Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Julibebis 2014

På måndag ska jag till läkaren för att se om han beviljar mig remiss till KUB. Är under 30 och då får inte barnmorska skicka remiss... Jag vill verkligen ha ett KUB, inte för att jag tänker ta bort barnet om det visar sig ha DS utan för att jag vill vara förberedd och så att vi som familj kan förbereda oss. Har kompisar som fått barn med DS trots ung ålder...

Hur ska jag på bästa sätt förmedla detta till läkaren?

• Sweet life

Längtar också tills jag känner nått..

Fick mitt KUB beviljat av läkare idag och lergigan comp utskrivet. Så nu väntar vi bara på en tid för KUBen.

• Sweet life
    Enenina skrev 2014-01-02 12:14:36 följande:
    Jag blir galen. Nu när jag för en gångs skull vill gå upp i vikt så det syns att jag är gravid så visar vågen neråt. Gått ner 6 kg totalt sen jag blev gravid.
    Jag gick ner 7 kilo mellan inskrivning och vecka 16 förra gången. Men gick upp det igen och 7 kilo till. Den här gången har jag redan gått upp 4,5 kilo.
  • Sweet life
    gubbenhilfe skrev 2014-01-02 11:28:08 följande:
    Det kommer bli en Bugaboo Buffalo.
    Åh! Jag kollar på priser just nu. Blir att beställa från Holland, men vet inte vilken butik än bara. :) 

Det får bli en ståbräda till storebror och en dubbelvagn av billigare begagnad här hemma.
  • Sweet life
    yoshimi skrev 2014-01-02 13:35:19 följande:
    Jag är sugen på en Kronan Duo S, vi kommer köra ganska mkt i skogen och är ute på landet en hel del så behöver en vagn som klarar det.

Men ska bli kul att kolla runt på vad som finns på marknaden nu, var ju över fem år sen sist. :)
    Då är buffalon ett alternativ tycker jag. Den är ju designad för att klara tuffare terräng.

Vi bor ju 1,5 mil från kronans huvudkontor och lager. Så här kör typ alla kronan..
  • Sweet life
    yoshimi skrev 2014-01-02 18:00:14 följande:
    Får kolla på buffalon, enda är väl att den är så himla dyr...
    Men man kanske kan hitta en begagnad om man har tur.
    Du får en ny från Holland med samma generösa garanti som du får här i Sverige för samma pris, eller billigare än vad dom begär för begagnade på blocket...
  • Sweet life
    huldaskarin skrev 2014-01-02 19:41:45 följande:
    KUB får man göra om man är över 35 och det mäter hur stor risk det är att barnet har Downs syndrom.
    I vissa landsting erbjuds alla gravida kvinnor KUB oavsett ålder. Det är egentligen bara en sannorlikhet att barnet ska ha Trisomi 12, 18 och 21. 21 är den som är orsaken till Downs syndrom. De andra två trisomierna är inte förenade med liv utanför livmodern och många barn klarar inte ens av att överleva en förlossning. 

SÅ det är inte bara DS man screenar för.
  • Sweet life
    Hilmas Mamma skrev 2014-01-06 19:49:54 följande:

Jag försökte verkligen amma med dottern.... Hon åt JÄMT tyckte jag, låg vid bröstet typ all vaken tid.... O jag hade HUUUUR mycket mjölk som helst.... På återbesöket på bb tre dagar efter förlossningen hade hon gått ner alldeles för mycket så hon hade ju inte fått i sig nånting stackars liten.... Så vi blev inlagda igen o fick börja koppmata henne.... Jag pumpade o sparade på flaska o värmde var tredje timme i tre dagar, dygnet runt... Efter ytterligare en vecka var vi på BVC o då hade hon gått ner massor igen.... Då såg BVC sköterskan att Hilma hade kort tungband så hon kunde ju inte suga på bröstet... Inget som var runt fungerade att suga på.... Så det fick bli flaska med "platta" o relativt långa nappar, typ mams! Jag tänker prova den här gången oxå, men så fort jag märker att det är minsta lilla tveksamhet om bebis får i sig tillräckligt med mat så åker flaska o ersättning fram igen!! Vill verkligen inte att nästa barn ska behöva gå igenom det Hilma fick utstå pga delvis mig o oss, men även personalen på bb både vid förlossning o när vi blev inlagda igen som sa att allt såg sååååå bra ut när hon tuttade.... Hon måste ju ha varit sååå hungrig o utmattad stackars lilla loppan....
    Men varför klippte dom inte tungbandet? och varför fick du inte rådet att blockamma? 
  • Sweet life
    Phlippan87 skrev 2014-01-07 07:09:39 följande:
    Kan ni andra känna kanten på livmodern ännu? Och isf, hur högt upp? Här känns det som att den hoppat upp en dm under natten, igår kunde jag knappt ana den över blygdbenet, idag är den vid naveln
    Om jag känner på morgonen innan jag vart och kissat är de vid naveln eftersom den välfyllda urinblåsan skjuter upp den. Annars så är den en bit under naveln. vecka 13+4 idag. 
  • Sweet life
    mamiama skrev 2014-01-07 07:10:15 följande:
    Jag vill amma bägge, men förstår att man nog måste komplettera med ersättning, så länge jag kan amma en del är jag nöjd :)
    Min moster ammade båda sina tvillingar i 1,5 år utan tillägg..  
Svar på tråden Julibebis 2014