• Cecam

Julibebis 2014

mmod skrev 2013-12-04 09:06:43 följande:
    Enenina: jag är skriven i Dalsland så har min barnmorska där men landstinget erbjuder inget ultraljud fören vecka 18-20 och det kkänns för långt bort så jag kontaktade barnmorskegruppen för att boka ett privat om ett par veckor eftersom att vi ska berätta för familjen på jul så känns det skönt att kunna fått det bekräftat att det finns något där inne som mår bra :)

Somnade med huvudvärk och vaknade även med det :( har haft väldigt mycket migrän innan graviditeten som har varit obehandlad då ingenting fungerat men sedan jag blev gravid har det avtagit *peppar peppar*. har typ en tryckande känsla neråt, molvärk antagligen då det inte är någon blödning....är konstant orolig att det är något fel!
    Men va härligt mmod att din migrän blivit bättre under graviditeten, hoppas verkligen att du slipper den. :)
  • Cecam
    Malinh skrev 2013-12-04 09:45:27 följande:
    Cecam - jag låg med konstant migrän de första 4 månaderna med dottern.. Sen blev det lite bättre men huvudvärk varje dag så jag vart sjukskriven hela tiden ut. För vissa försvinner huvudvärk/migrän för vissa blir det värre.. Nu är jag i v 7 o har än så länge bara lite huvudvärk så jag hoppas det stannar så :)

Hoppas du mår bättre snart.. Fruktansvärt o inte få ta annat än alvedon! Drick kaffe om du kan eller ta koffeintablett o samband med alvedon!
    Malinh - Här gnäller jag att jag har haft huvudvärk tre kvällar på raken, men det är ju verkligen ingenting mot konstant migrän i 4 månader. Måste ha varit fruktansvärt. :( Jag hoppas verkligen att du slipper det i denna graviditet. {#emotions_dlg.flower}
    Jag läste någonstans att huvudvärk under graviditet kan höra ihop med lågt blodtryck.
    Sen har jag även lättare migrän i vanliga fall någon eftermiddag/kväll då jag har mens, så det lär ju höra ihop med hormonerna i kroppen på något vis.

• Cecam
    Julia79 skrev 2013-12-04 10:11:48 följande:
    Tack Den lever
    GRATTIS!! Va härligt!! Solig
  • Cecam
    Enenina skrev 2013-12-04 10:58:03 följande:
    Har någon här gått upp i vikt? Min vikt pendlar mellan 74,5 kg och 75,5 kg. Kan det vara så att jag inte äter tillräckligt kanske. Är i vecka 8 (7+2) Försöker äta men det är svårt med illamåendet. 
    Jag har ännu inte gått upp något i vikt, (men magen är jättesvullen, speciellt på kvällarna) men väger fortfarande runt 58 kg som jag alltid brukar ligga på. Jag är nu i v. 9 och äter mycket mer än jag brukar göra då jag är så enormt hungrig hela tiden, så jag borde ju gå upp. :)
  • Cecam
    Fiamedbarn skrev 2013-12-04 11:55:37 följande:
    Idag har jag möjlighet att vara ledig istort sett hela dan. Och jag sover till halv tolv utan problem! Måste på möte snart men annars hade jag lätt kunnat sova vidare!! Kroppen är helt hungrande etter sömn. Är det verkligen tänkt att man ska sova sig igenom de tre första månaderna? Igår på jobbet funderade jag allvarligt på att sjukskriva mig eftersom jag var så satans trött! Men det är nog inte så lätt att få igenom...

Apropå migrän och huvudvärk så har det ju också att göra med hormonerna progesteron och östrogen. Kanske möjligt att minska besvären med tillskott? Jag tar iaf progesteron för att hjälpa kroppen att behålla graviditeten...
    Jag kör också med progesteron, tänkte hålla på till minst v. 12. Glad (Blev gravid genom ivf).
    Tar även prednisolon och trombyl. Är övertygad om att jag lyckades bli gravid denna gång pga. prednisolonen som hjälpte till att sänka mitt immunförsvar.
  • Cecam
    Veronica1 skrev 2013-12-04 13:44:33 följande:
    Cecam: Samma för mig...är säker på att vi lyckades den här gången p.g.a kortisonet, jag är aldrig sjuk! Vi har försökt i sex år & gjort 7 ivf & 3 inseminationer, så äntligen....!!!! Jag är i vecka 10 nu 11 på fredag. Jag har slut på progesteronet så jag hoppas jag kan hämta ut det idag, andra dagen utan.

Ha en härlig dag
    Grattis, va kul att ni lyckades denna gång! Glad Och va intressant att ni också lyckades efter behandling med kortison.
    Jag är heller nästan aldrig sjuk och har dessutom endometrios som tydligen hör till riskgruppen för personer med ett alltför starkt immunförsvar. Hur mycket prednisolon äter du och när tänkte du sluta?  
  • Cecam
    Fiamedbarn skrev 2013-12-04 14:45:12 följande:
    Jag har en autoimmun sjukdom (astma) och insisterade på att få prednisol, men gynläkaren vägrade eftersom hon "inte tror på det". Jag blev jättearg. För om det inte finns en oro kring negativa effekter skulle det väl inte gjort något om jag fick det utskrivet! Var har du fått det utskrivet?

Istället försökte jag puffa med min kortisonspray varje dag runt implantationen....men den går ju på andningsvägarna och kommer därför inte i så stor halt i blodet...

Men nu är jag (förhoppningsvis, har inte varit på VUL än) gravid i alla fall!

Har du förresten någon studie eller information om prednisol som jag skulle kunna visa om jag försöker med annan läkare så småningom? Vilka argument gjorde att du fick medicinen, eller var det läkaren själv som föreslog den?
    Jag har också en autoimmun sjukdom (endometrios). Efter flera misslyckade icsi-försök med jättefina embryon som aldrig ville fastna, utan som min kropp snarare verkade stöta bort direkt började jag intressera mig för immunförsvaret som många länder utomlands jobbar med att sänka när det kommer till oförklarlig barnlöshet.

Tyvärr var vår IVF-klinik inte ett dugg intresserade utav detta så jag började forska på egen hand. Läste på allt jag kom över samt tog kontakt med flera tjejer här på Familjeliv som varit utomlands och fått sitt immunförsvar sänkt och sedan direkt blivit gravida. Fick även ta del av deras doseringar.
    Sen har jag världens tur som har en mamma som är sjuksköterska. Hon tog prover på mig som bl.a. visade att jag hade ett förhöjt värde av vita blodkroppar trots att jag var helt frisk. Hon visade studierna som gjorts utomlands för en läkare på hennes jobb som tyckte att det lät väldigt intressant och skrev ut medicinerna till mig.

Jag började äta 10 mg prednisolon och 75 mg Trombyl 1 vecka innan äggplocket, dagen jag plussat höjde jag dosen till 15 mg pred. Kommer gå ner till 10 mg runt v. 22 för att sen fasa ut helt till v. 35. Trombyl tar man samma dos hela tiden, men avslutar med ett tag innan förlossning.

Min ivf-läkare sa att man i Sverige antagligen kommer att börja jobba efter det här också, men att det krävs mer studier och det kommer att ta flera år till. Synd att dom ligger så långt efter alla andra länder..

Om du är intresserad kan du läsa mer på fertilitetsguiden.com/immunologi/immunproblem.php

Sen finns det massor av bra trådar här på familjeliv med personer som rest utomlands och gjort detta som delar med sig av sina erfarenheter. En jättebra länk är  Jag har också en autoimmun sjukdom (endometrios). Efter flera misslyckade icsi-försök med jättefina embryon som aldrig ville fastna, utan som min kropp snarare verkade stöta bort direkt började jag intressera mig för immunförsvaret som många länder utomlands jobbar med att sänka när det kommer till oförklarlig barnlöshet.

Tyvärr var vår IVF-klinik inte ett dugg intresserade utav detta så jag började forska på egen hand. Läste på allt jag kom över samt tog kontakt med flera tjejer här på Familjeliv som varit utomlands och fått sitt immunförsvar sänkt och sedan direkt blivit gravida. Fick även ta del av deras doseringar. Sen har jag världens tur som har en mamma som är sjuksköterska. Hon tog prover på mig som bl.a. visade att jag hade ett förhöjt värde av vita blodkroppar trots att jag var helt frisk. Hon visade studierna som gjorts utomlands för en läkare på hennes jobb som tyckte att det lät väldigt intressant och skrev ut medicinerna till mig.

Jag började äta 10 mg prednisolon och 75 mg Trombyl 1 vecka innan äggplocket, dagen jag plussat höjde jag dosen till 15 mg pred. Kommer gå ner till 10 mg runt v. 22 för att sen fasa ut helt till v. 35. Trombyl tar man samma dos hela tiden, men avslutar med ett tag innan förlossning.

Min ivf-läkare sa att man i Sverige antagligen kommer att börja jobba efter det här också, men att det krävs mer studier och det kommer att ta flera år till. Synd att dom ligger så långt efter alla andra länder.. :(

Om du är intresserad kan du läsa mer på fertilitetsguiden.com/immunologi/immunproblem.php
    Sen finns det massor av bra trådar här på familjeliv med personer som rest utomlands och gjort detta som delar med sig av sina erfarenheter.
  • Cecam

Skumt, vet inte vad som hände med mitt inlägg.. Sorry! Hoppas att det går att läsa ändå trots att texten blev dubbel.. :/

• Cecam
    Fiamedbarn skrev 2013-12-04 15:40:52 följande:
    Tack för info! Man kanske skulle komma i kontakt med din mamma Var bor du förresten? Jag är inte så säker på att det är omöjligt att få prednisol på andra ställen men vet inte var jag ska vända mig. Men nu är jag ju gravid i alla fall så jag får hoppas att det är en krabat därinne som syns på VUL 11:e december!
    Du ska se att det är en liten krabat där inne den 11:e december. Glad Håller verkligen tummarna!
    Jag bor i Stockholm, själv då? :)
  • Cecam
    Fiamedbarn skrev 2013-12-04 16:17:40 följande:
    I Växjö (men jag kommer från Sthlm!) - var i området bor du?
    Jag bor på Kungsholmen. :)
Svar på tråden Julibebis 2014