veronica03 skrev 2013-11-07 13:40:13 följande:
Philppan87; halsomyndigheterna i Benelux och gynekologen (har skots alla kontroller av din egna gynekolog som sen kommer springande/korande nar barnet fods). Och om jag forstatt det riktigt sa ar det for att jag tillhor 7% gruppen som inte har immunitet mot toxoplasm och darfor skall halla mig borta fran sushi/lax/rott kott/okokade gronsaker som jag inte vet vem som har skjolt/mjuka ostar + annat roligt. Men i Norden (Sverige/Finland och Danmark) har jag markt att det inte anses forbjudet med Sushi/Lax, och ocksa att man inte skelnar sa mycket mellan vem som ar immun mot toxoplasm och vem som inte. Har skall jag pa blodprov 1 gang per manad minst.
Men jag vet inte riktigt vem som har ratt/fel... Men nar ngn sagt till en att man inte skall sa tappar man lite lusten, speciellt om man ar lite nojig.
Men hjälp! Va konstigt att det ska vara så olika. Här är det ju ok att äta om det är nygjort och fisken vart fryst (vilket fisk som ska serveras rått, gravat eller rökt alltid måste vara i Sverige) i tre dygn. Även vacumförpackade varor med långt kvar till utgångsdatum är ok. kallrökt korv, lufttorkadskinka osv går bra efter frysning den också.
Hade alltså aldrig klarat av att bo där nere. Bor du i Nederländerna eller Belgien, eller Luxemburg?
Har en kompis som bor i Nederländerna.