett träningspass när man inte är gravid ska man alltså spara på. Jag gör nu så att jag cyklar en 30 min på en motionscykel (inte spinningcykel) på mitt gym, och jag kör ett intervallpass på låg nivå. Det känns ju knappt som man gjort något efteråt men det ger nog desto mer. Som sagt så stabiliserar cykling bäckenet vilket är bra när man bär på en bebis :) 

Men, det är säkerligen individuellt. Jag var helt stillasittande fram till v 24 då andra sa åt mig att "promenader är bra och det gör inte att man mår dåligt" men för mig var det kasst att promenera då. Så man ska nog testa sig fram, och verkligen ta det lugnt. 

Vill bara säga att för just mig har rörelse och små "styrke-övningar" (typ benböj, lättare planka och rörelser med gummiband) gjort underverk för kroppen. Jag kan numera studsa upp ur sängen på morgonen utan svår ryggvärk osv. Jag känner mig starkare och har energi igen :) ÄNTLIGEN

• smålandsjänta
    prindo skrev 2014-03-12 07:19:42 följande:
    Ja det är klart det är olika hur mkt man klarar så klart man ska testa sig fram, har provat det Mesta men klarar ingen ansträngning måste tänka hela tiden på varje steg men ibland hjälper inte ens det, har också hästar så lite rörelse blir det men allt går ultra rapid plus att jag måste sätta mig eller gå in och lägga mig för värkens skull med jämna mellanrum, är em. Jobbig tid nu när dom fäller när jag måste stå, har en stol på stallplan som jag sätter mig på, men har jag gjort nått extra typ ryktat eller hängt tvätt dammsugit eller nått så har jag jätteont, vissa dagar kan jag knappt gå, då det hugger som knivar och låser sig känns som om man går av. Men vissa dagar bättre andra sämre. Ska fråga efter kryckor nästa vecka skulle behöva när det är som värst så sambon slipper hjälpa mig på toa :)
    Fy tusan! Lider med dig. Har Fibromyalgi, en kronisk smärtsjukdom, och jag får extrem smärta i "skov"/perioder. Det är verkligen inte roligt när man känner att man inte kan klara sig utan assistans av någon annan. Hoppas verkligen det blir bättre för dig, och att du får kryckor om du skulle behöva! 
  • smålandsjänta
    mmjansson85 skrev 2014-04-04 20:43:48 följande:
    Nu har min gravidkudde kommit och den är så bekväm!! Så skönt med stöd bakom ryggen! Hoppas att jag sover bra med den också! :)
    vilket märke hade du beställt?
Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.