zaybia skrev 2013-11-27 20:42:50 följande:
De får inte lov att sparka dig pga att du e gravid. En arbetsgivare gjorde så mot en provanställd här i åstorp i somras. Hon valde att gå vidare med det via facket, vann och fick tillbaka sitt jobb. Hennes arbetsgivare påstod att det inte var pga graviditeten som hon fick sparken men eftersom hon fick det bara någon dag efter att hon berättat det så var det rätt uppenbart. Samma i ditt fall tycker jag.
Som vi diskuterat tidigare i tråden, så får de naturligtvis inte ge någon sparken pga graviditet. Eller pga sjukdom, som det var för mig. Men har man en provanställning räcker det att de säger att man inte riktigt passade in i arbetsgruppen, så har de ett giltigt skäl till uppsägning.
Om tjejen du nämner vann sin strid är det ju fantastiskt, och har man energi att ta upp kampen kan man ju alltid försöka. Men jag tror inte att det är många som får rätt. Min fd arbetsgivare, som gav mig sparken för att jag inte skötte mina arbetsuppgifter tillräckligt bra (vilket bevisligen var för att jag var sjuk och blev sjukskriven), hade rätt att säga upp mig... Då hade jag gjort 5 av 6 provmånader utan klagomål...