Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Julibebis 2014

Belfen skrev 2014-01-08 16:09:56 följande:
    Just lakrits ska man undvika som gravid. 
    Iaf max 50 gram om dagen enligt livsmedelsverkets rekommendationer (vilket är mindre än en Djungelvrålspåse) :)
    Den mängden ska inte överskridas av någon oavsett gravid eller ej. Men det är inte farligt att äta lakrits som gravid heller. Jag vräker i mig och det reglerar mitt blodtryck jättebra. Har jag lågt så skriker kroppen efter lakrits, men ligger jag normalt så mår jag illa bara av att tänka på det.

Däremot pratar man om ren lakritsrot eller salmiak och inte godismängd.
  • Sweet life

Idag har jag vart på inskrivning hos BM. Samma som förra graviditeten och jag kommer ihåg varför jag gillar henne så mycket. Vi pratade igenom min förra förlossning, som tog 49 timmar... Bestämde att den här gången ska nål sättas direkt jag kommer in så att det går fortare när jag väl vill ha epidural. Fick en tid till sjukgymnasten redan imorgon för att mota foglossningen i grind i tid. Alla säger att den sjukgymnasten är jättebra och kan akupunktur bla.

Nästa besök 18/2.

• Sweet life
    Euphemia skrev 2014-01-14 18:18:21 följande:
    Mmod, låter klokt. Om du inte har fast arbete så rekommenderar jag att du skriver in dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen, då får du i alla fall enkelt ok föräldrapenning...
    Hur menar du? Man får ju grundbeloppet på 225kr/ dagen oavsett om man är inskriven på ams eller inte. Annars måste man ju ha/haft ett jobb som pågått eller beräknats pågå i minst 240 dagar för att få SGI beräknad på inkomsten. 
  • Sweet life
    mmod skrev 2014-01-14 19:01:45 följande:
    Euphemia : jag kan väl inte skriva in mig på arbetsförmedlingen när jag har ett arbete på 100% ? jag är nämligen månads anställd och har vad jag vet just nu till mars så teknisk sätt har jag ett fast arbete men jag öronen inte fastanställd haha vad krångligt allt lät
    Då är det viktiga att du anmäler dig till ams första dagen du är arbetslös. Jag har också en visstidsanställning som sträcker sig fram till sista mars och sen så hoppas jag den förlängs, eller jag vet att den gör det. Och enligt FK så får jag FP beräknat på min inkomst om jag jobbat mer än 280 dagar innan jag blivit gravid, men jag kan få på baserat på inkomst från dag 180 om jag jobbat färre dagar. Men för att få det från dag 180 måste man jobbat, eller förväntats jobba mer ä 240 dagar. krångligt värre....
  • Sweet life

Här i Stockholm går dom efter BMI när dom sätter tider för RUL. Jag fick RUL i 19+6 förra gången för att jag hade ett BMI som sa fetma... Nu ligger jag "bara" på överviktig och väntar på kallelse..

• Sweet life
    Euphemia skrev 2014-01-15 08:47:41 följande:
    Jo! Nu vet inte jag alls hur hon arbetar, men det framgick att hon arbetar 100% tror jag. Min mening var bara att informera om detta, då det hjälpt många andra som inte haft information om det. Sen är det en självklarhet att det är olika beroende på hur länge (många dagar) du arbetat, hur mycket etc.

Om du som hade ett jobb innan du blev arbetssökande kan få föräldrapenning som grundas på de inkomster du hade då, det vill säga på sjukpenningnivå. Det gäller under förutsättning att du anmälde dig hos Arbetsförmedlingen första vardagen som du var arbetslös och fortfarande är anmäld. 

Om du arbetade 6 månader eller mer innan du blev arbetslös så räcker det om du anmälde dig till Arbetsförmedlingen inom tre månader efter att du blev arbetslös. 

Om du inte kan få föräldrapenning utifrån din inkomst får du föräldrapenning med 225 kronor per dag för dagarna på sjukpenningnivå.

För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en inkomst över 180 kronor per dag i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga. 

Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) an­vänds till exempel för att räkna ut din sjukpen­ning och fastställs av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst. Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst.

När du inte längre har arbetsinkomster är huvudregeln att din sjukpenninggrundande inkomst slutar gälla. I vissa situationer har du dock möjlighet att behålla din sjukpenning­ grundande inkomst trots att du inte arbetar. 

Detta kanske alla visste det gläder mig i så fall, jag må vara arbetsskadad och möter alldeles för många individer som inte vet eller känner till sina rättigheter <3

Absolut, men man måste ha jobbat 280 dagar för att få föräldrapenning på sjukpenningnivå från dag 1. Annars blir det annorlunda. Så att ha jobbat 6 månader räcker inte då. Utan man måste jobbat 8 månader. Det är skillnad på SGI för VAB och sjukpenning och SGI för föräldrapenning.
  • Sweet life
    MeAndBaby skrev 2014-01-15 08:59:22 följande:
    Någon som upplevt de s k spökveckorna? Är i v 13 nu och känner mig lika ogravid som i v 3. Scary med andra ord. Det enda är den svullna magen när jag ätit. Kub-ul på måndag, kommer vara nervös likt förbannat.
    Nej, inte den här gången. Mår illa och spyr som en gris fortfarande i vecka 15. Förra gången försvann alla symptom i vecka 13 och kom tillbaka i vecka 17.
  • Sweet life

Hemkommen från sjukgymnasten med stödbälte, förmaningar om vad jag får och inte får göra och hur jag ska göra saker. Hoppas det här hjälper mot foglossningen...

• Sweet life

Precis kommit från husläkaren med domen "akut bihåleinflammation". Fick recept på kortisonnässpray och en sjukskrivning på minst en vecka... Har ju redan vart hemma en vecka och är jag hemma hela nästa vecka är jag inte på jobbet på 3 veckor. För vi åker till fjällen vecka 5.  

Min chef som redan är irriterad över att jag vabbat och vart sjuk mycket under hösten.. Grattis! 

• Sweet life
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-17 10:58:10 följande:
    Men sa du att du var gravid? Nasonex som sprejen heter påverkar skelettet och kan ge gomspalt om man tar den tidigt i graviditeten. Du skulle haft rinexin som inte påverkar fostret.
    Ja, och han skrev  t om. ut papper från janusinfo (den sidan läkare använder för att bedöma läkemedel till gravida bla) till mig där det står "användning av nässpray med mometason kan ske utan risk fostret" från databasen om läkemedel och forsterpåverkan. 

Fass säger "Begränsad erfarenhet av användning vid graviditet, rådgör därför med läkare innan användning". 

Nassonex är ju lokalt verkande medan rinexin går på hela kroppen. Så så länge det inte finns en avrådan att använda spray gör jag hellre det än tabletter.
Svar på tråden Julibebis 2014