Inlägg från: Phlippan87 |Visa alla inlägg
  • Phlippan87

Julibebis 2014

2,5 h till första rul nu...

Lagom kul att vara sänkt av trötthet vid lunch varje dag men vakna vid 5 och inte kunna somna om varje natt

WARNING! This bitch may bite. Piss her off at your own risk
  • Phlippan87

Har för mig att man ska undvika blodigt kött när man är gravid, allt ska genomstekas.

Av någon anledning känner jag mig ändå lugnare denna graviditet än de två senaste trots att jag har färre symptom.

Berättar för barnen när vi har någon bild att visa dem.

• Phlippan87

Så, då var dagens vul avklarat då. Tjock slemhinna och ett vätskeansamling men ingen färdigformad hinnesäck ännu, ska tillbaks samma tid nästa torsdag. Hon kunde åtminstone bekräfta att det finns något och att det är väldigt tidigt 4 veckor (alltså v.5) trodde honoch det stämmer ju bra med min beräkning som säger 4+2 idag. Så nu ska jag köra en helg med elitseriehandboll och Ullared-shopping och en vecka med hårdplugg inför tenta innan vi håller tummarna för att det går att se någon bebis om en vecka (sjukt egentligen att man inte kan se något ena veckan och nästa kan man se en böna...)

• Phlippan87
    veronica03 skrev 2013-11-07 09:36:04 följande:
    Hej! Min chef sitter i annan varldsdel sa han kommer ju inte att fa syn pa det, s dar tror jag ju nog att jag rapporterar forst efter 3 manader nar saker och ting borde vara sakrare. Sa gjorde jag med den forsta (jag bor inte i Sverige, men jag tror att "regeln" har ar att man skall informera skriftligt ca 4 mander fore - senast- for att fa godkannt mammaledighet). Men mina narmaste kolleger far nog sakert, liksom forra gangen, veta det lite tidigare - dels for att det nog sakert kommer att synas (sakert fortare nu med nr 2) och markas pa mitt beteende.

Jag hamnar periodvis att resa endel -ocksa over atlanten- for mitt jobb. Om jag blir lika illamaende som forra gangen eller det uppstar komplikationer sa tror jag nog att jag berattar tidigare.

Har redan berattat for 1-2 tjej kolleger som ocksa ar mina vaninnor/palitliga. ("va?! Inget vin TILL DIG? VARFOR?? )

Ang kott. Det heter ju att man skall halla sig pa sakra sidan och kora genomstekt. Men, har dar jag bor tar man alltid blodprov i starten pa gravida och skelnar mellan sadanna som har immunitet mot toxoplasma och de som inte har. De som inte har immunitet (typiskt en minoritet, ca 7-10%) maste vara extra forsiktiga och undga massor av goda saker (rtp icke-genomstekt kott, mjuka ostar, lax) etc. De andar behover inte vara lika forsiktiga... Jag tillhor tyvarr den lilla grupp som enligt lokala regler skall akta mig for allt (dedar "forbjudna listorna" varierar lite fran land till land. Hr forbjuds tex Sushi, men har markt att det anses tillatet pa andra stallen)

Här säger lagen att man ska berätta senast 2 månader innan man ska gå på föräldraledighet, då kan de inte neka.

Kan man vara immun mot toxoplasma? Jag som älskar mögelostar...
  • Phlippan87

Btw, är nyfiken på vart ni bor, alltså vilken del av landet.

Själv bor jag i Rimbo (därav ett enormt handbollsintresse) sedan 2 år. Tillhör Norrtälje kommun och Stockholms län så det blir Danderyd för oss när det är dags för förlossning. (för den som är nyfiken och missade all rapportering om Rimbo i våras, så ligger Rimbo mitt i skogen med ca 4500 invånare, 6 mil till Sthlm och 5 till Uppsala)

• Phlippan87
    veronica03 skrev 2013-11-07 10:12:39 följande:
    Philippan87:man kan tydligen redan ha antikroppar mot det eller liknande om jag forstatt det riktigt som sa i givet fall beskyddar en - mera atminstone (tror att om man typ haft nagonslags infektion tidigare som gett en skydd - lite som vattkoppor fungerar)

Jag alskar lax, sushi, och blodrott kott.... har mycket svarare med att inte fa ata de sakerna an att halla mig borta fran vin (vilket jag ocksa alskar). Forra gangenutvecklade jag seriosa aversioner mot svinkott (skinka, bacon, kotletter - tom julskinka!!) och det var otroligt sorgligt for sa mycket annat var forbjudet. Och genomstekta biffar ar inget kul
    ok, jag utvecklar bara aversioner mot svärfar Han tjatar konstant om att jag måste tänka på att inte äta så mycket torsk t.ex när jag är gravid samtidigt som han serverar mig parmaskinka som är "tvärförbjudet"
  • Phlippan87
    effe skrev 2013-11-07 11:19:42 följande:
    Men torsk går väl bra att äta om det varit fryst i minst 3 dygn?? 
    torsk går bra oavsett vad jag förstått. Men svärfar är lite som han är (tyckte väl att han var expert eftersom deras yngsta inte ens var 1 när vår äldsta föddes).

Bästa sidan när det gäller vad man får/inte får äta, cirkulerar så mycket lögner så lita på denna. http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/gravida/  
  • Phlippan87
    Sweet life skrev 2013-11-07 12:13:37 följande:
    Danderyd är kung!  

Jag har också ett enormt handbollsintresse och spelade själv tills jag var 19 år i Skånela i Märsta.  
    usch! Bor man i Rimbo så hatar man Skånela Tungan ute Spelade handboll under en säsong i slutet av 90-talet, sedan fick jag en knäskada och lade av helt. Intresset vaknade igen när jag fick jobb som lokalvårdare i hallen där Rimbo HK spelar och kikade på en match precis innan jag skulle jobba, nu missar jag ingen om jag kan undvika det. Mina föräldrar bor nära Skövde så åker dit idag för att gå på Skövde-Rimbo imorgonkväll 
    Sweet life skrev 2013-11-07 12:12:22 följande:
    Nötkött behöver inte vara genomstekt. Iaf inte enligt min Barnmorska.

Jag äter aldrig genomstekt nöt det är ju som att äta skosula..  
    jag äter aldrig något kött blodigt, kan få vara aningen rosa men nej, fy
  • Phlippan87
    Sweet life skrev 2013-11-07 12:32:12 följande:
    Haha jag vet.. Min kille under gymnasietiden spelade i Skånela han med och jag vet vilket jävla liv det blev när distriktsförbundet var tvugna att flytta DM finalen mellan lagen för att Skånela skulle till Göteborg och spela pojk-sm  finalen samma dag som DM finalen skulle gå. Rimbo ville att dom skulle vinna på VO....

Älskar blodigt kött..  
    Haha, var på båda kvalmatcherna i våras, mordisk stämning typ ju  
  • Phlippan87
    veronica03 skrev 2013-11-07 13:40:13 följande:
    Philppan87; halsomyndigheterna i Benelux och gynekologen (har skots alla kontroller av din egna gynekolog som sen kommer springande/korande nar barnet fods). Och om jag forstatt det riktigt sa ar det for att jag tillhor 7% gruppen som inte har immunitet mot toxoplasm och darfor skall halla mig borta fran sushi/lax/rott kott/okokade gronsaker som jag inte vet vem som har skjolt/mjuka ostar + annat roligt. Men i Norden (Sverige/Finland och Danmark) har jag markt att det inte anses forbjudet med Sushi/Lax, och ocksa att man inte skelnar sa mycket mellan vem som ar immun mot toxoplasm och vem som inte. Har skall jag pa blodprov 1 gang per manad minst.

Men jag vet inte riktigt vem som har ratt/fel... Men nar ngn sagt till en att man inte skall sa tappar man lite lusten, speciellt om man ar lite nojig.

Nypacketerad/nygjord sushi är helt ok enligt svenska rekommendationer. Den mesta lax är också helt godkänd, kan tänka mig att det är lite skillnad på lax i Sverige och i Benelux dock.

Vilken del av Benelux bor du?
Svar på tråden Julibebis 2014