Fiamedbarn skrev 2013-12-04 14:45:12 följande:
Jag har en autoimmun sjukdom (astma) och insisterade på att få prednisol, men gynläkaren vägrade eftersom hon "inte tror på det". Jag blev jättearg. För om det inte finns en oro kring negativa effekter skulle det väl inte gjort något om jag fick det utskrivet! Var har du fått det utskrivet?
Istället försökte jag puffa med min kortisonspray varje dag runt implantationen....men den går ju på andningsvägarna och kommer därför inte i så stor halt i blodet...
Men nu är jag (förhoppningsvis, har inte varit på VUL än) gravid i alla fall!
Har du förresten någon studie eller information om prednisol som jag skulle kunna visa om jag försöker med annan läkare så småningom? Vilka argument gjorde att du fick medicinen, eller var det läkaren själv som föreslog den?
Jag har också en autoimmun sjukdom (endometrios). Efter flera misslyckade icsi-försök med jättefina embryon som aldrig ville fastna, utan som min kropp snarare verkade stöta bort direkt började jag intressera mig för immunförsvaret som många länder utomlands jobbar med att sänka när det kommer till oförklarlig barnlöshet.
Tyvärr var vår IVF-klinik inte ett dugg intresserade utav detta så jag började forska på egen hand. Läste på allt jag kom över samt tog kontakt med flera tjejer här på Familjeliv som varit utomlands och fått sitt immunförsvar sänkt och sedan direkt blivit gravida. Fick även ta del av deras doseringar.
Sen har jag världens tur som har en mamma som är sjuksköterska. Hon tog prover på mig som bl.a. visade att jag hade ett förhöjt värde av vita blodkroppar trots att jag var helt frisk. Hon visade studierna som gjorts utomlands för en läkare på hennes jobb som tyckte att det lät väldigt intressant och skrev ut medicinerna till mig.
Jag började äta 10 mg prednisolon och 75 mg Trombyl 1 vecka innan äggplocket, dagen jag plussat höjde jag dosen till 15 mg pred. Kommer gå ner till 10 mg runt v. 22 för att sen fasa ut helt till v. 35. Trombyl tar man samma dos hela tiden, men avslutar med ett tag innan förlossning.
Min ivf-läkare sa att man i Sverige antagligen kommer att börja jobba efter det här också, men att det krävs mer studier och det kommer att ta flera år till. Synd att dom ligger så långt efter alla andra länder..
Om du är intresserad kan du läsa mer på
fertilitetsguiden.com/immunologi/immunproblem.php
Sen finns det massor av bra trådar här på familjeliv med personer som rest utomlands och gjort detta som delar med sig av sina erfarenheter. En jättebra länk är Jag har också en autoimmun sjukdom (endometrios). Efter flera misslyckade icsi-försök med jättefina embryon som aldrig ville fastna, utan som min kropp snarare verkade stöta bort direkt började jag intressera mig för immunförsvaret som många länder utomlands jobbar med att sänka när det kommer till oförklarlig barnlöshet.
Tyvärr var vår IVF-klinik inte ett dugg intresserade utav detta så jag började forska på egen hand. Läste på allt jag kom över samt tog kontakt med flera tjejer här på Familjeliv som varit utomlands och fått sitt immunförsvar sänkt och sedan direkt blivit gravida. Fick även ta del av deras doseringar. Sen har jag världens tur som har en mamma som är sjuksköterska. Hon tog prover på mig som bl.a. visade att jag hade ett förhöjt värde av vita blodkroppar trots att jag var helt frisk. Hon visade studierna som gjorts utomlands för en läkare på hennes jobb som tyckte att det lät väldigt intressant och skrev ut medicinerna till mig.
Jag började äta 10 mg prednisolon och 75 mg Trombyl 1 vecka innan äggplocket, dagen jag plussat höjde jag dosen till 15 mg pred. Kommer gå ner till 10 mg runt v. 22 för att sen fasa ut helt till v. 35. Trombyl tar man samma dos hela tiden, men avslutar med ett tag innan förlossning.
Min ivf-läkare sa att man i Sverige antagligen kommer att börja jobba efter det här också, men att det krävs mer studier och det kommer att ta flera år till. Synd att dom ligger så långt efter alla andra länder.. :(
Om du är intresserad kan du läsa mer på
fertilitetsguiden.com/immunologi/immunproblem.php
Sen finns det massor av bra trådar här på familjeliv med personer som rest utomlands och gjort detta som delar med sig av sina erfarenheter.