Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Julibebis 2014

Phlippan87 skrev 2013-11-07 09:45:22 följande:
    Btw, är nyfiken på vart ni bor, alltså vilken del av landet.
    Själv bor jag i Rimbo (därav ett enormt handbollsintresse) sedan 2 år. Tillhör Norrtälje kommun och Stockholms län så det blir Danderyd för oss när det är dags för förlossning. (för den som är nyfiken och missade all rapportering om Rimbo i våras, så ligger Rimbo mitt i skogen med ca 4500 invånare, 6 mil till Sthlm och 5 till Uppsala)
    Danderyd är kung!  

Jag har också ett enormt handbollsintresse och spelade själv tills jag var 19 år i Skånela i Märsta.  
  • Sweet life
    huldaskarin skrev 2013-11-07 10:06:13 följande:
    Jag bor i Gävle.
    Jag pluggar i Gävle.
  • Sweet life
    veronica03 skrev 2013-11-07 10:12:39 följande:
    Philippan87:man kan tydligen redan ha antikroppar mot det eller liknande om jag forstatt det riktigt som sa i givet fall beskyddar en - mera atminstone (tror att om man typ haft nagonslags infektion tidigare som gett en skydd - lite som vattkoppor fungerar)

Jag alskar lax, sushi, och blodrott kott.... har mycket svarare med att inte fa ata de sakerna an att halla mig borta fran vin (vilket jag ocksa alskar). Forra gangenutvecklade jag seriosa aversioner mot svinkott (skinka, bacon, kotletter - tom julskinka!!) och det var otroligt sorgligt for sa mycket annat var forbjudet. Och genomstekta biffar ar inget kul
    Vem säger att du inte får äta det?
  • Sweet life
    effe skrev 2013-11-07 11:19:42 följande:
    Men torsk går väl bra att äta om det varit fryst i minst 3 dygn?? 
    Torsk går ypperligt om den är odlad. Det går även bra om den är från Östersjön, men man ska inte äta östersjöfisk mer än 3 gånger/år. Oavsett om man är gravid eller ej.

Du tänker på bakterien toxoplasma?  
  • Sweet life
    Phlippan87 skrev 2013-11-07 12:24:19 följande:
    usch! Bor man i Rimbo så hatar man Skånela Tungan ute Spelade handboll under en säsong i slutet av 90-talet, sedan fick jag en knäskada och lade av helt. Intresset vaknade igen när jag fick jobb som lokalvårdare i hallen där Rimbo HK spelar och kikade på en match precis innan jag skulle jobba, nu missar jag ingen om jag kan undvika det. Mina föräldrar bor nära Skövde så åker dit idag för att gå på Skövde-Rimbo imorgonkväll 
    jag äter aldrig något kött blodigt, kan få vara aningen rosa men nej, fy
    Haha jag vet.. Min kille under gymnasietiden spelade i Skånela han med och jag vet vilket jävla liv det blev när distriktsförbundet var tvugna att flytta DM finalen mellan lagen för att Skånela skulle till Göteborg och spela pojk-sm  finalen samma dag som DM finalen skulle gå. Rimbo ville att dom skulle vinna på VO....

Älskar blodigt kött..  
  • Sweet life
    veronica03 skrev 2013-11-07 13:40:13 följande:
    Philppan87; halsomyndigheterna i Benelux och gynekologen (har skots alla kontroller av din egna gynekolog som sen kommer springande/korande nar barnet fods). Och om jag forstatt det riktigt sa ar det for att jag tillhor 7% gruppen som inte har immunitet mot toxoplasm och darfor skall halla mig borta fran sushi/lax/rott kott/okokade gronsaker som jag inte vet vem som har skjolt/mjuka ostar + annat roligt. Men i Norden (Sverige/Finland och Danmark) har jag markt att det inte anses forbjudet med Sushi/Lax, och ocksa att man inte skelnar sa mycket mellan vem som ar immun mot toxoplasm och vem som inte. Har skall jag pa blodprov 1 gang per manad minst.

Men jag vet inte riktigt vem som har ratt/fel... Men nar ngn sagt till en att man inte skall sa tappar man lite lusten, speciellt om man ar lite nojig.
    Men hjälp! Va konstigt att det ska vara så olika. Här är det ju ok att äta om det är nygjort och fisken vart fryst (vilket fisk som ska serveras rått, gravat eller rökt alltid måste vara i Sverige) i tre dygn. Även vacumförpackade varor med långt kvar till utgångsdatum är ok. kallrökt korv, lufttorkadskinka osv går bra efter frysning den också.

Hade alltså aldrig klarat av att bo där nere. Bor du i Nederländerna eller Belgien, eller Luxemburg? Har en kompis som bor i Nederländerna.  
  • Sweet life
    Anni01 skrev 2013-11-07 14:25:50 följande:
    Skönt att läsa att det inte bara är jag som har svullnat. På kvällen känns det som jag är i vecka 20 typ. :S Ska försöka att hålla mig ifrån alltför mycket snask och godsaker denna graviditet, tyckte det var så himla tungt i slutet på förra graviditeten men det kanske det blir oavsett om man går upp 10 eller 25 kg. 

Ni som har barn sedan tidigare, kommer ni låta dem vara hemma eller gå på förskolan 15 h? Jag har inte bestämt mig men det lutar åt att hon får vara hemma. Hon ska skolas in till våren så beror väl lite på hur hon trivs. 
    Vi har 30 timmar för föräldralediga här och han kommer få vara där om han vill. Han är vääääääldigt aktiv och även om vi hittar på saker hela helgerna blir han uttråkad. Kan bara gissa hur det kommer bli om han ska vara hemma med mig hela dagarna..
  • Sweet life
    Liten till skrev 2013-11-07 16:17:56 följande:

Ganska roligt då jag precis tänkte fråga vilka som väntar sitt andra
    Jag väntar andra.
  • Sweet life
    mamiama skrev 2013-11-08 06:23:00 följande:
    Svettas som en gris på nätterna, mer hungrig, större bröst, otroligt sugen på salt, öm och svullen mage, gasig åsså trött. Inga sådär hemskt otrevliga symtom ännu ;)
    Låter som min lista och mitt humör är värre än hos en T-rex.....

Jag jobbar som förskollärare (outbildad) och pluggar till förskollärare samtidigt och jag tycker så synd om barnen just nu. Dom känns bara såååååå jobbiga och mer jävliga än vanligt. Fast jag vet att det inte är så. Så jag biter mig i tungan sååå många gånger per dag just nu.  
Svar på tråden Julibebis 2014