Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Julibebis 2014

Får jag hoppa in här? Fick ett överraskande plus för snart två veckor sen men vågar inte riktigt hoppas att det ska gå vägen.

Fick i juni 2013 en son efter en oplanerad graviditet och vi skulle vänta ett tag till hade vi sagt innan vi försökte med ett syskon. Men det räckte med en månad utan p-ring så var det kört..  

BF nånstans början på juli.  

• Sweet life
    Phlippan87 skrev 2013-11-05 12:19:41 följande:

välkommna
    Oj, det var tätt Sweet Life, jag har 17 månader mellan mina tjejer Men å andra sidan känner jag till en som har ett barn fött i januari och ett i december samma år  
    Haha, fast jag menar ju faktiskt juni 2012....  
  • Sweet life
    Hanni88 skrev 2013-11-05 10:54:43 följande:
    Hoppar gärna in här om jag får! Bf 12 juli :) inte ringt barnmorskan än.. när ska man göra det? Bara i v.5 än ju.
    Sist ringde jag så fort jag plussat och fick tid i vecka 7-8 för hälsosamtal och sen i vecka 11 för inskrivning.

Den här gången är jag mer tillbakalutad och känner inte att det är någon brådska. Vad jag ska äta osv har jag koll på, jag mår bra än så länge så det är ingen panik. Vet att man här i Stockholm måste ringa så fort man plussat till vissa privata mödravårdsalternativ för att deras tider tar slut fort.

Jag hoppas på den barnmorskan jag hade förra gången, om hon inte gått i pension.  
  • Sweet life
    effe skrev 2013-11-05 16:53:20 följande:
    Ringde och bokade tid för vul, fick tid den 18:e. eftersom att jag inte haft mens sen jag fick mf i juli så har jag ingen aning om vilken vecka jag är i... men tror det är väldigt tidigt eftersom att det visades ett svagt plus när jag gjorde testet i helgen :) 
    sen har jag även tid för inskrivning den 3:e december.. spännande :)

Någon som vet om man kan ta vaccination spruta fast man är gravid? Tog en förra året i december, har för mig att man måste ta en till med ett års mellanrum för att vaccinet ska hålla i 30 år.. hepatit a tror jag det är ( mot gulsot )
    ska till Thailand igen i januari... något annat man ska tänka på då kanske? nån som veT? =)  
    Nej, man ska inte ta vaccin mot hep A före vecka 12. Jag funderade på det nämligen när jag var gravid sist och vi skulle till Bali. Infektionsläkaren på akademiska sjukhuset i Uppsala sa tvärt nej. Men efter vecka 12 skulle det vara ok.
  • Sweet life
    Jo anna skrev 2013-11-05 15:26:43 följande:
    När berättar man för syskonen? Sonen är snart sex år och sambon har en dotter som också är sex år, så dom förstår ju lite mer. Har sagt i flera månader "vad ska våran bebis heta?" och sådana saker, fast jag inte varit gravid ännu. Men nu då? :p
    Vi berättade för sambons barn efter ultraljudet sist. Funderar på nått liknande nu. Men man ska ju berätta när det känns bra för dig.
  • Sweet life
    Jempiz skrev 2013-11-05 20:54:02 följande:

Vi kommer nog vänta med att berätta før sambons son till efter v.12. Han är 9 år fyller 10 den i början på Juli. Då jag är väntad. :P så får väl hoppas det inte blir samma datum!:P Han vill inte ha nåt syskon så får se hur det går.
    Dom här barnen ville inte heller ha ett syskon då, och vill det inte nu heller. Tonåringen är helt hopplös.. Men, det har gått bra och jag hoppas det går bra nu också.
  • Sweet life
    tattines skrev 2013-11-05 21:25:21 följande:

Bor du i Uppsala? :)
    Nej, det gör jag inte. Min mamma vårdades på infektionskliniken där och jag passade på att fråga en "expert".

Jag är uppväxt i Enköping, men bor i Åkersberga utanför Stockholm. 
  • Sweet life

Jag var jätteorolig förra graviditeten, jag hade då haft ett missfall i vecka 12 innan som jag oroade mig över heeeela tiden. Så fort jag gick på toa var jag beredd på blod. Allt gick bra, gick över 11 dagar och ut kom en perfekt kille.

Idag är jag inte alls lika orolig. Dels har jag varken tid eller ork att oroa mig då S tar upp all min tid utöver jobbet och studierna (jobbar 85% och pluggar 100%). Och så har min hjärna på nått sett förlikat sig med att händer det, så händer det.

Jag hoppas att ni kan njuta av era graviditeter och att oron sjunker lite allt eftersom.  

• Sweet life
    veronica03 skrev 2013-11-07 08:46:12 följande:

jag vaknar ocksa 5 varje morgon... just precis faktisk!! Kanske for att jag ar sovklar kl 20 nar min dotter somnar... har faktiskt varit i sang fore 21 denna vecka geundad trotthet.

Jag marker att jag ar lite mera nojig denna graviditet (4 ar sedan sist) trots att den forra gick utan komplikationer och jag inte haft MF eller andra tragiska upplevelser pa den fronten. Blev ocksa gravid med denna pa forsta forsoket sa jag tror jag gar runt med dendar skuldkanslan att det ar for bra for att vara sant. Forra gangen var jag rysligt illamaende hela forsta trimestern helt fran starten och var saledes aldrig i tvivel om att det bodde nagon dar inne. Denna gang ar jag super nojig, dels for att jag inte mar lika illa. Hade tillrackligt kraftiga symptom fore BIM som fick mig att testa tidigt- och plussa- men redan da hade jag det helt fint emellan(mina symptomer ar mest pa kvallana). Och sa ar det ocksa efter plusset... tycker faktiskt jag har mindre symptom nu i v. 5 an i v. 4. Brosten fortfarande stora och omma, men kanske lite mindre... och mindre illamaende (kanske for att jag skippat kaffe/vin/sena kvallar/stora maltider sedan plusset...). Mindre molvark ocksa.

Ar detta vanligt? Har ni andra ocksa haft varierande symptomer och stunder (typ i v 5) nar ni kanner er relativt ogravida och blir nojiga?

Det ÄR helt normalt. :)

Alla graviditeter är olika och kroppen beter sig olika hela tiden genom hela graviditeten. Ena dagen kunde jag må asilla för att andra dagen må som innan graviditeten och dagen efter kom det tillbaka eller en vecka senare osv.  
  • Sweet life
    Phlippan87 skrev 2013-11-07 09:33:52 följande:
    Har för mig att man ska undvika blodigt kött när man är gravid, allt ska genomstekas.
    Av någon anledning känner jag mig ändå lugnare denna graviditet än de två senaste trots att jag har färre symptom.
    Berättar för barnen när vi har någon bild att visa dem.
    Nötkött behöver inte vara genomstekt. Iaf inte enligt min Barnmorska.

Jag äter aldrig genomstekt nöt det är ju som att äta skosula..  
Svar på tråden Julibebis 2014